«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη

«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
0

Μια σημαντική, άγνωστη ως τώρα, όψη της ελληνικής χειροτεχνικής παραγωγής αναδεικνύει το Μουσείο Μπενάκη με την έκθεση «Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα», που θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Φεβρουαρίου. Εντυπωσιακές ταπισερί και χαλιά που δημιουργήθηκαν με βάση έργα σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών παρουσιάζονται δίπλα στα αντίστοιχα, πρωτότυπα ζωγραφικά έργα από τα οποία προήλθαν.


«Σκοπός της έκθεσης ήταν να παρουσιαστεί η "συνομιλία" ταπισερί και ζωγραφικής, η μεταμόρφωση δηλαδή του θέματος ενός πίνακα, άλλων διαστάσεων και συχνά άλλης εποχής, σε ένα εντελώς άλλο υλικό και το αποτέλεσμα αυτής της μεταμόρφωσης. Πώς δηλαδή αλλάζει μια έντονη πινελιά του Γιάννη Μόραλη και γίνεται μια υφασμένη επιφάνεια, με καθαρά πιο αφαιρετικό χαρακτήρα. Δημιουργείται ένα νέο έργο, με άλλα χαρακτηριστικά και υφή, δεν υπάρχει ανάγκη αλληλοσυμπλήρωσης, απλά μιας διπλής οπτικής. Εδώ θέλαμε να τονίσουμε και την αξία της χειροτεχνικής δημιουργίας πάνω σε μια τεχνική άγνωστη στην Ελλάδα, που προέκυψε από εξαιρετικές τεχνίτριες που ειδικεύτηκαν πολύ γρήγορα» αναφέρουν οι επιμελητές της έκθεσης Ειρήνη Οράτη και Κωνσταντίνος Παπαχρίστου.

Σήμερα, στην Ελλάδα δε δημιουργούνται ταπισερί βασισμένες σε έργα ζωγράφων. Οι τεχνίτριες έχουν συνταξιοδοτηθεί, τα εργαστήρια έχουν κλείσει, χρηματοδότηση δεν υπάρχει, ούτε δυνατότητα πωλήσεων.


Το έναυσμα για τη δημιουργία ταπισερί στην Ελλάδα δόθηκε όταν μέσα από τις δραστηριότητες της τότε Βασιλικής Πρόνοιας, ο ζωγράφος Γιάννης Φαϊτάκης (1926-2012) πήρε μια υποτροφία για να σπουδάσει στην σχολή της Αubusson στην Γαλλία την γαλλική ταπισερί και να έρθει σε επαφή με τις νέες τάσεις της, ανάμεσα στις οποίες ήταν και η μεταφορά σε ταπισερί έργα σύγχρονων ζωγράφων.

«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Όπυ Ζούνη, Παραλλαγή 1, 1980, Χαλί hand tufted 200 x 300 εκ., Συλλογή Αλέξανδρου Ζούνη


Η τεχνική των ταπισερί αυτών είναι ίδια με εκείνη των προηγούμενων αιώνων, δηλαδή η ύφανση γίνεται σε οριζόντιο αργαλειό από 2-3 άτομα. Οι παλαιές ταπισερί σε τεράστιες διαστάσεις, που είχαν κυρίως σκοπό να ζεστάνουν τους μεγάλους πέτρινους τοίχους των παλατιών από τον Μεσαίωνα έως και τον 19ο αιώνα στην Ευρώπη, είχαν θέματα από την μυθολογία και την ιστορία και καθαρά διακοσμητικό χαρακτήρα. Οι νέες ταπισερί στη Γαλλία του 20ού αιώνα απεικονίζουν έργα των P. Picasso, F. Leger, G. Braque, P. Matisse, Le Corbusier κ.ά. και προορίζονται για τα μεγάλα δημόσια κτήρια που άρχιζαν να κτίζονται στην Ευρώπη μετά το 1920.


Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, ο Γιάννης Φαϊτάκης προτείνει στους φίλους του ζωγράφους Γιάννη Τσαρούχη, Σπύρο Βασιλείου, Γιάννη Μόραλη και Νίκο Νικολάου να μεταφέρει δικά τους έργα σε ταπισερί. Αποτέλεσμα, η έκθεση με ταπισερί στην Γκαλερί του Χίλτον το 1965, όπου εκτέθηκαν τα περισσότερα έργα από αυτά που βρίσκονται στην έκθεση «Υφάνσεις», χωρίς βέβαια τους αντίστοιχους πίνακες.

Η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη αναπτύσσεται σε τρεις ενότητες. Πρώτη ενότητα είναι οι ταπισερί της δεκαετίας του 1960 με τα έργα που έγιναν στο εργαστήριο της Βασιλικής Πρόνοιας και τα οποία συνέχισαν να υφαίνονται έως και την δεκαετία του 1980. Η ενότητα αυτή κλείνει με τις ταπισερί του ίδιου του Γιάννη Φαϊτάκη και με ένα σπάνιο βίντεο από το αρχείο της ΕΡΤ, όπου φαίνονται οι τρόποι ύφανσης, οι τεχνίτριες, η διαδικασία της μεταφοράς.

Οι ταπισερί αυτής της ενότητας βρίσκονται στο πολύτιμο αρχείο του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης που συντηρεί και αυτό το υλικό, αλλά και πάρα πολλά άλλα χειροτεχνήματα , όπως χαλιά, κιλίμια, μαξιλάρια, τα οποία είχαν γίνει την εποχή της Βασιλικής Πρόνοιας από γυναίκες σε διάφορα απομακρυσμένα χωριά της βόρειας Ελλάδας. Από την δεκαετία του 1960 και έως το 2012 πωλούνταν από δικά τους καταστήματα στην Αθήνα (Βουκουρεστίου, Ηπίτου, και αργότερα Φιλελλήνων, καθώς και στο ξενοδοχείο  Hilton), αλλά και σε ξενοδοχεία στην Κέρκυρα και στην Ρόδο. Δυστυχώς, με την ξαφνική διακοπή της δυνατότητας πώλησης αυτών των ειδών, ένας εξαιρετικός πλούτος παραμένει ανεκμετάλλευτος έως σήμερα.

«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γλέντι στην ακρογιαλιά ΙΙ, δεκαετία 1970, Ταπισερί 196 x 268 εκ. , Μουσείο Μπενάκη/Πινακοθήκη Γκίκα
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΣ – ΓΚΙΚΑΣ Γλέντι στο ακρογιάλι, 1931 Λάδι σε μουσαμά 65,5 x 92 εκ. Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου


Στη δεύτερη ενότητα βλέπουμε χειροποίητα χαλιά των δεκαετιών 1970 και 1980, με μεταφορές έργων με την τεχνική hand tufted που γίνεται με το χέρι. Εδώ, σημαντική ήταν η συμβολή της Τζούλιας Δημακοπούλου και της Μαρίας Βασιλείου της γκαλερί Νέες Μορφές, οι οποίες είχαν διοργανώσει δύο εκθέσεις με αυτά τα χαλιά από έργα των καλλιτεχνών που συνεργάζονταν μαζί τους. Οι επιμελητές της έκθεσης αναζήτησαν τα σχετικά έργα από την βιβλιογραφία και τα εντόπισαν σε μουσεία, σε ιδιωτικές συλλογές και στις συλλογές των καλλιτεχνών.


Σε αυτή την ενότητα, επίσης, περιλαμβάνονται και δημιουργίες Ελλήνων καλλιτεχνών που έζησαν στη Γαλλία και έδιναν τα έργα τους προς ύφανση στα μεγάλα εξειδικευμένα εργαστήρια, όπως ο Κώστας Κουλεντιανός, ο Γιώργος Βακαλό, ο Αλέκος Φασιανός, η Μαρία Λοϊζίδου και στην Αγγλία η Νίκη Καναγκίνη. Ξεχωρίζει εδώ το έργο του Μάριου Πράσινου, ενός Κωνσταντινουπολίτη που έγινε Γάλλος υπήκοος και δούλεψε πολύ με την ταπισερί με υπέροχα αποτελέσματα.


Η τρίτη ενότητα φέρνει την έκθεση στο σήμερα με έργα που έγιναν πλέον ως αυθύπαρκτες κατασκευές, με την χρήση νημάτων κάθε είδους, κυρίως από γυναίκες καλλιτέχνιδες που ανήκουν στο σχετικά νέο διεθνές κίνημα της Fiber Art. Εντοπίστηκαν καλλιτέχνιδες που δουλεύουν και στο εξωτερικό και που δημιουργούν πλέον έργα για τον χώρο.


Οι δυσκολίες για τη συγκέντρωση των ταπισερί αλλά και των ζωγραφικών έργων ήταν πολλές –είναι χαρακτηριστικό ότι για την προετοιμασία της έκθεσης χρειάστηκαν δυόμιση χρόνια. Ανάμεσα στα εκθέματα συναντάμε και τον τεράστιο πίνακα του Γιάννη Μόραλη «Βυθισμένη πολιτεία» (203x333 εκ.) ο οποίος εκτίθεται για πρώτη φορά, καθώς δεν συμπεριλαμβανόταν ούτε στην μεγάλη αναδρομική του το 2018.

«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Βυθισμένη πολιτεία, 1960, Λάδι σε νοβοπάν 203 x 333 εκ., Συλλογή Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Βυθισμένη πολιτεία, 1965, Ταπισερί 224 x 425 εκ., Συλλογή Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης


Αντίθετα, στάθηκε αδύνατον να επιτευχθεί ο δανεισμός μιας ταπισερί με θέμα από τις λιθογραφίες του Παναγιώτη Ζωγράφου. Οι επιμελητές της έκθεσης έλαβαν ένα μακροσκελέστατο email από μια γκαλερί στη Δρέσδη, όπου αναφερόταν ότι τα αρχικά Β.Π. (Βασιλική Πρόνοια) στη γωνία της ταπισερί σημαίνουν «Βασιλεύς Παύλος» και ότι μάλλον η ταπισερί ήταν δική του και γι' αυτό εξαιρετικά πολύτιμη και σπάνια.

Σήμερα, στην Ελλάδα δε δημιουργούνται ταπισερί βασισμένες σε έργα ζωγράφων. Οι τεχνίτριες έχουν συνταξιοδοτηθεί, τα εργαστήρια έχουν κλείσει, χρηματοδότηση δεν υπάρχει, ούτε δυνατότητα πωλήσεων. Οι Έλληνες καλλιτέχνες, πλέον, δίνουν τα έργα τους προς ύφανση μόνο στο εξωτερικό, με πρόσφατα παραδείγματα τη Μαρία Λοϊζίδου (2014) και τη Σοφία Βάρη (2018), το έργο της οποίας βρίσκεται στον χώρο αφίξεων του Αεροδρομίου Ε. Βενιζέλος.

Οι επιμελητές της έκθεσης Ειρήνη Οράτη και Κωνσταντίνος Παπαχρίστου αναφέρουν ότι υπάρχει η δυνατότητα να επαναληφθεί η παραγωγή κάποιων από τις ταπισερί που παρουσιάζονται στην έκθεση. «Θα θέλαμε και μέσω του Lifo.gr να επισημάνουμε ότι είναι κρίμα μια τέτοια δημιουργική εργασία υψηλού επιπέδου να έχει σβήσει. Μακάρι να μπορούσε να ανοίξει πάλι ένα τέτοιο εργαστήριο, ακόμα και ένα. Παρατηρούμε παντού την επιστροφή της ταπισερί κάθε είδους, από την φετινή διεθνή έκθεση Unlimited στην Art Basel, έως την εναρκτήρια έκθεση του Νέου Mουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης τον Οκτώβριο. Στην Ελλάδα ταπισερί υπάρχουν πλέον και σε καταλόγους δημοπρασιών με θετικότατη ανταπόκριση από τους συλλέκτες», τονίζουν.

«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Οι δυσκολίες για τη συγκέντρωση των ταπισερί αλλά και των ζωγραφικών έργων ήταν πολλές –είναι χαρακτηριστικό ότι για την προετοιμασία της έκθεσης χρειάστηκαν δυόμιση χρόνια.
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Μάριος Πράσινος, Les fiancés turcs, 10 Σεπτεμβρίου 1970, Γκουάς 72 x 102 εκ., © Succession Mario Prassinos, ADAGP Paris 2019, Συλλογή Catherine Prassinos
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Μάριος Πράσινος, Les fiancés turcs, 1970, Ταπισερί 183 x 248 εκ., © Succession Mario Prassinos, ADAGP 2019, Συλλογή Μουσείου Dom Robert και της ταπισερί του 20ου αιώνα, Sorèze, Γαλλία
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Νίκος Νικολάου, Ύδρα, 1953 Πλαστικό σε νοβοπάν 170 x 190 εκ. Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Νίκος Νικολάου, Ύδρα B, δεκαετία 1980 Ταπισερί 138 x 178 εκ. Συλλογή Alpha Bank
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Σπύρος Βασιλείου, Ακρόπρωρο / Η γοργόνα Ταπισερί 154 x 100 εκ. Συλλογή Alpha Bank
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Σπύρος Βασιλείου, Η γοργόνα, 1960 Αυγοτέμπερα 73 x 53 εκ. Ιδιωτική συλλογή
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Κώστας Κουλεντιανός, Ρυθμός ΙΙΙ, 1972 Υφαντό 200 x 300 εκ. Ιδιωτική συλλογή
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Κώστας Κουλεντιανός, Χωρίς τίτλο, 1975 Ορείχαλκος, 55 x 17 x 18 εκ. Μουσείο Μπενάκη/Πινακοθήκη Γκίκα
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Ηλίας Δεκουλάκος, Super nature morte, 1973 Χαλί hand tufted 171 x 126 εκ. Συλλογή Μαρίας Βασιλείου

Info

«Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα»

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, 210 3453111

Διάρκεια έκθεσης: 22 Νοεμβρίου 2019 – 16 Φεβρουαρίου 2020

Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη & Κυριακή: 10:00-18:00, Παρασκευή & Σάββατο: 10:00-22:00, Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη: κλειστά

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γνωριμία με τον ελληνικό πολιτισμό: Πρόσφυγες επισκέπτονται το Μουσείο Μπενάκη

Culture / Γνωριμία με τον ελληνικό πολιτισμό: Πρόσφυγες επισκέπτονται το Μουσείο Μπενάκη

Πρόσφυγες και μετανάστες που κάνουν μαθήματα ελληνικών στη δομή της ActionAid στον Κολωνό επισκέφτηκαν το Μουσείο Μπενάκη για μία ξενάγηση γνωριμίας με τον ελληνικό πολιτισμό.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΓΡΙΜΑΝΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ