Live

Η νέα μεγάλων διαστάσεων τοιχογραφία του Φίκου που συζητήθηκε πολύ στη Ραμπάτ

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» Street Art Festival που συζητήθηκε πολύ στη Ραμπάτ Facebook Twitter
Ποιο είναι το σημείο όπου ο μοντέρνος άνθρωπος συγκρούεται με αυτό που αποκαλεί «πιθηκάκι»;
0

Η νέα τοιχογραφία του Φίκου είναι ένα έργο 22 μέτρων με οικολογικό μήνυμα, το οποίο έφτιαξε σε πέντε μέρες σε έναν τοίχο στο Μαρόκο, στο πλαίσιο του «Jidar», του φεστιβάλ street art που γίνεται στη Ραμπάτ.

Η 9η διοργάνωση του πολύ επιτυχημένου φεστιβάλ, που έγινε από τις 18-28 Απριλίου με συμμετοχές σημαντικών καλλιτεχνών από ολόκληρο τον κόσμο, τού έδωσε το κίνητρο να φτιάξει ένα έργο μεγάλων διαστάσεων με θέμα τα είδη ζώων που απειλούνται από την ανθρώπινη δραστηριότητα, και συγκεκριμένα τους μακάκους.

Είναι η δεύτερη φορά που ο Φίκος ζωγραφίζει τον συγκεκριμένο τοίχο. Είχε προσκληθεί ξανά το 2017, όταν και ζωγράφισε τις «Εσπερίδες». Λόγω ανάγκης συντήρησης του κτιρίου η προηγούμενη τοιχογραφία έπρεπε να καταστραφεί, κι έτσι τον ξανακάλεσαν για να δημιουργήσει μια νέα.

«Στην πρώτη τοιχογραφία που έκανα το 2017 εστίασα στο μυθιστορικό κομμάτι της περιοχής, ζωγραφίζοντας τον μύθο των Μήλων των Εσπερίδων, τον ενδέκατο άθλο του Ηρακλή, που σύμφωνα με κάποιους (όπως ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος) συνέβη στο Μαρόκο», λέει.

«Για τις ανάγκες της δημιουργίας αυτής της τοιχογραφίας έγραψα ένα ρητό με φιλοζωικό –και άρα οικολογικό– περιεχόμενο, που λέει “It takes nothing away from a human to be kind to animals” ή, σε ελεύθερη μετάφραση: “Δεν χάνεις τίποτα με το να είσαι καλός με τα ζώα”». 

«Αυτήν τη φορά ένιωσα την ανάγκη να εστιάσω σε ένα πιο πρακτικό και επίκαιρο θέμα, όπως τα είδη ζώων που απειλούνται από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Είμαι πολύ επιφυλακτικός ως προς την ελευθερία που πρέπει να έχει ένας καλλιτέχνης όταν περνάει τα μηνύματά του στον δημόσιο χώρο, αλλά νομίζω πως η προβολή ενός θέματος σαν αυτό είναι ηθικά και επιστημονικά απαραίτητη.

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Είναι η δεύτερη φορά που ο Φίκος ζωγραφίζει τον συγκεκριμένο τοίχο. Είχε προσκληθεί ξανά το 2017, όταν και ζωγράφισε τις «Εσπερίδες».

Ο μακάκος Μπάρμπαρι που παρουσιάζεται στην τοιχογραφία ζει γύρω από την οροσειρά του Άτλαντα και είναι ένα από τα χαρακτηριστικά ζώα του Μαρόκου, αλλά δυστυχώς για τους λάθος λόγους. Εκτός από την απειλή λόγω της καταστροφής του φυσικού του περιβάλλοντος, πολλοί αιχμαλωτίζουν μακάκους και τους κρατάνε με αλυσίδες ως κατοικίδια ή για να βγάζουν φωτογραφίες μαζί τους οι τουρίστες».

«Η μεγαλύτερη απορία όσων θαυμάζουν αυτά τα μεγάλα έργα τέχνης είναι το πώς σχεδιάζει κανείς κάτι τόσο μεγάλο», λέει για την τοιχογραφία. «Δεν υπάρχει μία απάντηση σε αυτό, καθώς o καθένας έχει τον δικό του τρόπο, αλλά εγώ το κάνω με ένα ιδιαίτερο είδος καννάβου που σχηματίζεται με τη χρήση χαρακτήρων του αλφαβήτου ή ενός ρητού που έχει νοηματική σχέση με το έργο. Πιο συγκεκριμένα, με τη βοήθεια προγράμματος στο κινητό κάνω το σχέδιό μου διάφανο, το εφαρμόζω πάνω στο ρητό που έχω γράψει στον τοίχο και ύστερα βλέπω πού πέφτει το κεφάλι, τα μάτια, τα χέρια, κ.λπ., σε σχέση με το κάθε γράμμα.

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
«Mε τη βοήθεια προγράμματος στο κινητό κάνω το σχέδιό μου διάφανο, το εφαρμόζω πάνω στο ρητό που έχω γράψει στον τοίχο και ύστερα βλέπω πού πέφτει το κεφάλι, τα μάτια, τα χέρια, κ.λπ., σε σχέση με το κάθε γράμμα».
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
«Ο κόσμος δέχτηκε αυτή την τοιχογραφία με μεγάλο ενθουσιασμό - ίσως μεγαλύτερο απ' όσο έχω εισπράξει ποτέ».
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Ο καλλιτέχνης ολοκλήρωσε το έργο στην Ραμπάτ σε πέντε ημέρες.

Για τις ανάγκες της δημιουργίας αυτής της τοιχογραφίας έγραψα ένα ρητό με φιλοζωικό –και άρα οικολογικό– περιεχόμενο, που λέει "It takes nothing away from a human to be kind to animals" ή, σε ελεύθερη μετάφραση: "Δεν χάνεις τίποτα με το να είσαι καλός με τα ζώα". (Προφανώς το ρητό αναφέρεται σε όλα τα ζώα, όχι μόνο στα απειλούμενα ή τα κατοικίδια.)

Μου έκανε μεγάλη εντύπωση ότι, παρά το γεγονός ότι το ρητό αυτό παρέμεινε στον τοίχο μόνο για μία μέρα (τόσο, δηλαδή, ώστε να κάνω το σχέδιο και να προχωρήσω στα χρώματα), συζητήθηκε για πολλές ακόμα μέρες στη γειτονιά, στα τοπικά μέσα ενημέρωσης και στο διαδίκτυο. Μάλιστα, σε μια τοπική εφημερίδα με ανέφεραν ως ακτιβιστή για τα δικαιώματα των ζώων, κάτι το οποίο ίσως να είναι υπερβολικό, αλλά σίγουρα τιμητικό.

Ο κόσμος δέχτηκε αυτή την τοιχογραφία με μεγάλο ενθουσιασμό – ίσως μεγαλύτερο απ' όσο έχω εισπράξει ποτέ. Και αυτό είναι εντυπωσιακό, ιδιαίτερα αν σκεφτούμε ότι μιλάμε για ένα έργο που βασίζεται στη βυζαντινή (άρα για κάποιους συνειρμικά “χριστιανική”) καλλιτεχνική παράδοση, ζωγραφισμένο σε μια αμιγώς μουσουλμανική πόλη και χώρα.

Το παραπάνω, καθώς και το γεγονός πως πάνε πλέον πάνω από δέκα χρόνια που με προσκαλούν σε φεστιβάλ τοιχογραφίας και άλλα καλλιτεχνικά projects στο εξωτερικό, αποδεικνύει έμπρακτα τη δύναμη της παράδοσης (όχι μόνο της ελληνικής, αλλά κάθε παράδοσης), κάτι το οποίο βλέπουμε εξάλλου και με άλλα παραδείγματα τα τελευταία χρόνια, όπως αυτό της Μαρίνας Σάττι στη μουσική».

Η νέα ατομική έκθεση του Φίκου γίνεται στην The Edit Gallery στη Λεμεσό από τις 24/5 μέχρι τις 22/6. Ο καλλιτέχνης, εμπνευσμένος από το τραγούδι του Robbie Williams «Me and My Monkey», εξερευνά τη διαρκή πάλη μεταξύ των σύγχρονων κοινωνικών κανόνων και των αρχέγονων ενστίκτων, επιχειρώντας να εντοπίσει το σημείο όπου ο μοντέρνος άνθρωπος συγκρούεται με αυτό που αποκαλεί «πιθηκάκι», το τμήμα του εγκεφάλου που δεν έχει προσαρμοστεί πλήρως στον σύγχρονο, συχνά αφύσικο τρόπο ζωής.

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.

Η νέα ατομική έκθεση του Φίκου γίνεται στην The Edit Gallery στη Λεμεσό από τις 24/5 μέχρι τις 22/6.

Instagram: @fikosantonios

Εικαστικά
0

Live

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ