Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του Πειραιά

Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του Πειραιά Facebook Twitter
Liliana Moro, «Σε χρόνο μηδέν», σπασμένα γυαλιά, μεταβλητές διαστάσεις, 2001.
0

Ο Πειραιάς έχει ησυχία τις Κυριακές, αλλά η οδός Πολυδεύκους, την οποία πρώτη η Σύλβια Κούβαλη έβαλε στον χάρτη των εικαστικών της πόλης, έχει κίνηση: παρέες που μπαίνουν στην γκαλερί Rodeo, στη συνέχεια –στον ίδιο δρόμο– στο The Intermission της Άρτεμης Μπαλτογιάννη και 20 μέτρα μακριά, στην οδό Ασκληπιού, σε ένα πρώην νυχτερινό κέντρο, όπου η Eleftheria Tseliou Gallery παρουσιάζει το δεύτερο μέρος της ατομικής έκθεσης του Δαυίδ Σαμπεθάι με τίτλο «I Ain’t Dead, Just Trying to Hear The Sound of The Earth Spinning»

Περνώντας την πόρτα της Rodeo περπατάμε πάνω στο έργο της Liliana Moro που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η έκθεση «Σε χρόνο μηδέν» προσκαλεί το κοινό σε μια ηχητική χορογραφία που προκύπτει από το ίδιο το σώμα του επισκέπτη όταν πατά σε σπασμένα γυαλιά. Η φίλη μου η Λ., που κάνει παραγωγές και έχει βιωματική σχέση με τα υλικά, μου λέει να περπατήσω την αίθουσα αργά, να νιώσω τη μεταμόρφωση του υλικού κάτω από τα πόδια μου. Υπάρχει μια διαρκής αίσθηση κινδύνου όταν πατάς γυαλιά, κάθε σώμα με το βάρος και την κίνησή του δημιουργεί τον δικό του ήχο, παράγει τον ρυθμό και είναι αυτό που μετατρέπει την εγκατάσταση σε ηχητική, το βάδισμα χορογραφεί μια εντελώς προσωπική εντύπωση, ενώ στα πόδια μας υπάρχει ένα υλικό βγαλμένο από τα σπλάχνα της γης που έχει μετατραπεί σε «χρήσιμο», με μεγάλη επεξεργασία, τεχνητά.

Η βιωματική και αυτοβιογραφική ζωγραφική και γλυπτική κατάσταση μέσα στην οποία ο Τότσικας ζει και βασιλεύει μάς παρατίθεται μέσα από τα σκουριασμένα παράθυρα απ' τα οποία παρατηρεί, αφουγκράζεται, καταγράφει με χρώματα παραμυθένια αλλά και φυσικά, και από τον ήχο του νερού που ρέει.

Στη δεύτερη αίθουσα ακούγεται σε λούπα η «Bandiera rossa», ένα δοξαστικό εμβατήριο της κόκκινης σημαίας και του ιταλικού αγροτικού κινήματος. Ο έντονος και ενθουσιώδης ρυθμός του είναι το ηχητικό τοπίο μιας εντελώς διαφορετικής από την πρώτη εγκατάστασης της Liliana Moro, χρηστικής, με τραπέζια και καρέκλες κάτω από τέσσερις ομπρέλες για να καθίσεις και να αφουγκραστείς τη δυναμική μεταξύ του χρόνου δουλειάς και του χρόνου διαλείμματος. Μέσα από την αναφορά στις διακοπές και την αναψυχή, τον ύμνο των αγροτών και την εγκατάσταση που υπενθυμίζει μια επιστροφή στη φύση, ο επισκέπτης δημιουργεί το δικό του βίωμα ως θεατής και γίνεται μέρος της εγκατάστασης, η οποία κατοικείται από σώματα και ενέργειες εντελώς διαφορετικές.

Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του Πειραιά Facebook Twitter
Άποψη εγκατάστασης, Liliana Moro, «Σε χρόνο μηδέν», Rodeo, Πειραιάς, 2024.

Στην επόμενη αίθουσα η έκθεση του Θανάση Τότσικα με τίτλο «Η φύση, το σπίτι μου» φέρνει τον ήχο και τα χρώματα του κάμπου της Θεσσαλίας. Το νερό τρέχει αδιάκοπα και τα σχήματα των υλικών –τέλεια γεωμετρικά– διαθλώνται στη φαντασία και σχηματίζουν το χωράφι μέσα στο οποίο ο καλλιτέχνης ζει και εμπνέεται από τα χρώματά του, τις πρακτικές των καλλιεργειών και τα υλικά των καλλιεργητών. Η βιωματική και αυτοβιογραφική ζωγραφική και γλυπτική κατάσταση μέσα στην οποία ο Τότσικας ζει και βασιλεύει μάς παρατίθεται μέσα από τα σκουριασμένα παράθυρα απ' τα οποία παρατηρεί, αφουγκράζεται, καταγράφει με χρώματα παραμυθένια αλλά και φυσικά, και από τον ήχο του νερού που ρέει. Μοβ για τις πασχαλιές, κόκκινο για τις παπαρούνες, μαύρο για τη βροχή και τον χειμώνα, πορτοκαλί για τις καλλιέργειες.

Η φύση είναι κεντρικό υλικό και θέμα των έργων, που είναι στημένα μαζί στον χώρο. Το λιβάδι, οι παπαρούνες, οι πασχαλιές και οι καλλιέργειες, η νύχτα και η βροχή, το ηλιοβασίλεμα.

Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του Πειραιά Facebook Twitter
Θανάσης Τότσικας, «Το σπίτι μου στο δάσος», μέταλλο, ακρυλικό σε καμβά, 157.5 x 179.5 x 2εκ., 2024.
Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του Πειραιά Facebook Twitter
Θανάσης Τότσικας, «Πηγή», 56 πίνακες ζωγραφικής, νερό, βαρέλι, φύλλο αλουμινίου, μηχανή αντλίας, διαστάσεις μεταβλητές, 2024.

Στον γωνιακό χώρο της γκαλερί η έκθεση νέων κολάζ σε χαρτί και νέων έργων από μεικτά υλικά του David Douard με τίτλο «aura vamp’block’r», με ένα κείμενο-ξόρκι του καλλιτέχνη, δημιουργεί ένα διαφορετικό περιβάλλον. Και εδώ πρωταγωνιστεί το υλικό, που πλάθεται με εντελώς διαφορετικό τρόπο, ενώ η γλώσσα παίζει σημαντικό ρόλο στη μεταμόρφωση του υλικού, με έργα υβριδικά που συμπλέκουν τον πραγματικό κόσμο και τη φαντασία.

Οι εκθέσεις των Θανάση Τότσικα, Liliana Moro, David Douard στη RODEO (Πολυδεύκους 41) είναι επισκέψιμες έως το Σάββατο 1 Ιουνίου. Από τις 16 Ιουνίου εγκαινιάζονται οι εκθέσεις των Leslie Τhornton, Veronika Hapchenko και Luigi Zuccheri

Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του Πειραιά Facebook Twitter
Stella Zhong, Installation View, Art Vassel 2023, CHE.

Ο χώρος The Intermission από το 2019 προτείνει ένα νέο μοντέλο –δεν εκπροσωπεί καλλιτέχνες, αλλά στοχεύει στην καλλιέργεια δυναμικών και δημιουργικών συνεργασιών–, ενώ στηρίζει τη δημιουργία νέων παραγωγών έργων τέχνης. Έχει έναν ευέλικτο και αντισυμβατικό προγραμματισμό για να καλύπτει τις διαρκώς εναλλασσόμενες ανάγκες της καλλιτεχνικής κοινότητας στην Ελλάδα και διεθνώς και εκθέτει αναγνωρισμένους, καθιερωμένους αλλά και νέους καλλιτέχνες.

Το Τhe Intermission και η Chapter NY παρουσιάζουν την «Inertia», την πρώτη έκθεση της Κινέζας Stella Zhong στην Ελλάδα. Τον κεντρικό χώρο καταλαμβάνει η μεγάλη εγκατάσταση, σαν φαινομενικά αδρανής πλατφόρμα με ενσωματωμένα καθίσματα, που συμπυκνώνει τις αναζητήσεις της Zhong, οι οποίες σχετίζονται με τον υπαρξιακό και τον εσωτερικό χρόνο, τον τρόμο και την ελπίδα.

Πειραματίζεται με την αδράνεια, την υπέρθεση και την τοπολογία ως συστατικά για την αθανασία σε μια νέα σειρά γλυπτών, σε ένα αμάλγαμα ενός drop tower, του παιχνιδιού του λούνα παρκ που ανεβάζει τους επιβάτες στην κορυφή του πριν αφεθούν σε ελεύθερη πτώση, και μιας τελετουργικής πλατφόρμας στην οποία διεξάγονταν αρχαίες κινεζικές αλχημείες, συμπεριλαμβανομένων πειραμάτων αθανασίας, και τα δύο με τεχνολογίες που στοχεύουν στην υπέρβαση.

Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του Πειραιά Facebook Twitter
Stella Zhong, «Minimal Surface», 2022.
Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του Πειραιά Facebook Twitter
Stella Zhong, «There is No Outside», 2023.

Κάθε γλυπτό είναι ένας ασύμμετρος αστερισμός που έλκεται από έναν κοινό προσανατολισμό ή ένα κομμάτι εύθραυστου νήματος. Ενώ παραπέμπουν σε κοσμικά σώματα, σε τεχνολογικές διεπαφές και σε λεπτομέρειες υποδομών, η γεωμετρία τους μιλάει για μια αέναη ζωή: όπως στα κινούμενα σχέδια, κανείς δεν πεθαίνει ποτέ πραγματικά. Με καταγωγή από μια χώρα στην οποία από την αρχαιότητα παρασκευάζονταν χάπια αθανασίας, η Zhong συνέλαβε μια πρώιμη ιδέα για την έκθεση αυτή από την Ικαρία και τον πληθυσμό της, που πλέον είναι γνωστός για τη μακροζωία του. Το έργο αφορά τόσο την απόκλιση και την αναγέννηση, όσο και την ορμή της αισιοδοξίας που η βαρύτητα ή το χάος δεν μπορούν να βλάψουν.
 

Η έκθεση της Stella Zhong στο The Intermission (Πολυδεύκους 37) θα διαρκέσει έως τις 3 Αυγούστου. 

Στην Eleftheria Tseliou Gallery στο Κολωνάκι, η Ελευθερία Τσέλιου παρουσιάζει το πρώτο μέρος της ατομικής έκθεσης του Δαυίδ Σαμπεθάι που αποτελείται από μικρά ζωγραφικά έργα, ακουαρέλες και σχέδια με μελάνι σε χαρτί τα οποία δημιουργήθηκαν την περίοδο 2020-2021. Απηχώντας την απόκοσμη ακινησία που φαινόταν να επικρατεί στον έξω κόσμο εκείνη την περίοδο, τα έργα αυτά εκπέμπουν μια παράξενη σιωπή. Κάποιες φορές ανέμελη ή ληθαργική, η σιωπή υποδηλώνει μια φαντασίωση ή μια ονειροπόληση. Άλλες φορές, η σιωπή κρύβει τις προθέσεις ενός υποκειμένου ή μεταμορφώνεται σε σκηνή για τις προσωπικές τελετουργίες του. Το δεύτερο μέρος αυτής της έκθεσης με έργα μεγάλης κλίμακας φιλοξενείται στην οδό Ασκληπιού 5, στον χώρο ενός πρώην νυχτερινού κέντρου του Πειραιά.

Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του Πειραιά Facebook Twitter
Δαυίδ Σαμπεθάι, «Our little angel that protects us», 2022, ακουαρέλα, ακρυλικό, λάδι και λαδοπαστέλ σε καμβά, 180 x 150 εκ.

Ο χώρος μεταμορφώθηκε σε μια μυσταγωγική έκθεση φωτισμένη υποβλητικά, με τα έργα του Σαμπεθάι που ξεχειλίζουν χρώμα και τις συμβολικές φιγούρες του να φαίνονται ότι αιωρούνται πάνω και πέρα από τους μεγάλους καμβάδες. Ενώ στεκόμαστε σε μια ενδιάμεση ζώνη ανάμεσα στις δυο σειρές έργων δεξιά και αριστερά μας, ο Δαυίδ μας κάνει μια εξαιρετική ξενάγηση στον πνευματικό, οραματικό κόσμο του. Ένας ιππότης επιστρέφει στη βασιλική αυλή με άσχημα νέα· σε έναν άλλο πίνακα τον βλέπουμε να πλένει τα πονεμένα πόδια του σε ένα ρυάκι καθώς οι φαντασιώσεις του για την επιστροφή στο σπίτι προβάλλονται στο νυχτερινό τοπίο τριγύρω. Ένα ζευγάρι απεικονίζεται σε μια σκηνή οικιακής ευτυχίας, ενώ μια ιδιόρρυθμη συμμορία από φύλακες-αγγέλους ξορκίζει εξωτερικές δυνάμεις που απειλούν αυτό το οικοσύστημα αγάπης. Ένα φίδι κοιτάει ανήσυχο την πλαισιωμένη από άγρια κλαδιά δυσοίωνη θέα στον ορίζοντα, σιωπηλός μάρτυρας σε κάτι φρικτό που θα συμβεί ανά πάσα στιγμή. Με αναφορές μεταξύ τους αλλά και στο πρώτο μέρος της έκθεσης, τα έργα αυτά βρίσκονται σε συνεχή διάλογο με την ιστορία της ζωγραφικής, ως πεδία εύθραυστων ισορροπιών και ρευστών δυναμικών όπου αντηχούν κύκνεια άσματα διαφορετικών κόσμων.

Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του Πειραιά Facebook Twitter
Δαυίδ Σαμπεθάι, «Dark Sun», 2023, ακρυλικό και λαδοπαστέλ σε καμβά, 216 x 165 εκ.

Γεμάτα αντιθέσεις, εικόνες έντασης και ηρεμίας, άλλοτε καθησυχαστικές και άλλοτε επισημαίνοντας έναν σχεδόν αόρατο κίνδυνο, αθώες ή αποτρεπτικές, τα έργα του είναι τόποι και νήματα με πολλαπλές αφηγήσεις, με σημάδια οικειότητας και αγάπης σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από βία και ανασφάλεια. Ο ίδιος ο χώρος στον Πειραιά δημιουργεί ένα κέλυφος προστασίας που αποπνέει την αίσθηση του μαγικού, γεμάτο από επιθυμία και τρυφερότητα, ήττα και απογοήτευση. 

Ο ίδιος ο τίτλος της έκθεσης, «I Ain’t Dead, Just Trying to Hear The Sound of The Earth Spinning», λειτουργεί ως χιουμοριστική δήλωση και ως ένα είδος παραβολής. Μια δήλωση ότι ναι, ο καλλιτέχνης είναι ζωντανός, σε σύνδεση με τον κόσμο. Μια παραβολή που υπονοεί ότι αν μερικές φορές δεν μείνουμε εντελώς ακίνητοι, ο κόσμος περνάει απαρατήρητος. Φανταζόμαστε μια φιγούρα με το αυτί στο έδαφος, να περιμένει με ανυπομονησία ένα σημάδι ότι η Γη πράγματι εξακολουθεί να περιστρέφεται, να αναμένει αυτό το καθησυχαστικό, καταπραϋντικό βουητό που μας βεβαιώνει ότι ο κόσμος εξακολουθεί να υπάρχει.

Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του Πειραιά Facebook Twitter
Δαυίδ Σαμπεθάι, «I Ain’t Dead, Just Trying to Hear The Sound of The Earth Spinning»


Το πρώτο και το δεύτερο μέρος της έκθεσης του Δαυίδ Σαμπεθάι «I Ain’t Dead, Just Trying to Hear The Sound of The Earth Spinning» στην Eleftheria Tseliou Gallery στο Κολωνάκι (Ηρακλείτου 3) και στον Πειραιά, στον χώρο ενός πρώην νυχτερινού κέντρου (Ασκληπιού 5), θα διαρκέσουν έως τις 30 Ιουνίου.






 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ