Ξεκοιλιάζοντας την Αφροδίτη: Ένα βιβλίο φόρος τιμής στον αιρετικό γλύπτη και ανατόμο Clemente Susini

Ξεκοιλιάζοντας την Αφροδίτη: Ένα βιβλίο φόρος τιμής στον αιρετικό γλύπτη και ανατόμο Clemente Susini Facebook Twitter
Photo credit: University of Montpellier
0

 

Κατά τη διάρκεια των ετών 1780 - 1782 ο αιρετικός -για την εποχή και την μετα-αναγεννησιακή τέχνη- γλύπτης και ανατόμος Clemente Susini, δημιούργησε την... Αφροδίτης Ανατομίας. Την είχε σχεδιάσει από κερί, προκειμένου να διδάξει στους φιλοπερίεργους μαθητές και βοηθούς του στο εργαστήριο την τέχνη της ανατομίας, αλλά και βασικές αρχές δεοντολογίας τόσο στην ιατρική, όσο και στις απαιτήσεις αναπαράστασης της εποχής. 

Σε φυσικό μέγεθος και διατηρώντας όσο το δυνατόν τα φυσικά χαρακτηριστικά της σoρού που είχε κατά νου να αναπαραστήσει ο Susini έφτιαχνε τα εσωτερικά όργανα των γυναικείων σωμάτων από κερί, προκειμένου οι μαθητές του να μπορούν να τα αφαιρέσουν, να τα περιεργαστούν, να κάνουν τα λογικά άλματα και τις σχεδιαστικές υπερβάσεις που απαιτούσε η τέχνη της εποχής τους. 

Σ' αυτή την πτυχή της τέχνης, την κάπως σκοτεινή, κάποτε και αηδιαστική, εστιάζει το βιβλίο της Joanna Ebenstein's, η οποία με φωτογραφίες και ιστοριογραφικές αναφορές καταγράφει ενθουσιασμένη "μία συναρπαστική εποχή που η μελέτη της φύσης ήταν ταυτόχρονα και μελέτη της ιστορίας των φυσικών επιστημών.

Φυσικά, ο φιλοπερίεργος και λάτρης της παρατήρησης γλύπτης δεν γλίτωσε από τη σκληρή κριτική που τον ήθελε ακόμη και νεκρόφιλο και ασεβή απέναντι στην ανθρώπινη φύση: αν τέτοια ζητήματα μας απασχολούν τώρα, τον 18ο αιώνα ήταν τα μεγαλύτερα ταμπού που θα μπορούσαν να υπάρξουν, ακόμη κι αν είχε ανοίξει τον δρόμο προς την ανατομία και την αναζήτηση των μυστικών του ανθρώπινου σώματος ο μέγας Λεονάρντο Ντα Βίντσι. 

Ξεκοιλιάζοντας την Αφροδίτη: Ένα βιβλίο φόρος τιμής στον αιρετικό γλύπτη και ανατόμο Clemente Susini Facebook Twitter
Photo credit: Museo di Palazzo Poggi, Universita' di Bologna

Σ' αυτή την πτυχή της τέχνης, την κάπως σκοτεινή, κάποτε και αηδιαστική, εστιάζει το βιβλίο της Joanna Ebenstein's, η οποία με φωτογραφίες και ιστοριογραφικές αναφορές καταγράφει ενθουσιασμένη "μία συναρπαστική εποχή που η μελέτη της φύσης ήταν ταυτόχρονα και μελέτη της ιστορίας των φυσικών επιστημών. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η συγγραφέας, είμαστε τόσο συνηθισμένοι στην κοινή πορεία επιστήμης και ανθρώπινης φύσης, που αντικρίζοντας τα κατορθώματα των πρωτοπόρων αυτής της συμπόρευσης, νιώθουμε περίεργα. 

 

Κι όμως, σ' αυτούς και στην ανάγκη τους για σχεδιαστική τελειότητα και πίνακες απαράμιλλης πιστότητας οφείλουμε όχι μόνο τις πρώτες ανατομίες, αλλά και το ξεπέρασμα ταμπού και απόψεων που για χρόνια δαιμονοποιούσαν το εσωτερικό του ανθρώπινου σώματος. 

Το βιβλίο η "Αφροδίτη της Ανατομίας" κυκλοφόρησε αυτή την εβδομάδα από τις εκδόσεις "Thames & Hudson" και είναι μία κάπως άγρια, σίγουρα γκροτέσκα εμβάθυνση στα καλλιτεχνήματα μίας εποχής που καθόρισε τόσο την τέχνη, όσο και την πορεία των επιστημών. 

Με στοιχεία από τον Guardian 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ