ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα

Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα Facebook Twitter
Στην παράσταση, που παίζεται καθημερινά 6 με 8 το βράδυ και μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου στη Flashpoint Gallery της Ουάσιγκτον, πρωταγωνιστεί μια σωσίας της κόρης του Προέδρου Τραμπ, η οποία φορά ροζ "power" φόρεμα και γόβα stiletto καθώς ξεσκονίζει μια ροζ μοκέτα με μια ροζ ηλεκτρική σκούπα.
1

Δύσκολο να πεις τι είναι περισσότερο αποπροσανατολιστικό στη «διαδραστική performance» με τον τίτλο "Ivanka Vacuuming" που δημιούργησε η εικαστικός Jennifer Rubell – η χαιρεκακία που πυροδοτεί, ο κάπως αναχρονιστικός φεμινισμός που την περιβάλλει ή η εξωφρενική ιδέα ότι κάποτε σε ολόκληρης τη ζωή της η Ιβάνκα Τραμπ χρησιμοποίησε ηλεκτρική σκούπα ή έκανε κάποια φασίνα του σπιτιού.

Στην παράσταση, που παίζεται καθημερινά 6 με 8 το βράδυ και μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου στη Flashpoint Gallery της Ουάσιγκτον, πρωταγωνιστεί μια σωσίας της κόρης του Προέδρου Τραμπ, η οποία φορά ροζ "power" φόρεμα και γόβα stiletto καθώς ξεσκονίζει μια ροζ μοκέτα με μια ροζ ηλεκτρική σκούπα.
Πιο πέρα, ένα βουνό από ψίχουλα στέκεται σε ένα βάθρο προσκαλώντας τους θεατές να αδράξουν μερικά και να τα πετάξουν στη μοκέτα της εγκατάστασης για να τα καθαρίσει η Ιβάνκα Τραμπ. Ωραίο πράγμα ο συμβολισμός, έτσι;

Όχι για όλους. Η (αληθινή) Ιβάνκα Τραμπ απάντησε μέσω του Twitter, τοποθετώντας το έργο στο πλαίσιο μιας κακοποίησης «από γυναίκα προς γυναίκα»: «Οι γυναίκες επιλέγουν είτε να υπονομεύουν είτε να στηρίζουν η μία την άλλη. Εγώ επιλέγω το δεύτερο».

Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα Facebook Twitter

Προφανώς στην κοσμοθεωρία αυτή δεν περιλαμβάνονται οι γυναίκες που υπέφεραν λεκτική κακοποίηση και μισθούς πείνας στα εργοστάσια ενδυμάτων της, όπως είχε γραφτεί σε ρεπορτάζ του Guardian το 2017.

Αν είχαν πάντως κάποιο ενδιαφέρον η Ιβάνκα και οι αδελφοί της - οι οποίοι επίσης «τουίταραν» προς υπεράσπισή της - να ασκήσουν σοβαρή κριτική στο έργο, θα μπορούσαν να επιτεθούν σε κάποιες από τις κοινότοπες επιλογές της καλλιτέχνιδος (Ροζ = γυναίκα, το πιάνεις; Νοικοκυρά με ηλεκτρική σκούπα – το πιάνεις;). Το γεγονός βέβαια ότι αυτή η παράσταση ενόχλησε τα μέλη της ολιγαρχικής δυναστείας που κυβερνά τη χώρα, είναι αρκετό για να συγχωρήσει κανείς τέτοιου είδους εξαντλημένους συμβολισμούς.

Αυτό άλλωστε είναι μάλλον και το πραγματικό νόημα του έργου της Rubell, όπως δήλωσε και η ίδια:
«Το θέμα είναι ότι μας αρέσει η ιδέα να πετάμε ψίχουλα για να τα καθαρίσει με τη σκούπα η Ιβάνκα Τραμπ. Αυτή είναι η φριχτή αλήθεια στο κέντρο του έργου. Είναι αστείο, είναι απολαυστικό, μας κάνει να νιώθουμε ισχυροί, και θέλουμε να το κάνουμε ξανά και ξανά».

Κάπου εδώ όμως εντοπίζεται και το πρόβλημα της μετατροπής των γυναικών σε σύμβολα: όλα ωραία και καλά και διασκεδαστικά, μέχρι να χάσει κάποια πραγματική γυναίκα τα δικαιώματά της, τους μισθούς της, την υπόσταση της ως ισότιμου πολίτη (αν θεωρήσουμε ότι την είχε ποτέ).

Η Ιβάνκα Τραμπ βάζει σκούπα κι εμείς απολαμβάνουμε υποκριτικά το θέαμα Facebook Twitter
Η δημιουργός της παράστασης,εικαστικός Jennifer Rubell

Το γεγονός ότι το σκούπισμα «διαβάζεται» εξίσου από την δημιουργό του έργου και από τους επικριτές του (συμπεριλαμβανομένης της οικογένειας Τραμπ) ως υποτιμητική δραστηριότητα φανερώνει ένα ανησυχητικό κοινό πεδίο μεταξύ τους. Η Ιβάνκα μπορεί να δηλώνει είτε ότι ενοχλείται από τον σεξισμό του έργου είτε απλά επειδή της φαίνεται αδιανόητο για την εικόνα της να την παρουσιάζουν να κάνει δουλειές του σπιτιού.

Έχει ενδιαφέρον να υποθέσουμε ποια θα μπορούσε να είναι η «ανάγνωση» αυτής της εγκατάστασης αν ως κεντρική φιγούρα δεν παρουσιαζόταν η απίστευτα φορτισμένη «προσομοίωση» της Ιβάνκα Τραμπ.

Αν δηλαδή είχαμε να κάνουμε με ένα έργο τέχνης το οποίο θα υπογράμμιζε την συλλογική απόλαυση που απολαμβάνουμε παρακολουθώντας τις γυναίκες να αναλαμβάνουν για λογαριασμό μας όλον τον οικιακό και συναισθηματικό μόχθο, αντί για ένα όχημα που επιτρέπει στους φιλελεύθερους πολέμιους του Τραμπ να εκφράζουν εκ του ασφαλούς την οργή τους ενάντια στο σύμβολο της δυσαρέσκεια τους. Αλλά αυτό μάλλον δεν θα ήταν τόσο «απολαυστικό», ούτε θα είχε «τόση πλάκα».

Με στοιχεία από το άρθρο της Sarah Rose Sharp "The Neoliberal Hypocrisies of Ivanka Trump Vacuuming" που δημοσιεύτηκε στο Hyperallergic

Εικαστικά
1

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Να πούμε και για τους συμβολισμούς που εχει η Πέπα!Που παρουσιάζει τον πατερα σαν αφαλοκομμενο βλάκα. Να πουμε και για το Frozen που απουσιαζει πληρως το αρσενικο το οποιο ειναι ή ανοητος χιονανθρωπος ή υπηρέτης.ΥΓ -ισμοί... So past century!