Το τοπίο καθαρίζει

Το τοπίο καθαρίζει Facebook Twitter
0

Τι μπορείς να πεις για τα φθινοπωρινά προσεχώς της Τέχνης σε μια χώρα με αβέβαιo μέλλον; Αν το δεις έτσι, είναι λιγάκι τραγικό, όσο τραγικό είναι οποιοδήποτε ενδιάμεσο πέρασμα μεταξύ της αφετηρίας και της επιθυμίας. Ακόμη, όμως, κι αν ο προορισμός είναι τόσο μακριά που ούτε καν φαίνεται, το παν είναι να καταφέρεις να ισορροπήσεις στην κίνησή σου, διότι αλλιώς βούλιαξες. Αυτό το πέρασμα μπορεί να είναι κάτι που δεν υπολογίσαμε, αλλά η φαντασίωση των ξεκαθαρισμάτων, ακόμα κι αν αργεί πολύ, αρκεί για να μας προτρέψει να κάνουμε το ενδιάμεσο διάστημα όσο πιο εποικοδομητικό γίνεται. Όπως και στα άλλα, έτσι και στην Τέχνη, τα δυο τελευταία χρόνια της κρίσης έχουμε πάψει να βλέπουμε τα φύκια ως μεταξωτές κορδέλες. Οι πολιτικές φανφαρολογίες από υποτιθέμενους καλλιτέχνες που θα ήθελαν να περνιούνται για πολιτικοί ή κοινωνικοί επιστήμονες τείνουν να λήξουν διά παντός! Οι ψευτοακτιβισμοί, μαζί με τις δήθεν πολιτικές χειρονομίες για κατανάλωση -αντί έργου- μέσα σε προστατευμένους χώρους τέχνης μοιάζει να μην εντυπωσιάζουν κανέναν πια. Αυτό ήταν μια μόδα.

Η επικαιρότητα κι οι αντιδράσεις σ’ αυτήν, οι οποίες ξεκινούν από πραγματικές ανάγκες, δεν αφήνουν χώρο στην καλλιτεχνική εμπορευματοποίηση του αληθινού συμβάντος. Όταν το ίδιο το έργο απορρέει από πραγματική ανάγκη, βασίζεται σε πραγματική έρευνα και δίνει φως σε κάτι καινούργιο, μόνο τότε έχει νόημα στην αυστηρά πολιτική τέχνη που βασίζεται σε ντοκουμέντα. Το ενδιαφέρον μοιάζει να επιστρέφει με μεγαλύτερο πάθος στις πραγματικές ιδιότητες της τέχνης της εικαστικής κουλτούρας, αν μη τι άλλο. Η ποιητικότητα μιας πιο αφηρημένης σημειολογίας από αυτή μιας σειράς καλλιτεχνικών «έργων» που βασιζόταν στη μίμηση της ειδησεογραφίας, οι έννοιες της φόρμας, του χρώματος, της σύνθεσης, είναι τα εργαλεία -ξανά σε αυτήν τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή- μέσω των οποίων όχι μόνο εκφράζεται αλλά και σχολιάζεται ο περίπλοκος πραγματικός κόσμος.

Είτε πρόκειται για βίντεο, πειραματικό φιλμ, εικαστική φωτογραφία, εγκαταστάσεις, για τα πιο παραδοσιακά μέσα της γλυπτικής και της ζωγραφικής, είτε για ό,τι άλλο μπορεί κανείς να φανταστεί, η Τέχνη, ευτυχώς, ξαναγυρίζει σε μια πιο εποικοδομητικά αυθαίρετη προσέγγιση που βασίζεται σε μια περισσότερο υποκειμενική πραγματικότητα, γεμάτη εύλογες ερωτήσεις και ζητήματα, μακριά από διδακτικές απαντήσεις. Καλά ξεκαθαρίσματα, λοιπόν, για τον τομέα μας και καλή επιστροφή στις βασικές αρχές… Διότι οι αβέβαιοι καιροί έχουν και τα καλά τους. Λιγότερα λόγια, καταρχάς.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ