Ο Πέτρος Βρέλλης πλέκει την τέχνη με τρόπο που έχει μαγέψει εκατομμύρια ανθρώπους

Ο Πέτρος Βρέλλης πλέκει την τέχνη με τρόπο που έχει μαγέψει εκατομμύρια ανθρώπους Facebook Twitter
0

Πριν από περίπου δύο χρόνια, ο Γιαννιώτης Πέτρος Βρέλλης κέρδισε παγκόσμιο ενδιαφέρον και μάγεψε εκατομμύρια ανθρώπους με μια διαδραστική εγκατάσταση με εκατομμύρια views, και εκατοντάδες χιλιάδες downloads από το App Store. Η διαδραστική εκδοχή της "Έναστρης Νύχτας" του Βίνσεντ Βαν Γκογκ που μετατρέπει την αίσθηση ροής του πρωτότυπου έργου σε πραγματική κίνηση (animation) ήταν ένα αριστοτεχνικός συνδυασμός τέχνης και new media arts. Σήμερα, η ζωή του Πέτρου είναι λίγο διαφορετική: έχει μετακομίσει από τα Γιάννενα στην Πρέβεζα και είναι μπαμπάς. Όμως αυτές τις μέρες το όνομά του βρίσκεται και πάλι σε δημοσιεύματα ξένων μίντια και με ένα καινούργιο πρότζεκτ καθηλώνει χιλιάδες χρήστες των social media.

O Πέτρος έχει επανεφεύρει μια τεχνική πλεξίματος που θυμίζει αρκετά τον αργαλειό αλλά εφαρμόζεται με αρχές απόλυτης γεωμετρίας καθώς ένα ενιαίο νήμα διατρέχει τις προσδέσεις ενός μεταλλικού δαχτυλιδιού, συνεχώς, για 3.000 έως 4.000 φορές, φθάνοντας σε συνολικό μήκος 1 έως 2 χιλιόμετρα. Το πλέξιμο γίνεται εξολοκλήρου με το χέρι, ακολουθώντας βήμα-προς-βήμα τις οδηγίες που υπαγορεύονται από έναν αλγόριθμο υπολογιστή. Η απουσία μαύρου νήματος δίνει τόνο σε λευκό χρώμα και ο τόνος σκουραίνει καθώς η πυκνότητα και οι διασταυρώσεις του αυξάνονται πετυχαίνοντας έτσι μια πλήρης κλίμακα της παλέτας του του γκρι (από μαύρο σε άσπρο).  Το γιατί το αποτέλεσμα που προκύπτει από αυτή την εφαρμογή είναι τόσο εντυπωσιακό, θα το κατανοήσετε όταν δείτε το βίντεο και διαβάσετε όσα περιγράφει ο δημιουργός του στο LIFO.gr:

Πώς γεννήθηκε το πρότζεκτ και ποια είναι η περιπλοκή διαδικασία που κρύβει 


H τεχνική αυτή γεννήθηκε από "ατύχημα"! Πριν από 10 περίπου μήνες, προσπαθούσα να αναπτύξω ένα αλγόριθμο που να παράγει έργα κολάζ με φωτορεαλιστικά αποτελέσματα. Πάνω στον πειραματισμό διαπίστωσα ότι το μικρότερο κομμάτι ενός κολάζ, θα μπορούσε να είναι απλά μια μαύρη γραμμή. Η ιδέα αυτή ήρθε και κόλλησε με κάποια έργα της Κumi Υamashita, που είχα δει κάποια χρόνια νωρίτερα, και μου είχαν αρέσει πολύ: http://www.kumiyamashita.com/constellation/. (είναι έργα από κλωστή και πολλά καρφάκια! Πρόσεξε ότι τα καρφάκια "ακολουθούν το σχέδιο")


Έτσι, το πρώτο βήμα ήταν να κάνω ένα αντίστοιχο έργο, όπου όμως τα καρφάκια είναι τοποθετημένα σε απόλυτα τυχαίες θέσεις. Το επόμενο βήμα ήταν να πειραματιστώ με διάφορες διατάξεις στα καρφιά, ώσπου τελικά κατέληξα στην κυκλική διάταξη. Η κυκλική διάταξη έχει κάποιες ενδιαφέρουσες ιδιότητες:

α) δεν υπάρχει περίπτωση να θεωρηθεί ότι "τα καρφιά ακολουθούν το σχέδιο", και κατά συνέπεια περνάει πολύ καλά το μήνυμα πως κάτι ιδιαίτερο συμβαίνει.

β) εισάγει εξαιρετικά μεγάλους περιορισμούς (επιτρέπονται να σχεδιάζονται μόνο τόξα του κύκλου, το ένα μετά το άλλο), με αναπόφευκτο αποτέλεσμα το "πλέξιμο" να αποκτά μια θολότητα και μια απόκοσμη αίσθηση.
γ) αν χρησιμοποιήσεις ένα στεφάνι για να στερεώσεις τα καρφιά (δηλαδή ένα κυκλικό αργαλειό), το αποτέλεσμα είναι ημιδιάφανο και ορατό από τις δυο πλευρές.

Εκ των υστέρων συνειδητοποίησα ότι η κυκλική διάταξη με τις κλωστές έχει πολλές ομοιότητες με την αξονική τομογραφία. Στην τομογραφία, άυλες ακτίνες συλλέγονται για να συνθέσουν την εικόνα ενός πραγματικού αντικειμένου. Στο "πλέξιμο" γίνεται ακριβώς το ανάποδο: πραγματικές ακτίνες-κλωστές συνθέτουν την εικόνα ενός άυλου προσώπου.

Ο Πέτρος Βρέλλης πλέκει την τέχνη με τρόπο που έχει μαγέψει εκατομμύρια ανθρώπους Facebook Twitter
Το πλεχτό πορτρέτο του Ιησού
Ο Πέτρος Βρέλλης πλέκει την τέχνη με τρόπο που έχει μαγέψει εκατομμύρια ανθρώπους Facebook Twitter
Λεπτομέρεια απεικόνισης του ματιού
Ο Πέτρος Βρέλλης πλέκει την τέχνη με τρόπο που έχει μαγέψει εκατομμύρια ανθρώπους Facebook Twitter

Γιατί επέλεξες τον Ελ Γκρέκο;
Δοκίμασα εκατοντάδες εικόνες μέχρι να καταλήξω στον Ελ Γκρέκο. Τελικά κατέληξα να δοκιμάσω τα δικά του πορτρέτα καθώς θαυμάζω και σέβομαι το έργο του για μένα είναι ένας εικαστικός που ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του. Επιπλέον τα πρόσωπα στο έργο του είναι υπερβολικά εκφραστικά. Αυτή η έντονη έκφραση ισορροπεί τις εγγενείς αδυναμίες της τεχνικής με τις κλωστές (η θολότητα που λέγαμε προηγουμένως). Ο σκοπός του έργου, δεν είναι αισθητικός, ούτε έχει ιδιαίτερη σημασία τι ακριβώς απεικονίζεται. Το μήνυμά είναι: πως είναι δυνατόν να προκύπτει ένα πορτρέτο από ένα τόσο περιορισμένο μέσο... Αναρωτιέμαι σε τι βαθμό ο κόσμος (το σύμπαν) παίζει ανάλογα παιχνίδια μαζί μας.

Πόση ώρα καταναλώνεις για το κάθε έργο;
Όλο το project μου πήρε 10 μήνες. Πολλοί από τους πρώτους μήνες ήταν μόνο πειραματισμοί, χωρίς χρηστικό αποτέλεσμα...όπως συνήθως συμβαίνει άλλωστε... Το κάθε έργο χρειάζεται 3-4 μέρες για να ολοκληρωθεί. Τελευταία προσπαθώ να αυτοματοποιήσω τη διαδικασία του πλεξίματος.

Ο Πέτρος Βρέλλης πλέκει την τέχνη με τρόπο που έχει μαγέψει εκατομμύρια ανθρώπους Facebook Twitter
Ο Πέτρος Βρέλλης πλέκει την τέχνη με τρόπο που έχει μαγέψει εκατομμύρια ανθρώπους Facebook Twitter

H δουλειά αυτή πήρε μεγάλη δημοσιότητα στο εξωτερικό. Το βίντεο (σε διάφορες εκδοχές του) έκανε συνολικά 46 εκατομμύρια προβολές μέσα σε λίγες μέρες. "Νομίζω ότι ο λόγος που έπαιξε τόσο πολύ, δεν έχει να κάνει τόσο με το αισθητικό αποτέλεσμα, όσο με το γεγονός ότι η πλειοψηφία των θεατών θεωρεί πως κατέχω κάποιο υπερφυσικό ταλέντο, γιατί δεν κάνει τον κόπο να διαβάσει πως πραγματικά γίνεται το έργο (δηλαδή με τη βοήθεια Η/Υ που κάνει 1 δις υπολογισμούς για κάθε πορτραίτο)" αναφέρει ο Πέτρος Βρέλλης ο οποίος έχει ήδη ενδιαφέρουσες προτάσεις για συνεργασίες σε πιο μεγαλεπήβολα πρότζεκτς. Όμως όπως μας λέει και ο ίδιος αυτή η δουλειά με τις κλωστές ήταν ένα διάλειμμα από ένα άλλο πρότζεκτ που ετοιμάζει με πολύ κόπο από το 2013. "Θυμίζει αρκετά το Starry Night interactive, αλλά θα είναι και κάτι παραπάνω (αν καταφέρω ποτέ να το τελειώσω!)" αναφέρει.

 

artof01.com

www.saatchiart.com

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT