Δυο λόγια για τον Christophe, τον μεγάλο Γάλλο ποπ και ροκ τραγουδοποιό που πέθανε χθες

Δυο λόγια για τον Christophe, τον μεγάλο Γάλλο ποπ και ροκ τραγουδοποιό που πέθανε χθες Facebook Twitter
Ο Christophe έφυγε χθες από τη ζωή, στα 74 χρόνια του. Έπασχε από εμφύσημα και νοσηλευόταν με αναπνευστική ανεπάρκεια τον τελευταίο καιρό στο Παρίσι.
3
Et j'ai crie, crie, Aline, pour qu'elle revienne
Et j'ai pleure, pleure, oh! j'avais trop de peine...

ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΙΟ ΚΟΛΛΗΤΙΚΑ, έτσι κι αλλιώς, ρεφρέν των ελληνικών sixties (για τα γαλλικά δεν το συζητάμε) ανήκει βεβαίως στον Christophe – αυτόν τον εξαιρετικό Γάλλο τροβαδούρο, που έσπασε καρδιές το 1965, όταν... θερμοπαρακαλώντας την Aline του να επιστρέψει, προκειμένου να γιατρέψει τις πληγές του, έγραφε ένα ακόμη λήμμα στο διαχρονικό pop lexicon.

Γεννημένος το 1945 στα περίχωρα του Παρισιού, ο Christophe (ή Daniel Bevilacqua, όπως ήταν το αληθινό όνομά του) εμφανίζεται με τα πρώτο σόλο τραγούδια του το 1963-64 (το "Reviens Sophie" ήταν ένα σπουδαίο ντεμπούτο), για να σπάσει τα κοντέρ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο με την "Aline", την επόμενη χρονιά (που θα γίνει επιτυχία και στην ιταλική, σε στίχους Mogol).

 

Christophe - Aline

Παντού (εννοούμε σε πολλές χώρες) κυκλοφόρησαν και βεβαίως, χορεύτηκαν τόσο το 45άρι όσο και το ανάλογο LP, σε ετικέτα disc AZ. Εκεί, ακούγονταν επίσης τα εξαιρετικά κομμάτια "Les marionettes" και "La fille aux yeux bleus", που φανέρωναν το ταλέντο του Christophe στο να οικειοποιείται τους ρυθμούς της εποχής, προσφέροντας ασυναγώνιστους ποπ αδάμαντες.

Το 1966 αυτή η ξερή, παράξενα τενόρο, φωνή, θα ερμηνεύσει ένα ακόμη big hit, το "J'ai entendu la mer".

Όλως περιέργως τα επόμενα χρόνια ο Christophe κάπου θα χαθεί, προετοιμάζοντας το περισσότερο σοφιστικέ comeback του, μετατρέποντας την εφηβική cleancut εικόνα του, σε κάτι περισσότερο απαιτητικό.

Δυο λόγια για τον Christophe, τον μεγάλο Γάλλο ποπ και ροκ τραγουδοποιό που πέθανε χθες Facebook Twitter
Το 1966 αυτή η ξερή, παράξενα τενόρο, φωνή, θα ερμηνεύσει ένα ακόμη big hit, το "J'ai entendu la mer".

Η μεγάλη επιστροφή θα γίνει με το σάουντρακ του φιλμ του Georges Lautner La Route de Salina (1970), στο οποίο πρωταγωνιστούσαν η Mimsy Farmer και ο Robert Walker Jr. Εκεί ο Christophe θα τραγουδήσει το "The girl from Salina", δίνοντας έναν ακόμη μυστηριακό τόνο σ' αυτή την σπουδαία ερωτική περιπέτεια.

Το 1972 είναι η σειρά του κλασικού "Oh! Mon amour", που τραγουδήθηκε και αγαπήθηκε πολύ, ενώ το 1973 ο Christophe θα συνεργαστεί με τον (και) στιχουργό Jean Michel Jarre – κατ' αρχάς στο "Les Paradis Perdus" το 1973. Πρόκειται για ένα έργο με progressive χαρακτηριστικά, με ωραίες κιθάρες από τον Patrice Tison, φορτωμένα πλήκτρα από τον Dominique Perrier, αλλά και με τον ίδιο τον Christophe να σε κερδίζει με τις συνθέσεις και βεβαίως με την ιδιότροπη φωνή του. Μικρή αποκάλυψη από το "Les Paradis Perdus" το rhythm n' blues "Mama".

 

Christophe - Oh Mon Amour

Από το LP "Les Mots Bleus" [Motors, 1974] ξεχωρίζουν κομμάτια όπως το "La mélodie", αλλά κι ένα άλλο σήμα κατατεθέν το "Le dernier des Bevilacqua" (να υπενθυμίσω πως Bevilacqua είναι το πραγματικό επώνυμο του Christophe) ένα 9λεπτο progressive έπος, που μετατρέπεται σε ποπ μόνον όταν ο Γάλλος ξεκινά να τραγουδά.

Διάφορα προσωπικά θέματα θα φέρουν τον Christophe σε δύσκολη θέση, από την οποία θα βγει προσωρινώς(;) με το "Samouraï" (1976).

Ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια που έχει πει ποτέ ο Γάλλος τραγουδοποιός (και αυτό σε στίχους τού Jarre) είναι το "Macadam" (1976). Βγήκε σε 45άρι αρχικά κι είναι ένα opus του electronic rock. Όμως και το "La dolce vita" το '77, σε στίχους πάλι του J.M. Jarre θα του χαρίσει επιτυχία, δείχνοντας πως στη Γαλλία, την Ελλάδα και αλλαχού ο Christophe παρέμενε πάντοτε «κεφάλαιο».

 

Christophe - Macadam - 1976

Το "Le Beau Bizarre" [Motors, 1978] ήταν ροκάδικο, αλλά και poppy και disco ταυτοχρόνως την ώρα που το διακρίνει και μιαν ερμηνευτική αυθάδεια (αν την πω punky θα υπερβάλλω;). Eυτυχεί όμως και αυτό λόγω "Ce mec lou".

Το "Pas Vu Pas Pris" [Motors, 1980] δείχνει πως, παρόλο το προχωρημένο του καιρού, ο Christophe δεν είχε λησμονήσει να γράφει ωραίες μελωδίες ("Minuit boul'vard"), δίνοντας πάντα και ιδιότροπα ρυθμικά κομμάτια ("Agitation").

Το 1983 ο Christophe θα δώσει ένα από τα πιο μεστά «ύστερα» άλμπουμ της καριέρας του. Το "Cliches D'Amour" (πράγματι, αυτό ήταν) περιελάμβανε διασκευές των κλασικών "Besame mucho", "Perfidia", "Cry me a river", "As time goes by", "White Christmas" κ.ά., εκεί όπου μέσω των μελοδραματικών ενορχηστρώσεων, θα δημιουργούσε το προσωπικό του lounge opus.

Ένα ακόμη σπουδαίο τραγούδι από τις 45 στροφές ήταν το electro "Cœur défiguré" (1983), όπως και το "Voix sans issue" (1984), που εξακολουθεί να εκπέμπει και σήμερα το synth φως του, ενώ ένα από τα τελευταία σημαντικά κομμάτια του Christophe στα 80s ήταν οπωσδήποτε το "Un tour d'Harley avec Lucy" (1988), ένα σχεδόν δίλεπτο track, με κλασικό late 80s ήχο, μπολιασμένο όμως με «κόλπα» (off φωνές, ήχοι, jingles κ.λπ.).

 

Christophe - Cœur défiguré

Πάντα κοντά στο πρωτότυπο και το νεωτερικό, ο Christophe φλερτάρει ακόμη και με το techno στο "Bevilacqua" CD του 1996, στο οποίο συνεργάζεται με τον Alan Vega των Suicide.

Στα 00s ο Christophe θα συνεργαστεί και με τζαζίστες αυτή τη φορά, όπως με τον τρομπετίστα Erik Truffaz το 2007, ενώ την επόμενη χρονιά (2008) θα δώσει ένα ακόμη σημαντικό άλμπουμ, το "Aimer Ce Que Nous Sommes", στο οποίο κατά τόπους ακουγόταν έως και πειραματικός. Μεγάλα ονόματα είχαν βρεθεί δίπλα του σ' εκείνη την προσπάθεια (Carmine Appice, Isabelle Adjani, Jac Berrocal, Erik Truffaz κ.ά.).

To 2004 το "Sunny road to Salina" από την ταινία του Georges Lautner θα ακουγόταν και στο σάουντρακ του Kill Bill: Vol. 2 του Quentin Tarantino (κι αυτό σήμαινε πολλά), αν και το κομμάτι δεν θα εμφανιζόταν τελικά στον δίσκο.

Το τελευταίο σπουδαίο άλμπουμ του Christophe ήταν το "Les Vestiges Du Chaos" από το 2016, στο οποίο θα συνεργαζόταν ξανά με τον Alan Vega.

Δυο λόγια για τον Christophe, τον μεγάλο Γάλλο ποπ και ροκ τραγουδοποιό που πέθανε χθες Facebook Twitter
Το 1972 κυκλοφορεί από την Columbia το άλμπουμ του Christophe "The Girl from Salina".
Δυο λόγια για τον Christophe, τον μεγάλο Γάλλο ποπ και ροκ τραγουδοποιό που πέθανε χθες Facebook Twitter
Το τελευταίο σπουδαίο άλμπουμ του Christophe ήταν το "Les Vestiges Du Chaos" από το 2016.

Στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα ο Christophe αγαπήθηκε από νωρίς φυσικά, από την εποχή του "Aline". Κυκλοφορούν δίσκοι του και δισκάκια του, ενώ γίνεται και εξώφυλλο στο περιοδικό Μοντέρνοι Ρυθμοί (τεύχος 54, 4 Μαΐου 1966). Επίσης διασκευάζονται τραγούδια του: το "Aline" για παράδειγμα το λένε οι Rabbits και οι Trio Latino, ενώ το "Je ne t'aime plus" το διασκευάζουν οι Ελληνοκύπριοι The Skyrockets and Dimitris Pierides. Επίσης ο Δάκης λέει εξαιρετικά το "J'ai entendu la mer" το 1966.

Το 1972 κυκλοφορεί από την Columbia το άλμπουμ του Christophe "The Girl from Salina" (που έχει μέσα και το κομμάτι από την ταινία του Georges Lautner και το "Oh! Mon amour") κάνοντας μεγάλη επιτυχία, ενώ τυπώνονται και τα υπόλοιπα LP του από την ίδιαν εποχή ("Les Mots Bleus", "Samouraï" κ.λπ.).

Φυσικά, διασκευές σε τραγούδια του Christophe ακούγονται και όλες τις επόμενες δεκαετίες στη χώρα, από τον Λευτέρη Πανταζή ("Oh! Μon amour"), μέχρι τους Ελένη Πέτα / Παναγιώτη Μάργαρη, που διασκευάζουν και αυτοί το "Oh! Mon amour" στο άλμπουμ τους "Duende" [Lyra, 2011] και τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα (με ελληνικά λόγια το "Parle lui de moi").

Στις 9 Ιουλίου 2012 ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας δίνει μια μεγάλη συναυλία στο Καλλιμάρμαρο, στην οποία θα βρεθούν μαζί του στη σκηνή οι Salvatore Adamo, Angelo Branduardi, Tonino Carotone, Ι Nomadi και ανάμεσα σε άλλους και ο Christophe, ο οποίος θα πει τα βασικά κλασικά τραγούδια του ("Aline", "The girl from Salina", "Oh! Mon amour") και ακόμη το «Παρ' όλο που» (Tandis que) και με τους ελληνικούς στίχους του Ισαάκ Σούση.

 

Λ. Μαχαιρίτσας - Christophe — Παρ' όλο που

Ο Christophe έφυγε χθες από τη ζωή, στα 74 χρόνια του. Έπασχε από εμφύσημα και νοσηλευόταν με αναπνευστική ανεπάρκεια τον τελευταίο καιρό στο Παρίσι. Οι πληροφορίες πως είχε προσβληθεί από τον Covid-19 δεν επιβεβαιώθηκαν.

Μουσική
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Μουσική / Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Το άλμπουμ του ανερχόμενου παραγωγού από τη Θεσσαλονίκη, που προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον, φέρνει έναν νέο, πιο προσωπικό ήχο στη σκηνή της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, που δεν προορίζεται απαραίτητα για τα clubs.
M. HULOT
SARA LANDRY

Μουσική / Η ωμή techno της Sara Landry απέναντι στους haters

Όσα πρέπει να ξέρετε για την DJ που ξεκίνησε από τα σκοτεινά κλαμπ του Τέξας, κατάφερε να χτίσει τον δικό της θρόνο σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από ανδρικά ονόματα και ετοιμάζεται να δονήσει για πρώτη φορά την Αθήνα με 150 bpm και πάνω.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT

σχόλια

3 σχόλια
Dans un désert de béton bleu, bien médiévalComme dans un palais de cristalLà où tournait toujours, toujours, comme un chevalL'énorme moteur sourd, infernalJe vivais là, le jour, la nuitDans la centrale, j'étaisL'épouvantail, mort sur la pailleA une longue vie de labeur et de semaillesMoi j'ai préféré le goût de la pailleLà où tourne, tourne, toujours, comme un chevalLe grand moteur sourd de la centraleJe t'attends là, le jour, la nuitDans la centrale, je suisL'épouvantail, mort sur la paillehttps://m.youtube.com/watch?v=7ffYngLDJbIΜε συμβολή Etienne Roda Gil.Αυτό μ' αρέσει πιο πολύ, νομίζω.