Blur vs. Oasis, σαν να μην πέρασε μια μέρα

ΕΠΕΞ Blur vs Oasis, σαν να μην πέρασε μια μέρα Facebook Twitter
Ένα από τα διασημότερα beefs στην ιστορία της ποπ κουλτούρας μεταξύ των δύο συγκροτημάτων που εκπροσωπούσαν δυο διαφορετικά στρατόπεδα της britpop.
0

Και εκεί που νόμιζες ότι είχες ξεμπερδέψει μια και καλή με την britpop, μερικά πράγματα επανέρχονται, όπως η λατρεία των Βρετανών για τους Oasis και η κόντρα τους με τους Blur. Παλιές, καθόλου καλές εποχές, που καλύτερα να παραμείνουν στο παρελθόν για όσους τις θυμούνται.

Ένα από τα διασημότερα beefs στην ιστορία της ποπ κουλτούρας –και πιο αναχρονιστικά, αν αναλογιστεί κανείς ότι προϋπήρχε αυτό των Beatles με τους Stones‒, καθώς τα δύο συγκροτήματα εκπροσωπούσαν δυο διαφορετικά στρατόπεδα της britpop.

Οι Oasis (Liam και Noel Gallagher, Paul Arthurs, Paul McGuigan και Tony McCarroll) ήταν τα λαϊκά παιδιά της εργατικής τάξης από το Μάντσεστερ και είχαν έναν πιο επίπεδο ροκ ήχο, ενώ οι Blur από το Λονδίνο (Damon Albarn, Graham Coxon, Alex James, Dave Rowntree) ήταν πάντα οι πιο κυριλέ, μεσοαστοί φοιτητές με art-pop ευαισθησίες. Στο απόγειο της κόντρας τους το 1995 τα δυο γκρουπ αποφάσισαν να κυκλοφορήσουν τα σινγκλ «Roll with It» (Oasis) και «Country House» (Blur) την ίδια ημέρα. Ακολούθησε ένα όργιο δημοσιευμάτων για το ποιος θα κυριαρχούσε στα τσαρτ και η απίστευτη δήλωση του Noel Gallagher που ευχόταν ο Damon Albarn να κολλήσει HIV και να πεθάνει.

Ό,τι και να συμβεί πάντως στην προκειμένη περίπτωση, τα λόγια ενός από τους αγαπημένους μου Βρετανούς μουσικοκριτικούς, του Neil Kulkarni, ακούγονται πάντοτε επίκαιρα: «Ποτέ με τους Oasis, βλέπετε προτιμώ τη μουσική». Το 2023 και με τόση μουσική τριγύρω, θα ήταν παράλογο κάτι διαφορετικό.

Τελικά, κέρδισαν οι Blur τη συγκεκριμένη μάχη, αλλά τα καραγκιοζιλίκια του Noel και του Liam έπιασαν τόπο κι έκαναν τους Oasis το σημαντικότερο βρετανικό συγκρότημα της δεκαετίας του ’90, που γνώρισε τεράστια επιτυχία.  

Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά, τα δυο γκρουπ μοιάζουν να συγχρονίζονται ξανά. Οι Blur ήδη ανακοίνωσαν την επιστροφή τους επίσημα μετά από οκτώ χρόνια αδράνειας, κυκλοφορώντας το «The Narcissist», το πρώτο δείγμα από το ένατο άλμπουμ τους «The ballad of Darren». Από την άλλη, υπάρχει μια έντονη φημολογία τους τελευταίους δυο μήνες για μια πιθανή συμφιλίωση των αδελφών Gallagher ‒ είχαν διαλύσει τους Oasis το 2009, επειδή δεν άντεχαν ο ένας τον άλλον. Ό,τι και να συμβεί πάντως στην προκειμένη περίπτωση, τα λόγια ενός από τους αγαπημένους μου Βρετανούς μουσικοκριτικούς, του Neil Kulkarni, ακούγονται πάντοτε επίκαιρα: «Ποτέ με τους Oasis, βλέπετε προτιμώ τη μουσική». Το 2023 και με τόση μουσική τριγύρω, θα ήταν παράλογο κάτι διαφορετικό.

Blur - The Narcissist

Ρωτήσαμε εννέα άτομα που ασχολούνται με τη μουσική αν έχουν αλλάξει προτιμήσεις σήμερα.

«Στις αρχές της τελευταίας δεκαετίας του 20ού αιώνα οι Autechre θα αναποδογυρίσουν το χιπ-χοπ με industrial ρυθμούς και τζαζ, οι Drexciya θα βυθιστούν στον “μαύρο” Ατλαντικό ψάχνοντάς τις ρίζες τους και όταν ο Aphex Twin θα μας δείξει πως είναι να αποδομείς όλη την ιστορία της ηλεκτρονικής μουσικής, οι Blur και οι Oasis απλώς θα φορέσουν τα αδιάβροχα των Who και θα κρατήσουν τα ηλίθια κουρέματα των Beatles αντίστοιχα». — Voltnoi Brege Artistic Director, Movement Radio

«Απρόσμενο το revival στο δίπολο Blur vs. Oasis, but I’m a sucker for nostalgic shit. Αμφότεροι μου λείπουν, όμως οι Blur λίγο παραπάνω. Tόσο στιχουργικά –ιδιαίτερα σε καιρούς που… modern life is rubbish– όσο και μουσικά, αφού οι electro και gospel πειραματισμοί τους ξέφυγαν κάποτε δημιουργικά από την κιθαριστική cool britannia. Το βασικό όμως είναι ότι αν θέλαμε family drama αλά Oasis, το βρίσκαμε μάλλον και σπίτι μας». — Ναταλία Πετρίτη, δημοσιογράφος, Αvopolis.gr

«Αν με ρώταγες το 1995, την εποχή του τεράστιου “Morning Glory”, θα σου έλεγα σίγουρα Oasis. Νιώθω όμως ότι μετά παρέμειναν λίγο στάσιμοι. Αντίθετα, οι Blur εξέλιξαν τον ήχο τους ραγδαία, πειραματίστηκαν, άφησαν πίσω τους τo britpop και κατέληξαν σε αριστουργήματα όπως το “13”. Επίσης, θεωρώ τον Damon Albarn μια ξεχωριστή μουσική ιδιοφυΐα. Blur, λοιπόν, παρότι δεν με ενθουσίασε το τελευταίο τους κομμάτι». — Παιδί Τραύμα, μουσικός

«Παρόλο που δεν ήμουν ποτέ ιδιαίτερος φαν τέτοιου είδους διλημμάτων, θυμάμαι ακόμα τη μέρα που, ως παιδί, έπεσα πάνω στο βιντεοκλίπ του “Coffee and TV” στο MTV, και το σοκ που με έκανε να νιώσω. Οι Blur απέδειξαν ότι ο χαρακτηρισμός τους ως britpop συγκροτήματος ήταν μάλλον άδικος, αφού τόλμησαν τα πάντα, από το πιο πιασάρικο ποπ μέχρι trip-hop και ψυχεδέλεια, και από τη σχεδόν αλαζονική εξωστρέφεια μέχρι την απόλυτη σκοτεινή εσωστρέφεια, αφήνοντας μια παρακαταθήκη που επηρέασε τις μπάντες την επόμενη δεκαετία». — Johnny Labelle, μουσικός

ΕΠΕΞ Blur vs Oasis, σαν να μην πέρασε μια μέρα Facebook Twitter
Οι Blur.
ΕΠΕΞ Blur vs Oasis, σαν να μην πέρασε μια μέρα Facebook Twitter
Οι Oasis.

«Αν με ρωτούσες στα χρόνια του σχολείου, σίγουρα θα απαντούσα: “Oasis δαγκωτό»!”. Το rock ‘n’ roll attitude των αδελφών Gallagher φάνταζε πιο cool στον έφηβο εαυτό μου. Σήμερα, όμως, φέρνοντας στο μυαλό μου κομμάτια όπως το “Universal” ή το “Sing”, δεν μπορώ να απαντήσω κάτι διαφορετικό από Blur. Ωστόσο, οι Oasis θα έχουν πάντα μια θέση στην καρδιά μου». — Αντώνης Κωνσταντάρας / Tony Bluebird, Μουσικός

«Καταρχάς, δεν είχα πραγματικά ιδέα ότι έβγαλαν καινούργιο κομμάτι οι Blur, επομένως πρέπει να το ακούσω. Νομίζω ότι γενικά διαλέγω Blur από άποψη ήχου και συνολικής δισκογραφίας. Τους άκουγα περισσότερο στα φοιτητικά μου χρόνια ‒ στη μέση αγγλική παμπ τους έπαιζαν λίγο παραπάνω απ’ ό,τι τους Oasis. Bέβαια, η έφηβη Βασιλίνα θα με έβριζε τώρα, γιατί είχε μια έξτρα αγάπη στους Oasis και όλα τους τα χιτάκια. Είχε και την πλάκα τους το beef που ζούσαν τα αδέρφια μεταξύ τους». — Vassilina, μουσικός

«Blur ναι. Oasis, who; To 1995 η μουσική βιομηχανία επιχείρησε να επαναλάβει την ultra εμπορική κόντρα των ’60s με τους Beatles και τους Stones, με νέα, φρέσκα πρόσωπα. Οι Blur, τα κολεγιόπαιδα με επιρροές από Kinks και Bowie, και οι Oasis, παιδιά της εργατικής τάξης με συμπεριφορά οπαδική μετά από 10 μπίρες σε παμπ, μάχονταν για τη Νο1 θέση στα τσαρτ. Ελάχιστα πλέον ενδιαφέρει ποιοι νίκησαν και ακόμη λιγότερο η ανανέωση αυτής της κόντρας. Οι δίσκοι δεν πουλάνε πλέον όσο παλιά και υπάρχει πολυδιάσπαση της μουσικής, οπότε ένα τέτοιο γεγονός πιάνει μια γωνίτσα στον χάρτη. Ακόμη και αν επιστρέψουν οι Oasis, οι Blur, που μόλις κυκλοφόρησαν το νέο τους κομμάτι, έχουν κερδίσει το παιχνίδι τόσο σε ποιότητα όσο και συνέπεια και ο Damon Albarn είναι μία από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες της μουσικής πολύ περισσότερο κάθε Gallagher». — Σάκης Δημητρακόπουλος, δημοσιογράφος

«Αν με ρωτούσες μια-δυο δεκαετίες νωρίτερα, θα σου απαντούσα σίγουρα Blur, κυρίως επειδή θαύμαζα τις καλλιτεχνικές ανησυχίες και τους πειραματισμούς του Damon Albarn. Μεγαλώνοντας, όμως, έπιασα τον εαυτό μου να μην μπορεί να αντισταθεί στις πανέξυπνες συνθέσεις των Oasis και να εκτιμάει συνολικότερα την ικανότητα να γράψει κανείς ένα κολλητικό ποπ κομμάτι, που στην πραγματικότητα δεν είναι καθόλου εύκολη δουλειά». — Σπύρος Χούντας, Early Birds, Nostos 100,6

«Το “Ρlease, don’t put your life in the hands of a rock’n’ roll band” είναι μια πικρή και ευφυής συμπύκνωση της ουσίας του rock ‘n’ roll. Στην πραγματικότητα, δεν τέθηκε ποτέ δίλημμα: τα εξωστρεφή, anthemic τραγούδια των Oasis φέρουν, κατά τη γνώμη μου, μια εποχή με έναν τρόπο που η (θαυμάσια!) μουσική των Blur δεν μπόρεσε. Είναι και η μυθολογία: οι καβγάδες, ο Βορράς, η εργατική τάξη και η εκτόξευση από τις παμπ στη διασημότητα, το εξώφυλλο του “Vanity Fair” με τον Liam και την Patsy Kensit ξαπλωμένους με τα εσώρουχα πάνω στη βρετανική σημαία. Και τι είναι το ροκ χωρίς τη μυθολογία; Τίποτα». — Χρύσα Οικονομοπούλου, Early Birds, Nostos 100,6

Oasis - To Be Where There's Life

Ας θυμηθούμε τι είπαν οι άλλοι:

Διάσημοι εναντίον Blur

«Οι Blur είναι μια προκάτ, δήθεν μπάντα. Τους λείπει η αυθεντικότητα» John Lydon, Sex Pistols

«Οι Blur είναι ο ήχος της μετριότητας. Δεν έχουν καμιά ουσία» Morrissey, The Smiths

«Βρίσκω τη φωνή του Damon Albarn εξαιρετικά ενοχλητική. Δεν την αντέχω» Tim Burgess, The Charlatans

«Η μουσική των Blur είναι μια χλιαρή εκδοχή καλύτερων γκρουπ που προηγήθηκαν από αυτούς» Richard Ashcroft, The Verve

Διάσημοι εναντίον Oasis

«Μισώ τον μισογύνη, αλαζόνα Noel Gallagher. Πιστεύω ότι είναι ένας ηλίθιος» Lily Allen

«Οι Oasis ήταν ένα πολύ βαρετό γκρουπ, δεν καταλαβαίνω γιατί ήταν τόσο δημοφιλείς» Michael Eavis, ιδρυτής του Glastonbury Festival

«Νομίζω ότι οι Oasis είναι μια αηδία και μισή. Είναι η ντροπή της βρετανικής μουσικής», Jarvis Cocker, Pulp

«Ο Noel Gallagher έχει αρκετά περιορισμένο λεξιλόγιο όσον αφορά την τραγουδοποιία» Alex Turner, Arctic Monkeys

«Είναι χάλια» Keith Richards, The Rolling Stones

«Δεν μπορείς να χορέψεις, το νέο τους άλμπουμ είναι απαράδεκτο» Mick Jagger, The Rolling Stones

«Η μουσική τους δεν έχει βάθος και αυτός ο Liam είναι μεγάλος μπελάς. Το συγκρότημα δεν τον χρειάζεται» George Harrison, The Beatles

«Είναι δευτεράτζες και έχουν μεγάλη ιδέα για τον εαυτό τους. Για μένα δεν σημαίνουν τίποτα» Paul McCartney, The Beatles

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM