Η Michaelina Wautier, παραγνωρισμένη ζωγράφος του 17ου αιώνα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Μουσείο Ρούμπενς

Η Michaelina Wautier, παραγνωρισμένη ζωγράφος του 17ου αιώνα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Μουσείο Ρούμπενς Facebook Twitter
Ο θρίαμβος του Βάκχου (πιθ. 1650), από τη συλλογή του Μουσείου Kunsthistorisches στη Βιέννη
0

Ελάχιστα είναι γνωστά για τη Μικελίνα Γούτερ. Οι θεωρητικοί της Τέχνης μπορεί και να την αγνοούν, οι ιστορικοί της -ακόμη και ο μεγάλος και διεξοδικότατος Gombrich- την προσπερνούν σα να μην υπήρξε. Και η αλήθεια είναι ότι η Wautier έζησε σα να μην υπήρξε, στη σκιά όλων των μεγάλων ανδρών καλλιτεχνών του 17ου αιώνα, μέσα σ' όλη εκείνη τη φρενίτιδα του μπαρόκ και των σπουδαίων Φλαμανδών, που δεν θα άφηναν μια γυναίκα να κάνει το δικό της.

Ακόμη και έτσι, όμως, η Γούτερ κατάφερε να δημιουργήσει και να αφήσει πίσω της σπουδαία τέχνη, που αποδεικνύει ότι υπήρξε ιδιαιτέρως παρατηρητική, καθώς οι πίνακες της μαρτυρούν τη διερευνητική της ματιά στις δουλειές αντρών συναδέλφων της και τη μετουσίωση στοιχείων από την τέχνη εκείνων στις δικές της προσπάθειες. 

Η Γούτερ δραστηριοποιήθηκε κυρίως στις Βρυξέλλες, μόλις και μετά βίας κατάφερε να πουλήσει 4 μεγάλους πίνακες της, ενώ ακόμη και στους καταλόγους με τους ζωγράφους κάθε αιώνα είχε την ατυχία να την μπερδεύουν με την άλλη τεράστια, αν και όχι λιγότερο παραγκωνισμένη, Αρτεμισία Τζεντιλέσκι. Εν ολίγοις, θα περνούσε πολύς καιρός για να βρει η Γούτερ τη θέση της, μέσα σε τόσους άντρες και τόσους αιώνες, και για να αναγνωριστεί η εξαιρετική προσέγγιση της τόσο στη θεματική, με την οποία καταπιάστηκε, όσο και στην εικαστική γλώσσα που επέλεξε για να εκφραστεί.  

Η πρώτη έκθεση με έργα της αποτελεί ήδη το μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός του Μουσείου Ρούμπενς στην Αμβέρσα το 2018. Οι επιμελητές του πέρα από τους λιγοστούς πίνακες της έχουν φροντίσει να συλλέξουν κάθε πιθανό στοιχείο για τη ζωή της γυναίκας ζωγράφου, που διαφοροποιήθηκε ακριβώς επειδή δεν επέλεξε να σχεδιάζει λουλούδια και νεκρές φύσεις, αλλά επιχείρησε να χωρέσει στον κόσμο των αντρών καλλιτεχνών, όσων νομιμοποιούνταν να δημιουργούν πορτρέτα, να αναπαριστούν ιστορικά γεγονότα, να τολμούν δύσκολες συνθέσεις ακόμη και με πολιτικές αιχμές και υπονοούμενα.  

Η Michaelina Wautier, παραγνωρισμένη ζωγράφος του 17ου αιώνα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Μουσείο Ρούμπενς Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία της Michaelina Wautier, (1649)

Η Wautier γεννήθηκε το 1617 και πέθανε το 1689. Το μόνο γνωστό για την οικογενειακή της κατάσταση ήταν ότι είχε έναν μεγαλύτερο αδελφό, επίσης ζωγράφο, τον Τσαρλς, γεγονός, που όπως εκτιμούν οι επιμελητές της έκθεσης, ίσως και σε μεγάλο βαθμό να εξηγεί τον παραγκωνισμό της. 

Στην έκθεση παρουσιάζεται για πρώτη φορά και το τελειότερο δημιούργημα της, Ο Θρίαμβος του Βάκχου, τον οποίο πιθανώς ζωγράφισε γύρω στα 1650 και ανήκει στο Μουσείο Kunsthistorisches στη Βιέννη. Το έργο θεωρήθηκε από τα πιο τολμηρά της εποχής, λόγω των ολοζώντανων γυμνών που εμπεριέχονται σ' αυτό. Επίσης, μαζί με περίπου 30 έργα της, στο φως έρχεται και μία αυτοπροσωπογραφία της, η οποία ανήκει σε ιδιωτική συλλογή.

Κάποιοι από τους πίνακες ήταν παραγγελίες του Αρχιδούκα Λεοπόλδου της Αυστρίας, κυβερνήτη των ισπανικών επαρχιών της Ολλανδίας και από το 1647 έως το 1656. Αναλυτικό κατάλογο των έργων που θα παρουσιαστούν ετοιμάζει αυτή την περίοδο η Katlijne Van der Stighelen από το Πανεπιστήμιο της Λέουβεν στη Φλάνδρα. Η ίδια θα είναι και η επίσημη επιμελήτρια της έκθεσης του 2018 στο Μουσείο Ρούμπενς. 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ