Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
0
Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
Μέρος της επιτυχίας αυτού του εγχειρήματος που παρουσιάζει στο κέντρο της πόλης ο νεοσύστατος καλλιτεχνικός οργανισμός NEON βασίζεται στην έκπληξη... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μια έκθεση χωρίς εκθέματα. Μια εγκατάσταση που βασίζεται σε φωνές, κινήσεις και κοινωνική δραστηριότητα. Ακούγεται αρκετά περίεργο, έτσι; Δεν θυμάμαι πότε ήταν η τελευταία φορά που να μου έμεινε ένα χαμόγελο χαραγμένο στο πρόσωπο για τόση πολλή ώρα μέχρι να σβήσει από τους ρυθμούς της καθημερινότητας, πριν τα εγκαίνια της νέας δουλειάς του Tino Sehgal.

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
O Tino Sehgal

Να εξηγηθώ πριν ξεκινήσω να περιγράφω αυτό που έζησα πριν λίγη ώρα στη Ρωμαϊκή Αγορά. Μέρος της επιτυχίας αυτού του εγχειρήματος που παρουσιάζει στο κέντρο της πόλης ο νεοσύστατος καλλιτεχνικός οργανισμός NEON βασίζεται στην έκπληξη. Όσα λιγότερα ξέρεις γι' αυτό που θα βιώσεις, τόσο περισσότερο θα το απολαύσεις. Θα προβώ σε κάποια λιγοστά σπόιλερ για να μεταφέρω την κεντρική ιδέα, αν και ο κάθε επισκέπτης θα ερμηνεύσει με εντελώς διαφορετικό τρόπο ένα κόνσεπτ τόσο ευμετάβλητο. Και λέγοντας ο "κάθε" επισκέπτης, κυριολεκτώ, αφού μιλάμε για τέχνη που απευθύνεται και είναι ικανή να αγγίξει τον καθένα, χωρίς ελιτίστικους και άλλους δήθεν περιορισμούς.

Όσα λιγότερα ξέρεις γι' αυτό που θα βιώσεις, τόσο περισσότερο θα το απολαύσεις.

Ο Γερμανοβρετανός Sehgal, με ρίζες από την Ινδία, είναι από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες παγκοσμίως αυτή τη στιγμή. Η τέχνη του είναι άυλη και είναι η πρώτη φορά που την παρουσιάζει σε εξωτερικό χώρο, επιλέγοντας την ιδιαίτερη ενέργεια της Ρωμαϊκής Αγοράς για να στήσει το πρώτο μέρος του διπτύχου του. Ύστερα από κάστινγκ που έγιναν το καλοκαίρι, έχουν επιλεγεί άτομα όλων των ηλικιών που αναλαμβάνουν τον "κοινωνικό" ρόλο του ξεναγού. Μην πάει ο νους σας στην κυριολεκτική σημασία της ξενάγησης, πρόκειται για κάτι εντελώς άλλο. Μέσα σε 15 λεπτά, η έννοια της "προόδου" συναντήθηκε με την "απομόνωση" κι έπειτα με τον "τρόπο που η διατροφή μας αποκαλύπτει στοιχεία του χαρακτήρα μας" καταλήγοντας στην "αδυναμία της σύγχρονης μουσικής να μας αγγίξει πραγματικά" και όλα αυτά καθώς ο ένας ξεναγός παραδίδει τη σκυτάλη στον επόμενο. Ή τουλάχιστον αυτά περιέλαβε η δική μου αλληλεπίδραση μαζί τους. Με κάποιους συζήτησα εκτενέστερα με κάποιους λιγότερο, αλλά έτσι δεν γίνεται και στη ζωή; Σε σένα θα είναι διαφορετικά. Μπορείς να πας καθημερινά από τις 8 το πρωί ως τις 8 το βράδυ, ώρες λειτουργίας του αρχαιολογικού χώρου.

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
O κάθε επισκέπτης θα ερμηνεύσει με εντελώς διαφορετικό τρόπο ένα κόνσεπτ τόσο ευμετάβλητο... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Βγαίνοντας από τα τείχη, σου έχει ανοίξει η όρεξη. Το δεύτερο κομμάτι είναι κάτι ολότελα διαφορετικό. Σε παραπλήσιο χώρο, ο Sehgal έχει στήσει μια performance. Μπορείς να την πεις και εγκατάσταση, αλλά δεν έχει σημασία. Ο χώρος είναι σκοτεινός, σε τραβάνε οι ήχοι καθώς εισέρχεσαι σε ένα δωμάτιο. Μείνε λίγο στην είσοδο, να συνηθίσουν τα μάτια σου στο σκοτάδι. Εκεί μέσα βρίσκονται καμιά δεκαριά άτομα που ανάλογα με τη στιγμή της άφιξής σου, μπορεί να χορεύουν, να τραγουδούν, να διηγούνται μια ιστορία. Όλα σε πλήρη συντονισμό, στο σκοτάδι. Η βασική παράμετρος αυτού του μέρους της έκθεσης είναι οι ήχοι που παράγουν, οι δονήσεις που μεταδίδουν και ο τρόπος που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους αλλά και με τους επισκέπτες, ενεργοποιώντας τις αισθήσεις τους. "Υπάρχει συγκεκριμένη κατεύθυνση από τον καλλιτέχνη, αλλά βασιζόμαστε σε δικούς μας κώδικες επικοινωνίας για το προς τα πού θα το πάμε" μου εξηγεί λίγο αργότερα η Αμερικανίδα Jessie που συνεργάζεται με τον Sehgal τα τελευταία τρία χρόνια. Η ομάδα αυτή αποτελείται από 40 περίπου άτομα από όλο τον κόσμο που περιοδεύουν παρουσιάζοντας τη δουλειά τους ανά ομάδες. Αυτή την performance μπορείς να τη δεις καθημερινά (εκτός Δευτέρας) από τις 4 έως τις 10 το απόγευμα. Όποτε κι αν πας θα νιώσεις κάτι διαφορετικό. Θα φύγεις όμως με χαμόγελο και ευγνωμοσύνη.

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης του Tino Sehgal στη Ρωμαϊκή Αγορά Facebook Twitter
Η ομάδα αυτή αποτελείται από 40 περίπου άτομα από όλο τον κόσμο που περιοδεύουν παρουσιάζοντας τη δουλειά τους ανά ομάδες... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το στοίχημα του NEON είναι να βγάλει την τέχνη στον δρόμο, στους κοινόχρηστους χώρους που έχουν τη δυναμική να τη φιλοξενήσουν και μένουν ανεκμετάλλευτοι. Να απομακρυνθούμε και λίγο από τα μουσεία, με άλλα λόγια. Ήδη περιμένουν έγκριση για το στήσιμο μιας μεγάλης έκθεσης στον Εθνικό Κήπο, αλλά κάπου έχει σκαλώσει το θέμα με τις άδειες. Ως τότε, ο Sehgal και η δουλειά του περιμένει να την ανακαλύψετε.

Ιnfo:

Tino Sehgal
25/9-28/10
Ρωμαϊκή Αγορά: 8.00-20.00, καθημερινά
Venue (Μάρκου Αυρήλιου & Λυσίου): 16.00-22.00, Τρίτη-Κυριακή

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ