Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

0

Μια εξέχουσα προσωπικότητα της κινεζικής ζωγραφικής παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη, όπου φιλοξενείται η έκθεση «Qi Baishi: Η μυστηριώδης Ανατολή». Η έκθεση, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πεκίνου και θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Ιανουαρίου, περιλαμβάνει 126 πολύτιμους αντιπροσωπευτικούς πίνακες του ζωγράφου, που φέρνουν σε επαφή τον επισκέπτη με ένα σαγηνευτικό όσο και διαφορετικό αισθητικό σύστημα.


Ο Qi Baishi είναι ο σημαντικότερος, παραγωγικότερος και διασημότερος δάσκαλος στην κινεζική ζωγραφική του εικοστού αιώνα. Γεννήθηκε στις 22 Νοεμβρίου 1863 στην Xiangtan της επαρχίας Χουνάν στην Κίνα, γενέτειρας του Μάο Τσε Τουνγκ, και το πραγματικό του όνομα ήταν Chunzhi. Σε ηλικία 40 ετών, έκανε πέντε μεγάλα ταξίδια, επισκέφθηκε διάσημα βουνά και ποτάμια, και συνδέθηκε φιλικά με σημαντικές προσωπικότητες από όλη την Κίνα.


Το 1919 πραγματοποίησε μια μεγάλη στροφή, αναπτύσσοντας τη δική του τεχνοτροπία στο ελεύθερο σχέδιο, με θέμα άνθη και πουλιά, γνωστή ως κόκκινα άνθη και φύλλα μελανιού, καθώς και το προσωπικό του ύφος στην καλλιγραφία και τη σφραγιδογλυφία.

Το έργο του εντάσσεται στη συνέχιση της χιλιετούς παραδοσιακής εικονογραφικής τέχνης της χώρας του, η οποία επιδιώκει να εκφράσει την ψυχή, την εσωτερική κίνηση των όντων και τη σχέση τους με το σύμπαν.


Κατά τον σινοϊαπωνικό πόλεμο παραιτήθηκε από κάθε αξίωμα, σταμάτησε να δέχεται επισκέπτες και κρέμασε στο εργαστήριό του μια πινακίδα που έγραφε: «Τα έργα μου δεν πωλούνται σε αξιωματούχους». Με την ίδρυση της Νέας Κίνας ανακηρύχθηκε επίτιμος καθηγητής και επίτιμος πρόεδρος της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Πεκίνου, ενώ το 1956 τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ειρήνης – το ίδιο βραβείο, την ίδια χρονιά, θα απονεμηθεί και στον Νίκο Καζαντζάκη.

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 15, 1910


Κατά τη διάρκεια της τελετής απονομής στο Πεκίνο θα πει συγκινημένος: «Ακριβώς επειδή αγαπώ τη γενέτειρά μου, τα όμορφα και καταπράσινα βουνά και τα ποτάμια της πατρίδας μου, αλλά και όλα τα ζωντανά πλάσματα της γης, αφιέρωσα όλη μου τη ζωή στο να ζωγραφίσω και να εκφράσω μέσω της ποίησης όλα όσα αισθάνθηκα ως ένας απλός Κινέζος. Τα τελευταία μόλις χρόνια συνειδητοποίησα ότι εκείνο που αναζητούσα ήταν η ειρήνη».

Οι «τέσσερις μοναδικές δεξιότητες» του Qi Baishi είναι η ποίηση, η καλλιγραφία, η ζωγραφική και η σφραγιδογλυφία. Ο ίδιος δήλωσε κάποτε: «Πρώτη έρχεται η ποίησή μου, δεύτερη η σφραγιδογλυφία, τρίτη η καλλιγραφία και τέταρτη η ζωγραφική». Η τέχνη του αποτελεί ένα απόσταγμα κινεζικής σκέψης, σοφίας, αίσθησης χιούμορ και συναισθήματος. «Η πραγματική ομοιότητα είναι η μη ομοιότητα, η ομοιότητα του πνεύματος, και όχι της μορφής» έλεγε χαρακτηριστικά.

Η ποίησή του είναι απλή, συγκινητική και αινιγματική, η καλλιγραφία του γεμάτη σφρίγος και αποφασιστικότητα, ένταση αλλά και γαλήνη. Τα έργα ζωγραφικής του φυσικά και από καρδιάς. Οι σφραγιδόλιθοί του σφύζουν από ενέργεια και ελευθερία. Τα ελεύθερα σχέδιά του με άνθη και πουλιά διαθέτουν γοητευτικά χρώματα, μεγαλόπνοη πινελιά και ανεπιτήδευτη κομψότητα. Τα τοπία του ξεχωρίζουν από το μαγικό του άγγιγμα, την οικονομία στα εκφραστικά μέσα, την πρωτοτυπία αλλά και την εμβάθυνση στην ουσία. Οι ζωγραφικές του μορφές συναρπάζουν με τη ζωντάνια τους, αποκαλύπτουν το παράδοξο της καθημερινότητας και επικοινωνούν το συναίσθημα μέσα από την απόδοση των αντικειμένων.

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 3, Ζhu Rongfeng, 1910


Ο Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Θεοχαράκη, Τάκης Μαυρωτάς, γράφει για τον Qi Baishi στον κατάλογο της έκθεσης: «Η ζωγραφική του είναι όλο ζωή και αντανακλά αυτό που βρίσκεται μπροστά μας και που η ματιά μας το προσπερνά, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε την ομορφιά και το μυστήριο της ζωής, που έχουν τα απλά ζωγραφικά του θέματα, όπως οι γαρίδες και τα καβούρια, τα τριζόνια και οι λιβελούλες, οι λωτοί και τα ροδάκινα, έως τα τοπία με τα απέραντα βουνά και τους υπέροχους κήπους.


Το έργο του εντάσσεται στη συνέχιση της χιλιετούς παραδοσιακής εικονογραφικής τέχνης της χώρας του, η οποία επιδιώκει να εκφράσει την ψυχή, την εσωτερική κίνηση των όντων και τη σχέση τους με το σύμπαν. Επίμονα και σταθερά το έργο του αντανακλά τη χαρά της ζωής, δίνοντας προτεραιότητα στην πιστότητα, την αναπαράσταση, το σχέδιο και το χρώμα.


Ο Qi Baishi είναι εξοικειωμένος με τη φύση, την οποία απεικονίζει με ακρίβεια, και κατακτά την αρμονία με την πραγματικότητα, προτρέποντας τον θεατή να αισθανθεί αμεσότερα αυτό που βλέπει. Η ζωγραφική του μας θέλγει και μας εμπνέει, αφού εκφράζει το νόημα της ζωής και εξακολουθεί να φωτίζει τον δρόμο, που μας οδηγεί στα θαύματα της φύσης, όπως ένα ανθισμένο ηλιοτρόπιο ή ένα κόκκινο δαμάσκηνο. Η ζωγραφική του παραμένει ένας φρέσκος σπόρος στον χώρο της τέχνης, αφήνοντας προς προβληματισμό τον στοχασμό του: "Πώς να ζωγραφίσεις αυτόν που επιθυμεί να γίνει πλούσιος;"»

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 13, Tρεις κορυφές, Όρος Hua, 1910
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 16, 1910
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Πύλη του αφέντη, χωρίς χρονολογία, πέτρα Shoushan, σφραγίδα με λευκούς χαρακτήρες
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, χωρίς χρονολογία, αγαλματόλιθος, σφραγίδα με κόκκινους χαρακτήρες
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ειρήνη, 1952
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Άνθος και έντομο, 1949
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Εκτιμώντας την ομορφιά ενός άνθους, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ευτυχισμένη, γαλήνια ζωή, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ζώντας στο βουνό με τα μυριάδες μπαμπού, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Κήπος με ροδακινιές - Παράδεισος, 1938.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ο Ζhui Kui ξύνει την πλάτη του, 1926
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ακρίδα και αμάρανθος, χωρίς χρονολογία.

   

Info

Qi Baishi | Η μυστηριώδης Ανατολή

Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη

Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1. Τηλέφωνο: 210 3611206

Διάρκεια έκθεσης: Έως 12 Ιανουαρίου 2020

Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή, 10:00-18:00/ Πέμπτη, 10:00-20:00

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ