Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015)

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
0

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter

 

Η μουσική σταδιοδρομία του Βαγγέλη Βέκιου ξεκινάει ουσιαστικά στα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν, όντας έφηβος ντράμερ, εντάσσεται στις Μουσικές Ταξιαρχίες του Τζίμη Πανούση. Για την ακρίβεια, εκείνος παίζει ντραμς στο ''Disco Tsoutsouni'', το θρυλικό ντεμπούτο του συγκροτήματος από το 1977, που έμελλε να πρωτοκυκλοφορήσει το 1980 σε κασέτα και πολλά χρόνια μετά - πρόσφατα δηλαδή - έως και σε CD premium σε εφημερίδα. Είχε προηγηθεί φυσικά η πρώτη ψηφιακή κυκλοφορία του ''Disco Tsoutsouni'' το 1996 μαζί με το βιβλίο του Πανούση, ''Υγιεινή Διαστροφή'' (εκδόσεις Όπερα).

Δική του ιδέα ήταν και ο ραδιοσταθμός Στο Κόκκινο 105,5 με αρχικό σκοπό τη δημιουργία ενός ραδιοφώνου που δε θα έπαιζε τα ίδια και τα ίδια, τα ''σκυλοβαρετά άτεχνα έντεχνα'', όπως τα έλεγε.

Με τις Μουσικές Ταξιαρχίες ο Βέκιος συμμετείχε στο πρώτο, εξίσου θρυλικό, ομότιτλο άλμπουμ τους στην EMI το 1982. Ένα άλμπουμ για το οποίο τόνοι μελάνι έχουν χυθεί, με μία υψηλή θέση μέσα στην ιστορία της ελληνικής ροκ σκηνής. Δύο χρόνια μετά, οι Μουσικές Ταξιαρχίες του Τζίμη Πανούση, με τον Βαγγέλη Βέκιο πάντα στα ντραμς, κυκλοφορούν στην ίδια εταιρεία το άλμπουμ ''Αν η γιαγιά μου είχε ρουλεμάν''. Στον τρίτο και τελευταίο δίσκο των Μουσικών Ταξιαρχίων, το live ''Hard Core'' (1985) από το Κύτταρο, ο Βέκιος είχε αποχωρήσει και στη θέση του έπαιζε ο Άκης Περδίκης. Τον επόμενο χρόνο, ο δίσκος ''Κάγκελα παντού'' θα είχε μόνο το όνομα του Τζίμη Πανούση στο εξώφυλλο.

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter

Στις αρχές των 80s, σχεδόν ταυτόχρονα με τις Μουσικές Ταξιαρχίες, ο Βέκιος υπήρξε δεύτερος ντράμερ των Vavoura Band του Τζώνη Βαβούρα, ενός καταπληκτικού - κατά τη γνώμη μου - ελληνικού ροκ συγκροτήματος με φειδωλή, δυστυχώς, δισκογραφία. Ο άλλος ντράμερ ήταν ο Θάνος Παπαποστόλου και, όπως μού'χε αφηγηθεί κάποτε ο Βαγγέλης, υπεύθυνος για την εμπλοκή του με τους Vavoura Band ήταν ο κιθαρίστας τους, Γιάννης Δρόλαπας, ο οποίος επίσης έπαιζε κιθάρα στις Μουσικές Ταξιαρχίες.

 

Το 1986 ο Βαγγέλης Βέκιος εμφανίζεται για πρώτη φορά ως στιχουργός και συνθέτης με το συγκρότημα Ντέρτι και τον ομότιτλο μεγάλο δίσκο στην ΕΜΙ. Ουσιαστικά, ένας κοινός του δίσκος με την τότε κοπέλα του, την ταλαντούχα ηθοποιό και τραγουδίστρια Ιωάννα Τσιριγκούλη. Τους Ντέρτι αποτελούσαν ο Βαγγέλης στα ντραμς φυσικά, η Τσιριγκούλη στο τραγούδι, ο Θοδωρής Δήμος στις κιθάρες και ο Γιάννης Γρηγορίου στο μπάσο. Συμμετείχαν, όμως, και ο Γιάννης Μπιθικώτσης στα λαϊκά όργανα (μπουζούκι, τζουράς, μπαγλαμάς), όπως και ο συνθέτης Δημήτρης Λέκκας (κανονάκι, λύρα, πιάνο). Εννέα τραγούδια: Εφτά σε στίχους και μουσική του Βέκιου, ένα σε μουσική της Τσιριγκούλη και σε στίχους του Βέκιου και άλλο ένα παραδοσιακό (''Το φεγγάρι κάνει βόλτα'') διασκευασμένο. Περίεργος δίσκος με ένα πρωτοποριακό, για τη ροκ αισθητική των 80s, συνταξίδεμα ηλεκτρικών και λαϊκών οργάνων. Ίσως οι Ντέρτι να εξέφραζαν από εκείνα τα χρόνια τις κατοπινές θέσεις του Βέκιου περί ελληνικού - ελληνόφωνου ροκ και ίσως γι'αυτό εξάλλου ο ίδιος να παραδεχόταν σε μουσικό επίπεδο τους προγενέστερους του, Σαββόπουλο, Κωχ και Γκαϊφύλλια, οι οποίοι έφτιαξαν μια ροκ σκηνή με εθνικά χαρακτηριστικά. ''Δεν τα καταλαβαίνω τα αγγλόφωνα γκρουπ'' έλεγε συχνά ο Βαγγέλης μέχρι και πριν μερικά χρόνια. ''Πως να πείσεις στα αγγλικά, όταν απ' το πρωί ως το βράδυ αποκαλείς μαλάκα τον κολλητό σου;''

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Ο Βαγγέλης Βέκιος με την Ιωάννα Τσιριγκούλη στο εξώφυλλο των Ντέρτι το 1986

 

Το 1988 κυκλοφορεί ο δίσκος ενός συγκροτήματος με τον Βαγγέλη Βέκιο ως ντράμερ. Επρόκειτο για το ομότιτλο άλμπουμ των Blue Light με έμφαση στα ορχηστρικά κομμάτια και στα πλήκτρα του συνθέτη τους, Σωκράτη Παπαχατζή. Άλλη σημαντική περίπτωση ο Παπαχατζής, ίσως ο μοναδικός ''λόγιος'' συνθέτης με απόλυτη γνώση όλων των μουσικών τάσεων, από την ποπ και την ελεκτρόνικα μέχρι τη σύγχρονη μουσική.

Το άλμπουμ δεν είχε καλή τύχη, παρ' όλο που μουσικά παρουσιάζει ακόμη και σήμερα μεγάλο ενδιαφέρον. Κυκλοφόρησε από την ανεξάρτητη ''Δικαίωμα Διάβασης'', αλλά οι Blue Light με τον Βέκιο είχαν κάνει την πρώτη τους δισκογραφική έξοδο με δύο κομμάτια στη συλλογή ''Cicadas: An electric guide to the greek underground'' (1987).

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Οι ΣΕΛΑΝΑ το 1989

Το 1989 σχηματίζονται οι ΣΕΛΑΝΑ με τον Βέκιο στα ντραμς, την Κρίστη Στασινοπούλου στο τραγούδι, τον Στάθη Καλυβιώτη στο μπάσο και τον έφηβο Κωστή Αναγνωστόπουλο στην κιθάρα. Από τις τάξεις τους είχε περάσει και ο κιθαρίστας Κλέονας Αντωνίου επίσης. Σύμφωνα με μαρτυρία της Κρίστης Στασινοπούλου, οι ΣΕΛΑΝΑ μπορεί να μην έκαναν δίσκο, άφησαν όμως καταπληκτικές ηχογραφήσεις, παίζοντας ένα πρωτοποριακό ιδίωμα γκαράζ σε ελληνικούς δρόμους. Συνήθως εμφανίζονταν σε μικρές μουσικές σκηνές με αξέχαστες κάποιες βραδιές πανσελήνου στο θεατράκι στο λόφο του Στρέφη.

 

Οι ΣΕΛΑΝΑ συμμετείχαν στο τρίτο φεστιβάλ ''Rock'n'Roll Beter New World'' της Μυκόνου εν έτει 1989, μια ιστορική στιγμή της ανεξάρτητης σκηνής στην Ελλάδα, αφού το παρόν έδωσαν περίπου 60 συγκροτήματα: Μεταξύ αυτών, οι Ριφιφί, ο Σταύρος Λογαρίδης, οι Purple Overdose, οι Metro Decay, οι Panx Romana και ο Τόλης Μαστρόκαλος πού'χε παίξει στο άλμπουμ ''Φλου'' της Σπυριδούλας. Ωστόσο, κορυφαία στιγμή στην πορεία των ΣΕΛΑΝΑ ήταν το opening που έκαναν στη συναυλία του Louis Tillet στο κλαμπ ''Cinema''.

Το συγκρότημα διαλύθηκε το 1991, αλλά όλο το 1990 άνοιγε τις συναυλίες του Παύλου Σιδηρόπουλου στο κλαμπ ''ΑΝ''. Μάλιστα, την 6η Δεκεμβρίου του ΄90, την ημέρα που πέθανε ο Σιδηρόπουλος, είχαν προγραμματισμένη συναυλία, αλλά τους τηλεφώνησε ο Κουτσούμπας, ο ιδιοκτήτης του ''ΑΝ'', για να τους μεταφέρει τη δυσάρεστη είδηση.

Έκτοτε, ο Βαγγέλης Βέκιος συνέχισε να είναι δραστήριος, όχι ασχολούμενος αποκλειστικά με τα μουσικά. Αρθρογραφούσε στον ''ΗΧΟ'' κι εκεί, κοντά στις αρχές του 2000, έγινε υπεύθυνος ρεπερτορίου της δισκογραφικής Hitch-Hyke Records. Ο δίσκος ''Τα μυστικά των βράχων'' των Κρίστης Στασινοπούλου - Στάθη Καλυβιώτη το 2002 ήταν μια δική του πρόταση στην εταιρεία, ενδεικτικό του δεσίματός του με τους μουσικούς, τους φίλους και γενικότερα με τους ανθρώπους.

Δική του ιδέα ήταν και ο ραδιοσταθμός Στο Κόκκινο 105,5 με αρχικό σκοπό τη δημιουργία ενός ραδιοφώνου που δε θα έπαιζε τα ίδια και τα ίδια, τα ''σκυλοβαρετά άτεχνα έντεχνα'', όπως τα έλεγε.

 

Ο Βέκιος είχε επεκταθεί και στη δημιουργία μουσικών σκηνών, μα όλοι γνωρίζουν πως δεν το έκανε για οικονομικούς λόγους, αλλά για να δίνει βήμα σε καλλιτέχνες, με τους οποίους αισθανόταν συγγενής αισθητικά. Αναφέρω το κλαμπ ''Χύμα'' στο Χολαργό, απ' όπου είχαν περάσει οι πάντες, και πιο πρόσφατα τη ''Μύγα'' στου Ψυρρή, στο ίδιο ακριβώς πνεύμα.

Στη δισκογραφία των τελευταίων χρόνων συνεργάστηκε ακόμη με τον Γιώργο Δημητριάδη (2000 - 2001) και τους Πυξ Λαξ (1993) ως ντράμερ, όπως και με τους Mode Plagal - Bosphorus ως παραγωγός στο άλμπουμ ''Του Βόσπορου το Πέρα'' (Hitch-Hyke Records, 2002).

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter

 

Τελευταίο μουσικό του project ήταν το συγκρότημα Ελελεύ. Κυκλοφόρησαν ένα και μοναδικό άλμπουμ το 2007 στη Hitch-Hyke Records με τραγουδίστρια την 28χρονη τότε Κύπρια Μαρία Πανοσιάν. Τα άλλα μέλη ήταν ο Αλέκος Αράπης από τους Απροσάρμοστους του Σιδηρόπουλου στο μπάσο, ο Χρήστος Καψαλάκης στις κιθάρες και το ηλεκτρικό μπουζούκι και ο Βαγγέλης Βέκιος στα ντραμς. Έντεκα τραγούδια περιέχονταν στο άλμπουμ, τα περισσότερα σε μουσική και στίχους του Βέκιου, με έναν ήχο που άρεσε στον δημιουργό τους να τον χαρακτηρίζει ''ψυχεδελικό ρεμπέτικο ροκ''.

Πρόθεση του Βέκιου ήταν να ακολουθήσει ακόμη ένα CD single με τις διασκευές των Ελελεύ σε τέσσερα αγαπημένα του ελληνικά τραγούδια, τη ''Ζαΐρα'' και την ''Αχάριστη'' του Βασίλη Τσιτσάνη, το ''Καίγομαι - Καίγομαι'' των Σταύρου Ξαρχάκου/ Νίκου Γκάτσου και τον ''Εφιάλτη της Περσεφόνης'' των Μάνου Χατζιδάκι/ Νίκου Γκάτσου - για το τελευταίο, θυμάμαι ότι τον είχα αποθαρρύνει, καθώς θεωρούσα βέβαιο ότι ο υιός Χατζιδάκις δεν θα έδινε την άδεια. Να όμως που μαθαίνω ότι η άδεια δόθηκε τελικά και το δισκάκι μπορεί να κυκλοφορήσει ''ελεύθερα''. Μόνο που ο Βαγγέλης δεν θα είναι εδώ για να το ακούσουμε όλοι μαζί, σαν μια παρέα με την ίδια αγάπη για τη ροκ μουσική και τα παρακλάδια της.

 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Δημοσίευμα στα ΝΕΑ της 14ης Ιουλίου του 1989 με το πρόγραμμα του φεστιβάλ ''Rock'n'Roll Beter New World''
 Βαγγέλης Βέκιος (1959 - 2015) Facebook Twitter
Οι ΣΕΛΑΝΑ το 1989 (Βαγγέλης Βέκιος, Στάθης Καλυβιώτης, Κρίστη Στασινοπούλου, Κωστής Αναγνωστόπουλος)

* Οι φωτογραφίες είναι από την ιστοσελίδα του Τζίμη Πανούση και από το αρχείο των Κρίστης Στασινοπούλου/ Στάθη Καλυβιώτη.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM
Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tsugranes

Μουσική / Η επιρροή των ελληνικών '90s -’00s στις Tsugranes και τον ήχο τους

Με αναφορές στον ΛεΠα και την Charli XCX, το τριμελές σχήμα από τα Γιάννενα, που άνοιξε τη συναυλία της Μαρίνας Σάττι στην Τεχνόπολη, φέρνει την πιο φρέσκια μουσική στην ελληνική ανεξάρτητη σκηνή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Khirki παντρεύουν το metal με τα ποραδοσιακά, σείοντας τις Συμπληγάδες 

Μουσική / Οι Khirki παντρεύουν το metal με παραδοσιακά στοιχεία και pop ευαισθησίες

Η νέα μπάντα του ελληνικού underground, που έχει ήδη ξεχωρίσει, ετοιμάζεται να αναχωρήσει για τη δεύτερη ευρωπαϊκή της περιοδεία, περιμένοντας το κοινό από κάτω να φωνάζει «the Greek song, the Greek song».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ