Ίσως η πιο διάσημη φωτογραφία του Τομάτσου είναι το λιωμένο μπουκάλι. Μοιάζει με δέρμα ζώου, αλλά είναι απλώς ένα μπουκάλι μπύρας παραμορφωμένο από την αφάνταστη θερμότητα μιας πυρηνικής έκρηξης. Την είχε τραβήξει στο Ναγκασάκι όταν σε μια αποστολή, το 1961, πήγε να φωτογραφίσει την ανοικοδόμηση της πόλης.
Για τον Shomei Tomatsu, η εμπειρία ήταν τρομερή. Έπρεπε να αντιμετωπίσει ένα τραύμα που σημάδεψε τη γενιά του. Στην αποστολή αυτή επανεξέτασε τη στάση της χώρας του, την ιστορία της και κατέγραψε μια πόλη που ήταν αποφασισμένη να χτίσει το μέλλον αφανίζοντας πολλά κομμάτια του παρελθόντος της. Σε μια άλλη φωτογραφία του βλέπει κανείς ένα ρολόι χειρός με τον χρόνο να έχει παγώσει στις 11.02 π.μ. στις 9 Αυγούστου 1945 την στιγμή που η ατομική βόμβα εξερράγη. Αλλά και τα σημάδια στα πρόσωπα των ανθρώπων που επέζησαν.
Ο Τομάτσου μέχρι το θάνατό του το 2012 ήταν σχετικά άγνωστος έξω από την Ιαπωνία αλλά είναι ένας από τους μεγαλύτερους και πιο σημαντικούς φωτογράφους που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της ταραχώδους μεταπολεμικής εποχής στη χώρα του. Οι φωτογραφίες του για περισσότερα από 50 χρόνια αντανακλούν τις αλλαγές στην ιαπωνική κουλτούρα, όπως η αμερικανική στρατιωτική παρουσία και, στη συνέχεια, την ασταμάτητη εξάπλωση της αμερικανικής ποπ κουλτούρας, που βοήθησε διαμορφωθεί μια νέα εξωστρέφεια.
Ο Τομάτσου ήταν ένας γίγαντας της φωτογραφίας που μπορεί να αμφισβητήθηκε από τους φωτογράφους στα τέλη της δεκαετίας του 60, αλλά η ριζοσπαστική του προσέγγιση, η ελεύθερη μορφή, το εξπρεσιονιστικό ύφος, οι περίεργες γωνίες της κάμερας τον κατέστησαν έναν πρωτοπόρο κάθε εποχής. Ο Tomatsu μεταμόρφωσε την ιδέα της φωτογραφίας στην Ιαπωνία. Ήταν ένας οραματιστής που αιχμαλώτισε τον ουρανό, τη γη και το δρόμο, τα μαλλιά και το σκυρόδεμα, καθώς και κάθε είδους εφήμερα και φαινομενικά πράγματα γύρω του.
Μετακόμισε στο Ναγκασάκι το 1998 και πέθανε το 2012.
σχόλια