Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
1
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Detroit Industry, Diego Rivera, 1932-33

  

Ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο ήταν ένα εκρηκτικό ζευγάρι. Αυτός κρατούσε ένα πιστόλι, αυτή ένα μπουκάλι. Μοιράστηκαν μια περιπετειώδη ζωή, τη δίψα για την τεκίλα και το πάθος του ενός για τον άλλο. Άφησαν το στίγμα τους στο Ντιτρόιτ. Και το Ντιτρόιτ άφησε το δικό του στίγμα στην τέχνη τους.

Το Ινστιτούτο Τεχνών του Ντιτρόιτ, φέρνει μαζί τους δυο καλλιτέχνες, τον Ντιέγκο Ριβέρα και τη Φρίντα Κάλο με 70 έργα τέχνης που απεικονίζουν την εξέλιξη των σταδιοδρομιών αυτών των δύο εξαιρετικών καλλιτεχνών. Μεταξύ αυτών, οκτώ από τα επικά προπαρασκευαστικά του Ριβέρα για τις τοιχογραφίες της βιομηχανίας του Nτιτρόιτ και 23 της Κάλο που παρουσιάζονται στο Ντιτρόιτ για πρώτη φορά. Οι τοιχογραφίες του  Ριβέρα απεικονίζουν σε 27 πάνελς την βιομηχανία  Ford Motor Company. Θεωρούνται τα πιο επιτυχημένα έργα του.

Οι περισσότερες τοιχογραφίες παρουσιάζουν εργάτες που δουλεύουν στο εργοστάσιο River Rouge της Ford Motor Company. Οι υπόλοιπες απεικονίζουν την πρόοδο που έχει σημειωθεί σε διάφορους επιστημονικούς τομείς, όπως η ιατρική και η νέα τεχνολογία. Η ιδέα πίσω από τη δουλειά του Ριβέρα είναι ότι όλες οι δραστηριότητες και οι ιδέες είναι ένα.

Όταν η έκθεση των έργων του άνοιξε για το κοινό, οι θρησκευτικοί ηγέτες αποκάλεσαν τις τοιχογραφίες βλάσφημες και αισχρές και εξέφραζαν την αντίθεσή τους στην αριστερή καταβολή του καλλιτέχνη.

Όταν o Ριβέρα και η Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ, το 1932, στην καρδιά της Μεγάλης Ύφεσης, το μουσείο της πόλης αγωνιζόταν να μείνει ανοικτό. Ο οραματιστής διευθυντής William Valentiner, κάλεσε τότε τον Ριβέρα με χρηματοδότηση του Έντσελ Φορντ με το ιλιγγιώδες ποσό των 20.000 δολαρίων. Ριβέρα και Φορντ ήταν δυο αντίθετοι πόλοι, το καπιταλιστικό και το κομμουνιστικό και έμοιαζαν με ένα παράξενο ζευγάρι. Όμως είχαν αμοιβαίο σεβασμό και συγκλίνουσες ατζέντες. Και οι δυο μοιράζονταν την πίστη ότι η βιομηχανία είναι το κλειδί της προόδου και ότι η τέχνη έχει τη δύναμη να αλλάζει τη ζωή.

Όταν η έκθεση των έργων του άνοιξε για το κοινό, οι θρησκευτικοί ηγέτες αποκάλεσαν τις τοιχογραφίες βλάσφημες και αισχρές και εξέφραζαν την αντίθεσή τους στην αριστερή καταβολή του καλλιτέχνη. Οι εφημερίδες προέτρεπαν να ασβεστωθούν τα έργα. Ο Φορντ ήταν αυτός που μίλησε για την υπεράσπιση της τέχνης και άνδρες που εργάστηκαν ορκίστηκαν να σχηματίσουν μια προστατευτική ασπίδα γύρω από το αριστούργημα του Ριβέρα.

Όταν οι δυο καλλιτέχνες έφτασαν στο Ντιτρόιτ ήταν σε διαφορετικά σημεία στη ζωή και τη σταδιοδρομία τους. Ο Ριβέρα ήταν 45 ετών στο απόγειο της φήμης του και η Κάλο μόλις 24 και τότε είχε αρχίσει να ξεχωρίζει για την καλλιτεχνική της ταυτότητα.  Ο Ριβέρα δούλευε με το βλέμμα προς το δημόσιο χώρο ενώ η Κάλο κοιτάζοντας προς τα μέσα και μεταφράζοντας το ιδιωτικό και σωματικό σε συναισθηματικό βίωμα.

Στην έκθεση υπάρχουν ακόμα τα προπαρασκευαστικά σχέδια των τοιχογραφιών, που δείχνουν όλη την αριστοτεχνική σχεδιογραφία δίπλα στο εντυπωσιακό και φιλόδοξο αποτέλεσμα.

Η Κάλο έκανε πέντε έργα ζωγραφικής στο Ντιτρόιτ. Ο Ριβέρα την εκλιπαρούσε να ζωγραφίσει τη ζωή της. Η Κάλο απέβαλε και ο πίνακας "Henry Ford Hospital," μιλά εύγλωττα για αυτή τη φάση της ζωής της. Μια γυμνή γυναίκα σε ένα κρεβάτι, σε μια λίμνη αίματος, έξι ομφάλιοι λώροι με αιωρούμενα σύμβολα συμπεριλαμβανομένου ενός εμβρύου. Τα έργα της μετά το Ντιτρόιτ γίνονται πιο αιχμηρά , όπως τα διάσημα έργα της "Self-Portrait with Cropped Hair" και "Suicide of Dorothy Hale".

Ο Ριβέρα εκλιπαρούσε τη σύζυγό του να ζωγραφίσει τη ζωή της. Κάλο απέβαλε τον Ιούλιο και η ζωγραφική που σύντομα γίνεται », Νοσοκομείο Henry Ford," παραμένει οριστικά: μια όμορφη εφιάλτη στον οποίο ξαπλώνει γυμνή σε ένα κρεβάτι σε μια λίμνη αίματος, έξι ομφάλιο λώρο που συνδέονται με αιωρείται σύμβολα, συμπεριλαμβανομένου ενός εμβρύου.

Αν και το μεγάλο αστέρι της ποπ κουλτούρας σήμερα είναι η Φρίντα Κάλο, ο Ριβέρα παραμένει μέχρι σήμερα ο μεγάλος σταρ του Ντιτρόιτ. 

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
"Henry Ford Hospital", 1932
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
The Dream (The Bed) - Frida Kahlo
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Suicide of Dorothy Hale, Frida Kahlo, 1940
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Η Φρίντα Κάλο στο Ντιτρόιτ
Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Self-Portrait on the Borderline between Mexico and the United States, Frida Kahlo, 1932, oil on metal

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
"Self-Portrait with Cropped Hair"

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Ριβέρα και Κάλο στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Προσχέδια των τοιχογραφιών

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Από την έκθεση στο Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Oι τοιχογραφίες του Ντιτρόιτ

Όταν ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο έφτασαν στο Ντιτρόιτ Facebook Twitter
Σπουδή για την τοιχογραφία

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Φρίντα Κάλο. Μια γυναίκα που ήθελε γι' αυτό και μπόρεσε.Η ίδια είχε πει: “Γεννήθηκα μαζί με μια επανάσταση. Αυτό ας το μάθουν όλοι. Γεννήθηκα μέσα στη φωτιά. Πρωτοείδα τον κόσμο μέσα στη θέρμη του ξεσηκωμού. Εκείνη η καυτή μέρα θα με κρατάει πάντα μες στην αγκαλιά της. Ως παιδί, εκπυρσοκρότησα. Ως ενήλικος, πυρπολήθηκα. Είμαι χωρίς αμφιβολία παιδί αυτής της επανάστασης και ενός γέρου θεού που λάτρευαν οι πρόγονοί μου. Γεννήθηκα το 1910. Ήταν καλοκαίρι. Μετά από λίγο, ο Εμιλιάνο Ζαπάτα, el Gran Insurrecto, θα ξεσήκωνε το Νότο. Ἠμουν λοιπόν τυχερή: το 1910 ήταν η χρονολογία γέννησής μου”. Το 1929 παντρεύεται τον μεγάλο έρωτα της ζωής της, τον Ντιέγκο Ριβέρα, με τον οποίο είχε μεγάλη διαφορά ηλικίας. Ήταν ένας γάμος μεταξύ δύο δημιουργών, που δεν προιωνιζόταν καθόλου ανιαρός. Η πολιτική απασχολούσε σε μόνιμη βάση τον Ντιέγκο. Γεωγραφικά αλλά και ιστορικά, βρισκόταν πάνω στη διαγώνια γραμμή που ξεκινούσε από την επανάσταση του Μεξικό, η οποία ξέσπασε το 1910, και έφτανε ως την Οκτωβριανή Επανάσταση στη Ρωσία, το 1917, περνώντας από τον πόλεμο του 1914 στη Γαλλία. Η άποψή του: Η τέχνη, συμπεριλαμβανομένων και των έργων του, είχε τη δυνατότητα να κάνει τον κόσμο καλύτερο, πιο ανθρώπινο. Η άποψη της Φρίντα: η ατομικότητα πρέπει να θυσιάζεται προς χάρη του κοινού συμφέροντος. Αν αμφιβάλλει κανείς, είναι σαν να εγκληματεί έναντι ολόκληρης της ανθρωπότητας.