Κεντρικές πλατείες της Ευρώπης γεμίζουν με έργα που αποτελούν μια οικολογική υπενθύμιση

Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
0

Κρεμασμένα σε δημόσιες πλατείες και πάρκα, τα γλυπτά που περιλαμβάνονται στη σειρά «Earthtime» της Janet Echelman αναφέρονται στις καταστροφικές και ανεξέλεγκτες δυνάμεις που επηρεάζουν τη ζωή στον πλανήτη.

Η ευφάνταστη καλλιτέχνιδα πλέκει ίνες από νάιλον και πολυουρεθάνη σε ριγέ υφάσματα που ξεπροβάλλουν στους περαστικούς και λάμπουν με ενσωματωμένα φώτα κάθε βράδυ. Με μια μόνο ριπή αέρα οι άμορφες μάζες αναδύονται και συστρέφονται σε νέες μορφές σαν σύννεφα. «Κάθε φορά που ένας μόνος κόμπος κινείται στον άνεμο, η θέση κάθε άλλου στην επιφάνεια του γλυπτού αλλάζει, σε έναν συνεχώς εξελισσόμενο χορό».

Οι εξωτερικές εγκαταστάσεις διαμορφώνονται μετά από γεωλογικά γεγονότα τόσο καταστροφικά και ισχυρά που επηρεάζουν ελαφρώς την ταχύτητα περιστροφής του πλανήτη. Κάθε τίτλος έργου της αναφέρεται στον αριθμό των λεπτών που διήρκεσε μια καταστροφή στη γη, που επηρέασε την περιστροφή της, με το «Earthtime 1.78» να αναφέρεται στον σεισμό και το τσουνάμι της Ιαπωνίας το 2011 και το «Earthtime 1.26» να μιλάει για έναν σεισμό του 2010 στη Χιλή.

Περιέχοντας αμέτρητους κόμβους και ζυγίζοντας εκατοντάδες κιλά, αυτά τα μνημειώδη δίχτυα είναι προϊόν αμέτρητων ωρών εργασίας μιας ομάδας αρχιτεκτόνων, σχεδιαστών και μηχανικών που ερμηνεύουν τα επιστημονικά δεδομένα για να φανταστούν τελικά την αρχική μορφή της εγκατάστασης.

Περιέχοντας αμέτρητους κόμβους και ζυγίζοντας εκατοντάδες κιλά, αυτά τα μνημειώδη δίχτυα είναι προϊόν αμέτρητων ωρών εργασίας μιας ομάδας αρχιτεκτόνων, σχεδιαστών και μηχανικών που ερμηνεύουν τα επιστημονικά δεδομένα για να φανταστούν τελικά την αρχική μορφή της εγκατάστασης.

Κάθε κομμάτι πλέγματος ξεκινά στο στούντιο με τεχνικές που γίνονται με το χέρι και στον αργαλειό, ενώ τα νήματα έχουν σχεδιαστεί κατά παραγγελία για να είναι δεκαπέντε φορές ισχυρότερα από τον χάλυβα όταν πλέκονται. Αυτό τους επιτρέπει να αντέχουν και να παραμένουν ευέλικτα καθώς εκτίθενται στα στοιχεία της φύσης, ενώ αυτά τα συστατικά και η αντοχή τους, μεταφορικά, παραπέμπουν στην ανθρώπινη φύση και ύπαρξη.

Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.26” (2021), Mόναχο. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.26” (2021), Mόναχο. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Borås, Σουηδία. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Ελσίνκι. Φωτο: © Janet Echelman
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ζητάμε συγγνώμη για την αναστάτωση» στην πλατεία Βικτωρίας

Εικαστικά / «Ζητάμε συγγνώμη για την αναστάτωση» στην πλατεία Βικτωρίας

«We Apologize» είναι ο τίτλος της εγκατάστασης του Αλβανού εικαστικού Αντριάν Πάτσι που αποτελεί μια συγγνώμη στους περίοικους, στους κατοίκους και στους περαστικούς μια πλατείας πολύχρωμης, πολυπολιτισμικής και υποβαθμισμένης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ