Κεντρικές πλατείες της Ευρώπης γεμίζουν με έργα που αποτελούν μια οικολογική υπενθύμιση

Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
0

Κρεμασμένα σε δημόσιες πλατείες και πάρκα, τα γλυπτά που περιλαμβάνονται στη σειρά «Earthtime» της Janet Echelman αναφέρονται στις καταστροφικές και ανεξέλεγκτες δυνάμεις που επηρεάζουν τη ζωή στον πλανήτη.

Η ευφάνταστη καλλιτέχνιδα πλέκει ίνες από νάιλον και πολυουρεθάνη σε ριγέ υφάσματα που ξεπροβάλλουν στους περαστικούς και λάμπουν με ενσωματωμένα φώτα κάθε βράδυ. Με μια μόνο ριπή αέρα οι άμορφες μάζες αναδύονται και συστρέφονται σε νέες μορφές σαν σύννεφα. «Κάθε φορά που ένας μόνος κόμπος κινείται στον άνεμο, η θέση κάθε άλλου στην επιφάνεια του γλυπτού αλλάζει, σε έναν συνεχώς εξελισσόμενο χορό».

Οι εξωτερικές εγκαταστάσεις διαμορφώνονται μετά από γεωλογικά γεγονότα τόσο καταστροφικά και ισχυρά που επηρεάζουν ελαφρώς την ταχύτητα περιστροφής του πλανήτη. Κάθε τίτλος έργου της αναφέρεται στον αριθμό των λεπτών που διήρκεσε μια καταστροφή στη γη, που επηρέασε την περιστροφή της, με το «Earthtime 1.78» να αναφέρεται στον σεισμό και το τσουνάμι της Ιαπωνίας το 2011 και το «Earthtime 1.26» να μιλάει για έναν σεισμό του 2010 στη Χιλή.

Περιέχοντας αμέτρητους κόμβους και ζυγίζοντας εκατοντάδες κιλά, αυτά τα μνημειώδη δίχτυα είναι προϊόν αμέτρητων ωρών εργασίας μιας ομάδας αρχιτεκτόνων, σχεδιαστών και μηχανικών που ερμηνεύουν τα επιστημονικά δεδομένα για να φανταστούν τελικά την αρχική μορφή της εγκατάστασης.

Περιέχοντας αμέτρητους κόμβους και ζυγίζοντας εκατοντάδες κιλά, αυτά τα μνημειώδη δίχτυα είναι προϊόν αμέτρητων ωρών εργασίας μιας ομάδας αρχιτεκτόνων, σχεδιαστών και μηχανικών που ερμηνεύουν τα επιστημονικά δεδομένα για να φανταστούν τελικά την αρχική μορφή της εγκατάστασης.

Κάθε κομμάτι πλέγματος ξεκινά στο στούντιο με τεχνικές που γίνονται με το χέρι και στον αργαλειό, ενώ τα νήματα έχουν σχεδιαστεί κατά παραγγελία για να είναι δεκαπέντε φορές ισχυρότερα από τον χάλυβα όταν πλέκονται. Αυτό τους επιτρέπει να αντέχουν και να παραμένουν ευέλικτα καθώς εκτίθενται στα στοιχεία της φύσης, ενώ αυτά τα συστατικά και η αντοχή τους, μεταφορικά, παραπέμπουν στην ανθρώπινη φύση και ύπαρξη.

Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.26” (2021), Mόναχο. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.26” (2021), Mόναχο. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Βιέννη. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Borås, Σουηδία. Φωτο: © Janet Echelman
Η ώρα της γης με χιλιάδες κόμπους και εγκαταστάσεις που μας κάνουν να κοιτάξουμε ψηλά Facebook Twitter
“Earthtime 1.78” (2021), Ελσίνκι. Φωτο: © Janet Echelman
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ζητάμε συγγνώμη για την αναστάτωση» στην πλατεία Βικτωρίας

Εικαστικά / «Ζητάμε συγγνώμη για την αναστάτωση» στην πλατεία Βικτωρίας

«We Apologize» είναι ο τίτλος της εγκατάστασης του Αλβανού εικαστικού Αντριάν Πάτσι που αποτελεί μια συγγνώμη στους περίοικους, στους κατοίκους και στους περαστικούς μια πλατείας πολύχρωμης, πολυπολιτισμικής και υποβαθμισμένης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ