Blur vs. Oasis, σαν να μην πέρασε μια μέρα

ΕΠΕΞ Blur vs Oasis, σαν να μην πέρασε μια μέρα Facebook Twitter
Ένα από τα διασημότερα beefs στην ιστορία της ποπ κουλτούρας μεταξύ των δύο συγκροτημάτων που εκπροσωπούσαν δυο διαφορετικά στρατόπεδα της britpop.
0

Και εκεί που νόμιζες ότι είχες ξεμπερδέψει μια και καλή με την britpop, μερικά πράγματα επανέρχονται, όπως η λατρεία των Βρετανών για τους Oasis και η κόντρα τους με τους Blur. Παλιές, καθόλου καλές εποχές, που καλύτερα να παραμείνουν στο παρελθόν για όσους τις θυμούνται.

Ένα από τα διασημότερα beefs στην ιστορία της ποπ κουλτούρας –και πιο αναχρονιστικά, αν αναλογιστεί κανείς ότι προϋπήρχε αυτό των Beatles με τους Stones‒, καθώς τα δύο συγκροτήματα εκπροσωπούσαν δυο διαφορετικά στρατόπεδα της britpop.

Οι Oasis (Liam και Noel Gallagher, Paul Arthurs, Paul McGuigan και Tony McCarroll) ήταν τα λαϊκά παιδιά της εργατικής τάξης από το Μάντσεστερ και είχαν έναν πιο επίπεδο ροκ ήχο, ενώ οι Blur από το Λονδίνο (Damon Albarn, Graham Coxon, Alex James, Dave Rowntree) ήταν πάντα οι πιο κυριλέ, μεσοαστοί φοιτητές με art-pop ευαισθησίες. Στο απόγειο της κόντρας τους το 1995 τα δυο γκρουπ αποφάσισαν να κυκλοφορήσουν τα σινγκλ «Roll with It» (Oasis) και «Country House» (Blur) την ίδια ημέρα. Ακολούθησε ένα όργιο δημοσιευμάτων για το ποιος θα κυριαρχούσε στα τσαρτ και η απίστευτη δήλωση του Noel Gallagher που ευχόταν ο Damon Albarn να κολλήσει HIV και να πεθάνει.

Ό,τι και να συμβεί πάντως στην προκειμένη περίπτωση, τα λόγια ενός από τους αγαπημένους μου Βρετανούς μουσικοκριτικούς, του Neil Kulkarni, ακούγονται πάντοτε επίκαιρα: «Ποτέ με τους Oasis, βλέπετε προτιμώ τη μουσική». Το 2023 και με τόση μουσική τριγύρω, θα ήταν παράλογο κάτι διαφορετικό.

Τελικά, κέρδισαν οι Blur τη συγκεκριμένη μάχη, αλλά τα καραγκιοζιλίκια του Noel και του Liam έπιασαν τόπο κι έκαναν τους Oasis το σημαντικότερο βρετανικό συγκρότημα της δεκαετίας του ’90, που γνώρισε τεράστια επιτυχία.  

Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά, τα δυο γκρουπ μοιάζουν να συγχρονίζονται ξανά. Οι Blur ήδη ανακοίνωσαν την επιστροφή τους επίσημα μετά από οκτώ χρόνια αδράνειας, κυκλοφορώντας το «The Narcissist», το πρώτο δείγμα από το ένατο άλμπουμ τους «The ballad of Darren». Από την άλλη, υπάρχει μια έντονη φημολογία τους τελευταίους δυο μήνες για μια πιθανή συμφιλίωση των αδελφών Gallagher ‒ είχαν διαλύσει τους Oasis το 2009, επειδή δεν άντεχαν ο ένας τον άλλον. Ό,τι και να συμβεί πάντως στην προκειμένη περίπτωση, τα λόγια ενός από τους αγαπημένους μου Βρετανούς μουσικοκριτικούς, του Neil Kulkarni, ακούγονται πάντοτε επίκαιρα: «Ποτέ με τους Oasis, βλέπετε προτιμώ τη μουσική». Το 2023 και με τόση μουσική τριγύρω, θα ήταν παράλογο κάτι διαφορετικό.

Blur - The Narcissist

Ρωτήσαμε εννέα άτομα που ασχολούνται με τη μουσική αν έχουν αλλάξει προτιμήσεις σήμερα.

«Στις αρχές της τελευταίας δεκαετίας του 20ού αιώνα οι Autechre θα αναποδογυρίσουν το χιπ-χοπ με industrial ρυθμούς και τζαζ, οι Drexciya θα βυθιστούν στον “μαύρο” Ατλαντικό ψάχνοντάς τις ρίζες τους και όταν ο Aphex Twin θα μας δείξει πως είναι να αποδομείς όλη την ιστορία της ηλεκτρονικής μουσικής, οι Blur και οι Oasis απλώς θα φορέσουν τα αδιάβροχα των Who και θα κρατήσουν τα ηλίθια κουρέματα των Beatles αντίστοιχα». — Voltnoi Brege Artistic Director, Movement Radio

«Απρόσμενο το revival στο δίπολο Blur vs. Oasis, but I’m a sucker for nostalgic shit. Αμφότεροι μου λείπουν, όμως οι Blur λίγο παραπάνω. Tόσο στιχουργικά –ιδιαίτερα σε καιρούς που… modern life is rubbish– όσο και μουσικά, αφού οι electro και gospel πειραματισμοί τους ξέφυγαν κάποτε δημιουργικά από την κιθαριστική cool britannia. Το βασικό όμως είναι ότι αν θέλαμε family drama αλά Oasis, το βρίσκαμε μάλλον και σπίτι μας». — Ναταλία Πετρίτη, δημοσιογράφος, Αvopolis.gr

«Αν με ρώταγες το 1995, την εποχή του τεράστιου “Morning Glory”, θα σου έλεγα σίγουρα Oasis. Νιώθω όμως ότι μετά παρέμειναν λίγο στάσιμοι. Αντίθετα, οι Blur εξέλιξαν τον ήχο τους ραγδαία, πειραματίστηκαν, άφησαν πίσω τους τo britpop και κατέληξαν σε αριστουργήματα όπως το “13”. Επίσης, θεωρώ τον Damon Albarn μια ξεχωριστή μουσική ιδιοφυΐα. Blur, λοιπόν, παρότι δεν με ενθουσίασε το τελευταίο τους κομμάτι». — Παιδί Τραύμα, μουσικός

«Παρόλο που δεν ήμουν ποτέ ιδιαίτερος φαν τέτοιου είδους διλημμάτων, θυμάμαι ακόμα τη μέρα που, ως παιδί, έπεσα πάνω στο βιντεοκλίπ του “Coffee and TV” στο MTV, και το σοκ που με έκανε να νιώσω. Οι Blur απέδειξαν ότι ο χαρακτηρισμός τους ως britpop συγκροτήματος ήταν μάλλον άδικος, αφού τόλμησαν τα πάντα, από το πιο πιασάρικο ποπ μέχρι trip-hop και ψυχεδέλεια, και από τη σχεδόν αλαζονική εξωστρέφεια μέχρι την απόλυτη σκοτεινή εσωστρέφεια, αφήνοντας μια παρακαταθήκη που επηρέασε τις μπάντες την επόμενη δεκαετία». — Johnny Labelle, μουσικός

ΕΠΕΞ Blur vs Oasis, σαν να μην πέρασε μια μέρα Facebook Twitter
Οι Blur.
ΕΠΕΞ Blur vs Oasis, σαν να μην πέρασε μια μέρα Facebook Twitter
Οι Oasis.

«Αν με ρωτούσες στα χρόνια του σχολείου, σίγουρα θα απαντούσα: “Oasis δαγκωτό»!”. Το rock ‘n’ roll attitude των αδελφών Gallagher φάνταζε πιο cool στον έφηβο εαυτό μου. Σήμερα, όμως, φέρνοντας στο μυαλό μου κομμάτια όπως το “Universal” ή το “Sing”, δεν μπορώ να απαντήσω κάτι διαφορετικό από Blur. Ωστόσο, οι Oasis θα έχουν πάντα μια θέση στην καρδιά μου». — Αντώνης Κωνσταντάρας / Tony Bluebird, Μουσικός

«Καταρχάς, δεν είχα πραγματικά ιδέα ότι έβγαλαν καινούργιο κομμάτι οι Blur, επομένως πρέπει να το ακούσω. Νομίζω ότι γενικά διαλέγω Blur από άποψη ήχου και συνολικής δισκογραφίας. Τους άκουγα περισσότερο στα φοιτητικά μου χρόνια ‒ στη μέση αγγλική παμπ τους έπαιζαν λίγο παραπάνω απ’ ό,τι τους Oasis. Bέβαια, η έφηβη Βασιλίνα θα με έβριζε τώρα, γιατί είχε μια έξτρα αγάπη στους Oasis και όλα τους τα χιτάκια. Είχε και την πλάκα τους το beef που ζούσαν τα αδέρφια μεταξύ τους». — Vassilina, μουσικός

«Blur ναι. Oasis, who; To 1995 η μουσική βιομηχανία επιχείρησε να επαναλάβει την ultra εμπορική κόντρα των ’60s με τους Beatles και τους Stones, με νέα, φρέσκα πρόσωπα. Οι Blur, τα κολεγιόπαιδα με επιρροές από Kinks και Bowie, και οι Oasis, παιδιά της εργατικής τάξης με συμπεριφορά οπαδική μετά από 10 μπίρες σε παμπ, μάχονταν για τη Νο1 θέση στα τσαρτ. Ελάχιστα πλέον ενδιαφέρει ποιοι νίκησαν και ακόμη λιγότερο η ανανέωση αυτής της κόντρας. Οι δίσκοι δεν πουλάνε πλέον όσο παλιά και υπάρχει πολυδιάσπαση της μουσικής, οπότε ένα τέτοιο γεγονός πιάνει μια γωνίτσα στον χάρτη. Ακόμη και αν επιστρέψουν οι Oasis, οι Blur, που μόλις κυκλοφόρησαν το νέο τους κομμάτι, έχουν κερδίσει το παιχνίδι τόσο σε ποιότητα όσο και συνέπεια και ο Damon Albarn είναι μία από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες της μουσικής πολύ περισσότερο κάθε Gallagher». — Σάκης Δημητρακόπουλος, δημοσιογράφος

«Αν με ρωτούσες μια-δυο δεκαετίες νωρίτερα, θα σου απαντούσα σίγουρα Blur, κυρίως επειδή θαύμαζα τις καλλιτεχνικές ανησυχίες και τους πειραματισμούς του Damon Albarn. Μεγαλώνοντας, όμως, έπιασα τον εαυτό μου να μην μπορεί να αντισταθεί στις πανέξυπνες συνθέσεις των Oasis και να εκτιμάει συνολικότερα την ικανότητα να γράψει κανείς ένα κολλητικό ποπ κομμάτι, που στην πραγματικότητα δεν είναι καθόλου εύκολη δουλειά». — Σπύρος Χούντας, Early Birds, Nostos 100,6

«Το “Ρlease, don’t put your life in the hands of a rock’n’ roll band” είναι μια πικρή και ευφυής συμπύκνωση της ουσίας του rock ‘n’ roll. Στην πραγματικότητα, δεν τέθηκε ποτέ δίλημμα: τα εξωστρεφή, anthemic τραγούδια των Oasis φέρουν, κατά τη γνώμη μου, μια εποχή με έναν τρόπο που η (θαυμάσια!) μουσική των Blur δεν μπόρεσε. Είναι και η μυθολογία: οι καβγάδες, ο Βορράς, η εργατική τάξη και η εκτόξευση από τις παμπ στη διασημότητα, το εξώφυλλο του “Vanity Fair” με τον Liam και την Patsy Kensit ξαπλωμένους με τα εσώρουχα πάνω στη βρετανική σημαία. Και τι είναι το ροκ χωρίς τη μυθολογία; Τίποτα». — Χρύσα Οικονομοπούλου, Early Birds, Nostos 100,6

Oasis - To Be Where There's Life

Ας θυμηθούμε τι είπαν οι άλλοι:

Διάσημοι εναντίον Blur

«Οι Blur είναι μια προκάτ, δήθεν μπάντα. Τους λείπει η αυθεντικότητα» John Lydon, Sex Pistols

«Οι Blur είναι ο ήχος της μετριότητας. Δεν έχουν καμιά ουσία» Morrissey, The Smiths

«Βρίσκω τη φωνή του Damon Albarn εξαιρετικά ενοχλητική. Δεν την αντέχω» Tim Burgess, The Charlatans

«Η μουσική των Blur είναι μια χλιαρή εκδοχή καλύτερων γκρουπ που προηγήθηκαν από αυτούς» Richard Ashcroft, The Verve

Διάσημοι εναντίον Oasis

«Μισώ τον μισογύνη, αλαζόνα Noel Gallagher. Πιστεύω ότι είναι ένας ηλίθιος» Lily Allen

«Οι Oasis ήταν ένα πολύ βαρετό γκρουπ, δεν καταλαβαίνω γιατί ήταν τόσο δημοφιλείς» Michael Eavis, ιδρυτής του Glastonbury Festival

«Νομίζω ότι οι Oasis είναι μια αηδία και μισή. Είναι η ντροπή της βρετανικής μουσικής», Jarvis Cocker, Pulp

«Ο Noel Gallagher έχει αρκετά περιορισμένο λεξιλόγιο όσον αφορά την τραγουδοποιία» Alex Turner, Arctic Monkeys

«Είναι χάλια» Keith Richards, The Rolling Stones

«Δεν μπορείς να χορέψεις, το νέο τους άλμπουμ είναι απαράδεκτο» Mick Jagger, The Rolling Stones

«Η μουσική τους δεν έχει βάθος και αυτός ο Liam είναι μεγάλος μπελάς. Το συγκρότημα δεν τον χρειάζεται» George Harrison, The Beatles

«Είναι δευτεράτζες και έχουν μεγάλη ιδέα για τον εαυτό τους. Για μένα δεν σημαίνουν τίποτα» Paul McCartney, The Beatles

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ