Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μιας μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης

Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μιας μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Ο αστερισμός με τις κεραμικές τοτεμικές οντότητες της Λίας Πέτρου καταλαμβάνει έναν μεγάλο χώρο στις υπόγειες αποθήκες.
0

Δεν υπάρχει Αθηναίος που να διασχίζει τη λεωφόρο Κηφισού και να μην έχει δει τις πελώριες εγκαταστάσεις της ιστορικής κλωστοϋφαντουργίας «Κλωσταί Πεταλούδας-Μουζάκης» που λειτουργούν μέχρι και σήμερα από το 1944.

Η επιχείρηση-κολοσσός, δημιούργημα του ιδιοφυούς Ελευθέριου Μουζάκη, του πατριάρχη της ελληνικής κλωστοϋφαντουργίας, γεννημένου στη Σμύρνη και μεγαλωμένου στη Ζάκυνθο, είναι προϊόν της περιπετειώδους φύσης, της εργατικότητας, της αντίληψης και της φιλοδοξίας ενός προσώπου που στη δεκαετία του '70 είχε τη φήμη του εργοστασιάρχη με τη «μεγαλύτερη έντιμη φορολογική δήλωση».

Συνδέθηκε όχι μόνο με την κλωστοϋφαντουργία, που αναπτύχθηκε ραγδαία μεταπολεμικά, αλλά και με τη χειροτεχνία. Τα προϊόντα της επιχείρησης έμπαιναν σε κάθε σπίτι, η «ατσάλινη κλωστή Πεταλούδα», οι τυπωμένοι καμβάδες, οι κλωστές DMC. Η ίδρυση της ιστορικής αυτής βιομηχανίας συνδέεται άρρηκτα με την ανασυγκρότηση της μεταπολεμικής Ελλάδας και την άνθηση των ελληνικών εξαγωγών.

Τα προϊόντα της επιχείρησης έμπαιναν σε κάθε σπίτι, η «ατσάλινη κλωστή Πεταλούδα», οι τυπωμένοι καμβάδες, οι κλωστές DMC. Η ίδρυση της ιστορικής αυτής βιομηχανίας συνδέεται άρρηκτα με την ανασυγκρότηση της μεταπολεμικής Ελλάδας και την άνθηση των ελληνικών εξαγωγών.

Περνώντας το κατώφλι του εργοστασίου που κάποτε απασχολούσε μέχρι και δυόμισι χιλιάδες εργαζόμενους, ενώ σήμερα λίγο παραπάνω από εκατό, βλέπω αυτό το κομμάτι της βιομηχανικής ιστορίας να ζωντανεύει από έναν κόσμο εντελώς διαφορετικό, από καλλιτέχνες που δεν δουλεύουν μόνο με νήμα αλλά και με εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας, οι οποίοι δημιουργούν γλυπτά, φωτογραφίες, βίντεο και ηχοτοπία.

Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Η εγκατάσταση της Λυδίας Ανδριώτη σε έναν από τους διαδρόμους των αποθηκών περιλαμβάνει γλυπτά από ευρεθέντα αντικείμενα, μέταλλο, φώτα νέον και ηχοτοπίο.

Αρκετοί από αυτούς χρησιμοποιούν υλικά που βρέθηκαν στο εργοστάσιο, όχι όμως απαραίτητα κλωστές. Ξύλα, μεταλλικά εξαρτήματα παίρνουν τη θέση τους σε διάφορα μέρη των κτιρίων. Προσπερνώ τη Λυδία Ανδριώτη που κατασκευάζει την εγκατάστασή της με ευρεθέντα στον χώρο αντικείμενα από μέταλλο σε έναν από τους διαδρόμους των αποθηκών, και κατευθύνομαι στον μεγάλο περίβολο για να συναντήσω τον Κώστα Πράπογλου, που οργανώνει και επιμελείται την έκθεση «Το φαινόμενο της Πεταλούδας», η οποία παρουσιάζει 41 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό και θα ανοίξει τις πόρτες της στο κοινό από τις 21 Σεπτεμβρίου.

Τον ρωτώ αν πρώτα βρήκε τον χώρο ή τον τίτλο της έκθεσης. Το εννοιολογικό πλαίσιο της έκθεσης, μαθαίνω, προέκυψε αφού επισκέφτηκε τους χώρους του εργοστασίου και ωρίμασε μέσα του το συναίσθημα και η ενέργεια που του δημιούργησε αυτό το βιομηχανικό περιβάλλον από την πρώτη στιγμή.

«Αυτή η πρώτη επαφή με έκανε να σκεφτώ την έννοια της αλληλοσυνδεσιμότητας, η οποία σε πραγματικό χρόνο υλοποιείται με το ίδιο το νήμα, προϊόν του εργοστασίου. Αμέσως άρχισα να παίζω στο μυαλό μου με την "Πεταλούδα" ως εργοστάσιο και με το φαινόμενο της πεταλούδας ως φιλοσοφικό και επιστημονικό θεώρημα, που τελικά δάνεισε και το όνομά του στον τίτλο της έκθεσης. Έχοντας αυτό ως βασικό άξονα, άρχισα να πορεύομαι προς άλλες κατευθύνσεις, πάντα όμως με επίκεντρο είτε το βιομηχανικό παρελθόν είτε την ανθρώπινη ύπαρξη» λέει.

Ενώ ξεναγούμαι στους διάφορους χώρους στους οποίους θα παρουσιαστούν τα έργα των καλλιτεχνών, σταματάω για να δω τη Sandra Osborne μέσα στα βαφεία να επεμβαίνει με εφήμερα γλυπτά από πηλό και να έρχεται σε διάλογο με τη στιβαρότητα ενός μηχανήματος επεξεργασίας νήματος.

Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Η Sandra Osborne στα βαφεία επεμβαίνει με εφήμερα γλυπτά από πηλό και έρχεται σε διάλογο με τη στιβαρότητα ενός μηχανήματος επεξεργασίας νήματος.
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
«Το φαινόμενο της Πεταλούδας», επιμέλεια Κώστας Πράπογλου, διοργάνωση artefact athens.
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
«Το φαινόμενο της Πεταλούδας», επιμέλεια Κώστας Πράπογλου, διοργάνωση artefact athens

Οι εργάτες μάς χαιρετούν φιλικά ενώ κατευθυνόμαστε σε χώρους με ονόματα όπως «μερσεριζέ», «γλασέ», «ανέμες» και στη συνέχεια στον ατμιστή και το βαφείο. Σταματάω για να κοιτάξω σχεδόν κλεφτά τις πολύτιμες χρυσοκλωστές που ετοιμάζονται για εξαγωγή.

Ο Κώστας Πράπογλου έχει κάνει σπουδές αρχαιολογίας και αρχιτεκτονικής πριν γίνει ιστορικός τέχνης και επιμελητής, και αυτές ασφαλώς αποτελούν τη βάση για πολλά πράγματα. Η αρχαιολογία και η αρχιτεκτονική είναι δύο σημαντικά φίλτρα και παρονομαστές για το πώς θα εντοπίσει και θα αισθανθεί έναν χώρο. Οι εκθέσεις που έκανε τα τελευταία χρόνια κινούνται πάνω στην Ιερά Οδό.

Μια έκθεση στο νυχτερινό κέντρο «Ιερά Οδός» το 2019 και τα δύο κεφάλαια του «reality check» στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής στο Δαφνί το 2021 και 2022. Σίγουρα αυτό έχει να κάνει με το ενδιαφέρον που έχει όχι μόνο για τα Ελευσίνια Μυστήρια αλλά και για οτιδήποτε άλλο στην αρχαιότητα σχετιζόταν με αυτά. Ο εντοπισμός ενός χώρου είναι ένα είδος ανακάλυψης, μια ανασκαφή για τον ίδιο, που υποστηρίζει ότι «το χτίσιμο ενός εννοιολογικού πλαισίου στηρίζεται πάνω σε μια δομή, είναι μια κατασκευή που απαιτεί γερά θεμέλια για να γίνει σταθερή. Αυτό σημαίνει κατανόηση του χώρου στον οποίο βρίσκομαι όχι μόνο ως αρχιτεκτονήματος αλλά και ως ταυτότητας, ως αποτυπώματος μνήμης. Έπειτα έρχονται οι καλλιτέχνες, οι οποίοι ξεκινούν τη συνομιλία μαζί μου και με το κτίριο».

Ασχολείται ενεργά με τη σύγχρονη τέχνη από το 2000. Ζώντας στο Λονδίνο επί 19 χρόνια, ανέπτυξε σχέσεις και συνεργασίες με μεγάλο αριθμό καλλιτεχνών από το εξωτερικό αλλά και από την Ελλάδα. Στην έκθεση παίρνουν μέρος καλλιτέχνες από τρεις γενιές και τον ρωτώ πώς τους επιλέγει.

Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Ο Κώστας Πράπογλου μου εξομολογείται πως αυτή ήταν η πρώτη φορά που, όταν οι καλλιτέχνες επισκέφθηκαν τους χώρους, καθηλώθηκαν, ότι αυτό δεν συνέβη ούτε στο Ψυχιατρείο, στις προηγούμενες εκθέσεις.

«Όταν ξεκινά η διαδικασία μιας νέας έκθεσης και αφού έχω αποφασίσει σχετικά με τις ιδέες και τις έννοιες με τις οποίες θα ασχοληθώ, σκέφτομαι τους καλλιτέχνες των οποίων η δουλειά έχει άμεση σχέση με τη θεματική μου. Το πρώτο βήμα είναι να επικοινωνήσω μαζί τους για να διερευνήσω τη διάθεσή τους να λάβουν μέρος. Έπειτα πραγματοποιείται η επίσκεψη στον χώρο είτε με φυσική παρουσία είτε διαδικτυακά (εάν βρίσκονται στο εξωτερικό) και το ταξίδι της δημιουργίας ξεκινά με σειρά διαλόγων μέχρι να αποφασιστεί τι θα παρουσιάσει ο καθένας και η καθεμία».

Μου εξομολογείται πως αυτή ήταν η πρώτη φορά που, όταν οι καλλιτέχνες επισκέφθηκαν τους χώρους, καθηλώθηκαν, ότι αυτό δεν συνέβη ούτε στο Ψυχιατρείο, στις προηγούμενες εκθέσεις. Η αναμέτρηση με έναν χώρο με τόσο έντονη μνήμη δεν είναι εύκολη, ωστόσο βλέποντας την Άντα Πετρανάκη στο κτίριο του ατμιστή να «παλεύει» με μια σειρά νεκρών ευρεθέντων δέντρων, των οποίων τα κλαδιά, οι ρίζες και το χώμα μάς μεταφέρουν σε μια άλλη πραγματικότητα, αντιλαμβάνομαι ότι οι καλλιτέχνες σε όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας κυριολεκτικά ζουν τον χώρο. Κάθε έκθεση παίρνει οκτώ μήνες με έναν χρόνο για να υλοποιηθεί.

Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Το έργο της Άντας Πετρανάκη στο κτίριο του ατμιστή αποτελείται από μια σειρά νεκρών ευρεθέντων δέντρων, των οποίων τα κλαδιά, οι ρίζες και το χώμα μάς μεταφέρουν σε μια άλλη πραγματικότητα.
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Ο Θεόδωρος Νούτσος κρεμάει από την οροφή ενός υπόγειου διαδρόμου σειρά γλυπτών από ρούχα, πανιά, ξύλα και χρώματα.

Παίρνουμε τον δρόμο για τα πελώρια ανεξερεύνητα υπόγεια του εργοστασίου. Συναντώ τον Θόδωρο Νούτσο που κρεμάει από την οροφή ενός υπόγειου διαδρόμου μια σειρά γλυπτών από ρούχα, πανιά, ξύλα και χρώματα, ενώ σε έναν άλλο χώρο η Κλίτσα Αντωνίου δουλεύει πάνω σε μια τετρακάναλη προβολή σε τοίχους και εμπορεύματα του εργοστασίου.

Εδώ συναντώ τους πιο πολλούς καλλιτέχνες, τον Δημήτρη Σκουρογιάννη να κρεμά έναν σομιέ και να δημιουργεί ένα περιβάλλον με παλιά ψαλίδια και την Ισμήνη Σαμανίδη χαμένη κυριολεκτικά μέσα σε πλέγματα από χιλιόμετρα νήματος, ανάμεσα στα εκατοντάδες ράφια των υπόγειων αποθηκών. Λίγο πιο μακριά στέκομαι για να παρατηρήσω τη Σοφία Ζαράρη που στήνει την εγκατάστασή της από δεκάδες βιομηχανικά αντικείμενα, νήματα, υφάσματα και ορυκτά σε μια εσοχή στον χώρο των υπογείων.

Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Σκουρογιάννης στον υπόγειο χώρο των αποθηκών δημιουργεί ένα περιβάλλον με διάφορα υλικά, όπως ένα σομιέ, παλιά ψαλίδια, και βίντεο.
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Η θεότητα της Σοφίας Ζαράρη είναι τοποθετημένη σε μια εσοχή στον χώρο των υπογείων και αποτελείται από δεκάδες βιομηχανικά αντικείμενα, νήματα, υφάσματα και ορυκτά.
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Η Ισμήνη Σαμανίδη δημιουργεί ένα περιβάλλον με πλέγματα από χιλιόμετρα νήματος ανάμεσα στα εκατοντάδες ράφια των υπόγειων αποθηκών.

Οι καλλιτέχνες δημιουργούν με διάφορα μέσα. Για τον Κώστα Πράπογλου το μέσο έχει σημασία, αλλά, όπως επισημαίνει, για εκείνον «έχει μεγαλύτερο βάρος ο τρόπος με τον οποίο ένας εικαστικός επιλέγει να εκφραστεί, να αναμετρηθεί και να συνδιαλεχθεί με την επιμελητική εννοιολογική γραμμή αλλά και με το εκάστοτε κτίριο. Η προσέγγιση αυτή έχει μια αξεπέραστη γοητεία και μια μαγεία που δεν συγκρίνεται με τίποτα σε αυτή την πρώιμη δημιουργική φάση της έκθεσης».

Οι μεγάλες εκθέσεις σε αναπάντεχους χώρους

Τα τελευταία χρόνια συχνά μεγάλες εκθέσεις γίνονται σε απρόβλεπτους χώρους, έξω από τα μουσεία, και συγκεντρώνουν χιλιάδες επισκέπτες, φιλότεχνους, φιλοπερίεργους, με πολλούς από αυτούς να έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη σύγχρονη τέχνη και τους σύγχρονους δημιουργούς. Τις δυο προηγούμενες εκθέσεις του Κώστα Πράπογλου στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής στο Δαφνί το 2021 και 2022 τις επισκέφθηκαν 60.000 άνθρωποι μέσα σε πέντε εβδομάδες, ενώ οι εκθέσεις λειτουργούσαν τέσσερις ημέρες την εβδομάδα.

Για τον ίδιο το σημαντικό και αισιόδοξο μήνυμα αυτών των εκθέσεων είναι το γεγονός ότι έρχεται να τις δει κόσμος που δεν έχει καμία σχέση με την τέχνη. Τους ιντριγκάρει ένας χώρος κλειστός μέχρι πρότινος στο κοινό που ανοίγει ίσως για πρώτη φορά και το γεγονός της φιλοξενίας μιας έκθεσης σύγχρονης τέχνης. «Έχουν περιέργεια να δουν τι είναι αυτό "το πράγμα". Ακόμα και έτσι κάνουμε ένα πρώτο βήμα», λέει. «Από το φιλότεχνο κοινό, οι περισσότεροι θα έρθουν, εμένα με ενδιαφέρει να κεντρίσω το ενδιαφέρον ανθρώπων που δεν είναι οι συνήθεις γνωστοί-άγνωστοι των εκθέσεων. Αυτές οι εκθέσεις είναι ένα καταπληκτικό εργαλείο για να φέρουν κόσμο πιο κοντά στην τέχνη με πιο ευφάνταστο και δημιουργικό τρόπο».

Τον ρωτώ αν οι άνθρωποι σήμερα βαριούνται την έννοια του μουσείου και μου λέει μια ιστορία από τα χρόνια που δούλευε στο Μουσείο Μαντάμ Τισό στο Λονδίνο. «Από το 2000 μέχρι το 2008 ήμουν εκεί υπεύθυνος εκθέσεων. Τότε είχε ξεκινήσει μια στρατηγική εξωστρέφειας του μουσείου και ένα από τα σημαντικότερα σημεία αυτής της στρατηγικής ήταν να αποχωριστούμε την έννοια του μουσείου, δεν το αποκαλούσαμε μουσείο αλλά attraction. Χώρο επισκεψιμότητας δηλαδή. Αυτό δείχνει ακριβώς και την τάση που συζητάμε σήμερα, η οποία αφορά την οικειότητα που θέλουμε να δημιουργηθεί και την εξοικείωση των επισκεπτών με χώρους τέχνης και με τα έργα των δημιουργών. Είναι μια αρχή που δείχνει ότι ενδιαφέρει μια μεγάλη μερίδα κόσμου και μια κίνηση κοινωνικοποίησης της τέχνης».

Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
«Το φαινόμενο της Πεταλούδας», επιμέλεια Κώστας Πράπογλου, διοργάνωση artefact athens
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Το έργο της Μαριάννας Κωνσταντή στο κτίριο των βαφείων τοποθετείται μέσα σε μια τεράστια μηχανή στεγνώματος κλωστής και αποτελείται από γραφές με φως νέον.
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Το έργο της Μαριάννας Κωνσταντή στο κτίριο των βαφείων τοποθετείται μέσα σε μια τεράστια μηχανή στεγνώματος κλωστής και αποτελείται από γραφές με φως νέον.
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
«Το φαινόμενο της Πεταλούδας», επιμέλεια Κώστας Πράπογλου, διοργάνωση artefact athens
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Η Susan Daboll καταλαμβάνει με τις μεγάλων διαστάσεων φωτογραφικές της συνθέσεις αναρίθμητες σειρές εσωτερικών παραθύρων του κτιρίου του τμήματος του γλασέ.
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
«Το φαινόμενο της Πεταλούδας», επιμέλεια Κώστας Πράπογλου, διοργάνωση artefact athens
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μια μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Η ζωγραφική σε τεράστια πανιά της Ελένης Ζούνη καταλαμβάνει επιφάνειες τοίχων του τμήματος εισαγωγών του εργοστασίου.

«Το φαινόμενο της Πεταλούδας»
Επιμέλεια: Κώστας Πράπογλου, αρχαιολόγος, αρχιτέκτονας, κριτικός σύγχρονης τέχνης
Διοργάνωση: artefact athens
Εργοστάσιο Μουζάκης  - Πεταλούδα
Λεωφόρος Κηφισού 41, 122 42, Αθήνα
Από τις 21/09 έως τις 22/10.2023
Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη-Κυριακή 15:30-20:30

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΤΑΡΤΗ Inner Sanctum: Ο Κώστας Πράπογλου για την έκθεση στο εγκαταλελειμμένο ψυχιατρικό νοσοκομείο στο Δαφνί

Εικαστικά / 36 καλλιτέχνες συμμετέχουν σε μια νέα έκθεση στο εγκαταλελειμμένο ψυχιατρικό νοσοκομείο στο Δαφνί

Ο επιμελητής Κώστας Πράπογλου μάς ξεναγεί στην έκθεση «reality check κεφάλαιο ΙΙ: inner sanctum» που φιλοξενείται σε ένα από τα μεγαλύτερα εγκαταλελειμμένα κτίρια του συγκροτήματος του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σεπτέμβριος 2023 - ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Εικαστικά / 16 εκθέσεις εικαστικών που θα δούμε τον Σεπτέμβριο στην Αθήνα

Από την Art Athina μέχρι το μεγάλο αφιέρωμα στις γυναίκες ζωγράφους της συλλογής της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων και από την αναδρομική έκθεση του Γιώργου Χατζημιχάλη στο Μουσείο Μπενάκη μέχρι την έκθεση με έργα Lautrec, Matisse και άλλων σπουδαίων εικαστικών στο Ίδρυμα Γουλανδρή, ο Σεπτέμβριος είναι γεμάτος τέχνη.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ