Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του

Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Ma destinée (My destiny), 1867. (Maisons de Victor Hugo, Paris / Guernesey / Roger-Viollet)
0

Ποιητής, μυθιστοριογράφος, δραματουργός, κριτικός, ο Βίκτορ Ουγκώ υπήρξε πολυσύνθετη και δημιουργική προσωπικότητα. Αυτή που είναι λιγότερο γνωστή είναι η ενασχόλησή του με τη ζωγραφική, στην οποία αφοσιώθηκε με ζήλο ενώ ήταν αυτοεξόριστος κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Ναπολέοντα Γ', από το 1852 έως το 1870.


Το Hammer Museum του Λος Άντζελες έρχεται να φωτίσει αυτή την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πλευρά του σημαντικότερου εκπροσώπου του γαλλικού ρομαντισμού με την εμβληματική έκθεση «Stones to Stains», που θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Δεκεμβρίου.


Στην έκθεση παρουσιάζονται 75 σχέδια και φωτογραφίες που προέρχονται από πολλά μεγάλα ευρωπαϊκά και αμερικανικά ιδρύματα, όπως το Musée d' Orsay, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, το Met και το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα έργα τέχνης του Ουγκώ έχουν εκτεθεί μόνο μία φορά, σε μια έκθεση στο Drawing Center στη Νέα Υόρκη, το 1998.

Ο τίτλος της έκθεσης αντανακλά την ιδιοσυγκρασιακή μορφή του καλλιτέχνη και τη σχέση του με τις μεταμορφωτικές ιδιότητες του νερού. Ο Βίκτωρ Ουγκώ δημιουργούσε έργα σε χαρτί μικρών διαστάσεων, χρησιμοποιώντας συνήθως σκούρα καφέ ή μαύρη μελάνη και σπανιότερα άλλα χρώματα.

Τα έργα που έχουν επιλεχθεί δίνουν μια αντιπροσωπευτική εικόνα όσον αφορά τις ανησυχίες και τις τεχνικές του Ουγκώ ως καλλιτέχνη, αλλά αποτελούν ένα μικρό μόνο κομμάτι της καλλιτεχνικής του παραγωγής, καθώς υπολογίζεται ότι δημιούργησε περισσότερα από 4.000 σχέδια κατά τη διάρκεια της ζωής του, 3.000 από τα οποία έχουν επιβιώσει μέχρι σήμερα.

Ο τίτλος της έκθεσης αντανακλά την ιδιοσυγκρασιακή μορφή του καλλιτέχνη και τη σχέση του με τις μεταμορφωτικές ιδιότητες του νερού. Ο Βίκτωρ Ουγκώ δημιουργούσε έργα σε χαρτί μικρών διαστάσεων, χρησιμοποιώντας συνήθως σκούρα καφέ ή μαύρη μελάνη και σπανιότερα άλλα χρώματα.

Τα σχέδιά του κυμαίνονται ανάμεσα στην απεικόνιση των τοπίων και της αρχιτεκτονικής και στην απόδοση των αφηρημένων μορφών και των κηλίδων. Χαρακτηρίζονται από την αυθόρμητη προσέγγιση και την δεκτικότητα του Ουγκώ στις άπειρες δυνατότητες του μέσου και των υλικών. Ήταν «ονειροπόλος και ιδεαλιστής», όπως χαρακτηριστικά λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Allegra Pesenti.

Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
1864-65. (Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας)


Ο Ουγκώ ενίσχυε τις συνθέσεις του με στένσιλ και κολάζ, χρησιμοποιώντας φύλλα, δαντέλες, ακόμη και τα δάχτυλά του για να δημιουργήσει εντυπώσεις. Του άρεσε επίσης να μουσκεύει ή να γυρίζει τα χαρτιά στα οποία ζωγράφιζε, επιτρέποντας στο μελάνι να δημιουργεί αυθόρμητα σχήματα και κηλίδες.

 
Παρόλο που σπάνια παρουσίαζε τα σχέδιά του στο κοινό, καθώς φοβόταν ότι θα επισκίαζαν το λογοτεχνικό του έργο, ο Βαν Γκογκ και ο Ντελακρουά είχαν μιλήσει επαινετικά γι΄αυτά, με τον δεύτερο να θεωρεί ότι αν ο Ουγκώ είχε γίνει ζωγράφος θα είχε επισκιάσει όλους τους καλλιτέχνες του αιώνα του.


«Αυτά τα έργα είναι ένα δραστικό διάλειμμα από πολλές συμβάσεις της εποχής, κατά κάποιο τρόπο προμηνύουν τον εξπρεσιονισμό και την αφηρημένη τέχνη», σημειώνει ο Daniel Schindel του Observer.

Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Ecce Lex (Le pendu) (Ecce Lex [hanged man]), 1854. (Maisons de Victor Hugo, Paris / Guernesey / Roger-Viollet)
Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Silouette de l’ Ermitage, 1855 (Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας)
Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Le phare des Casquets (The Casquets Lighthouse), 1866. (Maisons de Victor Hugo, Paris / Guernesey / Roger-Viollet)
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ