Νικολά Πουσέν: Ηδονικές απολαύσεις και εκλεπτυσμένα όργια στην Εθνική Πινακοθήκη της Αγγλίας

Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
0

Ημίγυμνα κορίτσια χορεύουν σε ένα χαοτικό πάρτι στο δάσος, πίνουν, παίζουν μουσική και συμπεριφέρονται άσεμνα. Άγριες, χαρούμενες και σε έκσταση φιγούρες στροβιλίζονται γύρω από το άγαλμα ενός στεφανωμένου με κλαδιά αμπέλου Πάνα ή Πρίαπου για να υποκλιθούν στη θεότητα που τις οδηγεί σε έκσταση, στον άτακτο θεό του κρασιού, τον Βάκχο. Είναι ένα ρωμαϊκό πανηγύρι από αυτά που γίνονταν για να εξασφαλίσουν μια καλή συγκομιδή και σύμφωνα με τις λογοτεχνικές περιγραφές περιλάμβαναν πολύ σεξ και αλκοόλ.

Τα έργα του Πουσέν με τις φιγούρες του, γυναίκες και άντρες να χορεύουν, που παρουσιάζει η Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο, με τίτλο «Poussin and the Dance», η οποία θα διαρκέσει από τις 9 Οκτωβρίου έως τις 2 Ιανουαρίου, αποκαλύπτουν μια λιγότερο γνωστή όψη της καλλιτεχνικής παραγωγής του.

Είναι μαγνητικά τα έργα αυτά· βλέποντάς τα δεν μπορείς να τα συνδέσεις με τον πιο σημαντικό εκπρόσωπο του κλασικού γαλλικού μπαρόκ, που οι ιστορικοί της τέχνης τον θεωρούν φιλόσοφο και οι πιο γνωστές εικόνες του είναι άκαμπτες, ψυχρές και υπερβολικά θρησκευτικές. Ο καλλιτέχνης των καλλιτεχνών, όπως αποκαλείται, που επί σειρά αιώνων ενέπνευσε καλλιτέχνες σπουδαίους και εντελώς διαφορετικούς, από τον Νταβίντ και τον Σεζάν, μέχρι τον Πικάσο και τον Μπέικον, δημιούργησε αυτές τις λατρευτικές χορευτικές σκηνές που ανήκουν στα λιγότερο γνωστά έργα του.

Παρελαύνουν ποθητές νύμφες ή γοητευτικές ακόλουθες του Βάκχου, που αφήνονται να αποπλανηθούν από έναν ποθητό σάτυρο, με κέρατα και τριχωτά, κατσικίσια πόδια, ενώ οι σκηνές γεμίζουν από τα απαλά ερωτικά σώματα των γυναικών και τα μυώδη των ανδρών κάτω από σκοτεινούς ουρανούς, μάσκες θεάτρου και μουσικά όργανα, θύρσους και πεταμένα πάνω στην έξαψη του χορού ρούχα, τσαμπιά από σταφύλια και ρόδινο δέρμα, έναν μισομεθυσμένο, υποβασταζόμενο Σιληνό, κενταύρους με μανία ερωτική, χαμογελαστούς, πονηρούς ερωτιδείς σε πολύπλοκες και εκλεπτυσμένες πόζες, ενώ ένας μυώδης νεαρός αγκαλιάζει μια μεθυσμένη ανδρική φιγούρα.

Είναι μαγνητικά τα έργα αυτά· βλέποντάς τα δε μπορείς να τα συνδέσεις με τον πιο σημαντικό εκπρόσωπο του κλασικού γαλλικού μπαρόκ, που οι ιστορικοί της τέχνης τον θεωρούν φιλόσοφο και οι πιο γνωστές εικόνες του είναι άκαμπτες, ψυχρές και υπερβολικά θρησκευτικές.

Τα εξιδανικευμένα σώματα και η προσεκτική διάταξη των χορευτών αντικατοπτρίζουν το ενδιαφέρον του Πουσέν για τη γλυπτική, τα έντονα χρώματα των υφασμάτων έρχονται σε αντίθεση με τους τόνους του δέρματος των χορευτών. Το φύλλωμα του δάσους δείχνει τον τρόπο που έχει μελετήσει το χρώμα, η σχολαστική και εφευρετική διαδικασία που του επέτρεψε να συλλάβει σώματα σε κίνηση δείχνει έναν σπουδαίο τεχνίτη που συνέλαβε με τρόπο ανεπανάληπτο την πρόκληση της κίνησης και των εκφραστικών δυνατοτήτων του σώματος.

Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται τα σχέδια για τους πίνακες και γλυπτά που φωτίζουν την εξέλιξη των ιδεών του από το μάρμαρο και το χαρτί έως τη ζωγραφική. Περίπου είκοσι πίνακες και σχέδια από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο προβάλλονται για πρώτη φορά μαζί με μερικές από τις περίφημες κλασικές αρχαιότητες που τους ενέπνευσαν.

Αυτά τα έργα εμφανίζονται μαζί για πρώτη φορά και θα επιτρέψουν στους επισκέπτες να εντοπίσουν τις επιρροές του Πουσέν και τον τρόπο με τον οποίο μετέφρασε στον καμβά ένα μεγάλο σύνολο των επιρροών του. Η έκθεση επικεντρώνεται στην πρώιμη καριέρα του Πουσέν, στη Ρώμη, από το 1624 έως περίπου το 1640, όταν κλήθηκε πίσω στη Γαλλία για να υπηρετήσει ως πρώτος ζωγράφος του βασιλιά υπό τον Λουδοβίκο ΙΓ'.

Ο Πουσέν, αυτό το φτωχό παιδί αγροτών από τη βορειοδυτική Γαλλία, γνώρισε την τέχνη της Αναγέννησης μέσα από τα θαυμαστά χαρακτικά αντίγραφα των έργων του Ραφαήλ, όταν έφτασε στο Παρίσι. Όπως και πολλοί Ευρωπαίοι καλλιτέχνες της γενιάς του, ήθελε να φτάσει στη Ρώμη, έφτασε με χίλια βάσανα, ένας αδιαμόρφωτος ζωγράφος που έγινε τελικά κεντρική μορφή στην ευρωπαϊκή τέχνη. Τα έργα της πρώιμης περιόδου αποκαλύπτουν έναν ηδονιστή μακριά από την πνευματική αυστηρότητα και τη συγκρατημένη ποίηση των έργων του των επόμενων περιόδων.

Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin, Ο θρίαμβος του Βάκχου, 1635-6. The Nelson - Atkins Museum of Art, Κάνσας, Μιζούρι. Ευγενική προσφορά του The Nelson-Atkins Museum of Art, Media Services / Φωτ: John Lamberton

Οι βακχικές διασκεδάσεις αντικατοπτρίζουν την ίδια του τη νεότητα και ίσως και τη ζωή του στην πόλη, όταν ακόμα τον διακατείχε το πάθος και η περιέργεια για τη ζωή και τη σκέψη των πρώτων Ελλήνων και των Ρωμαίων, που θα ασκούσε ισχυρή επιρροή στον νεαρό καλλιτέχνη.

Ήταν τριάντα ετών όταν έφτασε στη Ρώμη, σε μια περίοδο που ο Πάπας Urban VIII, που εξελέγη το 1623, ήταν αποφασισμένος να διατηρήσει τη θέση της Ρώμης ως καλλιτεχνικής πρωτεύουσας της Ευρώπης, και καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο συγκεντρώνονταν εκεί.

Μελετούσε αδιάκοπα τα έργα των ζωγράφων της Αναγέννησης, καθώς και τα πιο πρόσφατα έργα των Καράτσι και Καραβάτζο, τον οποίο απεχθανόταν λέγοντας ότι γεννήθηκε για να καταστρέψει τη ζωγραφική. Εντάχθηκε σε μια άτυπη ακαδημία καλλιτεχνών που αντιτίθενται στο σημερινό μπαρόκ στυλ και σχηματίστηκε γύρω από τον Joachim von Sandrart.

Ο καρδινάλιος Φραντσέσκο Μπαρμπερίνι, αδελφός του Πάπα, και ο Κασσιάνο νταλ Πότσο, γραμματέας του καρδινάλιου και παθιασμένος μελετητή της αρχαίας Ρώμης και της Ελλάδας, έγιναν αργότερα σημαντικοί προστάτες του. Οι νέοι συλλέκτες έργων τέχνης ζητούσαν τότε μια διαφορετική μορφή ζωγραφικής. Αντί για διακόσμηση στα παλάτια, ήθελαν μικρότερου μεγέθους θρησκευτικούς πίνακες για ιδιωτική χρήση ή γραφικά τοπία, μυθολογικούς και ιστορικούς πίνακες. Η αγορά της τέχνης ήταν ακμάζουσα και οι θαυμαστές του έργου του πολλοί.

Αλλά ο Πουσέν αρρώστησε από σύφιλη, αρνήθηκε να πάει στο νοσοκομείο, οι προστάτες του είχαν αναχωρήσει από την Ιταλία και δεν μπόρεσε να ζωγραφίσει για μήνες. Επιβίωσε πουλώντας τους πίνακες που είχε για λίγα χρήματα. Τον περιέθαλψε ένας μάγειρος που αργότερα παντρεύτηκε την κόρη του Anne-Marie Dughet.

Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin, Χορός στην μουσική του Χρόνου, περ. 1634-6. Ευγενική παραχώρηση των διαχειριστών της Συλλογής Wallace, Λονδίνο (P108). © The Trustees of the Wallace Collection

Με το έργο του να έχει γίνει πολύ γνωστό, πήρε την πρόσκληση να επιστρέψει στο Παρίσι για σημαντικές βασιλικές αναθέσεις στις οποίες οι ομότεχνοί του αντιδρούσαν διαρκώς. Όλο και πιο δυσαρεστημένος από τις ίντριγκες των αυλικών ζωγράφων αλλά και από το συντριπτικό βάρος των εργασιών που του ανέθετε κυρίως ο Ρισελιέ, το φθινόπωρο του 1642, όταν ο βασιλιάς και η αυλή ήταν έξω από το Παρίσι, βρήκε ένα πρόσχημα για να φύγει και να επιστρέψει οριστικά στη Ρώμη.

Κατά την περίοδο αυτή, απέκτησε πολλούς θαυμαστές, προς τους οποίους διατύπωνε τις ιδέες του για τη ζωή και την τέχνη. Σταμάτησε να ζωγραφίζει στις αρχές του 1665 και πέθανε το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς.

Κάθε ένας από τους πίνακες του Πουσέν αφηγείται μια ιστορία. Παρόλο που η επίσημη εκπαίδευσή του ήταν μικρή, γνώρισε σε βάθος τις αποχρώσεις της θρησκευτικής ιστορίας, της μυθολογίας και της κλασικής λογοτεχνίας και άντλησε από τα θέματά τους για να επιτύχει να συνδυάσει πολλά διαφορετικά περιστατικά που συνέβησαν σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, στον ίδιο πίνακα, για να αφηγηθούν την ιστορία.

Εκτός από τις αυτοπροσωπογραφίες του, ο Πουσέν δεν ζωγράφισε ποτέ σύγχρονα θέματα. Η άνετη εναρμόνιση μορφών και τοπίου και η αισθησιακή ατμόσφαιρα των σκηνών που απεικόνιζε συνδέονται με τις εικόνες που αφορούν την πίστη. Η θαυμαστή σειρά πινάκων με τον τίτλο «Οι Τέσσερις Εποχές» αποτελεί ένα είδος πνευματικής διαθήκης του καλλιτέχνη, έναν γάμο ποίησης και λογικής, ευαισθησίας και νόησης, ισορροπία των πολλών όψεων της ανθρώπινης διάνοιας.

Η ελεγεία της τρυφερότητας, του κόσμου των αισθήσεων και της ασυγκράτητης ορμής του ανθρώπου που χορεύει μέσα στη φύση διαβάζονται μέσα στους πίνακές του και τις χορευτικές συνθέσεις του ως έκφραση της βαθιάς ανθρώπινης επιθυμίας να είναι το σώμα άυλο σχεδόν, ονειρικό και απελευθερωμένο από τα δεσμά του χώρου, να ακολουθεί τον ήχο της μουσικής και τον ρυθμό του χορού.

Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin, Ο θρίαμβος του Σιληνού, περ. 1637. © Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο
Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin, Το βασίλειο της Φλόρας ή Ο ανθόκηπος, 1630-1. Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen Δρέσδη. © bpk / Staatliche Kunstsammlungen Dresden / photo Elke Estel / Hans-Peter Klut
Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin. Η Προσκύνηση του ''Χρυσού Μόσχου'', 1633-4. © Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο
Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin, Βακχικό γλέντι, 1632-3. © Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο
Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin, Ο θρίαμβος του Πάνα, 1636. © Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο
Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin, Σάτυροι που χορεύουν πάνω σε ασκό οίνου, περ. 1636. The Royal Collection / HM Queen Elizabeth II (RCIN 911992). Royal Collection Trust / © Her Majesty Queen Elizabeth II 2021
Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin, Βάκχανα μπροστά σε ναό, περ. 1635-9. The Royal Collection / HM Queen Elizabeth II (RCIN 911992). Royal Collection Trust / © Her Majesty Queen Elizabeth II 2021
Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Αγγείο Μποργκέζε, 1ος αιώνας μ.Χ.. Παρίσι, Μουσείο Λούβρου, Τμήμα Ελληνικών, Ετρουσκικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων, inv. MR 985. RMN-Grand Palais (Μουσείο Λούβρου) / Hervé Lewandowski
Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin, περ. 1635-6. Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη. © The Metropolitan Museum of Art, New York
Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin, Βωμός του Βάκχου, περ. 1640. Μουσείο J. Paul Getty, Λος Άντζελες, Καλιφόρνια (86.GG.469)
Ο ερωτισμός, οι ηδονικές απολαύσεις και τα εκλεπτυσμένα όργια του Νικολά Πουσέν στην Εθνική Πινακοθήκη Facebook Twitter
Nicolas Poussin, Ο θρίαμβος του Πάνα, περ. 1635-6. The Royal Collection / HM Queen Elizabeth II (RCIN 911995). Royal Collection Trust / © Her Majesty Queen Elizabeth II 2021
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας κλεμμένος πίνακας του Νικολά Πουσέν και η περιπετειώδης ιστορία του

Πολιτισμός / Ένας κλεμμένος πίνακας του Νικολά Πουσέν και η περιπετειώδης ιστορία του

Ακολουθώντας το μονοπάτι που είχαν αναδημιουργήσει, η ιταλική αστυνομική δύναμη παρακολούθησε τελικά το έργο στο σπίτι του αντικέρ κοντά στην Πάδοβα, στη βορειοανατολική Ιταλία.
THE LIFO TEAM
Ο διάσημος πίνακας Σαμψών και Δαλιδά είναι έργο του Ρούμπενς; Όχι, απαντά η τεχνητή νοημοσύνη

Πολιτισμός / Tελικά είχε δίκιο η Ευφροσύνη Δοξιάδη; Ο «Σαμψών και Δαλιδά» του Ρούμπενς είναι μάλλον πλαστός

Εδώ και δεκαετίες ειδικοί, ανάμεσά τους η Ευφροσύνη Δοξιάδη, αμφισβητούν τη γνησιότητα του πίνακα και σήμερα επιβεβαιώνονται από τις ακριβείς μεθόδους της τεχνητής νοημοσύνης.
THE LIFO TEAM
Το πορτραίτο και η ιστορία του Γερμανο-Εβραίου γιατρού που αντιστεκόταν κρυφά στους Ναζί

Πολιτισμός / Το πορτραίτο και η ιστορία του Γερμανο-Εβραίου γιατρού που αντιστεκόταν κρυφά στους Ναζί

Ο πίνακας του Mainzer - με το τέλεια περιποιημένο μουστάκι, τα υψωμένα φρύδια και το βλέμμα γεμάτο σκεπτικισμό μέσα από το pince-nez φωτίζει έναν άνδρα με μια συναρπαστική ιστορία.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ