Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter

Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων

0

Προκειμένου να γιορτάσει την από κοινού απόκτηση με το Μουσείο του Λούβρου του ζεύγους πορτρέτων σε φυσικό μέγεθος που ζωγράφισε ο σούπερσταρ της Ολλανδικής ζωγραφικής, ο Ρέμπραντ, το Rijksmuseum στο Άμστερνταμ αποφάσισε να διοργανώσει μια μοναδική έκθεση με τίτλο High Society.

Μοναδική στην κυριολεξία, καθώς για πρώτη φορά μια έκθεση αφιερώνεται αποκλειστικά σε ένα ιδιαίτερο είδος προσωπογραφιών όπου τα μοντέλα απαθανατίζονται σε απόλυτα φυσικό μέγεθος και σε όρθια στάση.

Ως επί το πλείστον είναι έργα που παράγγειλαν πρίγκιπες, εκκεντρικοί αριστοκράτες ή ιδιώτες με αμύθητα πλούτη, σε ζωγράφους των οποίων το όνομα έχει αποτυπωθεί με χρυσά γράμματα στις σελίδες της ιστορίας της Τέχνης. 

Ο Βερονέζε, ο Κράναχ, ο Βελάσκεθ, ο Ρέινολντς, ο Γκέινσμπορο, ο Μουνχ και ο Μανέ φιλοτέχνησαν τα πορτρέτα που ήρθαν ως δάνεια από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές από το Παρίσι, το Λονδίνο, τη Φλωρεντία, τη Βιέννη, το Λος Άντζελες και άλλα μέρη του κόσμου.

Εκτός από τα πορτρέτα σε φυσικό μέγεθος που απεικονίζουν την υψηλή κοινωνία στα καλύτερά της, μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο και σε δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στα κρυφά, πίσω από κλειστές πόρτες.

Πέρα από την απαράμιλλη τεχνική που αποδίδει τόσο τη μορφή, όσο και την προσωπικότητα των μοντέλων, οι προσωπογραφίες αυτές λειτουργούν ως επισκόπηση τεσσάρων αιώνων μόδας της υψηλής κοινωνίας. 

Σχεδόν όλοι φοράνε τα «καλά» τους, επιλογή απολύτως λογική εφόσον πρόκειται να απαθανατιστούν από τον χρωστήρα αυτών των υψηλά αμοιβόμενων και περιζήτητων ζωγράφων, γεγονός που μας επιτρέπει να μάθουμε πως ντύνονταν οι πλούσιοι και ισχυροί την εκάστοτε χρονική περίοδο.

Από τα εφαρμοστά παντελόνια και τα πανωφόρια με τα παραγεμισμένα μανίκια για τους άνδρες, περνάμε σταδιακά στα κοστούμια και την υπέροχη υψηλή ραπτική του 19ου αιώνα που είναι πολύ κοντά στις σημερινές βραδινές γυναικείες τουαλέτες.

Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Ο Συνταγματάρχης Γουίλιαμ Γκόρντον παρουσιάζεται ως ηρωικός Σκωτσέζος με κιλτ στο πορτρέτο του από τον Πομπέο Μπατόνι το 1766.

Το ολόσωμο πορτρέτο της όμορφης Πολίν Κρουαζέτ που βγάζει χαριτωμένα το γάντι της και είναι ντυμένη με μια μαγευτική μαύρη τουαλέτα (1869) θυμίζει σημερινό editorial μόδας για υψηλή ραπτική και αποτέλεσε το εφαλτήριο της επιτυχημένες καριέρας του ζωγράφου και συζύγου της, Καρολύς-Ντυράν.

Κάποιοι από τους εικονιζόμενους έχουν επιλέξει να ποζάρουν με ιδιότυπες ενδυμασίες. Ο Γιόχαν Κόλτερμαν εμφανίζεται σχεδόν ολόγυμνος ως άλλος Ηρακλής στον πίνακα του Γκόλτζιους.

Ο Συνταγματάρχης Γουίλιαμ Γκόρντον παρουσιάζεται ως ηρωικός Σκωτσέζος με κιλτ στο πορτρέτο του από τον Πομπέο Μπατόνι το 1766, επιθυμώντας προφανώς να αποτίνει φόρο τιμής στους προγόνους του, ενώ το 1881 ο πανέμορφος post-hipster εραστής της Σάρα Μπερνάρ, ο Δρ. Πότσι, ποζάρει θελκτικά για τον Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ φορώντας απλά μια κατακόκκινη robe de chambre...

Εντυπωσιακό είναι επίσης πως οι περισσότεροι επιλέγουν να ποζάρουν με τα σκυλιά τους, τα οποία σε μερικές περιπτώσεις αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του πίνακα και μια ιδανική ευκαιρία να επιδείξουν το ταλέντο τους οι ζωγράφοι.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο επιβλητικός πίνακας του Τζιοβάνι Μπολντίνι (1908) που απεικονίζει τη μαγευτική Μαρκησία Λουίζα Καζάτι με το αγαπημένο της γκρέιχαουντ. Η πανύψηλη, αδύνατη, με πάλλευκο δέρμα Μαρκησία ήταν γνωστή για τα μυθικά πάρτι που διοργάνωνε και το απαράμιλλο στιλ της, και το συγκεκριμένο έργο θα μπορούσε εύκολα σήμερα να είναι στιγμιότυπο από lifestyle περιοδικό.

Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Ο επιβλητικός πίνακας του Τζιοβάνι Μπολντίνι (1908) απεικονίζει τη μαγευτική Μαρκησία Λουίζα Καζάτι με το αγαπημένο της γκρέιχαουντ.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Το 1881 ο πανέμορφος post-hipster εραστής της Σάρα Μπερνάρ, ο Δρ. Πότσι, ποζάρει θελκτικά για τον Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ φορώντας απλά μια κατακόκκινη robe de chambre.

Οι προσωπογραφίες αυτές μπορεί να είναι ιδιαίτερα ρεαλιστικές, αλλά βρίθουν και συμβολικών στοιχείων. Οικόσημα αποτυπώνονται στα ρούχα νεόνυμφων ώστε να αποδοθεί η ένωση σπουδαίων οίκων ενώ όταν το μοντέλο είναι έγκυος, όπως στο ζεύγος πινάκων του Βερονέζε με την οικογένεια του Ιζέπο του Πόρτο, το πανωφόρι της συζύγου του Λίβια είναι ανοιγμένο στη μέση ενώ το χέρι της δείχνει την κοιλιά της. 

Εκτός από τα πορτρέτα σε φυσικό μέγεθος που απεικονίζουν την υψηλή κοινωνία στα καλύτερά της, μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο και σε δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στα κρυφά, πίσω από κλειστές πόρτες.

Ως παπαράτσι του παρελθόντος, οι ζωγράφοι αποτυπώνουν σε μικρότερα έργα τα πάρτι, τις αίθουσες τζόγου, τις επισκέψεις σε πορνεία και τις παράνομες ερωτικές δραστηριότητες των πλουσίων της εποχής τους. Αυτά τα περίπου 80 σχέδια και χαρακτικά ανήκουν στην συλλογή του Rijksmuseum και πολλά φέρουν επιγραφές με ηθικοπλαστικά μηνύματα.

Η αφορμή για τη διοργάνωση της High Society ήταν η από κοινού απόκτηση από τη Γαλλία (Μουσείο του Λούβρου) και την Ολλανδία (Rijksmuseum) του μοναδικού ζεύγους τέτοιων πορτρέτων που φιλοτέχνησε ποτέ ο Ρέμπραντ.

Πρόκειται για τα εντυπωσιακά γαμήλια πορτρέτα του Μάρτεν Σούλμανς και της Ούπγιεν Κόπιτ, τα οποία ως το 2016 βρίσκονταν στα χέρια ιδιώτη και εκτίθενται δημοσίως για πρώτη φορά μετά την συντήρησή τους που ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2018.

Οφείλουμε να πούμε ότι η High Society αποτελεί για το Rijksmuseum και το εναρκτήριο λάκτισμα των εκδηλώσεων του Έτους Ρέμπραντ το 2019, οπότε και θα εορταστεί η συμπλήρωση 350 ετών από τον θάνατό του.

Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Λούκας Κράναχ ο Πρεσβύτερος, Αικατερίνη, Κόμισσα του Μέκλενμπουργκ, 1515. Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen, Δρέσδη.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Λούκας Κράναχ ο Πρεσβύτερος, Ερρίκος ο Ευσεβής, Δούκας της Σαξονίας, 1515. Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen, Δρέσδη.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτό: Rijksmuseum/David van Dam
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Πάολο Βερονέζε, Κόμισσα Λίβια ντα Πόρτο και η κόρη της Διηδάμεια, 1552. The Walters Art Museum, Βαλτιμόρη, Μέριλαντ.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Πάολο Βερονέζε, Κόμης Ιζέπο ντα Πόρτο με τον γιο του Λεωνίδα, 1552, Φλωρεντία, Galleria degli Uffizi.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Βίλεμ Μπας, Γυναίκα καθισμένη στα πόδια ανδρός, περ. 1640 - 1672. Rijksmuseum.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Ρέμπραντ, Προσωπογραφία του Μάρτεν Σούλμανς, 1634, Rijksmuseum
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Το ολόσωμο πορτρέτο της όμορφης Πολίν Κρουαζέτ που βγάζει χαριτωμένα το γάντι της και είναι ντυμένη με μια μαγευτική μαύρη τουαλέτα (1869) θυμίζει σημερινό editorial μόδας για υψηλή ραπτική.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Φωτό: Rijksmuseum/David van Dam
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Σερ Τζόσουα Ρέινολντς, Τζέιν Φλέμινγκ, μετέπειτα Κόμισσα του Χάρινγκτον, π. 1778–79. Σαν Μαρίνο, The Huntington Library.
Η έκθεση «High Society» μας συστήνει την υψηλή κοινωνία προηγούμενων αιώνων Facebook Twitter
Ρέμπραντ, Προσωπογραφία της Oύπγιεν Κόπιτ, 1634, Λούβρο
 

 

Η έκθεση High Society πραγματοποιείται στο Rijksmuseum στο Άμστερνταμ και θα διαρκέσει ως τις 3 Ιουνίου 2018.

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νικόλαος Γύζης: «Λοιπόν ας ελπίζωμεν και ας ζητούμεν να είμεθα εύθυμοι!»

Εικαστικά / Νικόλαος Γύζης: «Λοιπόν ας ελπίζωμεν και ας ζητούμεν να είμεθα εύθυμοι!»

Σαν σήμερα, στις 4 Ιανουαρίου 1901, πεθαίνει στο Μόναχο ο Νικόλαος Γύζης, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα και εκπρόσωπος της «Σχολής του Μονάχου».
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ