Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας

 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
0
 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
To Λιωμένο Μπουκάλι

Ίσως η πιο διάσημη φωτογραφία του Τομάτσου είναι το λιωμένο μπουκάλι. Μοιάζει με δέρμα ζώου, αλλά είναι απλώς ένα μπουκάλι μπύρας παραμορφωμένο από την αφάνταστη θερμότητα μιας πυρηνικής έκρηξης. Την είχε τραβήξει στο Ναγκασάκι όταν σε μια αποστολή, το 1961, πήγε να φωτογραφίσει την ανοικοδόμηση της πόλης.

Για τον Shomei Tomatsu, η εμπειρία ήταν τρομερή. Έπρεπε να αντιμετωπίσει ένα τραύμα που σημάδεψε τη γενιά του. Στην αποστολή αυτή επανεξέτασε τη στάση της χώρας του, την ιστορία της και κατέγραψε μια πόλη που ήταν αποφασισμένη να χτίσει το μέλλον αφανίζοντας πολλά κομμάτια του παρελθόντος της. Σε μια άλλη φωτογραφία του βλέπει κανείς ένα ρολόι χειρός με τον χρόνο να έχει παγώσει στις 11.02 π.μ. στις 9 Αυγούστου 1945 την στιγμή που η ατομική βόμβα εξερράγη. Αλλά και τα σημάδια στα πρόσωπα των ανθρώπων που επέζησαν.

Ο Τομάτσου μέχρι το θάνατό του το 2012 ήταν σχετικά άγνωστος έξω από την Ιαπωνία αλλά είναι ένας από τους μεγαλύτερους και πιο σημαντικούς φωτογράφους  που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της ταραχώδους μεταπολεμικής εποχής στη χώρα του. Οι φωτογραφίες του για περισσότερα από 50 χρόνια αντανακλούν τις αλλαγές στην ιαπωνική κουλτούρα, όπως η αμερικανική στρατιωτική παρουσία και, στη συνέχεια, την ασταμάτητη εξάπλωση της αμερικανικής ποπ κουλτούρας, που βοήθησε διαμορφωθεί μια νέα εξωστρέφεια.

Ο Τομάτσου ήταν ένας γίγαντας της φωτογραφίας που μπορεί να αμφισβητήθηκε από τους φωτογράφους στα τέλη της δεκαετίας του 60, αλλά η ριζοσπαστική του προσέγγιση, η ελεύθερη μορφή, το εξπρεσιονιστικό ύφος, οι περίεργες γωνίες της κάμερας τον κατέστησαν έναν πρωτοπόρο κάθε εποχής. Ο Tomatsu μεταμόρφωσε την ιδέα της φωτογραφίας στην Ιαπωνία. Ήταν ένας οραματιστής που αιχμαλώτισε τον ουρανό, τη γη και το δρόμο, τα μαλλιά και το σκυρόδεμα, καθώς και κάθε είδους εφήμερα και φαινομενικά πράγματα γύρω του.

Μετακόμισε στο Ναγκασάκι το 1998 και πέθανε το 2012.

 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
 Shōmei Tōmatsu. Φωτογράφος της λεπτομέρειας Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ