Kahlil Joseph: από τον Kendrick Lamar στην Αθήνα

Kahlil Joseph: από τον Kendrick Lamar στην Αθήνα Facebook Twitter
Video still from Until the quiet comes, 2012, Courtesy: Kahlil Joseph, Bernier-Eliades.
0

Κendrick Lamar, Flying Lotus, Beyoncé, FKA Twigs. Μερικά από τα πιο επιτυχημένα και current ονόματα της χιπ χοπ αλλά και της ηλεκτρονικής σκηνής έχουν περάσει μπροστά από την κάμερα του εικαστικού-σκηνοθέτη Kahlil Joseph, ο οποίος έρχεται αυτή την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2016 στην γκαλερί Bernier/Eliades, όπου και θα παρουσιάσει την πρώτη του ατομική έκθεση σε ευρωπαϊκή πόλη.


O Kahlil Joseph είναι μια σκιά. Ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά για τον ίδιο, καθώς σπάνια δίνει συνεντεύξεις και σε αυτήν εδώ είναι ιδιαίτερα λακωνικός. Η μεγάλη έκρηξη γύρω από το όνομά του έγινε το 2012 με τη μικρού μήκους ταινία Until the quiet comes για τον ομότιτλο δίσκο του παραγωγού Flying Lotus, η οποία βραβεύτηκε με το Grand Jury Prize για ταινίες μικρού μήκους στο κινηματογραφικό φεστιβάλ Sundance του 2013 και ως Βίντεο της Χρονιάς στα Βραβεία UKMVA το 2013. Την επόμενη χρονιά η ταινία συμπεριλήφθηκε στη διάσημη έκθεση της Kara Walker, «RuffneckConstructivists», στο Institute of Contemporary Art στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ. Πρόκειται για ένα φιλμ 4 περίπου λεπτών που ξεκινά με μια σκηνή που κόβει την ανάσα. Ένα μικρό αγόρι αφρικανικής καταγωγής υψώνει το χέρι του και σχηματίζει με τον δείχτη και τον αντίχειρα ένα όπλο, ένας πυροβολισμός ακούγεται και σε ένα κλάσμα του δευτερολέπτου το αγόρι πέφτει νεκρό, μέσα σε μια λίμνη αίματος. Γυρισμένο στην περίφημη συνοικία του Nickerson Gardens στο Λος Άντζελες, αποτυπώνει στιγμές από τη ζωή των Αφροαμερικανών της πόλης, μια ζωή στοιχειωμένη από την αστυνομική βία.

Η ιδιαίτερη ματιά του, τα παιχνίδια με τον χρόνο και η συνεχής αμφιταλάντευση ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα τράβηξαν την προσοχή μερικών από τους πιο επιτυχημένους καλλιτέχνες.


—Πώς γνώρισες τον Flying Lotus; Θεωρείς ότι το φιλμ αυτό ήταν η αρχή για όλες τις ηχηρές συνεργασίες που ακολούθησαν;

Τον γνώρισα το 2009 και του ζήτησα να συνεργαστούμε. Τελικά αυτό συνέβη το 2012, όταν μου το ζήτησε εκείνος. Ναι, σίγουρα μετά το Until the quiet comes όλα άλλαξαν δραματικά.


Πάρα τη θερμή υποδοχή του φιλμ, ο Kahlil Joseph δεν εκμεταλλεύτηκε το buzz που δημιουργήθηκε γύρω από το όνομά του για να προωθήσει, μαζί με τη δουλειά του, και μια περσόνα μέσω των social media ή άλλων τρόπων. Τα μόνα στοιχεία που υπάρχουν για εκείνον αφορούν αποκλειστικά τη δουλειά του. Γεννήθηκε το 1981 στο Σιάτλ, όπου και μεγάλωσε, ενώ αυτήν τη στιγμή ζει στο Λος Άντζελες, την πόλη που πρωταγωνιστεί στις σημαντικότερες δουλειές του. Σπούδασε τηλεοπτική παραγωγή στο Πανεπιστήμιο Loyola Marymount και μετά τις σπουδές του μαθήτευσε πλάι σε διακεκριμένους σκηνοθέτες, κινηματογραφιστές και εικαστικούς, όπως ο Malik Sayeed (οι επιρροές του είναι εμφανείς στο έργο του Joseph) και ο Arthur Jafa.

Kahlil Joseph: από τον Kendrick Lamar στην Αθήνα Facebook Twitter
Video still from «m.A.A.d.», 2014 Double screen projection, 35 mm filmCourtesy: «m.A.A.d», 2014, The Museum of Contemporary Art, Los Angeles


Εξάλλου, δεν χρειάζεται να γνωρίζει κανείς περισσότερα. Το έργο του μιλά ξεκάθαρα. Η ιδιαίτερη ματιά του, τα παιχνίδια με τον χρόνο και η συνεχής αμφιταλάντευση ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα τράβηξαν την προσοχή μερικών από τους πιο επιτυχημένους καλλιτέχνες της χιπ χοπ και της ηλεκτρονικής σκηνής των ΗΠΑ, που τα τελευταία χρόνια δίνουν πολύ μεγάλη βάση στη σωστή οπτικοποίηση της μουσικής τους (η οποία, τις περισσότερες φορές, ανταγωνίζεται σε μεγαλείο το μουσικό τους έργο). Παράλληλα, και μάλλον καθόλου τυχαία, οι καλλιτέχνες αυτοί είναι επίσης αφροαμερικανικής καταγωγής και υποστηρικτές του κινήματος «Black Lives Matter».


—Πώς επιλέγεις τους καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάζεσαι;

Μου αρέσει να δουλεύω με ανθρώπους που έχουν ψυχή και είναι αυθεντικοί.

Kahlil Joseph: από τον Kendrick Lamar στην Αθήνα Facebook Twitter
Αγαπώ πραγματικά την Ελλάδα. Πιστεύω πως ως χώρα έχει την περισσότερη ψυχή από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές. Αγαπώ όποιον Έλληνα έχω γνωρίσει στην Αμερική.


Ίσως η πιο σημαντική στιγμή της μέχρι τώρα καριέρας του είναι το «m.A.A.d.». Πρόκειται για μια συνεργασία με τον μουσικό Kendrick Lamar που εξελίχθηκε από ταινία μικρού μήκους σε οπτικοακουστική βιντεο-εγκατάσταση με δύο οθόνες το 2014. Είναι ένα πλούσιο πορτρέτο της συνοικίας του Compton στην Καλιφόρνια, που κατοικείται κυρίως από Αφροαμερικανούς. Η κάμερα απαθανατίζει καθημερινές σκηνές που κυμαίνονται ανάμεσα στο πραγματικό και στο ονειρώδες, όπως ακριβώς και στις υπόλοιπες δουλειές του. Ανάμεσα στον πόνο και την αγωνία, τη χαρά και την ταπεινότητα.


Η εγκατάσταση εκτέθηκε στο Museum of Contemporary Art του Λος Άντζελες το 2015, στην έκθεση με τίτλο «Double Conscience», που ήταν και η πρώτη μεγάλη ατομική έκθεση του Joseph σε μουσείο. Το 2016 η γκαλερί Bernier/Eliades παρουσίασε το έργο στην Art Basel Unlimited και τώρα το φέρνει και στην Αθήνα, ως το ένα από τα τρία έργα που θα παρουσιαστούν στην έκθεση που θα διαρκέσει έως και τις 5 Ιανουαρίου 2017.


—Μπορείς να μας πεις πώς νιώθεις για το «m.A.A.d.» του Kendrick Lamar και το «Black Up» των Shabazz Palaces;

Είναι πραγματικά δύο από τις αγαπημένες μου συνεργασίες. Και στα δύο πρότζεκτ είχα μεγάλη ελευθερία να κάνω ό,τι ήθελα με τη μουσική και τη φόρμα.


Είναι λάθος, ωστόσο, να πιστέψει κανείς ότι τον Kahlil Joseph τον ενδιαφέρει μονάχα η ζωή στις αφροαμερικανικές συνοικίες του Λος Άντζελες. Όπως έχει πει ο ίδιος σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του στο i-D: «Κινηματογραφώ αυτές τις συνοικίες γιατί πιστεύω είναι πολύ πλούσιες σε εικόνες, κρύβουν πολλή ειλικρίνεια και πόνο. Έναν πόνο που βρίσκεται εκεί αιώνες. [...] Δεν είναι όμως ότι με ενδιαφέρει μόνο η "γειτονιά". Απλώς, οι δουλειές μου με τον Κendrick Lamar και τον Flying Lotus πραγματεύονται τη ζωή εκεί, καθώς αυτή είναι η ιστορία που ήθελαν αυτοί οι δύο καλλιτέχνες να διηγηθούν».

Kahlil Joseph: από τον Kendrick Lamar στην Αθήνα Facebook Twitter
Στην έκθεση, εκτός από τα «m.A.A.d.» και «Until the quiet comes», θα προβληθεί και η ταινία Wildcat που γύρισε ο βραβευμένος κινηματογραφιστής Malik Sayeed και καταγράφει τον πραγματικό και πνευματικό κόσμο ενός ροντέο εξ ολοκλήρου Αφροαμερικανών, στην πόλη Grayson της Οκλαχόμα.


Όντως, υπάρχουν κι άλλα σημαντικά και εξίσου εντυπωσιακά έργα. Ο Joseph βρίσκεται πίσω από ένα σημαντικό κομμάτι του «Lemonade» της Beyoncé –του πιο πολυσυζητημένου πρότζεκτ της χρονιάς–, όντας ο ένας από τους επτά κινηματογραφιστές που τη βοήθησαν να πραγματώσει αυτό το οπτικοακουστικό διαμάντι. Το 2014, επίσης, επιμελήθηκε ένα διαφημιστικό της Kenzo για την κολεξιόν Άνοιξη/ Καλοκαίρι 2014, στο οποίο, εκτός από τον παριζιάνικο οίκο, συνεργάστηκε και πάλι με το χιπ χοπ δίδυμο Shabazz Palaces, καθώς στο φιλμ ακούγεται το κομμάτι τους «Dawn in Luxor» και ένας από τους πρωταγωνιστές είναι ο Ishmael Butle, frontman του διδύμου.


—Πώς είναι να δουλεύεις για ένα διαφημιστικό; Ένιωσες διαφορετικά;

Ναι, πολύ διαφορετικά. Δεν μου αρέσει η διαδικασία. Μου προκαλεί περιέργεια η δημιουργία και ο τρόπος που κάποια πράγματα αλληλοσυμπληρώνονται, αλλά συνειδητοποίησα ότι δεν είμαι πολύ καλός στο να γυρίζω διαφημιστικά.


—Πώς φαντάζεσαι την Αμερική μετά τον Ομπάμα; Γιατί πιστεύεις ότι ο αμερικανικός λαός εξέλεξε τον Τραμπ; Φοβάσαι ότι τα πράγματα για την αφροαμερικανική κοινότητα θα πάνε τώρα από το κακό στο χειρότερο;

Δεν μπορώ να προβλέψω πώς θα είναι η Αμερική μετά τον Ομπάμα. Νομίζω ότι στους ανθρώπους αρέσει η αυθεντικότητα και ο Τραμπ δεν μοιάζει με τους κανονικούς πολιτικούς. Τα πράγματα θα μπορούσαν να εξελιχθούν προς το χειρότερο, ναι, αλλά ελπίζω για το καλύτερο.

Kahlil Joseph: από τον Kendrick Lamar στην Αθήνα Facebook Twitter
Video still from Until the quiet comes, 2012, Courtesy: Kahlil Joseph, Bernier-Eliades.


—Είσαι ενθουσιασμένος που θα επισκεφθείς την Ελλάδα;

Αγαπώ πραγματικά την Ελλάδα. Πιστεύω πως ως χώρα έχει την περισσότερη ψυχή από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές. Αγαπώ όποιον Έλληνα έχω γνωρίσει στην Αμερική.


Στην έκθεση, εκτός από τα «m.A.A.d.» και «Until the quiet comes», θα προβληθεί και η ταινία Wildcat που γύρισε ο βραβευμένος κινηματογραφιστής Malik Sayeed και καταγράφει τον πραγματικό και πνευματικό κόσμο ενός ροντέο εξ ολοκλήρου Αφροαμερικανών, στην πόλη Grayson της Οκλαχόμα. Το Institute of Contemporary Art στο Λονδίνο συμπεριέλαβε το Wildcat στην Μπιενάλε Εικαστικών Ταινιών του 2014, Avant-Noir, που επελέγησαν από τον Greg de Cuir.

Kahlil Joseph: από τον Kendrick Lamar στην Αθήνα Facebook Twitter
Wildcat

Info:

Kahlil Joseph

Εγκαίνια: 24 Νοεμβρίου 2016-5 Ιανουαρίου 2017

Bernier/Eliades, Επταχάλκου 11, Θησείο

Τρ.-Παρ. 10:30-18:30, Σάβ. 12:00-16:00.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ