Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός φημισμένου ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter

Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός φημισμένου ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα

0

Μεγάλος σταρ ζωγράφος στην πρόσφατη δημοπρασία του οίκου Κρίστις δεν ήταν ούτε η Αρτεμισία Τζεντιλέσκι, που ο πίνακάς της «Αφροδίτη και Έρως» πουλήθηκε για δυο εκατομμύρια, ούτε ο Ζορζ ντε Λα Τουρ, αλλά ο περίφημος πίνακας «Άποψη της Βερόνα», ένας τεράστιος φιλόδοξος καμβάς ζωγραφισμένος γύρω στα 1745-47 όταν ο καλλιτέχνης ήταν γύρω στα 25.

Ο πίνακας πουλήθηκε για 9 εκατομμύρια στερλίνες, κάτι που σημαίνει ότι οι τιμές των έργων του απογειώθηκαν μέσα στα χρόνια. Ο πίνακας πουλήθηκε για πρώτη φορά από τον James Christie στο Pall Mall το 1771, ενώ το έργο ήταν μακροπρόθεσμο δάνειο στην Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας στο Εδιμβούργο από το 1973. Ο σημερινός ιδιοκτήτης τον αγόρασε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 από τον έμπορο Cyril Humphris, ο οποίος τον αγόρασε για 315.000 στερλίνες από τους Christie's το 1971 και επίσης τον έδωσε ως δάνειο στην Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας. Η σπανιότητα του έργου έγκειται στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν πίνακες του Μπελότο πλέον σε αυτό το μέγεθος που βγαίνουν στην αγορά.

Το στυλ του γίνεται χαρακτηριστικό όσο περνούν τα χρόνια με σαφή έμπνευση από την ολλανδική ζωγραφική τοπίου με σωρούς νεφών, σκιές και πλούσιο φύλλωμα. Ο χρωματισμός του είναι πιο κρύος και χαρακτηρίζεται από το γκρι του ατσαλιού.

Ο Μπερνάρντο Μπελότο, ο γιος του Λορέντζο Αντόνιο Μπελότο και της Φιορέντζα Κανάλ, αδελφής του διάσημου Καναλέτο, γεννήθηκε στη Βενετία το 1721 και σπούδασε στο εργαστήριο του θείου του. Αποδείχθηκε ότι ήταν ένα πρώιμο ταλέντο και αυτό που τον διαφοροποίησε από τον ήδη διάσημο Καναλέτο ήταν ότι ενδιαφερόταν περισσότερο για το βάθος και την προοπτική της σύνθεσής του.

Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός διεθνούς φήμης ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter
Bernardo Bellotto, Η Δρέσδη από τη δεξιά όχθη του Έλβα, Πινακοθήκη των Παλαιών Δασκάλων
Bernardo Bellotto, Η Δρέσδη από τη δεξιά όχθη του Έλβα, Πινακοθήκη των Παλαιών Δασκάλων

Αν παρατηρήσει κάποιος την άποψη της Βερόνα, θα δει ότι στην εικόνα δεσπόζει ένας κάπως παλιός και χαλασμένος πύργος που δεν έχει σχέση με τις τέλειες εικόνες των vedutisti της εποχής του και τις τέλειες εικόνες των τοπίων. Ο Μπελότο έγινε διάσημος για τα τοπία και τις απόψεις των ευρωπαϊκών πόλεων. Το στυλ του χαρακτηριζόταν από την περίπλοκη αναπαράσταση αρχιτεκτονικών και φυσικών τοπίων και από τη συγκεκριμένη ποιότητα του φωτισμού κάθε χώρου.

Το 1742 μετακόμισε στη Ρώμη, όπου δημιούργησε πίνακες με όψεις της πόλης. Εργάστηκε για βασιλείς των ευρωπαϊκών οίκων, τον Κάρολο Εμμανουήλ Γ΄ της Σαβοΐας, τον Βασιλιά Αύγουστο Γ΄ της Πολωνίας, ενώ ζωγράφισε τη Δρέσδη και αυτά τα έργα του διατηρούν μια ανάμνηση της παλιάς ομορφιάς της, καθώς η πόλη καταστράφηκε από βομβαρδισμό κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η διεθνής φήμη του μεγάλωσε και το 1758 δέχτηκε μια πρόσκληση από την αυτοκράτειρα Μαρία Θηρεσία να έρθει στη Βιέννη, όπου ζωγράφισε απόψεις των μνημείων της πόλης. Το 1761 ο Μπελότο έφυγε από τη Βιέννη για το Μόναχο.

Εκεί ζωγράφισε την πανοραμική θέα του Μονάχου και δύο απόψεις του Ανακτόρου Νίμφενμπουργκ για τον εκλέκτορα της Βαυαρίας. Στη συνέχεια δούλεψε στην αυλή της Αικατερίνης Β’ της Ρωσίας και στον βασιλιά της Πολωνίας, Στανίσλαβο Αύγουστο Πονιάτοφσκι. Εκεί έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του και οι πίνακες που έκανε για να εξωραΐσουν τη λεγόμενη Αίθουσα των Πανοραμάτων αργότερα μεταφέρθηκαν στη Ρωσία, αλλά χρησιμοποιήθηκαν στην ανοικοδόμηση της πόλης μετά τη σχεδόν πλήρη καταστροφή της από γερμανικά στρατεύματα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Το στυλ του γίνεται χαρακτηριστικό όσο περνούν τα χρόνια με σαφή έμπνευση από την ολλανδική ζωγραφική τοπίου με σωρούς νεφών, σκιές και πλούσιο φύλλωμα. Ο χρωματισμός του είναι πιο κρύος και χαρακτηρίζεται από το γκρι του ατσαλιού.

Η τελευταία περίοδος του έργου του εκτιμάται ως ξεχωριστή από τα προηγούμενα στάδια με έμφαση στην άμεση παρατήρηση και ορατή μεταμόρφωση των πινάκων που γίνονται πιο πολύχρωμοι και με πιο ζεστούς τόνους.

Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός διεθνούς φήμης ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter
Bernardo Bellotto, Άποψη της Βαρσοβίας. Βασιλικό Κάστρο, Βαρσοβία
Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός διεθνούς φήμης ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter
Bernardo Bellotto, Άποψη του Μεγάλου Καναλιού με τη Σάντα Μαρία ντέλα Σαλούτε και το Ντοτζάνα.
Bernardo Bellotto, Άποψη του Μεγάλου Καναλιού με τη Σάντα Μαρία ντέλα Σαλούτε και το Ντοτζάνα. 
Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός διεθνούς φήμης ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter
Bernardo Bellotto, Capricho arquitectónico, Μουσείο Καλών Τεχνών του Μπιλμπάο
Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός διεθνούς φήμης ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter
Είσοδος στο Μεγάλο Κανάλι και στην Εκκλησία του La Salute, 1725–1750. Μουσείο Λούβρου
Είσοδος στο Μεγάλο Κανάλι και στην Εκκλησία του La Salute, 1725–1750. Μουσείο Λούβρου
Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός διεθνούς φήμης ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter
Bernardo Bellotto, Βενετία, 1765. Landesmuseum Hannover.
Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός διεθνούς φήμης ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter
Bernardo Bellotto, Άποψη της Βαρσοβίας από το βασιλικό κάστρο, 1771. Εθνικό Μουσείο Βαρσοβίας.
Bernardo Bellotto, Άποψη της Βαρσοβίας από το βασιλικό κάστρο, 1771. Εθνικό Μουσείο Βαρσοβίας. 
Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός διεθνούς φήμης ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter
Bernardo Bellotto, Βιέννη, 1758-1761. Kunsthistorisches Museum
Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός διεθνούς φήμης ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter
Bernardo Bellotto, Ερείπια παλιάς εκκλησίας, Δρέσδη. 1765. Kunsthaus Ζυρίχη.
Bernardo Bellotto, Ερείπια παλιάς εκκλησίας, Δρέσδη. 1765. Kunsthaus Ζυρίχη.
Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός διεθνούς φήμης ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter
Bernardo Bellotto, Βιέννη, 1758-1761. Kunsthistorisches Museum
Ο θρίαμβος του Μπερνάρντο Μπελότο, ενός διεθνούς φήμης ζωγράφου στην Ιταλία του 18ου αιώνα Facebook Twitter
Bernardo Bellotto, Βιέννη, 1758-1761. Kunsthistorisches Museum
Bernardo Bellotto, Βιέννη, 1758-1761. Kunsthistorisches Museum
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Nique: Η Ελληνίδα που μπλέκει τους Simpsons και τη Χιονάτη με το graffiti και τη street art

Nique: Η Ελληνίδα που μπλέκει τους Simpsons με τη street art

«Θεωρώ ότι το graffiti λειτουργεί ως μια μορφή ψυχοθεραπείας». Η Nique μιλάει στη LiFO για το graffiti και τη street art και εξηγεί πώς καταφέρνει να απεικονίσει αγαπημένους ήρωες από καρτούν σε πιο ενήλικες στιγμές, έτσι όπως δεν τους έχουμε ξαναδεί.
STREET ART
Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Η Στέγη ανοίγει το φετινό της ρεπερτόριο με το βλέμμα (ξανά) στραμμένο προς το μέλλον, συνεργαζόμενη με τον προβοκάτορα Ελληνογάλλο σκηνοθέτη στο πρότζεκτ «GENER8ION», με τρεις μικρού μήκους ταινίες του που θα κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα με τη μορφή βίντεο εγκαταστάσεων σε τρεις διαφορετικούς χώρους.
ΟΘΟΝΕΣ
H Nέα Υόρκη του Έντουαρντ Χόπερ

H Nέα Υόρκη του Έντουαρντ Χόπερ

Τα θεμελιώδη για την τέχνη του αστικά μοτίβα εμπνευσμένα από τη Νέα Υόρκη - θέατρα, εστιατόρια, γραφεία, με τους κατοίκους της πόλης, μόνους, μελαγχολικούς, αποξενωμένους, πρωταγωνιστούν στη μεγάλη αναδρομική του στο Whitney Museum of American Art.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ο Πάνος Κουτρουμπούσης στην αγκαλιά του Κρισγιαούρτι»: Τι θα δούμε στην πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Πάνο Κουτρουμπούση

Η πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Πάνο Κουτρουμπούση είναι γεγονός

Η Κέιτ Κουτρουμπούση και ο Χριστόφορος Μαρίνος μιλούν για μια έκθεση φτιαγμένη από 500 κομμάτια που ξεδιπλώνουν το πολύπτυχο ενός ανένταχτου καλλιτέχνη, αυθεντικού drifter και αιώνια έφηβου συγγραφέα και εικαστικού.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
John Craxton (1922-2009): Ερωτευμένος με την Ελλάδα

John Craxton: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Βρετανού ζωγράφου στο Μουσείο Μπενάκη

Ερωτευμένος με την Ελλάδα! Αυτό ήταν ο John Craxton και ο τίτλος της έκθεσης έργων του στο Μουσείο Μπενάκη «Μια ελληνική ψυχή» αποτυπώνει ακριβώς την προσωπικότητα ενός ανθρώπου που αγάπησε έναν τόπο, σχεδόν εμμονικά.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ