Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού Facebook Twitter
Ιωάννα Λημνιού, From Downtown, 2024, Λάδι σε καμβά, 170 x 150 εκ.. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder και γκαλερί Enari (Άμστερνταμ). Φωτ. : Αθανάσιος Γάτος

Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

0

«Though as a ghost, I shall lightly tread, the summer fields». Αυτό το χαϊκού του Χοκουσάι δίνει τον τίτλο στην πρώτη ατομική έκθεση της Ιωάννας Λημνιού στη γκαλερί The Breeder, που ξεκινά στις 25 Απριλίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 25 Μαΐου.

Αυτήν τη φορά η γκαλερί έχει μεταμορφωθεί μέσα από τα φανταστικά ζωηρόχρωμα τοπία της σε έναν κήπο πνευματικό και ιδεώδη. Σαν φάντασμα η ανθρώπινη παρουσία, η ανεπαίσθητη κίνηση του αόρατου σχεδόν ανθρώπου, κάνει την ανθισμένη γη και τους κήπους να τρεμοπαίζουν στο φως, αποκαλύπτοντας ένα πρώτο φιλί μέσα στο πάρκο, έναν ποδηλάτη να διασχίζει έναν κάμπο με πελώρια άνθη, φιγούρες που ξεπροβάλλουν ή κρύβονται σε φυλλώματα ψυχρά και θερμά που σου καίνε τα μάτια, δίπλα σε ένα παιδικό παιχνίδι μεταμόρφωσης, το έθιμο της καμήλας της Θράκης.

Αυτές οι λησμονημένες φιγούρες του σύγχρονου ανθρώπου μέσα στη φύση, που περπατά απροσποίητα ενώ κανένας δεν τον παρατηρεί, παρατηρώντας ο ίδιος γύρω του ή βυθισμένος στις σκέψεις του, προβάλλουν σαν υπαινιγμός μιας ζωής που χάνεται και στοιχειώνει μόνο τις αναμνήσεις και τις αισθήσεις μας σε όλο το έργο της Ιωάννας Λημνιού.

«Όταν πηγαίνω στο Λονδίνο», λέει και δείχνει μια σειρά από σχέδια που έκανε εκεί, «σχεδόν δεν βλέπω την πόλη. Κάθομαι στα πάρκα, οι άνθρωποι που περπατούν εκεί μέσα μοιάζουν ευάλωτοι, περιβάλλονται από μια αγνότητα, δεν ξέρεις πού πάνε και τι σκέφτονται.

Όσο πλησιάζεις τις εικόνες της ξεδιπλώνονται τα στρώματα, ανυπόμονοι ταξιδιώτες και καλλιεργητές μήλων, η κορυφή του φάρου της Αλεξανδρούπολης, της γενέτειράς της, και φτάνει σαν κύμα η χαρά της ανακάλυψης, με διστακτικά βήματα, ενός παραδεισένιου κόσμου.

«Έχοντας έντονο το βίωμα της υπαίθρου, η επαφή της με τη λαϊκή ζωγραφική και τις αγροτικές πρακτικές προσδίδει μια σχεδόν πνευματική ποιότητα στη δουλειά της. Η μελαγχολία που κυριαρχεί στη ζωγραφική της λειτουργεί ως κατώφλι μεταξύ παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος, προσδίδοντας την αίσθηση ενός αέναου χωροχρόνου» λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Οντέτ Κουζού.

Η Ιωάννα γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη, μεγάλωσε στη Γερμανία, εκεί έμεινε μέχρι τα επτά της χρόνια. Θυμάται ένα πολύ μεγάλο δέντρο, μια ιτιά, στην αυλή του σχολείου της. Ήταν το μέρος που της άρεσε να κάθεται και η αίσθηση αυτή την ακολουθεί μέχρι σήμερα. Η άλλη της αγαπημένη στιγμή από τη Γερμανία ήταν να πηγαίνει μαζί με τη γυναίκα που τη φρόντιζε να μαζεύουν ντοματούλες σε ένα χωραφάκι, να κόβει παπαρούνες και να φτιάχνει έναν κόσμο ντυμένο στα κόκκινα.

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού Facebook Twitter
«Ζωγράφιζα πριγκίπισσες και γάτες γιατί μόνο εκείνες μπορούσαν να το σκάσουν από το σπίτι ανά πάσα στιγμή», λέει.

«Πολύ πρόσφατα ανακάλυψα πόσο με έχουν επηρεάσει οι αναμνήσεις αυτές και στη δουλειά μου» λέει.

Όταν επέστρεψε στην Αλεξανδρούπολη, όπου έμεινε μέχρι τα 18 της, ως μοναχοπαίδι είχε καταφύγιο τα τετραδιάκια της και τη φύση. «Ο παππούς μου ήταν μελισσοκόμος, ξυλουργός, μάστορας, η γιαγιά μου μια από αυτές τις χρυσοχέρες γυναίκες, γεννήματα μιας αγροτικής κουλτούρας που εκλείπει σήμερα. Ακόμα θυμάμαι τη μυρωδιά της αρμπαρόριζας και του ξύλου, να μαζεύουμε ραδίκια και ρίγανες». Αυτή η φυσική ζωή έγινε προίκα της, την κοιτάζει χωρίς νοσταλγία και τη χρησιμοποιεί για να εκφραστεί, ωστόσο ως έφηβη δεν έκανε άλλο από το ψάχνει διεξόδους να φύγει από την περιφέρεια.

«Ζωγράφιζα πριγκίπισσες και γάτες γιατί μόνο εκείνες μπορούσαν να το σκάσουν από το σπίτι ανά πάσα στιγμή», λέει. «Διαβάζοντας σήμερα τον εαυτό μου, αυτό ήθελα, να φύγω, είχα την αίσθηση ότι θα τα καταφέρω. Δεν ήξερα τίποτα, έλεγα θα γίνω αρχιτέκτονας ή θα πάω στα Γιάννενα στο τμήμα Εικαστικών Τεχνών. Όμως στην Αλεξανδρούπολη κάναμε γκραφίτι, είχαμε βάψει όλη την πόλη, εκεί κατάλαβα για πρώτη φορά ότι νιώθω καλά μέσα στα χρώματα, στην αυθόρμητη στιγμή της έκφρασης, και έτσι ξεκίνησε η ιδέα ότι πρέπει να ασχοληθώ με τα καλλιτεχνικά. Ζωγραφική είχα δει μόνο από βιβλία, αλλά θυμάμαι με πόση ανυπομονησία περίμενα το “Carpe Diem”, το περιοδικό για την graffiti art, να δούμε τι γίνεται στην Αθήνα. Κανένας καθηγητής δεν μου είπε “πήγαινε στην Καλών Τεχνών”, κανένας δεν ήξερε ίσως, εύχομαι σήμερα να ξέρουν τουλάχιστο για να ενθαρρύνουν όσα παιδιά έχουν ταλέντο και ανησυχίες».

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού Facebook Twitter
Ιωάννα Λημνιού, Apple thieves, 2024, Λάδι σε καμβά, 180 x 160 εκ.. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder και γκαλερί Enari (Άμστερνταμ). Φωτ. : Αθανάσιος Γάτος

Η Ιωάννα ήρθε στην Αθήνα για πρώτη φορά στα 15 της, το 2000, για να πάρει ένα βραβείο ζωγραφικής ως μαθήτρια. Όταν έφτασε στο Σύνταγμα, είδε τους φοιτητές της Καλών Τεχνών να διαμαρτύρονται στην Ερμού, κάτω από ένα πανό του Στέλιου Φαϊτάκη που έγραφε «Η Καλών Τεχνών αντιστέκεται» και είχε ζωγραφισμένο έναν καλλιτέχνη πεσμένο στο έδαφος. «Αυτό είδα στην Αθήνα», λέει, «όπως είδα και μια πόλη ζωγραφισμένη και σκέφτηκα ότι είναι αλήθεια αυτό, το κάνουν άνθρωποι στην πόλη. Είχα μείνει άφωνη».

Η διαδρομή της δεν ξεκίνησε τελικά από την Καλών Τεχνών αλλά από μια σχολή σχεδίου μόδας που συμπληρώθηκε από μια «καριέρα» σερβιτόρας και μπαργούμαν. «Έκανα τα κλασικά του βιοπορισμού, πήγα στην Τήνο για σεζόν και εκεί έπιασα να ζωγραφίζω ξανά, είπα τέρμα με όλα τα άλλα. Αποφάσισα να κάνω συντήρηση έργων τέχνης σε ένα δημόσιο ΙΕΚ στην Ηλιούπολη, εκεί γνώρισα την Άννα Παπαστάμου, που είδε την ευχέρειά μου στο χρώμα και ενώ συντηρούσαμε μια εικόνα μου είπε “να πας στην Καλών Τεχνών, δοκίμασε” και κάπως έτσι διαλύθηκαν οι δισταγμοί μου».

Η Ιωάννα τελικά προσγειώθηκε στον πλανήτη «Καλών Τεχνών» το 2016 και έμεινε όλα τα χρόνια στο εργαστήριο του Αριστοτέλη Τζάκου. «Για μένα ήταν μια πολύ δυνατή φιγούρα, ήταν μέντορας, δουλεύαμε σκληρά και έτσι γεννήθηκε η ανάγκη και ξεκίνησα να φτιάχνω και το δικό μου γλωσσάρι. Ενώ ήμουνα στη σχολή δούλευα και ως συντηρήτρια στη Μητρόπολη Αθηνών και ζωγραφίζαμε με μια ομάδα στον δρόμο, μαγαζιά, έκανα ένα mural και σε ένα μπαρ στα Εξάρχεια».

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού Facebook Twitter
Ιωάννα Λημνιού, Hoffman, 2024, Λάδι σε καμβά, 170 x 150 εκ.. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder και γκαλερί Enari (Άμστερνταμ). Φωτ. : Αθανάσιος Γάτος

Στα έργα της τής αρέσει να αφηγείται ιστορίες στις οποίες ο άνθρωπος και ο χώρος στέκονται ισάξια. Μέσα στην πυκνή βλάστηση, αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις, σαν απόδραση σε έναν κόσμο στον οποίο ακούς το κελάρυσμα του νερού και το κελάηδισμα των πουλιών. Εδώ υπάρχει η αίσθηση της αμεριμνησίας των ανθρώπων που ονειρεύονται να ερωτευθούν, η νίκη της φύσης επί του αστικού τοπίου, το στοιχείο της μεταμόρφωσης που ελλοχεύει, η απροσδιόριστη ρευστότητα που γεννά ολοένα και νέες εικόνες στη φαντασία μας.

«Όταν πηγαίνω στο Λονδίνο», λέει και δείχνει μια σειρά από σχέδια που έκανε εκεί, «σχεδόν δεν βλέπω την πόλη. Κάθομαι στα πάρκα, οι άνθρωποι που περπατούν εκεί μέσα μοιάζουν ευάλωτοι, περιβάλλονται από μια αγνότητα, δεν ξέρεις πού πάνε και τι σκέφτονται. Αυτό θα ήθελα και για έναν θεατή του έργου μου, να πλάσει τη δική του ιστορία. Εγώ εξακολουθώ και συνεχίζω −δεν θυμάμαι τον εαυτό μου να κάνει κάτι άλλο− να παρατηρώ το γύρω μου ως πηγή έμπνευσης και ως συνδετικό κρίκο, να ζω στην πόλη και στο εργαστήριο και να μπορώ να κάνω αποδράσεις στη φύση για να την αισθάνομαι και επιστρέφοντας να τη φαντάζομαι».

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού Facebook Twitter
Ιωάννα Λημνιού, The dance, 2024, Λάδι σε καμβά, 170 x 150 εκ.. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder και γκαλερί Enari (Άμστερνταμ). Φωτ. : Αθανάσιος Γάτος
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού Facebook Twitter
Ιωάννα Λημνιού, Hometown, 2024, Λάδι σε καμβά, 100 x 80 εκ.. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder και γκαλερί Enari (Άμστερνταμ). Φωτ. : Αθανάσιος Γάτος
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού Facebook Twitter
Ιωάννα Λημνιού, The Kisser and the Kissed, 2024, Λάδι σε καμβά,100 x 80 εκ.. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder και γκαλερί Enari (Άμστερνταμ). Φωτ. : Αθανάσιος Γάτος
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού Facebook Twitter
Ιωάννα Λημνιού, Fertile Ground, 2024, Λάδι σε καμβά, 180 x 160 εκ.. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder και γκαλερί Enari (Άμστερνταμ). Φωτ. : Αθανάσιος Γάτος
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού Facebook Twitter
Ιωάννα Λημνιού, Camel, 2024, Λάδι σε καμβά, 170 x 150 εκ.. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder και γκαλερί Enari (Άμστερνταμ). Φωτ. : Αθανάσιος Γάτος
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού Facebook Twitter
Ιωάννα Λημνιού, Adam’s secret garden, 2024, Λάδι σε καμβά, 100 x 80 εκ.. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder και γκαλερί Enari (Άμστερνταμ). Φωτ. : Αθανάσιος Γάτος
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού Facebook Twitter
Ιωάννα Λημνιού, Orange Blossom Special, 2024, Λάδι σε καμβά, 100 x 80 εκ.. Παραχώρηση γκαλερί The Breeder και γκαλερί Enari (Άμστερνταμ). Φωτ. : Αθανάσιος Γάτος

Ιωάννα Λημνιού - Though as a ghost, I shall lightly tread, the summer fields
The Breeder (Ιάσονος 45, 210 3317527)
Εγκαίνια: Πέμπτη 25/4, 19:00-21:00
Διάρκεια έκθεσης: 25/4-25/5
Επιμέλεια: Οντέτ Κουζού

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ