Μετά το Brexit: Έκθεση του V&A προφητεύει το μέλλον της Ευρώπης σε 2.000 χρόνια από τώρα

Μετά το Brexit: Έκθεση του V&A προφητεύει το μέλλον της Ευρώπης σε 2.000 χρόνια από τώρα Facebook Twitter
Τόσο τα εκθέματα, όσο και ο τρόπος ξενάγησης σ' αυτή την έκθεση του V&A θα έχουν προβοκατόρικο χαρακτήρα αφύπνισης των επισκεπτών
0

Πώς θα είναι η Ευρώπη σε 2.000 χρόνια από τώρα, σε μια εποχή που θα μπορεί κανείς να κάνει τα πάντα μέσω sci-fi τεχνολογίας και ό,τι συμβαίνει τώρα στον κόσμο - γεγονότα όπως το Brexit και όσα ζουν οι Ευρωπαίοι- δεν θα είναι παρά σημειώσεις σε βιβλία ιστορίας, που κι αυτά θα χορηγούνται στους μαθητές στην ηλεκτρονική τους μορφή; 

Αυτά είναι τα ερωτήματα στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν 12 καλλιτέχνες μέσα από μία πρωτοποριακή έκθεση του Victoria & Albert Museum, η οποία ανοίγει για το κοινό τον επόμενο μήνα και για το αποτέλεσμα συνεργάστηκε με το Ινστιτούτο Goethe. Οι συμμετέχοντες δημιουργοί έπρεπε να συνεισφέρουν με τη δική τους απεικόνιση του μέλλοντος, αλλά και με έργα τέχνης που θα εικονοποιούσαν το πώς οι άνθρωποι του μακρινού μέλλοντος θα αντιμετώπιζαν εικόνες των όσων ζούμε σήμερα. 

Τα συγκεκριμένα εκθέματα θα εγκατασταθούν σε διάφορα σημεία του V&A και αναμένεται να διατρέχουν διάφορες θεματικές ενότητες του Μουσείου, ενώ όπως τονίζεται πρόκειται για ένα εγχείρημα που αποτελεί τμήμα του φεστιβάλ με τίτλο "Collecting Europe" που θα διαρκέσει από 1 έως 7 Φεβρουαρίου, με βασική του άξονα τις ανακατατάξεις στην ευρωπαϊκή ήπειρο, μέσα από τα μάτια των καλλιτεχνών. 

Σύμφωνα με τους επιμελητές της έκθεσης τα περισσότερα από τα έργα "μιλούν" για την απόφαση της Βρετανίας να εγκαταλείψει την Ευρωπαϊκή Ένωση, για τη νίκη του Ντόναλντ Τραμπ στις αμερικανικές εκλογές και στους νοσταλγούς των ακραία δεξιών απόψεων που εκτείνονται και εκτός γηραιάς ηπείρου. Ο Onkar Kular, καθηγητής σχεδίου στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών του Gothenburg έχει ήδη σχεδιάσει χάρτες -ως μέρος των εκθεμάτων της έκθεσης- βασισμένους στη μετακίνηση πλέον των πληθυσμών και όχι στα σύνορα που μέχρι σήμερα γνωρίζουμε. 

"Το Brexit και ο Τραμπ είναι οι ορατές ρωγμές σε πολύ βαθύτερο και ουσιαστικό ζήτημα. Αντιμετωπίζουμε κρίση σε ό,τι αφορά τα βασικά δημοκρατικά ιδεώδη μας, που είχαν σχεδιαστεί για μια εποχή πριν από τις ανάγκες που δημιούργησε η παγκοσμιοποίηση".

Κατά τον ίδιο τρόπο και στα εγκαίνια της έκθεσης και καθ' όλη τη διάρκεια της οι ξεναγοί θα φορούν Τ-shirt που θα φέρουν τυπωμένα τα εξής μηνύματα: "Η Ευρώπη θα κάνει επανεκκίνηση σε 5 λεπτά", "Τώρα ακολουθείτε έναν ξεναγό της μετα-αλήθειας", "Μόλις έκανα download την ιθαγένεια μου". Όπως εξηγεί ο Thomas Marriott, από την Common Initiative, που υποστηρίζει το δημιουργικό και την επικοινωνία της έκθεσης, όλα αυτά είναι ένας τρόπος για να καταστεί σαφές "το πώς τα σύνορα και η εθνικότητα θα προσδιορίζονται στο μέλλον, ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης βαρύτητας που δίνει η Ευρώπη στα προσωπικά δεδομένα μέσω διαδικτύου και τη διαχείριση τους". 

"Το Brexit και ο Τραμπ είναι οι ορατές ρωγμές σε πολύ βαθύτερο και ουσιαστικό ζήτημα. Αντιμετωπίζουμε κρίση σε ό,τι αφορά τα βασικά δημοκρατικά ιδεώδη μας, που είχαν σχεδιαστεί για μια εποχή πριν από τις ανάγκες που δημιούργησε η παγκοσμιοποίηση. Το βασικό ερώτημα που θέτουμε μέσα από αυτή την έκθεση είναι με τι ακριβώς θα μοιάζει η Ευρώπη 2.0;", εξηγεί ο Alastair Parvin, ένας από τους δημιουργούς που θα λάβουν μέρος στο πρότζεκτ. 

Ο ίδιος, όπως και άλλοι δημιουργοί επισημαίνουν ότι το όλο πρότζεκτ επιθυμούν να λειτουργήσει ως αφύπνιση για τους Ευρωπαίους και πριν η έννοια της δημοκρατικής διακυβέρνησης χάσει την ουσία της.  

Με στοιχεία από Art Newspaper 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ