Ο εικαστικός Γιώργος Ταξίδης ζωντανεύει στον καμβά του οικογενειακές ιστορίες προσφυγιάς Facebook Twitter
Memories XXI, 2021.

Ο εικαστικός Γιώργος Ταξίδης ζωντανεύει στον καμβά του οικογενειακές ιστορίες προσφυγιάς

0

Αυτό που ενσαρκώνει η έκθεση «Παραμύθι για Ενήλικες» του Γιώργου Ταξίδη στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών είναι η οξύμωρη σχέση ανάμεσα στα αθώα χρόνια της παιδικής μας ηλικίας και τη συνειδητοποίηση των κακουχιών και αντιξοοτήτων της ενήλικης ζωής.

Αποτελεί τον απόηχο ενός υπαρξιακού ταξιδιού που ανιχνεύει τους λόγους πίσω από τη μεγάλη επιθυμία μας να διατηρήσουμε τη μνήμη και να περισώσουμε το αποτύπωμά μας σε αυτόν τον κόσμο και αποτελεί μια ισχυρή δήλωση της ανάγκης μας να συνεχίσουμε και της αέναης πάλης μας για επιβίωση. 

Ο Γιώργος Ταξίδης έχοντας ως αφετηρία το παρελθόν των γονιών και των παππούδων του, οι οποίοι υπήρξαν πρόσφυγες από τις νότιες επαρχίες της Ρωσίας, ανιχνεύει κοινούς διαγενεακούς τόπους μέσα από την ίδια του τη ζωή, από τα πρώιμά της στάδια μέχρι σήμερα, και τα έργα του, μια συλλογή προσωπικών ιστοριών, ταπεινές και τρυφερές οικογενειακές και ιδιωτικές σκηνές που απεικονίζουν ένα περιβάλλον έντονης ψυχικής και συναισθηματικής διεργασίας, φέρνουν στο προσκήνιο επίκαιρα ζητήματα που περικλείουν την ανθρώπινη μετακίνηση και μετατόπιση, γράφει ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής  Κώστας Πράπογλου ο οποίος υπογράφει το κείμενο της έκθεσης.

Παρατηρώ πως υπάρχουν αυτοί που ενδιαφέρονται πραγματικά για κάτι όμορφο και εσωτερικό και πως η τέχνη συμβιώνει μαζί τους. Υπάρχει όμως και ένα μεγάλο μερίδιο ανθρώπων που συμπεριφέρεται επιδερμικά και καπηλεύεται το κομμάτι της τέχνης με κοινωνικό κριτήριο.

— Θα ξεκινήσω ρωτώντας σας για την οικογενειακή σας ιστορία, την καταγωγή σας και την απόφασή σας να περάσετε αυτή την ιστορία στον καμβά, σε αυτό το σώμα έργων που παρουσιάζετε. 

Η οικογένειά μου έχει καταγωγή από τον Πόντο. Το 1918 οι παππούδες φύγανε από το Καρς και εγκατασταθήκαν στη Νότια Ρωσία. Εκεί γεννήθηκαν, μεγάλωσαν και σπούδασαν οι γονείς μου, εκεί γεννήθηκα και εγώ μαζί με τα αδέρφια μου. Το 1990, με το άνοιγμα των συνόρων, οι γονείς μου αποφάσισαν να επαναπατριστούν στη χώρα που πάντα είχαν στην καρδιά τους.

Μεγαλώνοντας σε ένα περιβάλλον όπου έπρεπε να προσαρμοστώ σε καινούργια δεδομένα, παρότι δεν έχω καμιά απολύτως μνήμη από την Ρωσία –τότε ήμουν τριών ετών–, και δεδομένου πως αργότερα χρειάστηκε να ταξιδέψω και να ζήσω σε άλλες χώρες, άρχισα να αναπολώ μια παιδική ηλικία που αλλιώς τη θυμάμαι και αλλιώς τη βλέπω από τα μέσα καταγραφής όπως είναι οι βιντεοκασέτες και οι φωτογραφίες. Σαν δύο ζωές.

Φυσικά αυτά τα έργα ξεκίνησαν όσο ήμουν στη Νέα Υόρκη σαν μια ανάγκη διατήρησης της μνήμης. Στην αρχή μου φαίνονταν όλοι και όλα ξένα εκεί, ύστερα αντιλήφθηκα πως εγώ ήμουν ο ξένος.

Γιώργος Ταξίδης Facebook Twitter
Όσο θυμάμαι τον εαυτό μου ζωγράφιζα, όπως όλα τα παιδιά. Ο πατέρας μου με έβλεπε και συνεχώς με ωθούσε στο να συνεχίσω να το κάνω.

— Τι ήταν αυτό που σας κινητοποίησε περισσότερο, οι άγνωστες πτυχές μιας ιστορίας ή η μετακίνησή τους και κατά συνέπεια η δραματική αλλαγή ενός τρόπου ζωής που κουβαλά σε γραπτά και προφορικά μνημεία όλο το παρελθόν; 

Με ενδιαφέρουν και τα δύο. Η άγνωστη πτυχή μιας ιστορίας μπορεί να συμπίπτει με μια μεγάλη ιστορία ή ένα κομμάτι της. Όπως η φυγή του παππού μου το 1918 και μετέπειτα η εκτέλεση του το 1938 μαζί με άλλους χιλιάδες Έλληνες της ΕΣΣΔ.

Πόσες τέτοιες ιστορίες μαζί με τις παράπλευρες της κάθε οικογένειας μπορούμε να βρούμε; Είμαι σίγουρος πως ο καθένας μπορεί να διηγηθεί έστω από μια. Όλα αυτά είναι ένα κομμάτι του δικού μου DNA, μια επέκταση αυτού του παρελθόντος που κουβαλώ είτε ψυχικά είτε σωματικά. 

Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories III, 2018.

— Δουλεύετε με πολλά μέσα, τι σας προσφέρει αυτή η εναλλαγή; 

Ελευθερία και ευελιξία. Με γοητεύει πολύ ο πειραματισμός και η γνώση ενός καινούργιου υλικού ή τεχνικής. Άλλες φορές με κουράζει ένα συγκεκριμένο υλικό και θέλω μια εναλλαγή. Επίσης διαλέγω τα υλικά μου όπως συμβαίνει και με τη μαγειρική. Στην αρχή είναι η ιδέα ή ο πόθος που έχω για ένα έργο που θέλω να φτιάξω, έπειτα σκέφτομαι ποιο υλικό καλύπτει καλύτερα αυτό που θέλω να δείξω.

Το έργο που έχω στην έκθεση με τίτλο «10 θραύσματα απουσίας» είναι δέκα χαρακτικά με δύο χρώματα και έχει τυπωθεί 10 φορές μόνο με το αρχικό του χρώμα μέχρι που σταδιακά σαν φάντασμα έσβηνε δημιουργώντας μια διαβάθμιση της τονικότητας απ' το καθαρό μαύρο στο απολυτό λευκό του χαρτιού. Αυτό δεν θα μπορούσα να το ζωγραφίσω ένα-ένα ή μάλλον δεν θα το θεωρούσα σωστό και έντιμο να γίνει γιατί θα ήταν επιτηδευμένο. Η πρέσα όμως της χαρακτικής θα τυπώσει αυτό που έχει. 

Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories from Athens, 2019.

— Γράφετε στο σημείωμά σας τη φράση της γιαγιάς σας «είμαστε άνθρωποι χωρίς πατρίδα». Τι επιρροή ασκούν στην τέχνη οι ιστορίες αυτές; 

Δεν γνωρίζω κάτι που να έχει προβάλει καλύτερα όλες αυτές τις ιστορίες πέρα από την Τέχνη. Έχουν γίνει χιλιάδες έργα που αναπαριστούν είτε μια κοινωνική αδικία είτε ένα παγκόσμιο φαινόμενο.

Έχει αλλάξει αυτό ριζικά το κόσμο; Η «Γκερνίκα» του Πικάσο δεν σταμάτησε κανέναν πόλεμο, αν και το 2003 σε μια διάσκεψη στα Ηνωμένα Έθνη για το πόλεμο στο Ιράκ καλύφθηκε μια ρέπλικα του πίνακα που μάλλον ενοχλούσε. Όπως και το 1971, όταν, εν μέσω δικτατορίας, η Αίθουσα Τέχνης Αθηνών - Χίλτον (όπως λέγονταν τότε), με το σκεπτικό ότι η «τέχνη είναι μαρτυρία της εποχής», οργάνωσε έκθεση με εγκατάσταση φυλακών της Μαρίας Καραβέλα μαζί με έργα του Ηλία Δεκουλάκου που απεικόνιζαν βασανιστήρια στις φυλακές. Το αποτέλεσμα ήταν η έκθεση να κατέβει πριν καν εγκαινιασθεί και ο χώρος να κλείσει οριστικά καθότι η συγκεκριμένη έκθεση, μαζί με άλλες μορφές τέχνης της εποχής, ενόχλησαν το καθεστώς. Όμως το μήνυμα είχε περάσει. 

Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories IX, 2017.

— Μπορεί η τέχνη σήμερα, μέσα από τα συστήματα στα οποία υπάρχει και διακινείται, να δώσει ισχυρά μηνύματα; Έχει αλλάξει κάτι τις τελευταίες δεκαετίες στην αντίληψη ενός συλλέκτη, αγοραστή ή επισκέπτη μιας έκθεσης ως προς το τι αγοράζει ή βλέπει; 

Υπάρχει μια τεράστια προβολή μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διάφορες ηλεκτρονικές σελίδες που βομβαρδίζουν τον θεατή με εικόνες. Είναι πραγματικά χαοτικό πώς η πληροφορία της εικόνας διαδίδεται μέσα σε δευτερόλεπτα. Δεν προλαβαίνει να χωνευτεί αυτή η πληροφορία και θεωρώ πως φταίει το γενικό πλαίσιο στο οποίο φιλοξενείται ένα έργο. Όταν κάποιος βλέπει ταυτόχρονα προτάσεις για παπούτσια, ένα καινούργιο μαγαζί που έχει ανοίξει, έναν φίλο του που κάνει εξωτικές διακοπές, και του πετάξεις έναν Ρέμπραντ στην αρχική του οθόνη θα τον προσπεράσει σαν να είναι κακόβουλο λογισμικό.

Είναι το περιβάλλον, λοιπόν, στο οποίο μπορεί κανείς να αντιληφθεί την τέχνη και αυτό, κατά την άποψή μου, πρέπει να είναι ήσυχο από οτιδήποτε άλλο παρεμβαίνει στο οπτικό και νοητικό του πεδίο.

Στο σκέλος των πωλήσεων δεν είμαι αρμόδιος να απαντήσω. Παρατηρώ πως υπάρχουν αυτοί που ενδιαφέρονται πραγματικά για κάτι όμορφο και εσωτερικό και πως η τέχνη συμβιώνει μαζί τους. Υπάρχει όμως και ένα μεγάλο μερίδιο ανθρώπων που συμπεριφέρεται επιδερμικά και καπηλεύεται το κομμάτι της τέχνης με κοινωνικό κριτήριο. Έχω πετύχει αρκετές φορές τέτοιες καταστάσεις, όταν έρχονται σε εγκαίνια έκθεσης μονό και μονό για δημόσιες σχέσεις. 

Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories VI, 2017.

— Πού αναζητάτε τις πηγές σας; Η λογοτεχνία σας επηρεάζει; Μελετάτε ιστορία; 

Οι πηγές είναι η καθημερινή τριβή με όλα όσα υπάρχουν γύρω μου και με αυτά που υπήρξαν πριν από έμενα. Διαβάζω όσο περισσότερο μπορώ και προσπαθώ να ζω την ιστορία. Λατρεύω την ποίηση και η επιρροή των βιβλίων είναι όπως μια εγκατάσταση του Μεξικανού καλλιτέχνη Jorge Blake με έναν τοίχο από τούβλα, που στη βάση του έχει ένα βιβλίο του Κάφκα που «χαλάει» με μια καμπύλη όλο το οικοδόμημα. 

Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories XI, 2017.
Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories, 2018.
Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
The Dinner, 2020.

«Παραμύθι για Ενήλικες» του Γιώργου Ταξίδη

Αίθουσα τέχνης Αθηνών

Έως 6 Νοεμβρίου 2021

Ώρες λειτουργίας:

Τρ – Παρ 11:00 – 14:30 & 18:00 – 21:00

Σαβ. 11:00 – 14:30

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ψυχογραφήματα σπιτιών

Εικαστικά / Η Λήδα Κοντογιαννοπούλου ζωγραφίζει τα σπίτια 4 μεγάλων Ελλήνων δημιουργών

Η καλλιτέχνις Λήδα Κοντογιαννοπούλου αποτύπωσε με τη ζωγραφική της τα σπίτια τεσσάρων σημαντικών προσωπικοτήτων της ελληνικής τέχνης του εικοστού αιώνα και τα έργα αυτά εκτίθενται τώρα, ως κεντρική πολιτιστική εκδήλωση του Μουσείου Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο συμπλήρωσης πενήντα ετών από τον θάνατο του Γιώργου Σεφέρη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Μνήμη Γιάννη Τσαρούχη με ένα βίντεο από το ατελιέ του

Πολιτισμός / Τιμώντας τη μνήμη του Γιάννη Τσαρούχη με ένα βίντεο από το ατελιέ του

Η ανιψιά του Γιάννη Τσαρούχη, πρόεδρος του Ιδρύματος Γ. Τσαρούχη, περιγράφει την πορεία του πολυτάλαντου θείου της που έκανε γνωστή τη λαϊκή παράδοση και τη βυζαντινή τέχνη πέρα από τα ελληνικά σύνορα.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ