H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα!

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
0

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Με ενδιαφέρει οτιδήποτε μπορεί να λειτουγήσει ως δίπολο σε κοινωνιολογικό επίπεδο: Υφαντική και κοσμοπολιτισμός. Εσωτερικό και εξωτερικό του σπιτιού. Η κουλτούρα της Αγγλίας που είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από αυτή της Ελλάδας.
 

 

Όταν ακούς ότι μια γυναίκα ασχολείται με την τέχνη της υφαντικής, σου έρχεται στο νου συνήθως μια σεβάσμια γερόντισσα με ρυτίδες που αναδίδουν τη σοφία της ζωής, μια γυναίκα της παράδοσης με καταγωγή από την επαρχία όπου ο αργαλειός ακόμα δύναται να αποτελεί καθημερινή ενασχόληση που παράγει αριστουργήματα - για όσους τα εκτιμούν. Ποτέ δεν θα μπορούσα να φανταστώ πως μια νεαρή, όμορφη, σύγχρονη κοπέλα στα 20something της, με multi-culti καταβολές και θητεία στο εξωτερικό θα μπορούσε να αναγάγει την υφαντική σε μέσο προσωπικής έκφρασης και βασικό στοιχείο της καλλιτεχνικής της υπόσταστης.

  

Η Zoë Paul έχει καταγωγή από τη Νότιο Αφρική αλλά η δεσμοί της με τη μακρινή χώρα είναι χαλαροί και βασίζονται περισσότερο στο οικογενειακό της background, αν και η ίδια θα ήθελε κάποια στιγμή να επιστρέψει και να γνωρίσει περισσότερο τις ρίζες της. Μεγαλωμένη στα όμορφα Κύθηρα και σπουδαγμένη στην Αγγλία, μιλάει σπαστά ελληνικά εξαιτίας της σχεδόν νομαδικής της μετακίνησης με τους γονείς της ως παιδί και του γεγονότος ότι το socializing στην αθήναϊκή της καθημερινότητα δεν έχει ισχυρή παρουσία, αφού περνά πολλές ώρες απομονωμένη στο στούντιό της. Προτιμά να συζητήσουμε στη μητρική της γλώσσα γιατί όπως θα καταλάβω στη συνέχεια, η τέχνη της έχει πολύ συγκεκριμένα νοήματα που προτίθεται να εξηγήσει επακριβώς και θέλει να νιώθει σιγουριά για αυτό που λέει, όπως το λέει. Οι δικοί της μοιράζονται ανάμεσα στην Οξφόρδη όπου ο πατέρας της εργάζεται ως εικονογράφος στο Oxford University Press και στα Κύθηρα. Βρίσκεται εδώ και τρία χρόνια στην Αθήνα και καθημερινά πηγαίνει από το σπίτι της στον Κεραμεικό, στο μικρό της κοντά στη Βαρβάκειο για να δημιουργήσει. Η συστολή και η αισιοδοξία είναι κυρίαρχα στοιχεία της προσωπικότητάς της. Να μερικά από τα πολύ ενδιαφέροντα πράγματα που μου είπε, με αφορμή την παρουσίαση μέρους της δουλειάς της στο playroom της γκαλερί The Breeder.

Η έννοια της "πειραγμένης" φόρμας και της ιεαραρχίας υπάρχει σε όλες τις κραταιές δυνάμεις, στην κυβέρνηση, την ιατρική περίθαλψη, την αστυνομία. Υποτίθεται ότι υπάρχουν για να μας προστατεύουν αλλά αυτό το σχήμα είναι σχετικό, σπάει, μεταλλάσσεται συνεχώς και η δυναμική του είναι ρευστή.

Νιώθω μια ιδιαίτερη σύνδεση με την υφαντική. Μια γειτόνισσα στα Κύθηρα είχε κατσίκες και χρησιμοποιούσε το μαλλί τους για να υφαίνει κουβέρτες. Όταν πέθανε, η οικογένειά της χάρισε αυτές τις κουβέρτες στη μητέρα μου. Νομίζω πως αυτό ήταν το πρώτο σχετικό ερέθισμα που είχα. Η παράδοση, έτσι όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ, είναι το στοιχείο εκείνο της κουλτούρας που κρατά τους ανθρώπους ενωμένους.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Η ιδέα της φαλλοκρατίας απαντάται σε πολλές θρησκείες και φυλές. Δεν είμαι θρησκευόμενο άτομο αλλά με ενδιαφέρει ιδιαίτερα πώς αυτά τα θρησκευτικά μοτίβα ορίζουν και καθοδηγούν κοινωνίες ολόκληρες.

Σπούδασα υποκριτική στην Αθήνα και στη συνέχεια έφυγα για την Αγγλία για να διευρύνω τους ορίζοντές μου στην τέχνη. Το 2012, τελειώνοντας τις σπουδες μου στο Royal College of Art όπου είχα εξειδικευτεί στη γλυπτική, επέστρεψα στην Ελλάδα. Τότε δούλεψα πάνω στην πρώτη μου σειρά από υφαντά. Χρονικά συνέπεσε με την έξαρση της οικονομικής κρίσης και με τα όσα φριχτά συνέβαιναν καθημερινά στην πόλη τα οποία φυσικά επηρέαζαν την τέχνη μου.

Έχεις ένα σχήμα που το αντιλαμβάνεσαι ως κύκλο ή τρίγωνο, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Αυτό προσπαθώ να δείξω σε αυτά τα υφαντά. Ακόμα και το κάδρο τους που φαίνεται τετράγωνο, το πειράζω, του χαλάω τη μία πλευρά. Αυτή η έννοια της "πειραγμένης" φόρμας και της ιεαραρχίας υπάρχει σε όλες τις κραταιές δυνάμεις, στην κυβέρνηση, την ιατρική περίθαλψη, την αστυνομία. Υποτίθεται ότι υπάρχουν για να μας προστατεύουν αλλά αυτό το σχήμα είναι σχετικό, σπάει, μεταλλάσσεται συνεχώς και η δυναμική του είναι ρευστή. Έτσι έφτιαχνα αφηρημένες, σπασμένες φόρμες. Παράλληλα, όμως κάθε νήμα του υφαντού "αγκαλιάζει" τα υπόλοιπα. Έτσι η κοινωνία διατηρεί το σώμα της και επιβιώνει. Αυτή η σειρά έργων παίζει πολύ και με τις χειρονομίες. Έκανα έρευνα πάνω στη γλώσσα των χειρονομιών και βρήκα πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία για τον συμβολισμό τους και το πώς μεταδίδονταν από τον ένα πολιτισμό στον άλλο.

Η ιδέα της φαλλοκρατίας απαντάται σε πολλές θρησκείες και φυλές - ορθοδοξία, ιουδαϊσμό, βουδισμό, ινδουισμό. Δεν είμαι θρησκευόμενο άτομο αλλά με ενδιαφέρει ιδιαίτερα πώς αυτά τα θρησκευτικά μοτίβα ορίζουν και καθοδηγούν κοινωνίες ολόκληρες. Θρησκεία και κυβέρνηση - πάλι επανερχόμαστε στο ζήτημα της ιεραρχίας, στο πώς συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων άγονται και φέρονται από τη θρησκεία και στο πώς η παράδοση εκτός από το να ενώνει μπορεί και να χωρίζει τους ανθρώπους. Εστιάζοντας όμως στα αρνητικά, μιλάς παράλληλα και για τα θετικά.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Η Αθήνα κατά τη διάρκεια της απουσίας μου έγινε πιο καθαρή και ανοιχτή πόλη, ενώ βρίσκω τους ανθρώπους πιο χαλαρούς. Η καλλιτεχνική ελευθερία στην Ελλάδα είναι απεριόριστη. Δεν θα με κρίνουν, δεν με περιορίζει κανείς εδώ. Άσε που εδώ δεν νιώθω την ανάγκη να τρέχω κάθε βράδυ και σε άλλα εγκαίνια.

Ονόμασα αυτό το έργο με τις πήλινες χάντρες "Μια κατσίκα που τη λένε Ερμή". Το μοτίβο του είναι μινωικό και ο πηλός είναι από την παραλία της Παλαιόπολης στα Κύθηρα. Ο Ερμής ήταν θεός του ταξιδιού. Υπάρχει παράλληλα και η αναφορά στο ομώνυμο brand. Πάντα ήθελα να έχω ένα λευκό κατσικάκι και να το ονομάσω Ερμή. Όσο το σκέφτομαι όμως συνειδητοποιώ ότι κάτι τέτοιο θα ήταν τεράστια πολυτέλεια για μένα. Θα έπρεπε είτε να παρατήσω τα πάντα, τη ζωή που κάνω, ή να γίνω απίστευτα πλούσια ώστε να μπορώ να έχω ένα τεράστιο σπίτι με τους αντίστοιχους εξωτερικούς χώρους για να ζήσει ένα κατσικάκι. Αντίστοιχα, αν είσαι πλούσιος μπορείς να αγοράζεις οργανικά προϊόντα, στα οποία έχεις πρόσβαση μόνο αν ζεις στην εξοχή.

Η κάθε αντίθεση μάλλον είναι κινητήριος δύναμη στη δουλειά μου. Με ενδιαφέρει οτιδήποτε μπορεί να λειτουγήσει ως δίπολο σε κοινωνιολογικό επίπεδο: Υφαντική και κοσμοπολιτισμός. Εσωτερικό και εξωτερικό του σπιτιού. Η κουλτούρα της Αγγλίας που είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από αυτή της Ελλάδας. Το πόσο θερμοί είναι οι άνθρωποι από την αρχή μιας γνωριμίας εδώ στην Ελλάδα, το πόσο ψυχροί είναι αντίστοιχα στην Αγγλία και το πώς επέρχεται η εκάστοτε κλιμάκωση και ισορροπία στη συνέχεια. Άλλο στοιχείο που με αφορά είναι η διασπορά, η ανθρωπολογική κίνηση των λαών από ένα σημείο του χάρτη σε ένα άλλο. Οι Έλληνες κουβαλούσαν πάντα τα υφαντά μαζί τους σε αυτές τις μετακινήσεις, ως ένα ιδιωτικό στοιχείο που εκφράζει τις ρίζες τους.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Η παράδοση, έτσι όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ, είναι το στοιχείο εκείνο της κουλτούρας που κρατά τους ανθρώπους ενωμένους.

Αυτή την περίοδο δουλεύω για ένα πρότζεκτ που θα παρουσιαστεί στη Γαλλία, λίγο πιο έξω από το Παρίσι. Φτιάχνω μια μεγάλη κουρτίνα από φύλλα μπρούτζου. Πρέπει να κόψω με λέιζερ όλα αυτά τα φύλλα, οπότε παρακολουθώ τα αντίστοιχα εργαστήρια για να μυηθώ στη διαδικασία. Η καθημερινότητά μου περιλαμβάνει ερευνα και διάβασμα στο σπίτι και δουλειά στο στούντιο.

Γύρισα στην Ελλάδα γιατί δεν μου αρέσει η Αγγλία. Αισθάνομαι πολύ πιο άνετα στο χωριό μου στα Κύθηρα παρά στο Λονδίνο ή την Οξφόρδη. Αγαπώ την Αθήνα, τις βόλτες στις industrial ζώνες της Πέτρου Ράλλη και της Ιεράς Οδού, τον Κεραμεικό και τα κτίριά του. Η Αθήνα κατά τη διάρκεια της απουσίας μου έγινε πιο καθαρή και ανοιχτή πόλη, ενώ βρίσκω τους ανθρώπους πιο χαλαρούς. Νιώθω ότι η κρίση μας έχει ενώσει κατά κάποιο. Η καλλιτεχνική ελευθερία στην Ελλάδα είναι απεριόριστη. Δεν θα με κρίνουν, δεν με περιορίζει κανείς εδώ. Στο Παρίσι, ας πούμε, που έμεινα για ένα χρόνο δεν ήταν έτσι. Άσε που εδώ δεν νιώθω την ανάγκη να τρέχω κάθε βράδυ και σε άλλα εγκαίνια. Μπορώ και αξιοποιώ πιο δημιουργικά τον χρόνο μου.

Info

Μπορείτε να δείτε μερικά από τα έργα της Zoë Paul στο playroom της γκαλερί The Breeder (Ιάσωνος 45, 210 3317527, thebreedersystem.com) μέχρι τις 29/5.

Τα υπόλοιπα στο site της.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ