Η Ελλάδα του Μεσοπολέμου μέσα από τον φακό της θρυλικής Nelly's στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση «Ικέτιδες», 1930. Αργυροτυπία με τονισμό σέπιας, 15,8 x 21,9 εκ. Κάτω αριστερά, ανάγλυφη σφραγίδα Photo Nelly’s Athens. Verso: βιολέ σφραγίδα.
0

Ο Μιχάλης Κρασάκης συναντήθηκε για πρώτη φορά με το φωτογραφικό σύμπαν της Nelly’s εντελώς συμπτωματικά ακριβώς 50 χρόνια πριν, τον καιρό που σπούδαζε στην Κολωνία της Γερμανίας. Ήταν ήδη συλλέκτης αντικών, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους χάρτες της Κρήτης, τόπου καταγωγής του, από τον 16ο και τον 17ο αιώνα, όταν μπήκε σε ένα παλαιοπωλείο και είπε στον καταστηματάρχη ότι έψαχνε για αντικείμενα με θέμα την Ελλάδα. Βαρύθυμος εκείνος, του έδειξε στο βάθος του μαγαζιού, λέγοντάς του να κοιτάξει μέσα σε ένα κουτί.

Εκεί έπεσε επάνω σε δύο φωτογραφίες που απεικόνιζαν το ηφαίστειο της Σαντορίνης, οι οποίες του έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση. Κάτω δεξιά και στις δύο υπήρχε η καλλιτεχνική υπογραφή μιας γυναίκας φωτογράφου που δεν του έλεγε τίποτα και στο πίσω μέρος σφραγίδες γνησιότητας με τον τίτλο στα γαλλικά.

Καθώς μαγεύτηκε από τη δύναμη και τον λυρισμό των εικόνων, τις αγόρασε χωρίς δεύτερη σκέψη. Όταν πήρε τηλέφωνο έναν φίλο του που συνέλεγε φωτογραφίες για να τον ρωτήσει αν ήξερε ποια ήταν η Nelly’s, εκείνος του έβαλε τις φωνές. Πώς ήταν δυνατόν να μην την ήξερε! Και πρόσθεσε ότι όσα χρόνια εκείνος μπαινόβγαινε στις αντικερί ποτέ δεν είχε την τύχη να βρει φωτογραφίες της.

«Η Nelly’s καταφέρνει να απαθανατίσει το μεγαλείο της αρχαίας τέχνης και τη λεπτομερή δεξιοτεχνία του ανώνυμου καλλιτέχνη. Ωστόσο με την ίδια μεγαλοσύνη απαθανατίζει και τον Μυστρά, ενώ ένα καλντερίμι στα Αναφιώτικα δεν απέχει σε ποιότητα από πίνακα ζωγραφικής».

Αυτή την ιστορία την αφηγείται συχνά, καθώς αποτελεί την αφετηρία μιας σημαντικής ενασχόλησης και μιας μεγάλης πορείας που διήνυσε ως συλλέκτης καλλιτεχνικής φωτογραφίας. Σε μια ιδιωτική ξενάγηση στη σπουδαία έκθεση που εγκαινιάστηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, όπου εκτίθενται 140 καρέ από την προσωπική του συλλογή των περίπου 300 σπάνιων αυθεντικών τυπωμάτων, υπογεγραμμένων και με σφραγίδα της Nelly’s, μας εξήγησε: «Αναπόφευκτα άρχισα να ψάχνω και να μαθαίνω περισσότερα, μέχρι που η Nelly’s έγινε για μένα πάθος. Μάλιστα, ξεκινώντας από αυτήν αγάπησα τη φωτογραφία γενικότερα κι άρχισα να ενδιαφέρομαι και για άλλους Έλληνες.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Οι Καρυάτιδες, π. 1935. Αργυροτυπία, 27,8 x 37,9 εκ.

Μάζεψα όλο τον Σπύρο Μελετζή, τον Νίκο Ζωγράφο, τη Βούλα Παπαϊωάννου, τον Μπουασονά. Οι περισσότερες φωτογραφίες της Nelly’s είναι αγορασμένες τα πρώτα 30 χρόνια, δηλαδή μέχρι το 2004, σε δημοπρασίες στο εξωτερικό, Λονδίνο, Γαλλία, παντού. Όταν αργότερα άρχισα να έρχομαι πιο συχνά στην Ελλάδα, άρχισα να αγοράζω και από ελληνικούς οίκους δημοπρασιών.

Το 1990, πάντως, το Agfa Foto-Historama, το μεγαλύτερο μουσείο φωτογραφίας του κόσμου, που βρίσκεται στην Κολωνία, εκεί που πέρασα 50 χρόνια της ζωής μου, έκανε ένα μεγάλο αφιέρωμα στην Ελλάδα υπό τον τίτλο "Με την ψυχή αναζητώντας των Ελλήνων τη χώρα" και ζήτησαν από το Μπενάκη να τους δώσουν φωτογραφίες της Nelly’s. Ο διευθυντής του, γνωρίζοντας τη συλλογή μου, μου ζήτησε να δώσω κι εγώ κάποιες. Κι όταν η έκθεση μεταφέρθηκε στο Reiss-Museum του Μάνχαϊμ συμμετείχα με επτά φωτογραφίες με την Ακρόπολη, τους Δελφούς και την Ολυμπία».

Στους τρεις ορόφους της Πινακοθήκης, η οποία βρίσκεται στον κεντρικό πεζόδρομο των Χανίων που οδηγεί στο παλιό λιμάνι, στην καρδιά της τουριστικής ζώνης, ξεδιπλώνεται το πανόραμα μιας Ελλάδας άλλων εποχών, αλώβητης ακόμα από τον τουρισμό, ένας λαϊκός πολιτισμός ανείπωτης ομορφιάς, με τοπία αξεπέραστου λυρισμού, το μεγαλείο της αρχαίας τέχνης αριστοτεχνικά αποτυπωμένο στο χαρτί, οι περίφημες γυμνές φωτογραφίες της Ρωσίδας χορεύτριας Νικόλσκα, ανεπιτήδευτα πορτρέτα σημαντικών προσωπικοτήτων, η αστική τάξη πριν από τον όλεθρο του πολέμου, η ελληνική ζωή των δεκαετιών 1920-1930 σε κάθε της έκφανση.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Το Θησείο, 1925-1939. Αργυροτυπία, 21,2 x 15,8 εκ.
Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Η Σκάλα Φηρών, 1925-1930. Αργυροτυπία με τονισμό σέπιας, 27,8 x 21,1 εκ.
Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Δελφικές Εορτές 1930, Πυθικοί Αγώνες, Αθλητικές επιδείξεις με τη διεύθυνση του γυμναστή Scheider, σχηματισμός Λ, Αρχαίο Στάδιο Δελφών, 8 Μαΐου 1930. Αργυροτυπία με τονισμό σέπιας, 15,8 x 21,9 εκ.

Καρέ φωτογραφιών της πρώτης περιόδου της Nelly’s προτού φύγει για την Αμερική το 1939, σπάνια τυπώματα (αργυροτυπίες και βρομιοελαιοτυπίες ως επί το πλείστον, με τονισμό σέπιας), άγνωστα και αδημοσίευτα στην πλειονότητά τους, μια «εθνική κληρονομιά» που παραχώρησαν ο Μιχάλης και η Τίνα Κρασάκη για αυτήν τη μνημειώδη έκθεση. Συχνά με τις αυθεντικές τους κορνίζες, αλλά σχεδόν πάντα με τα πασπαρτού που η ίδια η Nelly’s είχε επιλέξει. Η έκθεση συμπληρώνεται από επιστολές, αφίσες, το «LIFE» του Δεκέμβρη του 1940 μετά τις επιτυχίες του ελληνικού στρατού στην Βόρεια Ήπειρο με τον εύζωνα να σαλπίζει στο εξώφυλλό του, αφιερωματικά λευκώματα για αυτήν ξεκινώντας ήδη από το 1933.

Η Μικρασιάτισσα Έλλη Σουγιουτζόγλου-Σεϊδάρη (1899-1998), όπως είναι το πραγματικό όνομα της Nelly’s, άφησε την πατρογονική γη και το Αϊδίνιο, όπου γεννήθηκε το 1920, για να σπουδάσει φωτογραφία στη Δρέσδη δίπλα σε δυο σπουδαίους φωτογράφους της Γερμανίας, τον Hugo Erfurth και τον Franz Fiedler. Με τον δεύτερο, ο οποίος υπήρξε ο μέντοράς της και με τον οποίο είχε αναπτύξει μια πιο τρυφερή σχέση, όπως μαρτυρεί η αλληλογραφία τους, έκανε μια μεγάλη περιοδεία ανά την Ελλάδα το 1928 κατά την οποία πέρασε και από την Κρήτη. Ωστόσο είχε ήδη ανοίξει το δικό της ατελιέ στην οδό Ερμού 21 στην Αθήνα, όπου είχε εγκατασταθεί από το 1924.

Τα επόμενα χρόνια και μέχρι τη μετάβασή της στη Νέα Υόρκη το 1939, όπου και έμεινε όλη την περίοδο του πολέμου και μέχρι το 1966, αποτέλεσε μία από τις πλέον επιφανείς φωτογράφους της αστικής τάξης της πρωτεύουσας, φτάνοντας να φωτογραφίσει μέχρι και τους βασιλικούς γάμους του Παύλου και τη Φρειδερίκης, ενώ παράλληλα κατέγραψε σκηνές της υπαίθρου, θεατρικές παραστάσεις, τις Δελφικές Γιορτές του Άγγελου και της Εύας Σικελιανού του 1930, τη Σαντορίνη. Η Συλλογή Κρασάκη και η έκθεση στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων καλύπτει εκτενώς όλα τα ενδιαφέροντά της, ξεκινώντας από το αγαπημένο της θέμα, την Ακρόπολη.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Η Ρωσίδα χορεύτρια Elizaveta Nikolska στην Ακρόπολη, 1929-1930.

Ο επισκέπτης ταξιδεύει νοερά σε εποχές που ο Παρθενώνας, το Ερέχθειο, οι Καρυάτιδες, τα Προπύλαια αποτελούσαν μέρος μιας Αθήνας σχεδόν αγροτικής, οι αρχαιότητες συχνά ήταν αφύλακτες, χωρίς περίφραξη. Οι φωτογραφίες είναι λουσμένες στο αττικό φως, ενώ οι φωτοσκιάσεις προσφέρουν μια ιδιότυπη δραματικότητα. «Θυμίζει τη δουλειά του Μποτιτσέλι», λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Στέλλα Κουκουλάκη.

«Η πρωτοποριακή της ματιά και τα θέματά της είναι εξαιρετικά προχωρημένα για την εποχή τους, με θεωρίες γεωμετρικής ισορροπίας που αποτελούν τις θεμελιώδεις αρχές της ζωγραφικής, της γλυπτικής και της αρχιτεκτονικής. Στη Δρέσδη ήρθε σε επαφή με τον πικτοριαλισμό, ένα κίνημα που περιλαμβάνει τη δημιουργία φωτογραφικών εικόνων που μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής. Αναζητούσε πάντα το ωραίο, τη συμμετρία, διέθετε παρατηρητικότητα, τόλμη, πρωτοτυπία, γνώριζε τη στερεότητα της δομής, την αρμονία, πως να προκαλέσει τη δραματικότητα», συμπληρώνει.

Οι αρχαιότητες που φωτογραφίζει δεν εξαντλούνται στον Ιερό Βράχο. Αντιθέτως, ένα μεγάλο μέρος της εργασίας της από τη δεκαετία του 1930 περιλαμβάνει το Ηρώδειο, το Θησείο, τον Ναό του Ολυμπίου Διός, τον Κεραμεικό, την Ιερά Οδό, το θέατρο του Διονύσου, τους Δελφούς, την αρχαία Ολυμπία, αλλά και γλυπτά από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο των Δελφών. Η Nelly’s καταφέρνει να απαθανατίσει το μεγαλείο της αρχαίας τέχνης και τη λεπτομερή δεξιοτεχνία του ανώνυμου καλλιτέχνη. Ωστόσο με την ίδια μεγαλοσύνη απαθανατίζει και τον Μυστρά, ενώ ένα καλντερίμι στα Αναφιώτικα δεν απέχει σε ποιότητα από πίνακα ζωγραφικής.

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει και η εκτενής σειρά στιγμιοτύπων από τις Δελφικές Γιορτές του 1930. Συγκλονιστικές φωτογραφίες-μαρτυρίες από την επίσημη έναρξη με το θέατρο κατάμεστο, η είσοδος του Χορού από τις δοκιμές αλλά και σκηνές της παράστασης του «Προμηθέα Δεσμώτη», πορτρέτα των ηθοποιών, ταμπλό βιβάν από τις «Ικέτιδες», τα μέλη του Πυρρίχιου Χορού και ο λαογράφος Θάνος Βελλούδιος, που ήταν και ο συνθέτης του Χορού, με περικεφαλαία και ασπίδα.

Ένα κολάζ με θέμα τη Σαντορίνη, αφίσα τουριστική του 1939, είναι το επιστέγασμα των φωτογραφιών της περιόδου 1925-1930. Συγκλονιστικές λήψεις από μια Περίσσα άδεια από την ανθρώπινη παρουσία και τις επεμβάσεις, εκτός από τον ναό τον αφιερωμένο στην Παναγία, το ηφαίστειο, γυναίκες ντυμένες φτωχικά, που έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις μεγαλοαστές Αθηναίες της ίδιας περιόδου, με τις τουαλέτες τους ή ακριβά νυφικά.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
O βασιλικός γάμος του πρίγκηπα Παύλου της Ελλάδος με την πριγκίπισσα Φρειδερίκη του Ανόβερου, Αθήνα, 9 Ιανουαρίου 1938. Φωτ.: Nelly’s

Γνωστές κυρίες ντυμένες με παραδοσιακές φορεσιές, όπως η Χρυσάνθη Πατέρα-Λαιμού και η Miss Europe Αλίκη Διπλαράκου αλλά και ο Γιάννης Τσαρούχης ντυμένος βοσκός της Σκύρου και νεαροί αγρότες από την Ήπειρο. Τα παιδιά έχουν την τιμητική τους, όπως ένα κορίτσι ντυμένο αρλεκίνος, ένα νεαρό Κρητικόπουλο, ένα αγόρι ντυμένο ταχυδακτυλουργός που το περιπαικτικό του βλέμμα έκανε τους διοργανωτές της έκθεσης να το μεγεθύνουν ώστε να καλωσορίζει τους επισκέπτες στην είσοδο της πινακοθήκης.

Δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα αντιπροσωπευτικά δείγματα από τη σειρά γυμνών φωτογραφιών της Ρωσίδας χορεύτριας Ελισαβέτα Νικόλσκα με το αραχνοΰφαντο πέπλο επάνω στην Ακρόπολη, που τράβηξε η Nelly's το 1929-1930. Ανάμεσά τους και μια σπανιότατη, της οποίας δεν υπάρχει καν το αρνητικό στο αρχείο της φωτογράφου, που βρίσκεται στην κατοχή του Μουσείου Μπενάκη.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Κρητικόπουλο. Αργυροτυπία, 22,3 x 16,2 εκ.
Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Ελευθέριος Βενιζέλος, 1926. Αργυροτυπία, 21,7 x 15,7 εκ.

Σε αυτή η χορεύτρια σηκώνει τα χέρια ψηλά σαν να κάνει δέηση και στο βάθος πεδίου αποκαλύπτεται μια Αθήνα που ακόμα αποτελείται από χωράφια. Εκτίθεται επίσης η διάσημη φωτογραφία στην οποία η Νικόλσκα εμφανίζεται εντελώς γυμνόστηθη, το εξώφυλλο του τεύχους της 9ης Ιουνίου 1934 του γαλλικού περιοδικού «VOILA» και μια αφίσα του ΕΟΤ του 1940 στα γερμανικά, η οποία διαφημίζει φτηνές διακοπές στην Ελλάδα.

Στις διασημότητες της συλλογής συμπεριλαμβάνονται ο Ελευθέριος Βενιζέλος (1926), ο οποίος ποζάρει με ένα ιδιαίτερα γλυκό χαμόγελο, ο στρατηγός Γεώργιος Κονδύλης (1933), ο Δημήτριος Καμπούρογλου (1926 και 1929), ο Γερμανός πρέσβης στην Αθήνα (1931-1932), καθηγητές και μαθητές –μελλοντικοί πολιτικοί και πνευματικοί ταγοί– του Κολεγίου Αθηνών, ο Γεώργιος Β’ της Ελλάδος απαθανατισμένος σε στούντιο το 1936 σε διάφορες πόζες, ο πρίγκιπας Παύλου και η Φρειδερίκης στον γάμο τους τον Γενάρη του 1938 στους κήπους του Προεδρικού Μεγάρου.

Αποτυπώνεται μια ολόκληρη εποχή προτού ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος σαρώσει τα πάντα και η Κατοχή μετατρέψει τη χώρα σε ένα απέραντο νεκροταφείο για εκατοντάδες Έλληνες. Αλλά η Έλλη Σουγιουτζόγλου-Σεϊδάρη βρισκόταν τότε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού αφού είχε ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος για την Παγκόσμια Έκθεση και το ελληνικό περίπτερο. Εκεί έζησε τα επόμενα 27 χρόνια, απολαμβάνοντας την εύνοια πλούσιων ομογενών και τις αναθέσεις του Αριστοτέλη Ωνάση.

Η σπουδαία έκθεση αυθεντικών και σπάνιων φωτογραφιών της Nelly’s από τη Συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Facebook Twitter
Καλντερίμι, 1927.

Nelly΄s – Συλλογή Κρασάκη
Έως 10/11
Επιμέλεια: Στέλλα Κουκουλάκη
Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων (Χάληδων 98-102, Χανιά, Κρήτη, 28213 41680)
Θερινό Ωράριο: 1/5 εως και 30/9, Δευτέρα έως Σάββατο 10:00-14:00 & 19:00-22:00, Κυριακή κλειστά
Χειμερινό Ωράριο: 1/10 εως και 30/4: Τρίτη έως Σάββατο 10:00-14:00 & 18:00-21:00, Κυριακή 10:00-14:00, Δευτέρα κλειστά

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φωτογραφία / Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Είκοσι πέντε χρόνια μετά τον θάνατο της Nelly’s και πενήντα χρόνια από την έναρξη λειτουργίας των Φωτογραφικών Αρχείων του, το Μουσείο Μπενάκη, θεματοφύλακας του πολύτιμου έργου της από το 1984, διοργανώνει την πιο μεγάλη αναδρομική έκθεση της «μεγάλης κυρίας της ελληνικής φωτογραφίας» που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα και επανασυστήνει τη δημιουργό στο σύγχρονο κοινό.
M. HULOT
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ