Η νέα μεγάλων διαστάσεων τοιχογραφία του Φίκου που συζητήθηκε πολύ στη Ραμπάτ

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» Street Art Festival που συζητήθηκε πολύ στη Ραμπάτ Facebook Twitter
Ποιο είναι το σημείο όπου ο μοντέρνος άνθρωπος συγκρούεται με αυτό που αποκαλεί «πιθηκάκι»;
0

Η νέα τοιχογραφία του Φίκου είναι ένα έργο 22 μέτρων με οικολογικό μήνυμα, το οποίο έφτιαξε σε πέντε μέρες σε έναν τοίχο στο Μαρόκο, στο πλαίσιο του «Jidar», του φεστιβάλ street art που γίνεται στη Ραμπάτ.

Η 9η διοργάνωση του πολύ επιτυχημένου φεστιβάλ, που έγινε από τις 18-28 Απριλίου με συμμετοχές σημαντικών καλλιτεχνών από ολόκληρο τον κόσμο, τού έδωσε το κίνητρο να φτιάξει ένα έργο μεγάλων διαστάσεων με θέμα τα είδη ζώων που απειλούνται από την ανθρώπινη δραστηριότητα, και συγκεκριμένα τους μακάκους.

Είναι η δεύτερη φορά που ο Φίκος ζωγραφίζει τον συγκεκριμένο τοίχο. Είχε προσκληθεί ξανά το 2017, όταν και ζωγράφισε τις «Εσπερίδες». Λόγω ανάγκης συντήρησης του κτιρίου η προηγούμενη τοιχογραφία έπρεπε να καταστραφεί, κι έτσι τον ξανακάλεσαν για να δημιουργήσει μια νέα.

«Στην πρώτη τοιχογραφία που έκανα το 2017 εστίασα στο μυθιστορικό κομμάτι της περιοχής, ζωγραφίζοντας τον μύθο των Μήλων των Εσπερίδων, τον ενδέκατο άθλο του Ηρακλή, που σύμφωνα με κάποιους (όπως ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος) συνέβη στο Μαρόκο», λέει.

«Για τις ανάγκες της δημιουργίας αυτής της τοιχογραφίας έγραψα ένα ρητό με φιλοζωικό –και άρα οικολογικό– περιεχόμενο, που λέει “It takes nothing away from a human to be kind to animals” ή, σε ελεύθερη μετάφραση: “Δεν χάνεις τίποτα με το να είσαι καλός με τα ζώα”». 

«Αυτήν τη φορά ένιωσα την ανάγκη να εστιάσω σε ένα πιο πρακτικό και επίκαιρο θέμα, όπως τα είδη ζώων που απειλούνται από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Είμαι πολύ επιφυλακτικός ως προς την ελευθερία που πρέπει να έχει ένας καλλιτέχνης όταν περνάει τα μηνύματά του στον δημόσιο χώρο, αλλά νομίζω πως η προβολή ενός θέματος σαν αυτό είναι ηθικά και επιστημονικά απαραίτητη.

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Είναι η δεύτερη φορά που ο Φίκος ζωγραφίζει τον συγκεκριμένο τοίχο. Είχε προσκληθεί ξανά το 2017, όταν και ζωγράφισε τις «Εσπερίδες».

Ο μακάκος Μπάρμπαρι που παρουσιάζεται στην τοιχογραφία ζει γύρω από την οροσειρά του Άτλαντα και είναι ένα από τα χαρακτηριστικά ζώα του Μαρόκου, αλλά δυστυχώς για τους λάθος λόγους. Εκτός από την απειλή λόγω της καταστροφής του φυσικού του περιβάλλοντος, πολλοί αιχμαλωτίζουν μακάκους και τους κρατάνε με αλυσίδες ως κατοικίδια ή για να βγάζουν φωτογραφίες μαζί τους οι τουρίστες».

«Η μεγαλύτερη απορία όσων θαυμάζουν αυτά τα μεγάλα έργα τέχνης είναι το πώς σχεδιάζει κανείς κάτι τόσο μεγάλο», λέει για την τοιχογραφία. «Δεν υπάρχει μία απάντηση σε αυτό, καθώς o καθένας έχει τον δικό του τρόπο, αλλά εγώ το κάνω με ένα ιδιαίτερο είδος καννάβου που σχηματίζεται με τη χρήση χαρακτήρων του αλφαβήτου ή ενός ρητού που έχει νοηματική σχέση με το έργο. Πιο συγκεκριμένα, με τη βοήθεια προγράμματος στο κινητό κάνω το σχέδιό μου διάφανο, το εφαρμόζω πάνω στο ρητό που έχω γράψει στον τοίχο και ύστερα βλέπω πού πέφτει το κεφάλι, τα μάτια, τα χέρια, κ.λπ., σε σχέση με το κάθε γράμμα.

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
«Mε τη βοήθεια προγράμματος στο κινητό κάνω το σχέδιό μου διάφανο, το εφαρμόζω πάνω στο ρητό που έχω γράψει στον τοίχο και ύστερα βλέπω πού πέφτει το κεφάλι, τα μάτια, τα χέρια, κ.λπ., σε σχέση με το κάθε γράμμα».
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
«Ο κόσμος δέχτηκε αυτή την τοιχογραφία με μεγάλο ενθουσιασμό - ίσως μεγαλύτερο απ' όσο έχω εισπράξει ποτέ».
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Ο καλλιτέχνης ολοκλήρωσε το έργο στην Ραμπάτ σε πέντε ημέρες.

Για τις ανάγκες της δημιουργίας αυτής της τοιχογραφίας έγραψα ένα ρητό με φιλοζωικό –και άρα οικολογικό– περιεχόμενο, που λέει "It takes nothing away from a human to be kind to animals" ή, σε ελεύθερη μετάφραση: "Δεν χάνεις τίποτα με το να είσαι καλός με τα ζώα". (Προφανώς το ρητό αναφέρεται σε όλα τα ζώα, όχι μόνο στα απειλούμενα ή τα κατοικίδια.)

Μου έκανε μεγάλη εντύπωση ότι, παρά το γεγονός ότι το ρητό αυτό παρέμεινε στον τοίχο μόνο για μία μέρα (τόσο, δηλαδή, ώστε να κάνω το σχέδιο και να προχωρήσω στα χρώματα), συζητήθηκε για πολλές ακόμα μέρες στη γειτονιά, στα τοπικά μέσα ενημέρωσης και στο διαδίκτυο. Μάλιστα, σε μια τοπική εφημερίδα με ανέφεραν ως ακτιβιστή για τα δικαιώματα των ζώων, κάτι το οποίο ίσως να είναι υπερβολικό, αλλά σίγουρα τιμητικό.

Ο κόσμος δέχτηκε αυτή την τοιχογραφία με μεγάλο ενθουσιασμό – ίσως μεγαλύτερο απ' όσο έχω εισπράξει ποτέ. Και αυτό είναι εντυπωσιακό, ιδιαίτερα αν σκεφτούμε ότι μιλάμε για ένα έργο που βασίζεται στη βυζαντινή (άρα για κάποιους συνειρμικά “χριστιανική”) καλλιτεχνική παράδοση, ζωγραφισμένο σε μια αμιγώς μουσουλμανική πόλη και χώρα.

Το παραπάνω, καθώς και το γεγονός πως πάνε πλέον πάνω από δέκα χρόνια που με προσκαλούν σε φεστιβάλ τοιχογραφίας και άλλα καλλιτεχνικά projects στο εξωτερικό, αποδεικνύει έμπρακτα τη δύναμη της παράδοσης (όχι μόνο της ελληνικής, αλλά κάθε παράδοσης), κάτι το οποίο βλέπουμε εξάλλου και με άλλα παραδείγματα τα τελευταία χρόνια, όπως αυτό της Μαρίνας Σάττι στη μουσική».

Η νέα ατομική έκθεση του Φίκου γίνεται στην The Edit Gallery στη Λεμεσό από τις 24/5 μέχρι τις 22/6. Ο καλλιτέχνης, εμπνευσμένος από το τραγούδι του Robbie Williams «Me and My Monkey», εξερευνά τη διαρκή πάλη μεταξύ των σύγχρονων κοινωνικών κανόνων και των αρχέγονων ενστίκτων, επιχειρώντας να εντοπίσει το σημείο όπου ο μοντέρνος άνθρωπος συγκρούεται με αυτό που αποκαλεί «πιθηκάκι», το τμήμα του εγκεφάλου που δεν έχει προσαρμοστεί πλήρως στον σύγχρονο, συχνά αφύσικο τρόπο ζωής.

Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.
Το νέο έργο του Φίκου για το «Jidar» street art festival που συζητήθηκε πολύ στην Ραμπάτ Facebook Twitter
Φίκος, Άτιτλο.

Η νέα ατομική έκθεση του Φίκου γίνεται στην The Edit Gallery στη Λεμεσό από τις 24/5 μέχρι τις 22/6.

Instagram: @fikosantonios

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ