Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού

0

Οι καλές εκθέσεις αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα των πραγμάτων χωρίς να προκαλούν σύγχυση. Σύμφωνα μ' αυτό το κριτήριο, η μεγάλη έκθεση «Το Γυμνό στην Αναγέννηση» στο Μουσείο Getty του Λος Άντζελες που θα διαρκέσει ως τα τέλη του μήνα, είναι εξαιρετική στον τρόπο με τον οποίο προσθέτει σύνθετες παραμέτρους στη γενική αντίληψη του πώς το γυμνό σώμα αναδείχθηκε σε εικαστικό αντικείμενο τον 15ο αιώνα.

Η έκθεση εστιάζει όχι μόνο στο «ηρωικό γυμνό» της Ιταλίας – το εξιδανικευμένο σώμα με πηγή έμπνευσης την εκ νέου ανακάλυψη της αρχαίας τέχνης – αλλά στην απεικόνιση του γυμνού σε όλη την Ευρώπη. Εξετάζει το πλαίσιο της εποχής – όπως για παράδειγμα τις αλλαγές στην θρησκευτική πρακτική και τις νέους τότε, πιο ενδελεχείς μεθόδους παρατήρησης – και πώς αυτό δημιούργησε μια έντονη διάθεση απεικόνισης του σώματος απαλλαγμένου από τον ρουχισμό.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Antonio Pollaiuolo. "Μάχη των γυμνών", 1470/1475

Η ερωτική επιθυμία ήταν πάντα μέρος της απόλαυσης της γυμνής φιγούρας, ασχέτως πόσο ευλαβικό ή αλληγορικό ήταν το αφήγημα που τη συνόδευε

Και βέβαια αναγνωρίζει το προφανές: ότι δηλαδή η ερωτική επιθυμία ήταν πάντα μέρος της απόλαυσης της γυμνής φιγούρας, ασχέτως πόσο ευλαβικό ή αλληγορικό ήταν το αφήγημα που τη συνόδευε.

Γύρω στα 120 χρόνια είναι το διάστημα το οποίο διανύει η έκθεση, ξεκινώντας το 1400, και περιλαμβάνει πάνω από 100 έργα - μεταξύ των οποίων έργα του Τζιοβάνι Μπελίνι , του Ντονατέλλο, του Άλμπρεχτ Ντύρερ και του Τιτσιάνο - πολλά εκ των οποίων δανεικά από μεγάλες Ευρωπαϊκές συλλογές. Στην έκθεση περιλαμβάνονται ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια (ανάμεσά τους ανατομικές απεικονίσεις από τον Λεονάρντο) και γκραβούρες.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter

Χαρακτηριστικό ίσως του ενστίκτου της δεξιοτεχνίας στη συγκεκριμένη περίοδο είναι το κάπως σουρεαλιστικό χαρακτικό με τίτλο «Μάχη των γυμνών» του Αντόνιο Πολλαϊουόλο, το οποίο υπήρξε πολύ επιδραστικό ανά την Ευρώπη και απεικονίζει την βίαιη συμπλοκή μεταξύ δέκα γυμνών ανδρών που χρησιμοποιούν οπλισμό πάσης φύσεως: ξίφη, βέλη, τσεκούρια, στιλέτα. Το πλαίσιο αυτής της σύγκρουσης δεν καταγράφεται, το κίνητρο του καλλιτέχνη όμως μπορεί να ήταν να επιδείξει την τεχνική του σε διάφορες πόζες της αντρικής φιγούρας.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Ο πειρασμός του Αδάμ και της Εύας, γύρω στο 1510, Λουκάς Κράναχ ο Πρεσβύτερος. Εθνικό Μουσείο, Βαρσοβία.

Ανάμεσα στα εκθέματα, παρατηρεί κανείς την επιθυμία και την σεξουαλικότητα να εκδηλώνονται, συχνά απροκάλυπτα. 'Ένα από τα τμήματα της έκθεσης εστιάζει στη χρήση πραγματικών προσώπων ως μοντέλα για την απεικόνιση θρησκευτικών φιγούρων. Όπως ένας πίνακας των μέσων του 15ου αιώνα του διαπρεπούς Γάλλου ζωγράφου Ζαν Φουκέ όπου απεικονίζεται η Παρθένος Μαρία με ένα γυμνό στήθος. Σύμφωνα με μαρτυρίες, η μορφή ανήκει σε μια διάσημη καλλονή της εποχής, την Ανιές Σορέλ, η οποία υπήρξε ερωμένη του Βασιλιά Καρόλου.

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Άγιος Σεβαστιανός, 1478–79, Antonello da Messina,
Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Αφροδίτη αναδυόμενη από τη θάλασσα (Venus Anadyomene), γύρω στο 1520, Titian (Tiziano Vecellio), λάδι σε καμβά. Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας, Εδιμβούργο
Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του αναγεννησιακού γυμνού Facebook Twitter
Dosso Dossi (Giovanni di Niccolò de Lutero). "Αλληγορία της τύχης", γύρω στα 1530.

Με στοιχεία από την Washington Post

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ