Η Ιωάννα Πανταζοπούλου φέρνει 4.000 κουκουνάρια και 103 καρύδες στη σκηνή της Λυρικής

Ιωάννα Πανταζοπούλου Facebook Twitter
Μια punk Αλίκη γλίστρησε έξω από το παραμύθι στη σύγχρονη τσιμεντούπολη και μας προσκαλεί κι εμάς στο μαγικό της νησί. Φωτ.: Πάνος Κοκκινιάς
0

«Θα είναι όλο πολύ λαμπερό», είναι η πρώτη κουβέντα που μου λέει η Ιωάννα Πανταζοπούλου, καθώς κάθεται απέναντί μου στην «Αγορά» του ΚΠΙΣΝ. Ξεκινάμε τη συνομιλία μας λιγάκι στα τυφλά, μια και δεν της επιτρέπεται να με αφήσει να μπω στο backstage και να δω τη διαδικασία στησίματος του έργου, περίπου δηλαδή όπως ξεκινά η δημιουργική διαδικασία και για την ίδια, σαν να απλώνει το χέρι και να αρπάζει αστέρια μέσα από το απόλυτο σκοτάδι.

Μου μιλά με μια ευγενική συστολή, όπως ένας μεθυσμένος ψιθυρίζει τα πιο τρελά του όνειρα στο αυτί ενός καθημερινού ανθρώπου. Μοιάζει σαν να την ακούμπησε τρυφερά στον πλανήτη μας το φύλλο ενός δέντρου, μια punk Αλίκη που γλίστρησε έξω από το παραμύθι στη σύγχρονη τσιμεντούπολη και μας προσκαλεί κι εμάς στο μαγικό της νησί. Επισκέπτομαι τον κόσμο για λίγο.

«Τι θα δούμε στη δική σας εκδοχή του "The artist on the composer";» ρωτάω.

Το έργο «A summer evening» που θα παρουσιαστεί στις 22, 23 και 24 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αποτελείται από 135 γλυπτά, εκ των οποίων τα 103, όπως αποκαλύπτει, θα είναι καρύδες, ρέπλικες της μεγαλύτερης καρύδας του κόσμου, που βρίσκεται στις μικροσκοπικές Σεϋχέλλες και ονομάζεται «Coco de mer».

Φαντάζομαι ήδη πριν συναντηθούμε πως καπνίζει μανιωδώς, και όντως, στρίβοντας ένα τσιγάρο, μου απαντά: «Ένα όνειρο θα δείτε. Θέλω ο θεατής να μπει μέσα στην αίθουσα και με το που καθίσει στην καρέκλα να ταξιδέψει». Όσο μου μιλά προσέχω τα πλαστικά φλούο ροζ σανδάλια της με τις μαύρες κάλτσες και το χαρακτηριστικό της μπλε eyeliner, το οποίο φορά κάθε μέρα απ' όταν ήταν 22 χρονών. Είναι εκστασιασμένη για το έργο που ετοιμάζει, γι' αυτόν τον εξωτικό κόσμο που έχει καταφέρει να δημιουργήσει, «παρότι τον έχω φτιάξει εγώ, τον πιστεύω πραγματικά», λέει.

Η εικαστικός Ιωάννα Πανταζοπούλου φέρνει 4000 κουκουνάρια και 103 καρύδες στην σκηνή της Λυρικής Facebook Twitter
Το έργο ακολουθεί τη δομή της μουσικής, είναι χωρισμένο σε 5 πράξεις, όπως 5 είναι και τα κεφάλαια του κομματιού του Crumb. Στόχος της ήταν να δημιουργήσει ένα ενιαίο σύνολο, μια σχολαστικά χορογραφημένη εγκατάσταση, όπου μουσική και έργο θα είναι αδιαχώριστα. Φωτ.: Πάνος Κοκκινιάς

Το έργο «A summer evening» που θα παρουσιάσει στις 22, 23 και 24 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αποτελείται από 135 γλυπτά, εκ των οποίων τα 103, όπως αποκαλύπτει, θα είναι καρύδες, ρέπλικες της μεγαλύτερης καρύδας του κόσμου που βρίσκεται στις μικροσκοπικές Σεϋχέλλες και ονομάζεται «Coco de mer». Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου, το έργο μιλά για ένα τροπικό νησί βγαλμένο από τις αναμνήσεις της, από τις επισκέψεις στον πατέρα της στις Σεϋχέλλες, όπου διετέλεσε γενικός πρόξενος της Ελλάδας, μια επιστροφή στον τόπο των παιδικών της χρόνων.

«Και το τοπίο στις Σεϋχέλλες και οι καρύδες συνδέονται με την προσωπική μυθολογία μου, πράγματι», λέει. «Παίζαμε με αυτές με τον αδελφό μου μικροί, αλλά ο κόσμος που δημιουργώ είναι κάτι άλλο, δεν ανήκει πουθενά και ανήκει παντού – εκτός τόπου και χρόνου». Δεν θέλει να διαβάσουμε το έργο της αυτοβιογραφικά. «Είναι πολύ πιο απλό», μου λέει και, σαν να καθαρίζει με μια βιαστική χειρονομία τα θολωμένα νερά του μυαλού μου, συνεχίζει: «Είναι απλώς κάτι πολύ ιδιαίτερο αυτές οι καρύδες, κι αν κάποιος δεν έχει ταξιδέψει εκεί, κάτι που δεν γνωρίζει».

«Γιατί όμως αυτές οι καρύδες να ξεβραστούν στην Αθήνα του τώρα;» τη ρωτάω. «Πώς φτάνουν εδώ; Είναι κάτι τόσο εξωγήινο για εμάς, που μοιάζει σαν να έπεσαν από τον ουρανό».

«Θέλω και οι θεατές να νιώσουν ακριβώς έτσι, ή πως έπεσαν όλα αυτά από τον ουρανό ή πως ξεβράστηκαν αυτοί εκεί. Ουρανός, γη, δεν χωρίζονται σε αυτό το σύμπαν που φτιάχνω, τα δέντρα φυτρώνουν ανάποδα, προς τα πάνω, προς τα κάτω. Δεν υπάρχει βαρύτητα. Φοράνε τα καλά τους, χορεύουν». Η καρύδα ονομάζεται έτσι γιατί ξεβραζόταν από τη θάλασσα και οι άνθρωποι νόμιζαν πως προερχόταν από κάποιο υποθαλάσσιο δάσος με κοκοφοίνικες, δεν μπορούσαν να καταλάβουν από πού ερχόταν. Το γκουγκλάρω βιαστικά, ενώ εκείνη απαντά σε μια κλήση στο τηλέφωνό της, και μου φέρνουν στον νου τα ερωτικά γλυπτά της Louise Bourgeois, κάτι ανθρώπινο και σωματικό: οι θηλυκές καρύδες μοιάζουν με γυναικεία γεννητικά όργανα, και οι αρσενικές έχουν σχήμα φαλλικό.

Η εικαστικός Ιωάννα Πανταζοπούλου φέρνει 4000 κουκουνάρια και 103 καρύδες στην σκηνή της Λυρικής Facebook Twitter
Tο έργο μιλά για ένα τροπικό νησί βγαλμένο από τις αναμνήσεις της, από τις επισκέψεις στον πατέρα της στις Σεϋχέλλες, όπου διετέλεσε γενικός πρόξενος της Ελλάδας, μια επιστροφή στον τόπο των παιδικών της χρόνων. Φωτ.: Πάνος Κοκκινιάς

«Αλλά οι καρύδες στο έργο μου είναι πολύ παιχνιδιάρικες» συμπληρώνει κάπως περήφανα, σαν παιδί που έχει κάνει μόλις κάποια σκανδαλιά. Το μουσικό κομμάτι του έργου, «Music for a summer evening (Makrokosmos III)» του Αμερικανού συνθέτη George Crumb, προτείνεται από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της ΕΛΣ Γιώργο Κουμεντάκη, σε συνέχεια μιας συζήτησης που είχε μαζί του γύρω από την αρχική της πρόταση. Το έργο ακολουθεί τη δομή της μουσικής, είναι χωρισμένο σε 5 πράξεις, όπως 5 είναι και τα κεφάλαια του κομματιού του Crumb. Στόχος της ήταν να δημιουργήσει ένα ενιαίο σύνολο, μια σχολαστικά χορογραφημένη εγκατάσταση, όπου μουσική και έργο θα είναι αδιαχώριστα.

Της λέω πως ακούγοντας το έργο του Crumb στο Spotify, στο λεωφορείο προτού τη συναντήσω, είχα την αίσθηση ενός έργου κλειστοφοβικού, ενός σύμπαντος περίεργων ήχων, σχεδόν στοιχειωμένων, που μοιάζει να έρχονται σε αντίθεση με τα έργα χαράς που δημιουργεί εκείνη, την έκρηξη χρώματος παλαιότερων εγκαταστάσεών της. Δεν συμφωνεί μαζί μου, «δεν είναι έτσι» λέει, το λέει όμως τρυφερά, δεν θέλει να μου πει ότι κάνω λάθος, και συνεχίζει: «Μα και το μουσικό κομμάτι είναι χαρούμενο, όταν το δεις μαζί με τα visuals που ετοιμάζουμε θα σε μεταφέρει αλλού. Ταίριαξε απόλυτα, σαν κάτι πολύ φυσικό, είναι σαν να είναι οι οργανικοί ήχοι των γλυπτών. Όπως τα γλυπτά μου αλλάζουν με τη μουσική, νομίζω πως έτσι και η μουσική συνομιλεί με έναν τρόπο βαθύ με τα γλυπτά.

«Σαν να μεταμορφώνουν το ένα το άλλο;» ρωτάω.

«Ναι. Είναι ένα έργο ταυτόχρονα ουτοπικό και δυστοπικό. Μυστηριώδες και χαρούμενο μαζί. Η ορχήστρα είναι μέρος του έργου, μπλέκεται με τα γλυπτά, τα οποία θα βρίσκονται στη σκηνή χωρίς να είναι σκηνογραφία, θα χορεύουν».

Αναρωτιέμαι πώς νιώθει γι' αυτή την αλλαγή συνθήκης, το πέρασμά της από τις εγκαταστάσεις σε ένα έργο που θα παρουσιαστεί στη σκηνή και δεν μπορούμε, ως θεατές, να το προσπεράσουμε βιαστικά, να χαζέψουμε λίγο και, όταν το θελήσουμε, να φύγουμε. Αυτήν τη φορά εκείνη έχει τον απόλυτο έλεγχο, μας εξουσιάζει ολοκληρωτικά και για 35 λεπτά θα έχει όλη την προσοχή μας.

«Είναι κάτι που σκεφτόμουν από την αρχή, ένα curiosity για μένα, μια παράδοξη εμπειρία. Δεν ξέρω και πώς θα βγει τελικά. Συνήθως τα γλυπτά μου μπορείς να τα πλησιάσεις, να κυκλοφορήσεις μέσα τους, τώρα όμως, αντί να κυκλοφορούν οι θεατές, κυκλοφορούν υπνωτισμένα από τη μουσική τα έργα. Είναι σχεδόν σαν πίνακας». «Σαν πίνακας σε κίνηση;» τη ρωτάω. «Θα μπορούσε, αλλά όχι, το τρισδιάστατο το κάνει πιο αληθινό. Υπάρχει το κάδρο, αλλά κι αυτό κάπως χάνεται. Σκέψου πως τα πάντα θα αιωρούνται, εκτός από τους μουσικούς».

Οι ανησυχίες για το περιβάλλον είναι πάντα παρούσες στη δουλειά της, αλλά όχι με έναν τρόπο επιφανειακό, δεν είναι κάποιο big statement, περισσότερο μια ειλικρινής στάση ζωής. «Προσπαθώ πάντα, και στις πιο εφήμερες δουλειές μου, να δίνω μια άλλη ζωή στα υλικά ώστε να αποκτούν μια δεύτερη ευκαιρία, έναν καινούργιο ρόλο. Από εκεί που ανακύκλωνα υλικά που κάποιος πέταγε ή δεν ήθελε και που είχαν ουσιαστικά χάσει τη ζωή τους, με αυτό το έργο προσπαθώ να διατηρήσω αυτά που ίσως στο σύντομο μέλλον σταματήσουν να υπάρχουν. Γιατί ενώ τα πλαστικά θα υπάρχουν για πάντα, τα δέντρα μπορεί και όχι. Με μια φωτιά χάνεται ένα ολόκληρο δάσος. Το έξω έχει έρθει μέσα, και το μέσα έξω. Όλο αυτό ήταν μια τόσο παράδοξη συνθήκη αυτό το καλοκαίρι, σχεδόν κάθε εβδομάδα ακούγαμε για κάποια νέα καταστροφή κι εγώ ήμουν κλεισμένη μέσα κι έφτιαχνα δέντρα».

Η εικαστικός Ιωάννα Πανταζοπούλου φέρνει 4000 κουκουνάρια και 103 καρύδες στην σκηνή της Λυρικής Facebook Twitter
Οι ανησυχίες για το περιβάλλον είναι πάντα εκεί στην δουλειά της, αλλά όχι με έναν τρόπο επιφανειακό, δεν είναι κάποιο big-statement όσο μια ειλικρινής στάση ζωής. Φωτ.: Πάνος Κοκκινιάς

«Υπάρχει όμως και πάρα πολλή έρευνα, γιατί πίσω από κάθε υλικό υπάρχει μια ιστορία», συνεχίζει. «Για την εγκατάσταση χρειαζόμουν 4.000 κουκουνάρια, τα οποία ψάχναμε με τον Jason στα βουνά. Τόσα κουκουνάρια είναι αρκετούτσικα, έτσι; Φτάσαμε ως τον Κουβαρά, όπου ήμασταν οι κατσίκες κι εμείς, και μαζεύαμε μόνοι μας κουκουνάρια. Σε αυτό το έργο υπάρχει μια μείξη από υλικά που έχω μαζέψει, και βρει, π.χ. από ξεραμένους θάμνους και φύλλα από γιούκα που υπάρχουν σχεδόν παντού μέχρι υφάσματα και βιομηχανικά υλικά. Ωστόσο δεν μπορείς να ξεχωρίσεις ποιο υλικό είναι οργανικό και ποιο όχι».

Καθώς ετοιμαζόμαστε να φύγουμε, τη ρωτάω τι είναι αυτό που πρέπει να κρατήσω από τη συζήτησή μας για το «A summer evening». «Ποιο είναι το όνειρό σας;»

«Να είναι ένα ταξίδι ή ένα όνειρο, κάτι μαγικό»

— Το τρελό όνειρο της Ιωάννας Πανταζοπούλου;
Όχι μόνο… θα μπορούσε να είναι και δικό σου.

— Λίγο σαν παραμύθι;
Ναι, αλλά αληθινό παραμύθι, δεν είναι στη φαντασία σου, το βλέπεις μπροστά σου. Είναι λίγο οξύμωρο αυτό που λέω, και γι' αυτό μου αρέσει.

«Ξέρεις, όλα είναι τελικά απλά συναισθήματα», λέει, «μα είναι τόσο απλά τα πράγματα;», τη ρωτάω κι εκείνη υποχωρεί χωρίς να μου δώσει κάποια απάντηση.   

Η Ιωάννα Πανταζοπούλου δυσκολεύεται με τα πολλά λόγια, «θα δεις» λέει, όταν την πιέζω παραπάνω. Μου δίνει το χέρι της για να με χαιρετήσει κι έπειτα χάνεται με τον ίδιο μαγικό τρόπο που ήρθε. Το μόνο που προδίδει πως δεν είναι κι αυτή ένα πλάσμα μαγικό, μέρος του κόσμου που δημιουργεί για εμάς, είναι ο πράσινος αναπτήρας και το κίτρινο σακουλάκι καπνό που κρατά στα χέρια της.

Η εικαστικός Ιωάννα Πανταζοπούλου φέρνει 4000 κουκουνάρια και 103 καρύδες στην σκηνή της Λυρικής Facebook Twitter
«Σε αυτό το έργο υπάρχει μια μeίξη από υλικά που έχω μαζέψει, και βρει, π.χ. από ξεραμένους θάμνους και φύλλα από γιουκα που υπάρχουν σχεδόν παντού μέχρι υφάσματα και βιομηχανικά υλικά, αλλά δεν μπορείς να ξεχωρίσεις ποιο είναι οργανικό και ποιο όχι». Φωτ.: Πάνος Κοκκινιάς

Info:
Το πρωτοποριακό πρόγραμμα
«The artist on the composer» αναπτύχθηκε από τον oργανισμό ΝΕΟΝ και την Εθνική Λυρική Σκηνή το 2019 με σκοπό να διερευνήσει τη σχέση των εικαστικών τεχνών με την κλασική μουσική και την όπερα.
Επιμέλεια: Γιώργος Κουμεντάκης (καλλιτεχνικός διευθυντής ΕΛΣ) - Ελίνα Κουντούρη (διευθύντρια ΝΕΟΝ)
Τρίτη ανάθεση: Ιωάννα Πανταζοπούλου |
«A summer evening»
22-24 Σεπτεμβρίου 2023 |  Ώρες έναρξης: 22/9 στις 19:30 & 21:00, 23-24/9 στις 19:30
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής - ΚΠΙΣΝ
Μουσική: George Crumb Music for a Summer Evening (Makrokosmos III)
Πιάνο: Νίκος Κυριόσογλου, Στέφανος Θωμόπουλος
Κρουστά: Kazuyo Tsunehiro, Κώστας Αργυρόπουλος
Φωτισμοί: Ελένη Χούμου
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Φάνης Καφαντάρης, Νικόλας Αρνής
Εισιτήρια: 10 ευρώ (το εισιτήριο στηρίζει το έργο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής)
Προπώληση:
ticketservices.gr, ταμεία ΕΛΣ (2130 885700, καθημερινά 09:00-21:00)
nationalopera.gr
neon.org.gr

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ