ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter

Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο

0

Mια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκθεση εγκαινιάζει το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, στις 15 Μαρτίου στο Μέγαρο Εϋνάρδου, με τίτλο «Δημήτρης Α. Φατούρος, Εικαστική Δίοδος, Αρχείο 1966».


Η έκθεση είναι μια γνωριμία με το ζωγραφικό έργο του Δημήτρη Φατούρου, ένα έργο που αρχίζει να διαμορφώνεται στο τέλος της δεκαετίας του '40, αναπτύσσεται δυναμικά και με διάφορες μορφές τα επόμενα δεκαπέντε χρόνια, για να διακοπεί συνειδητά το 1966.


Στην πραγματικότητα, ωστόσο, ο γνωστός αρχιτέκτονας, που μαθήτευσε κοντά στον ζωγράφο Παναγιώτη Μάρθα για δύο χρόνια και από το 1953 έως το 1959 ήταν επιμελητής στο ΕΜΠ, στον Δημήτρη Πικιώνη και στον Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα, δεν σταμάτησε ποτέ να ασχολείται με το «εικαστικό φαινόμενο».

Ο διεπιστημονικός χαρακτήρας, οι συχνές αναφορές στον ποιητικό μοντερνισμό, η επεξεργασία διαχρονικών φιλοσοφικών εννοιών και προπαντός το «πάθος για τη σωματικότητα» και η ερωτική αντιμετώπιση του τοπίου, είναι δομικά στοιχεία της δουλειάς του Φατούρου.


Έτσι, στις αρχές της δεκαετίας του '80 το σχέδιο εμφανίζεται ξανά, αν και σποραδικά, αυτή τη φορά ως μέρος της προβληματικής του για το μορφολογικό χάος του αστικού τοπίου, ενώ, στο τέλος της ίδιας δεκαετίας, το συνεχές ενδιαφέρον του για τη σχισμή και το κενό, τον οδηγεί στην κατασκευή μιας ενότητας έργων με ξύλο και καθρέφτη.

Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Φατούρος το 1958


Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 120 ζωγραφικά έργα καθώς και συμπληρωματικό υλικό σε προθήκες, που αποτελείται από 95 σχέδια, λάδια και σκίτσα –έργα που ξαφνιάζουν με τη ζωντάνια του χρώματος, την ευαισθησία και τη φρεσκάδα της σκέψης που περιέχουν.

Ένα μεγάλο μέρος αυτού του έργου -περίπου τα δύο τρίτα- εκτίθεται για πρώτη φορά, έχοντας παραμείνει έως σήμερα άγνωστο, ακόμα και σε συνεργάτες του Δημήτρη Φατούρου, ο οποίος ήταν Πρύτανης του ΑΠΘ από το 1983 έως το 1988 και έγινε ευρύτερα γνωστός όταν διετέλεσε Υπουργός Παιδείας από τον Οκτώβριο του 1993 έως τον Ιούλιο του 1994, στην τελευταία κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου.


Ο διεπιστημονικός χαρακτήρας, οι συχνές αναφορές στον ποιητικό μοντερνισμό, η επεξεργασία διαχρονικών φιλοσοφικών εννοιών και προπαντός το «πάθος για τη σωματικότητα» και η ερωτική αντιμετώπιση του τοπίου, είναι δομικά στοιχεία της δουλειάς του Φατούρου και η βασική αιτία που το έργο του διατηρήθηκε αναλλοίωτο στο πέρασμα των χρόνων.


Ο πλουραλισμός που διακρίνει τα έργα της έκθεσης αντικατοπτρίζει την πολύπλευρη προσωπικότητα του δημιουργού τους και πιστοποιεί μια παραγνωρισμένη αλήθεια: εκτός από αρχιτέκτων και πανεπιστημιακός που ασχολήθηκε με την τεχνοκριτική, την επιμέλεια εκθέσεων και την ποίηση, ο Δημήτρης Φατούρος υπήρξε ένας από τους σημαντικούς καλλιτέχνες της γενιάς του, στην οποία ανήκουν, μεταξύ άλλων, ο Βαλέριος Καλούτσης, ο Νίκος Κεσσανλής, ο Βλάσης Κανιάρης, ο Δημήτρης Κοντός.

Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1962. Λάδι σε καμβά, 83 x 67 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1962. Λάδι σε χάρντμπορντ, 91 x 61 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μελάνι σε χαρτί, 21 x 29 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο,1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 21 x 29 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 21,5 x 29 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1961. Μελάνι σε χαρτί, 30,2 x 37,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1961. Μελάνι σε χαρτί, 30,2 x 37,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1964. Μεικτή τεχνική σε καμβά, 83,5 x 63 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1966. Μελάνι σε χαρτί, 56 x 43 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1981. Μελάνι σε χαρτί, 18 x 24,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 29 x 21,5 εκ.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Ζευγάρι 1950, Τέμπερα και μολύβι σε χαρτί.
Μια νέα έκθεση συστήνει στο κοινό τον άγνωστο καλλιτέχνη Δημήτρη Φατούρο Facebook Twitter
Δημήτρης Φατούρος, Χωρίς τίτλο, 1963. Μεικτή τεχνική σε χαρτί, 36 x 22 εκ.


Info:

Μέγαρο Εϋνάρδου

Αγ. Κωνσταντίνου 20 & Μενάνδρου, Αθήνα. Τηλέφωνα: 210 5223101, 210 3234267

Διάρκεια έκθεσης: 15 Μαρτίου - 28 Απριλίου

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 10:00-18:00, Σάββατο: 11:00-17:00

Είσοδος ελεύθερη

 

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ