Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες;

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
0

Όταν σχεδίασαν την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο στη Στέγη, μέσα σε μια πολύ σκληρή περίοδο, το ερώτημα που κυριαρχούσε ήταν:  «Τι θα γίνει; Όταν καταρρέει το σύστημα της καθημερινότητας τι θα γίνει με το κομμάτι του πολιτισμού;»

«Ιδανικά, θέλουμε να σκεφτόμαστε ότι ο πολιτισμός δεν είναι απαραίτητος, αλλά λόγος για να ζούμε», αναφέρει η αναπληρώτρια διευθύντρια της Στέγης, Αφροδίτη Παναγιωτάκου. «Αυτό όμως αφορά κυρίως το κοινό. Υπάρχει και μια άλλη πλευρά. Των επαγγελματιών του χώρου του πολιτισμού. Ένας άνεργος ηθοποιός  είναι εξίσου άνεργος με έναν άνεργο επιστήμονα. Και η ανεργία είναι η ίδια τιμωρία για όλους τους παθιασμένους με τη δουλειά τους ανθρώπους. Και ότι η τέχνη δεν είναι χόμπι. Να σημειώσουμε εδώ ότι πολύς κόσμος που βλέπουμε και άλλος τόσος που δεν γνωρίζουμε δουλεύει σε μια παραγωγή.»

Η ιστορία που αφηγείται αυτή η φωτογράφιση είναι ότι οι Έλληνες δημιουργοί είναι τα αγαθά μας. Που πρέπει να βοηθάμε να ανοίξουν τα φτερά τους και να απελευθερώνουν τις δυνάμεις τους παντού. Και να δημιουργήσει μια σχέση οικειότητας και εξοικείωσης του πολιτισμού με αυτόν που τον απολαμβάνει.

«Πολύ συχνά αναρωτιόμαστε και αναλύουμε τι ρόλο παίζουμε στο πολιτιστικό τοπίο», μας λέει η Αφροδίτη Παναγιωτάκου. «Δεν είμαστε ένα ξενοδοχείο παραγωγών αλλά μια στέγη καλλιτεχνών που σκέπτονται και παράγουν τη δική τους πραγματικότητα σε σχέση με την πραγματικότητα. Οι Έλληνες είναι εντελώς στην καρδιά της Στέγης και εννοούμε όλους αυτούς που παράγουν πολιτισμό ασχέτως ιθαγένειας και υπηκοότητας στην χώρα. Αλλά και τους Έλληνες που παράγουν μέσα στον κόσμο. Έτσι δημιουργηθήκαμε, για να υποστηρίξουμε τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό. Πράγμα το οποίο συνδέεται με το ρόλο που έχει παίξει το Ίδρυμα Ωνάση. Χιλιάδες Έλληνες δημιουργοί έχουν υπάρξει χορηγούμενοι του Ιδρύματος τα τελευταία 40 χρόνια. Έτσι αναλάβαμε την ευθύνη να υποστηρίζουμε όλους αυτούς που αυτή τη στιγμή έχουν «χτυπήσει σε τοίχο». Αυτό ήρθε μαζί με μια άλλη απόφαση του Ιδρύματος να στηρίξει την ελληνική δημιουργία και σε άλλους οργανισμούς, πολύ δυναμικά φέτος. Θα είναι ο μέγας χορηγός όλης της σεζόν του Εθνικού θεάτρου. Θα συνεργαστούμε σε μια μεγάλη έκθεση με το Μουσείο Μπενάκη και θα στηρίξουμε πολλά μουσικά σχήματα που θα παίζουν σε όλους τους οργανισμούς.  Εμείς λοιπόν δίνουμε στους καλλιτέχνες τις προϋποθέσεις να απελευθερώσουν όλες τις δημιουργικές τους δυνάμεις χωρίς να παρεμβαίνουμε στο περιεχόμενο. Και να εξασφαλίζουμε μια άρτια παραγωγή. Μπορεί να έρθει κάποιος στη Στέγη και να μη του αρέσει η παράσταση. Αυτό δε θα το πει ποτέ για την παραγωγή».

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Θάνος Σαμαράς

Σε αυτό το καλωσόρισμα της καλλιτεχνικής περιόδου, η Στέγη κάνει την πρώτη της παραγωγή με μια φωτογράφιση. Η αποθέωση των Ελλήνων δημιουργών μέσα από την καλλιτεχνική μεταμόρφωση. Μια παραγωγή στην οποία μπορούμε να συστηθούμε για άλλη μια φορά και να μην αναγνωρίσουμε ίσως,  τα πρόσωπα που θαυμάζουμε επί σκηνής  μέσα από ένα παιχνίδι θεάτρου, μέσα στο μοτίβο μιας αισθητικής που απελευθερώνει την εικόνα, τη σχέση, αλλά και το πόσο πολύτιμοι είναι για εμάς. Σε ρόλους που ούτε οι ίδιοι ήξεραν ότι θα έπαιζαν. Ως πολύτιμο φορτίο αυτού που λέγεται πολιτισμός αυτής της χώρας.

 

Η ιστορία που αφηγείται αυτή η φωτογράφιση είναι ότι οι Έλληνες δημιουργοί είναι τα αγαθά μας. Που πρέπει να βοηθάμε να ανοίξουν τα φτερά τους και να απελευθερώνουν τις δυνάμεις τους παντού. Και να δημιουργήσει μια σχέση οικειότητας και εξοικείωσης του πολιτισμού με αυτόν που τον απολαμβάνει.

Καλλιτεχνικός διευθυντής της παραγωγής, ένας Έλληνας που ζει στο εξωτερικό τα τέσσερα τελευταία χρόνια, ο Θάνος Σαμαράς. Ηθοποιός, σκηνοθέτης, μόνιμος συνεργάτης των μεγαλύτερων περιοδικών μόδας του κόσμου, έφερε από τη Νέα Υόρκη πολλές βαλίτσες με αντικείμενα, τα παλιά κεφάλια που όπως φαίνεται τον  ακολουθούν παντού, μακιγιάζ, μαλλιά, ρούχα, βιβλία.

«Δεν σκέφτηκα ότι έπαιζα με τους συναδέλφους μου με διαφορετικό από τον κανονικό τρόπο», μας λέει. «Η ιδέα λοιπόν ήταν  ένας ψεύτικος κόσμος,  άψυχος, κατασκευασμένος, ο οποίος έχει αναφορές και με τεχνάσματα, σε κάνει να νιώθεις, να σκέφτεσαι ότι είναι Θέατρο. Δεν ήθελα να μοιάζουν σαν χαρακτήρες από μια παράσταση. Αγαπώ και μελετώ το παλιό σινεμά, κινήματα όπως η art deco, το art nouveau, το brutalism, το dada, από τον Serge Lutens και τον Fassbinder. Έτσι λειτούργησα όπως πάντα. Αυθόρμητα και με ένστικτο. Δεν κάθισα με λογικά επιχειρήματα να κάνω διανομή. Κάποιους απλώς ήθελα να τους δω όπως δεν τους είχα δει ποτέ, κάποιους ήθελα να τους δω όπως τους έβλεπα πάντα με άλλους να πάω κόντρα με την εικόνα του εαυτού που μοιάζουν να έχουν.  Όλοι ήταν αναπάντεχα ανοιχτοί. Κάποιοι και λίγο περισσότερο. Θα σας αφηγηθώ τι συνέβη με τη Μαρία Σκουλά. Δεν είχαμε δουλέψει ποτέ μαζί στο παρελθόν.

Αφού είχε κάνει το καθήκον της ως ανδρείκελο στο σετ και είχαμε λίγα λεπτά περίσσια, ο χαρακτήρας που είχαμε φτιάξει δεν είχε εκτονώσει τη φόρα του και κάναμε μια σειρά από πορτραίτα -εκτός προγράμματος- που είναι ίσως οι αγαπημένες μου εικόνες. Έγραψα στο ημερολόγιο μου "καθώς πετούσα περούκες και φρύδια πάνω στη Μαρία Σκουλά, στα γρήγορα, στα όρθια, στη θέση της στεκόταν η Κρoύτε, δασκάλα δημοτικού αρρένων σε Βελγική επαρχία, που απεχθάνεται τους μαθητές της και το βράδυ πίνει ουίσκι, γίνεται πολύ πικρή και βγαίνει παγανιά να βρει να κάνει έρωτα με εργάτες. Φυσικά, όπως με όλα τα τέρατα, η Κρούτε ήταν κάποτε ένα λουλούδι. " Αυτό συνέβη με κάποιους από τους φωτογραφιζόμενους. Ήταν πολύ διασκεδαστικό».

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Λίντα Καπετανέα

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Άννα Κοκκίνου

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Εύη Σαουλίδου

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Ρούλα Πατεράκη

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Εύα Μανιδάκη

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Δημήτρης Καραντζάς, Εύη Σαουλίδου

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Ανέστης Αζάς

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Διώνη Κουρτάκη

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Αγγελική Παπούλια

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Αγγελική Παπούλια

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Ανέστης Αζάς

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Εύη Σαουλίδου

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Ακύλας Καραζήσης

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Μαρία Σκουλά

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βήτα

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Πρόδρομος Τσινικόρης

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βήτα

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Ιώ Βουλγαράκη

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Πρόδρομος Τσινικόρης- Μαρία Σκουλά

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Μαρία Σκουλά- Χρήστος Πασσαλής

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Δέσποινα Κούρτη

Ποιοι είναι οι πολύτιμοι Έλληνες; Facebook Twitter
Αφροδίτη Παναγιωτάκου- Νίκος Αθανασόπουλος



 

Η ανατομία μιας φωτογράφισης:

Οι backstage φωτογραφίες είναι των Beetroot Design Group

 

Σύλληψη/Αrt direction/φωτογραφία Θάνος Σαμαράς

Production design Εύα Μανιδάκη, Θανάσης Δεμίρης

Eνδυματολόγος Νικόλας Γεωργίου

Mακιγιάζ Μαρίτα Πολίτου

Κομμώσεις The Witch of Capri

Mανικιούρ Άννα Αλμπάνη 

Retouching Δημήτρης Ρήγας

 

Βοηθός Θ. Σαμαρά Χρήστος Μπαϊραμπάς

Βοηθοί σκηνογράφου Δάφνη Κούτρα, Δήμητρα Σουρλαντζή

Βοηθοί ενδυματολόγου Έλενα Παπασταύρου, Έλενα Ψάλτη, Γιώργος Καραπέτης, Μαρία-Σεσίλ Ιγγλέση, Μαριλού Θεοδωρίδου, Βανέσα Χατζηγιαννάκη, Τurbina

 

 Backstage Video by Alaska

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM