Με μια εικοσιτετράωρη παράσταση με τίτλο Όλυμπος, ο Βέλγος καλλιτέχνης Jan Fabre και η ομάδα του Troubleyn, κάνουν πρεμιέρα σήμερα Σάββατο στο Berliner Festspiele. Οι 27 καλλιτέχνες που συνεργάζονται μαζί του καλούνται εδώ να αποδείξουν και την αθλητική τους επίδοση, καθώς η παράσταση είναι χωρίς διαλείμματα. Το έργο, ως απίστευτο κατόρθωμα αντοχής, είναι γραμμένο, σκηνοθετημένο και χορογραφημένο από τον Φαμπρ.
Το απίστευτο κατόρθωμά του συνοψίζει σε αυτό τον δωδεκάωρο μαραθώνιο την ενοποίηση όλων των πτυχών της προηγούμενης δουλειάς του καλλιτέχνη. Οι πρόβες του έργου κράτησαν 12 ολόκληρους μήνες και στην ιστοσελίδα του Berliner Festspiele, περιγράφεται σαν ένα εξαιρετικό έργο στο οποίο οι ήρωες ιδρώνουν, αγαπούν, υπάρχουν, υποφέρουν και στον ύπνο τους ονειρεύονται το δρόμο τους μέσα από τους μύθους της αρχαίας Ελλάδας. Είναι μια παράσταση που έχει σαν σκοπό να μεταφέρει τους θεατές σε μια κατάσταση μεταξύ εγρήγορσης και ύπνου, ονείρου και πραγματικότητας. Υπότιτλος της παράστασης: να δοξάσουμε τη λατρεία της τραγωδίας.
Η προηγούμενη μεγαλύτερη σε χρόνο παράσταση του Φαμπρ ήταν το Αυτό είναι θέατρο όπως ήταν αναμενόμενο και προβλέπεται (1982), που διαρκούσε 8 ώρες και ήταν αληθινά επαναστατική σε σχέση με τον τρόπο που χειριζόταν την έννοια του θεάτρου και της περφόρμανς. Η παράσταση είναι ήδη sold-out, αλλά όπως ανακοινώθηκε οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να παρακολουθήσουν δωρεάν ένα δίωρο ζωντανή ροή.
Όπως ήταν στην αρχαία Αθήνα, το θέατρο θα γίνει και πάλι μια εξαιρετική κατάσταση, μια πολιτική σφαίρα, ένα σχεδόν πνευματικό ταξίδι στο χρόνο για τους καλλιτέχνες όσο και το κοινό. Σε ένα χείμαρρο των εικόνων, οι θεατές θα συναντήσουν τους μυθολογικούς ήρωες, τον Πάνα, τη Μήδεια, την Αντιγόνη τον Διόνυσο και τις ιστορίες τους υφασμένες αριστοτεχνικά σε μια και μοναδική σκηνή.
Ο Βέλγος εικαστικός, σκηνοθέτης και συγγραφέας του Jan Fabre είναι από τους πιο σημαντικούς πρωταγωνιστές της διεθνούς τέχνης και του θεάτρου παγκοσμίως εδώ και 30 χρόνια. Επιδιώκει ακόμα και σήμερα συστηματικά τον πειραματισμό. Λατρεύει τους ελληνικούς μύθους και ειδικά αυτόν του προμηθέα τον οποίο έχει δουλέψει πολλές φορές από τη δεκαετία του 1970. Η δουλειά του έχει πάντα πολιτική διάσταση. Η προσήλωσή του στην ομορφιά δεν αφορά μόνο την καλαισθησία. Είναι ένας συνδυασμός αισθητικών αξιών και ηθικών αρχών. Ο Γερμανός θεατρολόγςο Χανς-Τίες Λέχμαν έχει πεί ότι ο Φαμπρ έδωσε στο θέατρο «ένα δυνατό χτύπημα με βαριοπούλα από το οποίο έκτοτε δεν συνήλθε ποτέ».
Ο Φαμπρ γεννήθηκε στην Αμβέρσα σε μια φτωχή οικογένεια. Μεγάλωσε σε μια πολύ φτωχή γειτονιά και περιγράφει τον εαυτό του σαν έναν μικρό γκάνγκστερ. «Είχα συλληφθεί και κάμποσες φορές» έχει πει σε μια συνέντευξή του στο Αρτνετ. «Κατά τύχη μπήκα στη βασιλική Ακαδημία και εκεί ήρθα σε επαφή με ανθρώπους διαφορετικούς. Και επέλεξα την τέχνη και την ομορφιά. Αλλά έχω πάντα μια συμπάθεια προς τους γκάγκστερς". Ο Γιαν Φαμπρ ήρθε στην Αθήνα τελευταία φορά, το 2012 και έδωσε δυο παραστάσεις στο Μέγαρο, χωρίς αμοιβή.
-Aργυρώ Μποζώνη
σχόλια