Αυτός ήταν ο παππούς του ελληνικού rock στην Ελλάδα

Αυτός ήταν ο παππούς του ελληνικού rock στην Ελλάδα Facebook Twitter
Ο Ανδρέας Γιακουμέλλος με το συγκρότημα των Socrates στα μέσα της δεκαετίας του 1980
0

 

Ακριβώς δέκα χρόνια πέρασαν από τότε που βρήκα το τηλέφωνο του Ανδρέα Γιακουμέλλου, του ιδιοκτήτη του ''Κυττάρου'' της οδού Ηπείρου, που μιλήσαμε και που όχι μόνο δέχτηκε να μας ''ανοίξει'' το μαγαζί μέρα μεσημέρι για γύρισμα, αλλά και να καταθέσει τη δική του μαρτυρία μεσ' στην ταινία ''Ζωντανοί στο Κύτταρο - Σκηνές Ροκ''. Δέκα χρόνια κιόλας! Σήμερα ξανάκουσα τη φωνή του γιού του, του Μίμη, να μου ανακοινώνει με θλίψη τη δυσάρεστη είδηση: ''Πάει ο κυρ-Ανδρέας, έφυγε...''

Ένας κόμπος ανέβηκε στο λαιμό μου και ας μου συγχωρεθεί ο προσωπικός τύπος γραφής για μία ακόμη φορά. Το ''Κύτταρο'' και ο κυρ-Ανδρέας είναι πια ένα κομμάτι της ζωής μου, αφού είχα την ευκαιρία να δουλέψω κοντά στους Γιακουμέλλους για μία τριετία.

Το γοητευτικό στην περίπτωση του Γιακουμέλλου είναι ό,τι υπήρξε ένας βαθύτατα λαϊκός άνθρωπος που στήριξε την ελληνική rock σκηνή, αντιμετωπίζοντας λίγο - πολύ τους νεαρούς τότε ροκάδες ως παιδιά του. ''Μου άρεσε η τρέλα των πιτσιρικάδων, του Σαββόπουλου - 25 χρονών ήταν τότε, του Πουλίκα, των Socrates. Τους λαϊκούς τους είχαμε φάει με το κουτάλι, ενώ τα παιδιά αυτά έφερναν κάτι καινούργιο από το πώς ντύνονταν μέχρι το πώς έβγαιναν στη σκηνή'' ήταν κάποια από τα λόγια του.

Αυτός ήταν ο παππούς του ελληνικού rock στην Ελλάδα Facebook Twitter
Ο Ανδρέας Γιακουμέλλος με τον συνθέτη Λουκιανό Κηλαηδόνη στα μέσα της δεκαετίας του 1980.

 

Η εμπλοκή του Ανδρέα Γιακουμέλλου με το ''Κύτταρο'' ξεκινά το 1970, όταν δουλεύει γκαρσόνι εκεί. Η επιχείρηση ανήκει στον Παύλο Ζέρβα, ο οποίος μόλις είχε ακούσει τη συμβουλή του Σαββόπουλου για να μετατρέψει τη ντισκοτέκ ''If'' σε rock club με την ονομασία ''Κύτταρο''. Ως γνωστόν, ο ίδιος χώρος λειτουργούσε ως το χειμερινό παράρτημα του περίφημου ''Φαληρικόν'', ιδιοκτησίας Μαργωμένου, όπου είχαν περάσει και η Μαρινέλλα με τον Καζαντζίδη.

Το 1973, λόγω χρεών, ο Ζέρβας δέχεται να πουλήσει τη μισή επιχείρηση στον καλό του υπάλληλο, τον Γιακουμέλλο. Για μια ολόκληρη χρονιά συνδιαχειρίζονται το μαγαζί και επιμελούνται τα προγράμματα. Από το ΄74 και μετά που ο Ζέρβας αποσύρεται, το ''Κύτταρο'' περνάει 100% στα χέρια του Ανδρέα.

Ουσιαστικά μέχρι και το 2007 που το ''Κύτταρο'' ξανάνοιξε ως rock λαϊβάδικο υπό τη διεύθυνση του γιου του, Μίμη Γιακουμέλλου, ο Ανδρέας ποτέ δεν το εγκατέλειψε. Γι'αυτό και πριν μερικά χρόνια, θα τον έβλεπες να κάθεται στην καρεκλίτσα του επί της οδού Ηπείρου, καλαμπουρίζοντας με τους νέους ροκάδες μουσικούς.

Όλο ιστορίες ήταν αυτός ο άνθρωπος! Και πως να μην ήταν; Επί των ημερών του, στο ''Κύτταρο'' στήθηκαν φελλινικά δρώμενα: Αγώνες μακαρονοφαγίας και διαγωνισμοί πάλης με υποψήφιους παλαιστές σε αυτοσχέδιο ρινγκ. Μοναδικές βραδιές με τους παλιούς ρεμπέτες και τη Δανάη Στρατηγοπούλου στα ποιήματα και τα τραγούδια του Pablo Neruda. Τα γυρίσματα της ταινίας ''Χαίρω πολύ...Σαββόπουλος'' με τον σκηνοθέτη Λάκη Παπαστάθη να έχει στήσει μηχανή λήψης 35mm μέσα στο ''Κύτταρο'' - δίπλα στον Σαβόπουλο τότε και ο Ευγένιος Σπαθάρης με τον μπερντέ του, η Στέλλα Γαδέδη στο φλάουτο, ο Γιώργος Γαβαλάς στο μπάσο και πολλοί άλλοι μουσικοί. Κι ακόμη, οι παραστάσεις του Γιάννη Μαρκόπουλου που άφησαν εποχή με τον Παύλο Σιδηρόπουλο, τη Μοσχολιού, τον Χαλκιά και τον Γαργανουράκη. Όλα αυτά στα 70s.

Διότι και στα 80s, από το ''Κύτταρο'' είχαν περάσει ο Τζίμης Πανούσης με τις Μουσικές Ταξιαρχίες του, η παρέα Μπουλάς - Ζουγανέλης - Γιοκαρίνης - Λάκης Παπαδόπουλος - Σοφία Βόσσου - Αφροδίτη Μάνου κ.α., ο Λουκιανός Κηλαηδόνης, ο Δήμος Μούτσης, οι Socrates σε βραδιές blues και γενικά οτιδήποτε θα οριζόταν ως εναλλακτικό στη νυχτερινή διασκέδαση της Αθήνας. Αξέχαστη η ιστορία του κυρ-Ανδρέα με τον Παύλο Σιδηρόπουλο που του τηλεφώνησε στις 7 το πρωί μέσα από το ''Κύτταρο'' για να πάει κάποιος να του ανοίξει, αφού τον είχαν...ξεχάσει από το προηγούμενο βράδυ στις τουαλέτες του club και είχαν κλειδώσει!

Την παρακμή του το ''Κύτταρο'' την πέρασε για μία δεκαετία, από το 1992 έως το 2002, με μοναδικές παραστάσεις ατόφιου λούμπεν σκυλάδικου, των οποίων ''πρωταγωνιστές'' ήταν συχνά ο Μαργαρίτης, ο Σταύρος Λιβυκός, ο Δημήτρης Ματσούκας - πατέρας της γνωστής ηθοποιού, μέχρι και η Στέλλα Μπεζαντάκου. Κατά υποκειμενική εκτίμηση, ωστόσο, είναι μάλλον αδικία να μιλάμε για παρακμή. Και εξηγούμαι: Η μαγκιά του Γιακουμέλλου ήταν ό,τι άλλαξε το μαγαζί από ιστορικό rock club σε cult σκυλάδικο, διατηρώντας το ίδιο όνομα από το 1970! Κάποιοι μάλιστα θα τον θυμούνται να παίρνει το μικρόφωνο κι ο ίδιος και να σιγοντάρει τους λαϊκούς τραγουδιστές!

Υπάρχουν κι άλλες ιστορίες για τον κυρ-Ανδρέα που δε γίνεται να δημοσιοποιηθούν. Αρκετοί μουσικοί ροκάδες που τον γνώρισαν στα νιάτα τους και τα επόμενα χρόνια περιθωριοποιήθηκαν, περνούσαν ακόμη από το ''Κύτταρο'' κι αυτός τους χαρτζιλίκωνε σα να ήταν μέλη της οικογένειας του. Δεν ξεχνιούνται αυτές οι καταστάσεις που, δυστυχώς, ολοένα και σπανίζουν στις μέρες μας.

''Πες μου κάτι ωραίο που θυμάσαι πάντα'' τον είχα ρωτήσει μια φορά που πίναμε τον καφέ μας στο πεζοδρόμιο, έξω από το ''Κύτταρο''. ''Τον Τάσο Λειβαδίτη, τον ποιητή'' μου απάντησε και το βλέμμα του άστραψε. ''Έμενε εδώ παρακάτω. Περνούσε κάθε μέρα με τη γυναίκα του, σταματούσε, μας χαιρετούσε, ρωτούσε ποιοι νέοι θα παίξουν απόψε και έφευγε. Τι ωραίος κύριος''! Έτσι, λοιπόν, ας μη σκάμπαζε από ποίηση ο Γιακουμέλλος. Ας μην ανήκε σε κάποια γνωστή παρέα ''καταραμένων'' διανοούμενων της εποχής. Ας μην ήταν καν μουσικός. Διέθετε, όμως, τέτοιο καλλιτεχνικό ένστικτο και αγαπούσε τόσο τη νιότη ώστε δικαίως θα του αποδιδόταν τώρα ο χαρακτηρισμός του Παππού του ελληνικού rock!

Η κηδεία, κατόπιν επιθυμίας του, πραγματοποιείται σήμερα στη γενέτειρα του, τη Ζάκυνθο. Στα σίγουρα αν γινόταν σε κάποιο νεκροταφείο της Αθήνας, θα είχαμε την πλέον rock κηδεία στα χρονικά. Ήταν 84 ετών και αφήνει πίσω του την, επί 60 χρόνια, αγαπημένη του σύζυγο και τα τρία παιδιά του, τον Μίμη, τον Γιάννη και τη Φανή.

Γεια σου, κυρ-Ανδρέα, καλό ταξίδι. Θα σε θυμόμαστε πάντα!

Η μορφή και ο λόγος του Ανδρέα Γιακουμέλλου διασώθηκαν στο μουσικό ντοκιμαντέρ ''Ζωντανοί στο Κύτταρο - Σκηνές Ροκ'' (2006). Τον βλέπετε από το 8΄, 36΄΄

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ