40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων»

40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων» Facebook Twitter
Το ‘Last Christmas’ ήταν προορισμένο για να γίνει επιτυχία, αλλά επίσης όλοι πίστευαν ότι θα είχε σύντομη διάρκεια ζωής.
0

ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ, αλλά και το βίντεο κλιπ που συνόδευε το Last Christmas και εκ πρώτης όψεως έμοιαζε σαν το αντίστοιχο του Club Tropicana, αλλά στο χιόνι αυτή τη φορά. Αφού ξεφαντώσουν έξω στο χιονισμένο τοπίο, οι Wham! με την παρέα τους επιστρέφουν στο πολυτελές σαλέ τους για να απολαύσουν ένα πλούσιο εορταστικό γεύμα. Όλοι φαίνονται να περνάνε τέλεια εκτός από τον Τζορτζ που ρίχνει κλεφτές ματιές στην πρώην του, πνίγοντας τη ζήλια και το τραύμα στο αλκοόλ (κυριολεκτικά, καθώς στα γυρίσματα του βίντεο καταναλώθηκε πραγματικό αλκοόλ, και μάλιστα μπόλικο). Την επομένη των γυρισμάτων, ο George Michael θα επέστρεφε στο Λονδίνο για να προσφέρει κι αυτός τα φωνητικά του στο Do They Know It's Christmas, το «φιλανθρωπικό» τραγούδι που συγκέντρωνε την αφρόκρεμα της βρετανική σκηνής υπό την ονομασία Band Aid.

Το Last Christmas είχε γραφτεί από τον George Michael στην εφηβική του κρεβατοκάμαρά, στο σπίτι των γονιών του που έλειπαν εκείνη την ώρα, ενώ ο Andrew Ridgeley ήταν κάτω και έβλεπε ποδόσφαιρο στην τηλεόραση. Τα μόνα άτομα στο στούντιο όταν ηχογραφήθηκε το κομμάτι λίγο καιρό αργότερα, τον Αύγουστο του 1984 στα Advision Studios ήταν ο μηχανικός ήχου του Michael, Chris Porter, και δύο βοηθοί. Αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο. Ο Michael είχε αποκτήσει τόση αυτοπεποίθηση ώστε ήδη είχε βρει το «θράσος» να απορρίψει μια εκδοχή του Careless Whisper σε παραγωγή του διάσημου παραγωγού Jerry Wexler, ενώ το Everything She Wants το ηχογράφησε σχεδόν ολομόναχος σ’ ένα στούντιο στο Παρίσι.

Αλλά και η σχέση του ίδιου του George Michael με το Last Christmas ήταν προβληματική –  φοβόταν ότι θα ήταν το μόνο πράγμα για το οποίο θα τον θυμόντουσαν και δεν το είχε αποδεχτεί παρά μόνο πολύ αργότερα στην καριέρα του.

Προκειμένου να δημιουργηθεί η απαιτούμενη ατμόσφαιρα, το στούντιο είχε στολιστεί αυγουστιάτικα με σπαράγματα χριστουγεννιάτικης διακόσμησης. Το Advision δεν ήταν και το πιο προηγμένο στούντιο. Δεν υπήρχε κανένα ίχνος του σύντομα πανταχού παρόντος sampler ή της σύγχρονης τεχνολογίας που σχετιζόταν με την ποπ μουσική εκείνη την εποχή. Το Last Christmas ηχογραφήθηκε μόνο με τη χρήση ένος drum machine και ένος Roland Juno-60 synth – πρακτικά ήταν ένα synthpop κομμάτι με πρόσθετα γιορτινά κουδούνια έλκυθρου. Αυτό ήταν αρκετό για τον Michael, ο οποίος τεχνικά δεν ήταν μουσικός, και η απογυμνωμένη από φωνητικά, ορχηστρική εκδοχή του κομματιού αποκάλυπτε πόσο απλό αλλά αποτελεσματικό ήταν. Μοιάζει σαν ευτελή μαγεία – σαν ένα τραγούδι που ήταν πάντα εκεί έξω στον αιθέρα, το οποίο βρήκε και συνέλαβε ο George Michael.

Το Last Christmas δεν είχε να κάνει με τη λάμψη ή τη μουσικότητα, αλλά περισσότερο με το φωνητικό συναίσθημα του σπαραγμού και της λαχτάρας που εκφράζει ο George Michael. Είναι ένα δείγμα της γλυκόπικρης φύσης που χαρακτηρίζει την ιδανική ποπ – ακούγεται σχεδόν χαρούμενο παρότι αντικατοπτρίζει το πένθος μιας διαλυμένης σχέσης. Υπάρχει μια δόση εμμονικής διάθεσης στους στίχους, ειδικά στην στροφή «this year to save me from tears, I’ll give it to someone special». Το συναίσθημα είναι σκιώδες και σχεδόν απειλητικό, κι όμως ακούγεται σα να σου χαϊδεύει κάποιος απαλά τα μαλλιά. Γνωρίζοντας αυτά που ξέρουμε τώρα, αναφερόταν τελικά σε μια κρυφή σχέση, με τον «κάποιον ξεχωριστό» να είναι άντρας;

40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων» Facebook Twitter
Το ‘Last Christmas’ δεν είχε να κάνει με τη λάμψη ή τη μουσικότητα, αλλά περισσότερο με το φωνητικό συναίσθημα του σπαραγμού και της λαχτάρας που εκφράζει ο George Michael.

Το Last Christmas ήταν προορισμένο για να γίνει επιτυχία, αλλά επίσης όλοι πίστευαν ότι θα είχε σύντομη διάρκεια ζωής. Οι πέντε εβδομάδες του ως «παράνυμφος» του Band Aid, που το κράτησε τότε μια θέση πίσω από την κορυφή των επιτυχιών στη Βρετανία, ήταν αρκετές για να το καταστήσουν το νούμερο δύο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών. Από τότε όμως, αρνείται να εξαφανιστεί.

Δεν υπάρχει τίποτα πιο οδυνηρό από τον θάνατο ενός δημιουργού μιας μεγάλης χριστουγεννιάτικης επιτυχίας, που συμβαίνει στο τέλος της χρονιάς. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το Fairytale Of New York με τον Shane MacGowan (πέθανε στις 30 Νοεμβρίου 2023) και την Kirsty MacColl (18 Δεκεμβρίου 2000), το It's Beginning To Look A Lot Like Christmas του Dean Martin (25 Δεκεμβρίου 1995), το Santa Baby της Eartha Kitt (25 Δεκεμβρίου 2008) ή το Happy Xmas (War Is Over) του John Lennon (8 Δεκεμβρίου 1980). Και φυσικά, το Last Christmas του George Michael, ο οποίος πέθανε ανήμερα Χριστουγέννων του 2016. Καμιά «χριστουγεννιάτικη» απώλεια δεν φάνηκε ποτέ πιο θλιβερή. Καθ' όλη τη διάρκεια εκείνης της ημέρας ακουγόταν σε όλο τον κόσμο το Last Christmas, καθώς ο τραγουδιστής του άφηνε την τελευταία του πνοή.

Αλλά και η σχέση του ίδιου του George Michael με το Last Christmas ήταν προβληματική –  φοβόταν ότι θα ήταν το μόνο πράγμα για το οποίο θα τον θυμόντουσαν και δεν το είχε αποδεχτεί παρά μόνο πολύ αργότερα στην καριέρα του. Κι όμως, το τραγούδι είναι πάντα εδώ, ξανά και ξανά, έχοντας επιβιώσει από μια σειρά από διασκευές, από την Dalida μέχρι την Taylor Swift. Κατά καιρούς έχει εμπλακεί σε «εορταστικές» μάχες με το All I Want For Christmas is You της Mariah Carey, φτάνοντας επιτέλους στο νούμερο ένα τον Ιανουάριο του 2021, επιστρέφοντας και πάλι στην κορυφή το επόμενο έτος για να ολοκληρώσει πέρσι την πραγματική του αποστολή, κατακτώντας το νούμερο ένα ανήμερα των Χριστουγέννων το 2023.

Wham! - Last Christmas

Με στοιχεία από The Quietus

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ