Η έκρηξη της αφαίρεσης: Μια συνάντηση με τη ζωγράφο Νανά Βέττα

Η έκρηξη της αφαίρεσης: Μια συνάντηση με τη ζωγράφο Νανά Βέττα Facebook Twitter
0

Η κρυφή λέξη είναι ένταση: αυτή είναι που διαπερνά τα ανεικονικά, αλλά απόλυτα εκφραστικά έργα της Νανάς Βέττα, και βάζει φωτιά στα χρώματα, στην κίνηση, στην αυθυπαρξία του μαύρου ή του κόκκινου, στον τρόπο που η ύλη απειλεί να βγει από τον καμβά. Παρατηρώντας τα έργα της βλέπει κανείς πώς η καλλιτέχνις παίζει με τα λάδια αλλά και πώς δουλεύει με το κραφτ χαρτί – διαρκώς και χωρίς όρια. Σε συζήτηση που έχουμε μαζί της, σε ένα όμορφο καφέ του κέντρου, γεμάτο με αφίσες από εκθέσεις που έχουν αφήσει εποχή, παραδέχεται ότι παλεύει πολλά χρόνια με αυτά τα έργα που περιλαμβάνονται στην έκθεσή της στην γκαλερί Σκουφά, μεγάλα έργα, δουλεμένα σε μουσαμά, ή και μικρότερα, σε ξύλο ή χαρτί: «Τα έργα έχουν δουλευτεί τα τελευταία πέντε χρόνια. Το πρώτο ήταν ένα μεγάλο μπλε δίπτυχο το οποίο είναι πολύ κοντά στην προηγούμενη δουλειά μου και αυτό, κατά κάποιον τρόπο, με εισήγαγε στα επόμενα, τα οποία έγιναν σταδιακά». Στο εξώφυλλο του καταλόγου της έκθεσης αποκαλύπτεται η «καθετότητα» ενός πίνακα που μοιάζει με ένα ζωντανό δάσος από χθόνια χρώματα σε διαρκή ροή. Όπως τονίζει και σε σχετικό κείμενό της η επιμελήτρια Ελισάβετ Πλέσσα: «Οι διαβαθμίσεις των χρωμάτων, οι εναλλαγές της υφής, οι εντάσεις της γραφής, βρίσκονται σε διαρκή αλληλοδιαδοχή, παίρνοντας τη μορφή ζωγραφικών ροών, συνήθως κάθετων, οι οποίες σχηματίζονται από παρατακτικά σχεδιάσματα και σβησίματα, ενδιάμεσα "περάσματα", ατέρμονες παράλληλες ζωγραφικές πορείες».

Η πορεία της ίδιας της ζωγράφου, άλλωστε, δεν ήταν ένας μονόδρομος από την παιδική ηλικία μέχρι τη στιγμή της δημιουργίας –αυτό το κλισέ, «ζωγράφιζα από μικρή»– και χρειάστηκε να το σκεφτεί πολύ προτού αποφασίσει να φοιτήσει στη Σχολή Καλών Τεχνών. «Ανέκαθεν, πάντως, με απασχολούσε η δημιουργία, η μετατροπή των πραγμάτων σε κάτι άλλο. Εργαζόμουν ως γραφίστρια και δύσκολα θα σκεφτόμουν να εγκαταλείψω την επαγγελματική μου θέση, ειδικά τότε που ήταν πολύ σημαντικό για μια γυναίκα να μπορεί να είναι οικονομικά ανεξάρτητη και αυτάρκης. Έως ότου ήρθε η στιγμή που η γραφιστική, όπως και η προσωπική μου ζωή, πήραν άλλη πορεία και κατάφερα να ασχοληθώ με αυτό που ήθελα». Εξάλλου, τότε η Σχολή Δοξιάδη, απ' όπου αποφοίτησε, θεωρούνταν εφάμιλλη των πανεπιστημιακών σχολών και έτσι η Νανά Βέττα κατάφερε να ακολουθήσει σπουδές στο Λονδίνο. Στην Καλών Τεχνών, όμως, βρήκε την ταυτότητα που αναζητούσε: «Καταλυτικό ρόλο στην απόφασή μου αυτή έπαιξαν συγκεκριμένοι άνθρωποι που με ώθησαν να δώσω εξετάσεις και τελικά αποτυπώθηκε μέσα μου η ταυτότητα αυτού που είμαι και που ήθελα να κάνω. Έκτοτε, η ζωγραφική δεν είναι για μένα μόνο επάγγελμα αλλά η ματιά μου για τη ζωή». Κάθε εμπειρία μετρούσε ως βήμα για την επόμενη δημιουργική διαδικασία. Για παράδειγμα, το πέρασμά της από τη βυζαντινή ζωγραφική τη βοήθησε να αντιληφθεί το χρώμα: «Τη δύναμή του, το γεγονός ότι, ενώ η μορφή στις εικόνες των Αγίων φαντάζει πάντα τόσο αυστηρή, υπάρχει μεγάλη τόλμη στη χρήση του χρώματος. Είναι συγκλονιστικός αλλά και απόλυτα μοντέρνος ο τρόπος που οι αγιογράφοι βάζουν τόσο έντονα χρώματα το ένα δίπλα στο άλλο». Μου μιλάει με συγκίνηση για το κόκκινο κιννάβαρι, το λάπις λάζουλι, την ποικιλία των τόνων, το στυλιζάρισμα της φόρμας. Από τη θητεία της στη βυζαντινή αγιογραφία, επίσης, διδάχτηκε την καταλυτική δύναμη της ιεροτελεστίας στη δημιουργική διαδικασία. Άλλωστε, αυτό διαφαίνεται και στον τρόπο που ζωγραφίζει, κάτι που γίνεται έτσι κι αλλιώς σταδιακά: από το πώς θα δημιουργηθεί η πρώτη στρώση, πώς θα μείνει το έργο για καιρό μέχρι να ακολουθήσει η επόμενη φάση, πώς θα αρχίσουν να λειτουργούν τα διαφορετικά στάδια και επίπεδα. «Επιζητώντας την κάλυψη, είναι δυνατή η αναίρεση μέσα από την καταστροφή για να κρατηθεί τελικά ένα κομμάτι γύρω από το οποίο δημιουργείται ένα άλλο περιβάλλον» ομολογεί.

Πρέπει να ξέρεις από πού θα κρατηθείς. Δεν μπορείς να καταστρέψεις, αν δεν ξέρεις τι υπάρχει. Μόνο αν καλλιεργείς τον εαυτό σου μπορείς να κάνεις την υπέρβαση και να σπάσεις το καλούπι. Κι αυτό είναι απολύτως προσωπικό, χωρίς να υποτιμώ τις συλλογικές προσπάθειες και τα κινήματα.

Είναι προφανές ότι η ταυτότητα της τέχνης της Βέττα παραπέμπει στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό. Ομολογεί ότι έχει ταξιδέψει πολύ στην Αμερική για να χαρεί από κοντά τα μνημειώδη αυτά αφαιρετικά έργα που έχουν αφήσει εποχή, όπως αυτά που περιλάμβανε η αναδρομική του Ρόθκο που έχει αποτυπωθεί μέσα της για πάντα. Δεν ξεχνάει, όμως, ούτε ένα ταξίδι στη Γαλλία και μια έκθεση του δικού μας Τάκη, τη συγκλονιστική στιγμή που συνομίλησε με το έργο του τεράστιου είρωνα Ρίχτερ αλλά και την εσωτερική της συνάντηση με τη μοναξιά στους πίνακες του Χόπερ. Στην κουβέντα μας της ξεφεύγει ότι ο Χόπερ μοιάζει να είναι ο «Θεόφιλος της Αμερικής». Μια ευστοχία την οποία θέλει να αναιρέσει, αφού η σεμνότητά της μάλλον λειτουργεί αποτρεπτικά για τέτοιου είδους ρηξικέλευθες αναγνώσεις. Αλλά το ανατρεπτικό αλάτι που ποτίζει τις καλλιτεχνικές ψυχές υπάρχει σε ισχυρές δόσεις και σε στιγμές που καταγράφονται μέσα της ως τυχαίες: «Δεν μπορώ να ξεχάσω ένα ντοκιμαντέρ του BBC για τους Κουίν, που δεν είναι το συγκρότημά μου, αφού ανέκαθεν ήμουν πιο ροκ, πιο κοντά στους Ρόλινγκ Στόουνς. Ήταν, όμως, πολύ αντιπροσωπευτικό του τρόπου που λειτουργούν και δημιουργούν οι καλλιτέχνες: έβλεπες μια ομάδα κλεισμένη σε ένα στούντιο για μήνες κι όλους αυτούς να δείχνουν απόλυτα αφοσιωμένοι και από κει να βγαίνει μια έκρηξη που κανείς δεν την είχε δεδομένη εξαρχής. Μπορεί να ήξεραν ότι κάτι γίνεται ή ότι θα γίνει, μπορεί να υπήρχαν κώδικες που τους έσπαγαν και δημιουργούσαν κάτι άλλο, αλλά ταυτόχρονα έπαιρναν τεράστια ρίσκα. Ίσως, τελικά, αν δεν ρισκάρεις, να μην κάνεις ποτέ τίποτα. Δεν είσαι αληθινός».

Η έκρηξη της αφαίρεσης: Μια συνάντηση με τη ζωγράφο Νανά Βέττα Facebook Twitter
Πραγματικά, είμαι ευγνώμων που μπόρεσα να δω από κοντά κάποια έργα τέχνης. Πόσες φορές μου έχει τύχει να κλάψω μόνη μου στο αυτοκίνητο ακούγοντας Μπετόβεν ή Μότσαρτ, μόνο και μόνο με τη σκέψη ότι αυτοί οι άνθρωποι μας χάρισαν αυτά τα δώρα. Φωτό: Νίκος Κατσαρός/ LIFO
Η έκρηξη της αφαίρεσης: Μια συνάντηση με τη ζωγράφο Νανά Βέττα Facebook Twitter
Χωρίς τίτλο, 2014, μεικτή τεχνική σε ξύλο
 

Φαίνεται να την απασχολεί έντονα η καλλιτεχνική διαδικασία, αυτή η υπαρξιακή αναστάτωση που οδηγεί στη ρήξη ή το ρήγμα – και γι' αυτό την αναφέρει σε διαφορετικές στιγμές. Για εκείνην καίριο φαντάζει το momentum όχι μόνο της δημιουργίας αλλά της μετουσίωσης: «Πρέπει να ξέρεις από πού θα κρατηθείς. Δεν μπορείς να καταστρέψεις, αν δεν ξέρεις τι υπάρχει. Μόνο αν καλλιεργείς τον εαυτό σου μπορείς να κάνεις την υπέρβαση και να σπάσεις το καλούπι. Κι αυτό είναι απολύτως προσωπικό, χωρίς να υποτιμώ τις συλλογικές προσπάθειες και τα κινήματα. Ενδεχομένως να έχει κάνει και με τα δικά μου βιώματα, γιατί μεγαλώνοντας στη γενιά του Πολυτεχνείου είδαμε τι σημαίνει δόγμα, ψευδαίσθηση και αδιέξοδα. Έχουμε βιώσει τις απογοητεύσεις και την αίσθηση του να βρίσκεσαι ξαφνικά στο κενό». Κι εδώ είναι που εισέρχεται η θεραπευτική ιδιότητα της τέχνης. «Τίποτα πιο πολύτιμο από αυτό. Πραγματικά, είμαι ευγνώμων που μπόρεσα να δω από κοντά κάποια έργα τέχνης. Πόσες φορές μου έχει τύχει να κλάψω μόνη μου στο αυτοκίνητο ακούγοντας Μπετόβεν ή Μότσαρτ, μόνο και μόνο με τη σκέψη ότι αυτοί οι άνθρωποι μας χάρισαν αυτά τα δώρα». Κι είναι αλήθεια ότι τα έργα τέχνης υπάρχουν σε κάθε στιγμή του βίου – τι θα ήταν χωρίς αυτά η καθημερινότητα; Τη ρωτάω πώς ένιωσε, αλήθεια, όταν είδε το γραφείο του πρωθυπουργού να στολίζει ένας Κοκκινίδης, τη στιγμή που η αφηρημένη ζωγραφική δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στα γραφεία της εξουσίας. «Το πρόσεξα και μου άρεσε. Χάρηκα ιδιαίτερα που θα ευχαριστηθεί ο ίδιος ο Κοκκινίδης, ο οποίος είναι εξαιρετικός διανοητής και δάσκαλος. Πραγματικά, ζηλεύω όταν βλέπω τη Μέρκελ στην καγκελαρία να περιβάλλεται από αυτούς τα εξαιρετικούς πίνακες ή τον πρωθυπουργό της Ιταλίας ανάμεσα σε έργα απίστευτης ομορφιάς. Η αλήθεια είναι ότι παρατηρώ πάντα τους χώρους και τα έργα που υπάρχουν σε αυτούς».

Λίγες μέρες, πάντως, πριν από την έκθεση στην γκαλερί Σκουφά με τον τίτλο «Ζωγραφική» τα έργα της Νανάς Βέττα είναι έτοιμα να συνομιλήσουν με το κοινό, αποτυπώματα ζωής, ολοκληρωμένες πράξεις ενός αέναου, δημιουργικού αγώνα. «Με αυτά τα έργα θέλησα να δείξω ότι μπορούμε να χτίσουμε κάτι, να αποτυπώσουμε τη δική μας ταυτότητα, να δημιουργήσουμε ως άνθρωποι στη ζωή μας και στην κοινωνική μας υπόσταση. Και, τελικά, να τοποθετηθούμε μέσω της τέχνης, γιατί αυτή είναι η σπονδυλική στήλη της ζωής μας. Τα πάντα έχουν να κάνουν με την εσωτερική δύναμη της δημιουργίας που έχει ο άνθρωπος, αρκεί να του δοθεί η ώθηση και η αφορμή για να τα απελευθερώσει».

Η έκρηξη της αφαίρεσης: Μια συνάντηση με τη ζωγράφο Νανά Βέττα Facebook Twitter
Χωρίς τίτλο, 2015, λάδι σε μουσαμά
Η έκρηξη της αφαίρεσης: Μια συνάντηση με τη ζωγράφο Νανά Βέττα Facebook Twitter
Χωρίς τίτλο, 2015, λάδι σε μουσαμά
 
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ