Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Είναι ένας καλλιτέχνης ατρόμητος, ως εάν ο ίδιος να μην έχει συνείδηση της αδιακρισίας των σκέψεων που μεταφέρει στον καμβά, ενώ έχει πραγματικά πλήρη και υπερανεπτυγμένη αντίληψη του τι καταρρακώνει.

Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του

0

O Στηβ Γιανάκος μας πιέζει τα τελευταία 50 σχεδόν χρόνια να συμβιβαστούμε με την ιδέα ότι κάθε σκληρή και παραμορφωτική ερμηνεία της πραγματικότητας είναι πολύ πιο δελεαστική από οποιαδήποτε άλλη ήπια και συγκαταβατική και για τον λόγο αυτό, σε τελική ανάλυση, είναι πολύ πιο ανακουφιστική και εποικοδομητική.

Ο Γιανάκος είναι Αμερικανός ελληνικής καταγωγής. Γεννήθηκε το 1938 στο Μπρούκλιν και είναι απόφοιτος του περίφημου Pratt Institute. Ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη και ενώ εντάσσεται στο φάσμα της pop art, από την αρχή της καριέρας του ακολούθησε έναν δικό του δρόμο, που απέκλινε από το κύριο ρεύμα της και τη στενή της σχέση με την αγορά και τα μίντια. Είναι ένας καλλιτέχνης ατρόμητος, ως εάν ο ίδιος να μην έχει συνείδηση της αδιακρισίας των σκέψεων που μεταφέρει στον καμβά, ενώ έχει πραγματικά πλήρη και υπερανεπτυγμένη αντίληψη του τι καταρρακώνει. Επιπλέον, έχει και μια εντυπωσιακή ικανότητα στο ψιλό κοσκίνισμα του κόσμου που μας περιβάλλει, στην τερατώδη πλευρά του οποίου, συγχρόνως, δείχνει αξιοσημείωτη αντοχή. Η σεξουαλική επιθυμία, η ανενδοίαστη κλίση προς τα ναρκωτικά και το σύμπαν της βίας είναι μόνο μερικά από τα θέματα που επανεμφανίζονται τακτικά στις συνθέσεις του. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι κάθε έργο του αποτελεί ένα χαριτωμένο βάθρο από το οποίο εκτινάσσεται ένας πίδακας δυνάμεων. Και με τη χάρη που διαθέτει κάθε σιντριβάνι, αυτός ο πίδακας, καθώς υψώνεται, χωρίζεται σε δύο ροές ψυχικής ενέργειας, τις οποίες παράγουν δύο διαφορετικές γεννήτριες: η αθωότητα και η λαγνεία. Οι ενέργειες αυτές, ενώ εκπορεύονται ταυτόχρονα από τον καμβά, φαντάζουν σαν μη γίνονται αντιληπτές από τα πρόσωπα που εικονίζονται σε αυτόν. Ή, ακόμα χειρότερα, τα πρόσωπα ίσως αγνοούν εσκεμμένα αυτές τις δυνάμεις που τα επηρεάζουν. Ως εκ τούτου, ο θεατής καταλήγει κάθε φορά στο ότι ένα πέπλο τραγικής ειρωνείας περιβάλλει τα πρόσωπα της σύνθεσης, επειδή ο ίδιος γνωρίζει κάτι παραπάνω για το ανελέητο των περιστάσεων στις οποίες αυτά έχουν περιέλθει. Κυρίως, όμως, επειδή διαπιστώνει ότι δεν θα γλιτώσουν ποτέ από τις περιστάσεις που τα κρατούν δεσμώτες τους.

Η τωρινή έκθεσή του στην γκαλερί ΑΔ είναι «λιτή» όσον αφορά τον αριθμό των εκτιθέμενων έργων, αλλά σίγουρα είναι πάρα πολύ «μεστή» όσον αφορά το μήνυμά της, που αναφέρεται στο διαρκές θρίλερ του Εγώ που καταδιώκεται και κατατροπώνεται από το σκοτεινό τέρας της επιθυμίας.


Θα μπορούσε να καταλήξει κάποιος στο συμπέρασμα ότι στα έργα του ο Στηβ Γιανάκος έχει μια σταθερή προτίμηση για τις «προμηθεϊκές» περσόνες. Μόνο που το μαρτύριο στο οποίο έχουν καταδικαστεί δεν το έχει επιβάλει κάποιος θεός, παρά πρόκειται για μια προσωπική επιλογή τους που στόχο έχει μια ακόμα πιο δυστυχισμένη, απολαυστική δυστυχία (μια δυστυχία που τυλίγει το όλον, όπως μια διπλή δόση επικάλυψης σοκολάτας τυλίγει μια γκοφρέτα – με αδιαμφισβήτητη αφθονία και κύριο στόχο την τέρψη. Γι' αυτό και κανείς δεν διαμαρτύρεται). Γενικότερα, ένα μήνυμα που κομίζουν τα έργα του Γιανάκου είναι ότι ο ίδιος, ως δημιουργός, πετάχτηκε μέχρι την άκρη του συναισθηματικού κόσμου των προσώπων που απεικονίζει και επέστρεψε από κει με άδεια χέρια, έχοντας διαπιστώσει ότι δεν υφίσταται κανένας αναβρασμός, παρά μόνο αυτή η «δυστυχισμένη απολαυστική δυστυχία», η οποία ήταν ήδη ορατή από την πρώτη στιγμή. Για τον λόγο αυτό, η διαβόητη «δυστυχία μέσα στον πολιτισμό» έχει σε κάθε περίπτωση μια κάπως γελοία όψη.

Ωστόσο, τα έργα του Στηβ Γιανάκου περιέχουν και κάτι το αινιγματικό για τον θεατή, όσο αινιγματικό μπορεί να γίνει ένα τεστ με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, του οποίου ο σκοπός είναι να ανιχνεύσει κατά πόσο κάποιος πιστεύει αληθινά τις πουριτανικές αντιλήψεις, τις οποίες, υπό κανονικές συνθήκες, θα διατεινόταν επίμονα ότι τις πιστεύει και τις υποστηρίζει. Η σωστή συμβουλή προς τον θεατή θα ήταν να απαντά όσο πιο κυνικά μπορεί στο «ερωτηματολόγιο» που του θέτει το έργο, γιατί μόνο έτσι θα πετύχει καλύτερη βαθμολογία στο «τεστ» και θα φανερωθεί η αποτυχία του πουριτανισμού όταν έρχεται αντιμέτωπος με την ανθρώπινη φύση. Αν αυτό δεν γίνει, τότε μια καταπακτή ανοίγει και ο θεατής πέφτει μέσα της για να τον ξεβράσει σε μια θέση ταύτισης με τις φιγούρες που εικονίζονται στο έργο.


Η τωρινή έκθεσή του στην γκαλερί ΑΔ είναι «λιτή» όσον αφορά τον αριθμό των εκτιθέμενων έργων, αλλά σίγουρα είναι πάρα πολύ «μεστή» όσον αφορά το μήνυμά της, που αναφέρεται στο διαρκές θρίλερ του Εγώ που καταδιώκεται και κατατροπώνεται από το σκοτεινό τέρας της επιθυμίας. Εστιάζει, επίσης, τις παράλογες περιπτύξεις της σεξουαλικότητας με τον εχθρό της, που είναι το άγχος. Πρόκειται για μια έκθεση που γεννήθηκε από ένα υλικό καλά ωριμασμένο, το οποίο μένει γυμνό, έχοντας βγάλει τον ζεστό χιτώνα της ειρωνείας, με αποτέλεσμα να μη θέτει πλέον πολλές ερωτήσεις, αλλά αντιθέτως, χωρίς παρακράτηση ενέργειας, να χαρίζει στιβαρές απαντήσεις.


Με αφορμή όλα αυτά ζητήσαμε από τον κ. Γιανάκο να επιλέξει μερικά έργα του από το σύνολο της καλλιτεχνικής του πορείας, τα οποία ο ίδιος αγαπά, επειδή κρίνει ότι αποκαλύπτουν κάτι σημαντικό για τον ίδιο.


Ιδού οι επιλογές και τα σχόλιά του:

Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Chubby Boy Sees Chubby Girl, 1981, ακρυλικό σε καμβά, 71x71 εκ.
Εξαρτάται από το πού βρίσκεσαι. Μερικές φορές το hot-dog είναι νοστιμότερο από την μπριζόλα.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Two Greek Boys Waiting on Tables, 1983, ακρυλικό σε καμβά, 75x75 εκ.
Οι Έλληνες είναι κακομαθημένοι, όπως ακριβώς κι εγώ. Με βοηθούν να αυτοσυγκεντρώνομαι.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Bird Brain #1, 1984, ακρυλικό σε καμβά, 91x91 εκ.
Συνήθως μου αρέσει κάτι που υπογράφεται από τη φράση: «Άγνωστος καλλιτέχνης».
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Greek Shit Owner, 1984, ακρυλικό σε καμβά, 108x108 εκ.
Η επιτυχία και η διασημότητα με βοηθάει να αποπληρώνω λογαριασμούς.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
How ya doin’, 1990, ακρυλικό σε καμβά, 102x127 εκ.
Το γέλιο θα μπορούσε να θεωρηθεί μέτρο σύγκρισης για έναν επιτυχημένο πίνακα.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Χωρίς τίτλο, 1996, μεικτή τεχνική σε χαρτί, 71x58 εκ.
Αυτό είναι ένα καλό έργο... Γι' αυτό, προσοχή στους ηλίθιους επιμελητές.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
How Else to Explain the Most Important Thing to Understand, 2000, μεικτή τεχνική σε χαρτί, 85x83 εκ.
Αδιάντροπα ερωτικά; Αναμφίβολα ναι. Πρέπει να είναι κανείς ξεχωριστό άτομο για να το εκτιμήσει.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Jewish Fairytale, 2001, μεικτή τεχνική σε χαρτί, 44x40.5 εκ.
Αλλάξτε τον τίτλο, γιατί δεν είναι δικός μου.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Ugly Girl with Big Tits, 2002, μεικτή τεχνική σε χαρτί, 154x111 εκ.
Οι σέξι γυναίκες είναι δώρο Θεού. Πρέπει όμως να θυμάστε ότι έχω ζωγραφίσει και τα «Άσχημα Κορίτσια».
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Dining Without Music Was Unforgivable, 2007, ακρυλικό σε καμβά, 75x58 εκ.
Αγαπώ αυτό το οποίο κάνω και αυτόν με τον οποίο το κάνω.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Oddly Enough She Enjoyed The Dreaming it Allowed Her to Do, 2009, ακρυλικό σε καμβά, 70x100 εκ.
Η εμμονή μου με την αθωότητα και την παιδικότητα οφείλεται στον ίδιο ακριβώς λόγο για τον οποίο κάποιοι διαιωνίζουν το ανθρώπινο είδος.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
It Went Without Saying, 2010, ακρυλικό σε καμβά, 100x80 εκ.
Η δουλειά μου είναι να ζωγραφίζω και να σχεδιάζω ενδιαφέροντα θέματα. Ακριβώς όπως ο ηθοποιός ερμηνεύει διαφορετικούς ρόλους.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Mother and Child, 2012, ακρυλικό σε καμβά, 100x80 εκ.
Το εάν είναι αθώα, βίαιη ή απενοχοποιημένη η εποχή μας εξαρτάται από την ταινία που παρακολουθείτε.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
Neighbors, 2016, laser εκτύπωση σε χαρτί, 110x145 εκ. (πρωτότυπο + 2 a.p.)
Σκεφτείτε ότι ο προπάππους μου ήταν χασάπης.
Ο Στηβ Γιανάκος επιλέγει 15 έργα του μέσα από τα οποία μάς φανερώνει τον εαυτό του Facebook Twitter
The Choice Was Clear, 2016, laser εκτύπωση σε χαρτί, 100x132 εκ. (πρωτότυπο + 2 a.p.)
Υπάρχει ένα καρτούν με δύο ηλικιωμένες κυρίες οι οποίες απευθύνονται σε έναν σκυφτό νέο, καθώς μια νεαρή κοπέλα περνά από μπροστά του και του λένε: «Σφύριξε, βρε ηλίθιε!».
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ