Οι «Εξεγερμένοι» της Ύδρας συνδυάζουν ιστορικά τεκμήρια με έργα σύγχρονης τέχνης

Οι «Εξεγερμένοι» της Ύδρας συνδυάζουν ιστορικά τεκμήρια με έργα σύγχρονης τέχνης Facebook Twitter
Την έκθεση έχουν ήδη επισκεφθεί περισσότεροι από 3.000 φιλότεχνοι αλλά και φιλοπερίεργοι, γοητευμένοι και από τον κατακόκκινο «Ακροβάτη» του Γιώργου Λάππα.
0

Αν υπάρχει κάτι που προσέχει αμέσως ο επισκέπτης της Ύδρας, τη στιγμή που το πλοίο μπαίνει στο μικρό λιμάνι του νησιού, είναι το εντυπωσιακό πέτρινο κτήριο που στεγάζει το Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Ύδρας. 

Ίσως αυτός να είναι ένας από τους λόγους που «Οι Εξεγερμένοι», η περιοδική έκθεση του Ι.Α.Μ.Υ. που περιλαμβάνει έργα από την εξαιρετική προσωπική συλλογή του γνωστού συλλέκτη Σωτήρη Φέλιου, είναι πόλος έλξης και θέμα συζήτησης, καθώς την έχουν ήδη επισκεφθεί περισσότεροι από 3.000 φιλότεχνοι αλλά και φιλοπερίεργοι, γοητευμένοι και από τον κατακόκκινο «Ακροβάτη» του Γιώργου Λάππα, που κλέβει τα βλέμματα χορεύοντας στο αφισάκι της έκθεσης, το οποίο βρίσκεται κυριολεκτικά παντού.

Εδώ και τριάντα χρόνια, στις αίθουσες του μουσείου «συνυπάρχουν, πολλές φορές και με διαφορετικούς τρόπους, ιστορικά τεκμήρια μιας άλλης εποχής και καλλιτεχνικά έργα δημιουργών του σήμερα, με το “πάντρεμα” του παρελθόντος με το παρόν να αποτελεί μία από τις επιτυχέστερες συνταγές ενός μουσειακού βίου ευτυχούς και ανθόσπαρτου», όπως σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η διευθύντρια του  Ι.Α.Μ.Υ., Ντίνα Αδαμοπούλου.

Οι «Εξεγερμένοι» της έκθεσης από επιλογή δεν «βαφτίστηκαν» επαναστατημένοι, καθώς στόχος ήταν να αποφευχθεί η απόλυτη σύζευξη με την Επανάσταση του 1821, που αυτήν τη φορά δίνει την αφορμή για μια προσέγγιση μέσω της τέχνης του επαναστατημένου ανθρώπου, όπως τον περιέγραψε στο ομώνυμο βιβλίο του ο Αλμπέρ Καμύ. 

Στην προκειμένη περίπτωση ο επισκέπτης δεν μπορεί παρά να παρατηρήσει τον αρμονικό τρόπο με τον οποίο τα σύγχρονα έργα τέχνης έχουν ενταχθεί στους χώρους του μουσείου, τόσο στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων που βρίσκεται στο ισόγειο, πρωτίστως όμως στον πρώτο όροφο, όπου ο επιμελητής της έκθεσης και ιστορικός τέχνης, Γιώργος Μυλωνάς, πήρε την τολμηρή –όσο και απολύτως δικαιωμένη– απόφαση να τα τοποθετήσει ανάμεσα, δίπλα, ακόμα και «πάνω» στα μόνιμα εκθέματα.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Μπροστά στη Χάρτα του Ρήγα ίπταται ο «Ίκαρος» του Γιώργου Αυγέρου, μια αναφορά στην ουσία της έγερσης, τον πόθο της ελευθερίας του ανθρώπου, που κινεί τα νήματα της ιστορίας.

«Αν το μουσείο της Ύδρας διασώζει το όραμα του Εικοσιένα ζωντανό –ξετυλίγοντας την εμβληματική Χάρτα του Ρήγα, μαζί και τα ηρωικά καριοφίλια– οι “Εξεγερμένοι” της συλλογής που παρατίθενται δίπλα στους Υδραίους αγωνιστές, ανάμεσα σε οπλαρχηγούς και ήρωες, ονειρεύονται με ανοιχτά μάτια την πραγματικότητα της επιθυμίας τους για αυθεντική ζωή. Συνυπάρχουν μαζί τους και διεκδικούν τη δική τους ψυχική σχέση με τον θεατή, πέρα των δεοντολογικών συμβάσεων, εκφέροντας τους δικούς τους μύθους» αναφέρει ο κ. Μυλωνάς.

Οι «Εξεγερμένοι» της έκθεσης από επιλογή δεν «βαφτίστηκαν» επαναστατημένοι, καθώς στόχος ήταν να αποφευχθεί η απόλυτη σύζευξη με την Επανάσταση του 1821, που αυτήν τη φορά δίνει την αφορμή για μια προσέγγιση μέσω της τέχνης του επαναστατημένου ανθρώπου, όπως τον περιέγραψε στο ομώνυμο βιβλίο του ο Αλμπέρ Καμύ. 

Δεν είναι εύκολο να φανταστεί κανείς με ποιον τρόπο θα μπορούσαν να σταθούν έργα καλλιτεχνών όπως ο Takis, ο Λάππας, ο Ακριθάκης, ο Μόραλης, ανάμεσα σε όπλα, ενδυμασίες, λάβαρα και πορτρέτα αγωνιστών της Επανάστασης. Η πρώτη σκέψη είναι πως ένα τέτοιο εγχείρημα είναι παράτολμο, αν όχι ανέφικτο.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Εδώ και τριάντα χρόνια, στις αίθουσες του μουσείου «συνυπάρχουν, πολλές φορές και με διαφορετικούς τρόπους, ιστορικά τεκμήρια μιας άλλης εποχής και καλλιτεχνικά έργα δημιουργών του σήμερα.

Όταν, όμως, ο επισκέπτης βρεθεί στις αίθουσες του μουσείου, διαπιστώνει πως καλείται να «ανακαλύψει» τους πίνακες και τα γλυπτά της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου, τα οποία είναι ενταγμένα με τέτοιον τρόπο στη μόνιμη συλλογή, που μοιάζει να αποτελούν τμήμα της.

Μπροστά στη Χάρτα του Ρήγα ίπταται ο «Ίκαρος» του Γιώργου Αυγέρου, μια αναφορά στην ουσία της έγερσης, τον πόθο της ελευθερίας του ανθρώπου, που κινεί τα νήματα της ιστορίας. 

Τα «Κεριά» του Χρήστου Μποκόρου «καίνε» ευλαβικά μπροστά στο προεπαναστατικό λάβαρο της Ύδρας με τον σταυρό και το φίδι, ενώ ο Θεόφιλος Χατζηπάνος, με το γυναικείο πορτρέτο του, δίνει νέα μορφή στην Υδραία αρχόντισσα Ελένη Κριεζή, η παραδοσιακή φορεσιά της οποίας φιλοξενείται σε προθήκη του μουσείου.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Έργο του Takis.

Δίπλα στην ασημένια λήκυθο με την ταριχευμένη καρδιά του Ανδρέα Μιαούλη πάλλεται το ρομαντικό πάθος του ιεροφάντη-δημιουργού από τον Τάσο Μαντζαβίνο, που αποζητά τη λύτρωση σε ένα ιδανικό ζωής. 

Όσο για τη «Σαλή» του Δημήτρη Χαντζόπουλου, με τη σπαρακτική κραυγή της, που μοιάζει να γεμίζει τον χώρο, διεκδικεί μέσα στο μουσείο το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης, ανάμεσα σε μαντιλοφορεμένες αρχόντισσες και βαρύτιμα κεντήματα.

Ο φιλότεχνος θα γοητευθεί από εύστοχα επιλεγμένα έργα για τα οποία, σύμφωνα με τον Σωτήρη Φέλιο, «ταιριάζει αυτό που είχε πει ο Έζρα Πάουντ για τα βιβλία: "περικλείουν και διασώζουν μέσα τους εκείνο το παρελθόν που αξίζει να ζήσει στο μέλλον"».

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.

Η συνομιλία ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον που οραματίζονται και αποτυπώνουν οι σύγχρονοι καλλιτέχνες αποδεικνύεται ιδιαίτερα γόνιμη, καθώς ο σχεδιασμός της έκθεσης είναι τέτοιος που ξεπερνά τον σκόπελο μιας παθητικής περιήγησης ανάμεσα σε παρατεταγμένα έργα τέχνης.

Διατρέχοντας τους χώρους του Ι.Α.Μ.Υ., τα ίχνη του ιστορικού μας παρελθόντος συνομιλούν, συμπληρώνονται ή αντιπαραβάλλονται με έργα 33 συνολικά σημαντικών σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών. 

Οι καλλιτέχνες που έργα τους φιλοξενούνται είναι οι: Ηώ Αγγελή, Αλέξης Ακριθάκης, Μανώλης Αναστασάκος, Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, Γιώργος Αυγέρος, Μαριλίτσα Βλαχάκη, Μαρία Γιαννακάκη, Νίκος Εγγονόπουλος, Κωνσταντίνος Κακανιάς, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Κωνσταντίνος Κερεστετζή, Αλέξης Κυριτσόπουλος, Γιώργος Λάππας, Αλέκος Λεβίδης, Μιχάλης Μανουσάκης, Τάσος Μαντζαβίνος, Τάσος Μισούρας, Γιάννης Μόραλης, Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Χρήστος Μποκόρος, Χρόνης Μπότσογλου, Λεωνίδας Παπαδόπουλος, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Βασίλης Παπανικολάου, Κώστας Παπανικολάου, Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Τάσος Παυλόπουλος, Νίκος Σίσκος, Takis, Δημήτρης Τάταρης, Δημήτρης Χαντζόπουλος και Αντώνης Χουδαλάκης.

Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Ύδρα, Εξεγερμένοι Facebook Twitter

«Οι Εξεγερμένοι»

Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Ύδρας 

Έως 31 Αυγούστου 2021

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή: 09:00-16:00 & 19:30-21:00

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

πικάσο-κλοπή

Εικαστικά / Εθνική Πινακοθήκη: Το περίπλοκο χρονικό της «κλοπής του αιώνα»

Η νύχτα της κλοπής, οι ύποπτοι, το dark web και οι πιθανές τιμές πώλησης των κλοπιμαίων, τα πρόσωπα-κλειδιά, τα αναπάντητα ερωτήματα και οι «τρύπες» μιας υπόθεσης που, όπως όλα δείχνουν, θα μας απασχολεί για καιρό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ