Η νέα εποχή της Εθνικής Πινακοθήκης

Πινακοθήκη Facebook Twitter
Έργα(από αριστερά): Victor Brauner (Piatra Neamtz (Ρουμανία) 1903-Παρίσι 1966) Καθρέφτισμα μελανοφτιαγμένης, 1945. Δωρεά Αλέξανδρου Ιόλα Pablo Picasso (Μάλαγα, Ισπανία 1881-Μουζέν, Γαλλία 1973) Γυναικείο κεφάλι, 1939. Δωρεά του καλλιτέχνη André Fougeron (Παρίσι 1913-Παρίσι 1998) Μητέρα και παιδί με κόκκινη ποδιά, 1944. Δωρεά του καλλιτέχνη André Lhote (Μπορντώ 1885-Παρίσι 1962) Γυμνό που αναπαύεται, πριν το 1949. Δωρεά του καλλιτέχνη
0

Συμπερίληψη - Βιωσιμότητα - Κοινωνική Διαπερατότητα - Δημόσια Λογοδοσία - Διάκριση - Συνέργεια - Πολυφωνία. Οι λέξεις που ακούγονται για πρώτη φορά μέσα στην Εθνική Πινακοθήκη, αντικατοπτρίζουν το νέο πνεύμα με το οποίο η νέα διευθύντριά της Συραγώ Τσιάρα επιθυμεί να οδηγήσει την ΕΠΜΑΣ στη νέα εποχή της: συνδέοντάς την με την κοινωνία και δίνοντας βαρύτητα στην διατομεακότητα, την ώσμωση των τεχνών, τη σύνδεση με το πολιτικοκοινωνικό περιβάλλον, τον κόσμο πέρα από το κλεινόν άστυ, και τα εκπαιδευτικά προγράμματα. 

Η Συραγώ Τσιάρα πιστεύει ότι η Πινακοθήκη, με τη δραστηριότητά της, μπορεί να κάνει πιο ενδιαφέρουσα τη ζωή μας. Στους πρώτους μήνες έπειτα από την ανάληψη των καθηκόντων της στις 12 Ιουλίου, μετά το θάνατο της Μαρίνας Λαμπράκη Πλάκα που διηύθυνε την Πινακοθήκη από το 1992, συνομίλησε πολλές φορές με τους περισσότερους από τους συναδέλφους και συνεργάτες της για να καταλάβει τι σημαίνει η Πινακοθήκη για τον καθέναν ξεχωριστά, να αξιολογήσει τις διαφορετικές εμπειρίες, και να διαμορφώσει το δικό της βλέμμα.

Στην ερώτηση της LIFO, τί σημαίνει Πινακοθήκη για την ίδια, η Συραγώ Τσιάρα είπε: «Η πινακοθήκη για μένα ήταν κάτι άλλο πριν έρθω, και προφανώς καθημερινά με την εμπειρία και το βίωμα εξελίσσεται.  Η Πινακοθήκη είναι ένα κομμάτι της εκπαίδευσης και της παιδείας μου καθώς έμαθα την ελληνική τέχνη μέσα από τη συλλογή Κουτλίδη. Έκανα το μεταπτυχιακό μου στον ελληνικό οριενταλισμό, είναι ένα κομμάτι του πώς έχω εξελιχθεί και διαμορφωθεί σαν ιστορικός τέχνης, και νομίζω ότι αυτό είναι κοινό για όλους όσους έχουμε σπουδάσει εδώ ή έχουμε επαφή με την ιστορία της ελληνικής τέχνης». 

Το μέλλον των μουσείων, η ανθεκτικότητα, η κοινωνική - πολιτισμική σημασία και η σχέση τους με το κοινό σε μια εποχή αλλεπάλληλων κρίσεων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την προσαρμοστικότητα, την επινοητικότητα και την ανάπτυξη νέων μοντέλων επικοινωνίας και λειτουργίας, όχι μόνο στο αναλογικό, αλλά και στο ψηφιακό περιβάλλον. 

«Πάντα ήθελα να δω την ιδιαιτερότητα της ελληνικής διαφοράς, για παράδειγμα τον τρόπο με τον οποίο οι Έλληνες οριενταλιστές στέκονται απέναντι στο δυτικό ρεύμα σκέψης και αναπαράστασης της Ανατολής. Οι διαδικασίες διαμόρφωσης του έθνους με ενδιέφεραν σε όλη τη διάρκεια των σπουδών μου, και η Εθνική Πινακοθήκη είναι ένα κομμάτι της εικόνας που έχουμε για την ιστορία του βίου μας και την εξέλιξή του. Αυτό που είναι τόσο οικείο, που το συναντάμε ως εικόνες στα σχολικά μας βιβλία, τόσο ενδιαφέρον και τόσο πλούσιο, θέλω να συμβάλω ώστε να γίνει κτήμα όλων των ανθρώπων που ενδιαφέρονται για εκείνο, να βοηθήσω ώστε να γίνει αυτή η σχέση πιο γόνιμη και πιο διαλεκτική. Είναι σίγουρα ένα κομμάτι της αυτοεικόνας μας, έχει ενδιαφέρον να μπούμε και σε μια πιο ουσιαστική σχέση με την αναπαράσταση της συλλογής της Εθνικής Πινακοθήκης. Σε αυτή τη διεύρυνση θέλω να συμβάλω – και στην ενδυνάμωση και σε μια κριτική προσέγγιση που σχετίζεται με την αυτογνωσία. Η Πινακοθήκη μπορεί να κάνει βήματα για να συνδέσει τη ζωή των ανθρώπων πέρα από ένα στενό γεωγραφικό σύνορο, παίζοντας και ένα σοβαρό εκπαιδευτικό ρόλο».

Πινακοθήκη Facebook Twitter
Άποψη της Εθνικής Γλυπτοθήκης, Γουδί

Σε ότι αφορά τις αλλαγές των συλλογών εντός του κτιρίου η διευθύντρια της Πινακοθήκης δήλωσε ότι, τουλάχιστον την πρώτη χρονιά, δεν πρόκειται να γίνουν αλλαγές δίχως προηγουμένως να έχουν ολοκληρωθεί συζητήσεις με τους συνεργάτες της, ανεξαρτήτως από τις δικές της προτιμήσεις. 

Από την έκθεση του κλεμμένου Πικάσο –μέρος της έκθεσης της δυτικοευρωπαϊκής συλλογής της Πινακοθήκης μέχρι την επαναλειτουργία της Γλυπτοθήκης– μέχρι το σχέδιο ενδυνάμωσης της σχέσης με τα παραρτήματα σε Κέρκυρα, Ναύπλιο Αίγινα και Σπάρτη, και από την επαναλειτουργία της Βιβλιοθήκης και του Αρχείου ΕΠΜΑΣ και το νέο χρηστικό και κατατοπιστικό site, μέχρι τις συνδέσεις των μόνιμων συλλογών με προγράμματα, κοινωνικά και εκπαιδευτικά, σε ένα ευρύ φάσμα εκδηλώσεων και ένα νέο κύκλο δράσεων, η πολύ αγαπητή στο κοινό Πινακοθήκη φιλοδοξεί να κάνει μια χειρονομία στην πόλη, με κοινωνούς των αγαθών της τέχνης όλους τους πολίτες, δημοκρατικά και επιδραστικά.

«Σήμερα βρισκόμαστε σε ένα νέο σημείο εκκίνησης. Η ΕΠΜΑΣ έχει ήδη κατακτήσει καίριους στόχους: είναι δημοφιλής και διαθέτει τις υποδομές για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις και τις απαιτήσεις της εποχής μας. Αν και υποστελεχωμένη, διαθέτει επίσης εξαιρετικό προσωπικό, συνεργάτες και διοίκηση. Έχει πιστούς φίλους και υποστηρικτές. Καιρός να γίνει πιο ευαίσθητη περιβαλλοντικά, πλουραλιστική, ανοιχτή και συμπεριληπτική, και να φέρει τις συλλογές και την ιστορία της σε γόνιμο διάλογο με τις σημερινές ανάγκες της κοινωνίας και τα σύγχρονα ρεύματα σκέψης».

Πινακοθήκη Facebook Twitter
Έργα (από αριστερά): 1. Cecco del Caravaggio (Boneri ή Buoneri Francesco), Νεαρός μουσικός σ' εργαστήριο μουσικών οργάνων ή Αλληγορία των πέντε αισθήσεων, π. 1620 - 1625. Κληροδότημα Αλεξάνδρου Σούτσου 2. Astolfo Petrazzi. Έρως θριαμβευτής, π.1620 - 1630. Κληροδότημα Στέφανου Σκουλούδη. 3. Σχολή βόρειας Ιταλίας, Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής, 17ος αιώνας. 4. Loth Johann Carl, ο επονομαζόμενος Carloto  (Μόναχο 1632-Βενετία 1698), Ο θάνατος του Αρχιμήδη, Δωρεά Κρέοντα και Αθηνάς Κυριακίδου. Σχολή Γένοβας, Ο εναγκαλισμός του Ιωσήφ με τον πατέρα του, 17ος αιώνας. Δωρεά Πανεπιστημίου.

«Το μέλλον των μουσείων, η ανθεκτικότητα, η κοινωνική - πολιτισμική σημασία και η σχέση τους με το κοινό σε μια εποχή αλλεπάλληλων κρίσεων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την προσαρμοστικότητα, την επινοητικότητα και την ανάπτυξη νέων μοντέλων επικοινωνίας και λειτουργίας – όχι μόνο στο αναλογικό, αλλά και στο ψηφιακό περιβάλλον» είπε στην συνέχεια η κ. Τσιάρα.

«Η κουλτούρα της συνέργειας είναι βασική προϋπόθεση βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας. Θα ήταν σκόπιμο να ενισχύσουμε τη συνεργασία μας με άλλους πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς οργανισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όχι μόνο στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα, αλλά και στην έρευνα, καθώς και στην από κοινού αξιοποίηση των πόρων, της εμπειρίας και της τεχνογνωσίας» συμπλήρωσε. 

Το πρόγραμμα της επόμενης διετίας περιλαμβάνει:

Στις περιοδικές εκθέσεις, την παράταση της έκθεσης «Κωνσταντίνος Παρθένης» μέχρι τις αρχές Μαρτίου 2023 με ταυτόχρονη εισαγωγή δημόσιου προγράμματος. Από εδώ και στο εξής, κάθε έκθεση θα πλαισιώνεται από ένα δημόσιο πρόγραμμα δράσεων και εκδηλώσεων που θα σχεδιάζονται ειδικά για την έκθεση. Παράλληλα με την έκθεση Παρθένη θα γίνει επιστημονική συνάντηση με θέμα την επίδραση του Θεοσοφισμού στις εικαστικές τέχνες και μια θεατρική παράσταση, βασισμένη σε ιστορικό κείμενο, με θέμα τις έριδες γύρω από την καλλιτεχνική στάση του Κωνσταντίνου Παρθένη, μία ψυχογραφική και κοινωνική μελέτη με επίκαιρο και διαχρονικό χαρακτήρα.

Από την άνοιξη μέχρι τα τέλη του 2023 θα ανοίξει τις πόρτες της έκθεση με θέμα το «Αστικό Βίωμα» στις δεκαετίες '50, '60 και '70 στις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο σε συνεργασία με την ταινιοθήκη της Ελλάδας.

Η έκθεση αντιμετωπίζει την πόλη ως εμπειρία, εξετάζει την αστικοποίηση, την ανοικοδόμηση και τη μετανάστευση –εσωτερική και εξωτερική– στο πλαίσιο των ραγδαίων αλλαγών που συνέβησαν μεταπολεμικά στην ελληνική κοινωνία. Οι καλλιτέχνες συλλαμβάνουν και αναπαριστούν την πόλη, όχι μόνο ως δομημένο περιβάλλον που τους εμπεριέχει, αλλά και ως καθημερινό βίωμα – ένα πλαίσιο με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι, είτε με όρους αναγνώρισης, ασφάλειας και αποδοχής είτε με όρους ανίχνευσης, διαπραγμάτευσης και σύγκρουσης.

Από την άνοιξη έως τα τέλη του 2024 θα λάβει χώρα διεθνής έκθεση με θέμα τη «Δημοκρατία», με επίκεντρο τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα. Άλλωστε θα έχει πλέον συμπληρωθεί μισός αιώνας αδιάσπαστης κοινοβουλευτικής δημοκρατίας μετά την ανατροπή της επταετούς στρατιωτικής δικτατορίας, μια ιστορική τομή που ορίζει και την έναρξη της περιόδου της μεταπολίτευσης. Αν και έχουν πραγματοποιηθεί διάφορα αφιερώματα στη σχέση των τεχνών με τη δημοκρατία, και στη χώρα μας και αλλού, το ζήτημα δεν έχει αντιμετωπιστεί ποτέ συνολικά στις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου σε επίπεδο μεγάλης μουσειακής έκθεσης. Η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου πρωταγωνιστεί σ’ αυτή την κατεύθυνση, διοργανώνοντας μια μεγάλη διεθνή έκθεση με θέμα τη Δημοκρατία και την Τέχνη στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία. Η έκθεση εξετάζει το νόημα, το περιεχόμενο και τις εικαστικές εκφράσεις των αγώνων για την ανατροπή των αυταρχικών καθεστώτων στις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, τη διεκδίκηση των πολιτικών ελευθεριών και τον αντιαποικιακό αγώνα. Για την υλοποίηση της έκθεσης έχει ήδη επιτευχθεί συνεργασία με μουσεία και ερευνητικά ιδρύματα στην Ισπανία και την Πορτογαλία.

Πινακοθήκη Facebook Twitter
Άποψη της Εθνικής Γλυπτοθήκης, Γουδί

Σε ότι αφορά τη μόνιμη συλλογή κρίνεται σημαντική η είσοδος σε μια αντίληψη που ενθαρρύνει τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη, και ενθέτει την ιστορική και βιωματική πρόσληψη της τέχνης στη χρονολογική και θεματική παρουσίαση με συγκεκριμένα προγράμματα.

Σε αυτή την κατηγορία συμπεριλαμβάνονται η επαναλειτουργία της Γλυπτοθήκης στο Άλσος Στρατού, στο Γουδή που παρουσιάζει σε 12 ενότητες την ιστορία και την εξέλιξη της γλυπτικής, όπως διαμορφώθηκε από τα προεπαναστατικά χρόνια μέχρι τον 21ο αιώνα, η επαναλειτουργία της Βιβλιοθήκης και Αρχείου ΕΠΜΑΣ που τεκμηριώνει την ιστορία του Μουσείου και την ιστορία της νεοελληνικής τέχνης, καθώς και η έναρξη λειτουργίας της Αίθουσας Δυτικοευρωπαϊκής Τέχνης με 47 από τα περίπου 1.250 έργα διαφόρων εποχών που βρίσκονται στις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης. Ωστόσο, η μικρή αυτή έκθεση, σε ένα περιορισμένο χώρο με πόλο έλξης το κλεμμένο έργο του Πικάσο μοιάζει αμήχανη – μια παράθεση έργων «που απλώς ανήκουν στην Πινακοθήκη» και δεν συνδέονται πάρα μόνο κάτω από αυτή την «ομπρέλα». 

Πινακοθήκη Facebook Twitter
Έργα (από δεξ.): 1. Jacob Jordaens (Αμβέρσα 1593-Αμβέρσα 1678), Η προσκύνηση των ποιμένων, π. 1615 - 1616. Κληροδότημα Αλεξάνδρου Σούτζου 2. Pieter Aertsen (1507/08-1575), Προσωπογραφία του Σιμόν Μάρτεν Ντιρξ, 1566. 3. Jacob Andries Beschey (1710-1786), O Mωυσής κάνει ν` αναβλύσει νερό από το βράχο. Δωρεά Πανεπιστημίου,  4. David Vinckboons (Μέχελεν 1576-Άμστερνταμ 1629), Ο τρύγος, 1608

Δυο νέα προγράμματα έχουν σχεδιαστεί από τη νέα διεύθυνση και αφορούν τη «Συλλογή ως Εργαστήριο» στον τρίτο όροφο της μόνιμης συλλογής. Θα επανασχεδιαστεί η παρουσίαση της μόνιμης συλλογής με άξονα την ιστορία των συναισθημάτων, των ιδεών, των εμπειριών και των στάσεων ζωής. Η παρουσίαση της μόνιμης συλλογής στον τρίτο όροφο θα εναλλάσσεται με συχνότητα περίπου δύο ετών, έτσι ώστε να δίνεται κίνητρο στους επισκέπτες να επανέρχονται στην Εθνική Πινακοθήκη για να γνωρίσουν καινούργια έργα και ποικίλες ερμηνευτικές προσεγγίσεις. Στον άξονα της συμπερίληψης και της ενίσχυσης της πολυφωνίας εγκαινιάζεται ένας κύκλος εκθέσεων και δράσεων στο μεσοπάτωμα και σε άλλους χώρους, στεγασμένους και υπαίθριους, με τίτλο «Ενδιάμεσος Χώρος», όπου οι επιμελητές της ΕΠΜΑΣ αρχικά –και εν συνεχεία ανεξάρτητοι, εξωτερικοί επιμελητές– θα προσκληθούν να αναπτύξουν τις δικές τους επιμελητικές προτάσεις με μια πυκνή περιοδικότητα.

Σε ότι αφορά τα εκπαιδευτικά προγράμματα συνεχίζονται δοκιμασμένες εκπαιδευτικές πρακτικές, και εισάγονται νέες και εξειδικευμένες δράσεις όπως η Νεοελληνική Τέχνη και Μουσειακή Αγωγή Προσχολικής Ηλικίας (από 18 μηνών έως 5 ετών). Τα προγράμματα βασίζονται στις αρχές της ενεργητικής μάθησης και απευθύνονται στην ξεχωριστή προσωπικότητα του κάθε παιδιού. Θεματικές Ξεναγήσεις στη Μόνιμη Συλλογή με άξονα το πορτρέτο και την τοπιογραφία σχεδιάστηκαν και υλοποιούνται ήδη από το Σεπτέμβριο, δύο Σάββατα το μήνα, ενώ τον Νοέμβριο θα επεκταθούν και στην έκθεση Παρθένη.

Τέλος, η ΕΠΜΑΣ θα συνεργαστεί με το Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες - Διαπολιτισμικό Κέντρο «Πυξίδα» δημιουργώντας ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα που θα απευθύνονται σε ομάδες προσφύγων. Ειδικότερα, τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα απευθύνονται σε παιδιά που φοιτούν στο Διαπολιτισμικό Κέντρο «Πυξίδα» αλλά και στις οικογένειές τους, καθώς και σε ασυνόδευτους ανηλίκους. Απώτερος στόχος είναι η ΕΠΜΑΣ να συμβάλει στη διαδικασία ένταξης των παιδιών στο νέο κοινωνικό τους περιβάλλον.

Πινακοθήκη Facebook Twitter
Έργα (από αριστερά): 1. Jacopo Tintoretto (Βενετία 1518-Βενετία 1594), Αγία Μαργαρίτα, π. 1550. 2. Mariotto Albertinelli (Φλωρεντία 1474-1515), Επεισόδιο από τη Γένεση (;), π. 1513. Δωρεά Πολυτεχνείου 3. Jacopo del Sellaio (Φλωρεντία 1442-Φλωρεντία 1493), Η Παναγία με το Βρέφος, 15ος αιώνας. Κληροδότημα Αντωνίου Μπενάκη 4. Jacopo del Sellaio (Φλωρεντία 1442-Φλωρεντία 1493), Άγιος Ιερώνυμος, π. 1485 - 1490. 5. Zanino di Pietro (1380-1448), Η Παναγία με το Θείο Βρέφος και αγγέλους, π. 1405-1410.

Περισσότερες πληροφορίες για τις εκθέσεις και τις δράσεις της Εθνική Πινακοθήκης μπορείτε να βρείτε στο www.nationalgallery.gr.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καλαμάτα

Εικαστικά / Θησαυροί ζωγραφικής στην Καλαμάτα από το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης της Ρόδου

Η συνεργασία των δήμων Καλαμάτας και Ρόδου οδήγησε σε μια συναρπαστική έκθεση από την ιστορική Πινακοθήκη Ρόδου στον πρότυπο χώρο του Μεγάρου Χορού της μεσσηνιακής πρωτεύουσας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Άραγε δικαιώνεται σήμερα ο Κωνσταντίνος Παρθένης για όλο τον πόλεμο που υπέστη όσο ζούσε;

The Review / Κωνσταντίνος Παρθένης: Δικαιώνεται σήμερα για τον πόλεμο που υπέστη όσο ζούσε;

Ο Χρήστος Παρίδης συζητάει με το συλλέκτη τέχνης Θέμη Ραγιά για τη σημασία της έκθεσης της Εθνικής Πινακοθήκης «Κωνσταντίνος Παρθένης: Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του» και για την περίπτωση του σπουδαίου Έλληνα ζωγράφου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ