Είναι ο Lewis Capaldi η νέα Adele;

Είναι ο Lewis Capaldi η νέα Adele; Facebook Twitter
Ο Lewis, όταν τον αντικρίζεις για πρώτη φορά, είναι το ακριβώς αντίθετο αυτού που λέμε λαμπερός σταρ, ένα στρουμπουλό κοκκινομάλικο αγόρι από αυτά που πίνουν τ' άντερά τους και γίνονται τύφλα στις αγγλικές παμπ.
0

«Είναι ο Lewis Capaldi η νέα Adele;» αναρωτιούνται στους «Los Angeles Times» και με διαφορά είναι ο πιο αστείος τίτλος που έχω διαβάσει τελευταία για σύγχρονο καλλιτέχνη. Σε κάνει να σκεφτείς διάφορα. Πρώτον, αν το γράφουν ειρωνικά, επειδή ο Capaldi όντως έχει παρουσιαστικό που θυμίζει την Adele, ή αν τελικά τους συγκρίνουν επειδή συνδυάζουν φωνή, κλάψα και επιτυχία.


Ο Lewis Capaldi είναι ο πιο εμπορικά πετυχημένος καλλιτέχνης της Βρετανίας για το 2019. Το μπαλαντοειδές κομμάτι του «Someone you loved», στο οποίο χτυπιέται και οδύρεται για μία πρώην του που τον παράτησε, μπορεί να κυκλοφόρησε στα τέλη του 2018, αλλά τις τελευταίες εβδομάδες έχει καρφωθεί στη Νο1 θέση του Billboard Hot 100. Τo ίδιο είχε συμβεί νωρίτερα, τον Μάρτιο, στα τσαρτ της χώρας του. Το να ανεβαίνουν κομμάτια που έχουν κυκλοφορήσει καιρό πριν είναι κάτι σαν τάση τελευταία. To «Truth Hurts» της Lizzo είναι επίσης μια τέτοια περίπτωση, ένα sleeper hit που βγήκε επίσημα το 2017, αλλά ανέβηκε πρόσφατα στην κορυφή λόγω του TikTok.

Τα κοινά στοιχεία που έχουν τέτοιοι σταρ είναι η δυνατή σόουλ φωνή, το ότι είναι λευκοί και τραγουδάνε για γλυκανάλατα ρομάντζα, ανεκπλήρωτους έρωτες, προσωπικούς αγώνες και «κοσμική λύτρωση».


Για να γυρίσουμε όμως στο θέμα μας, ο 23χρονος Σκωτσέζος, αν και μοσχοπουλάει, για μια μερίδα κριτικών είναι η προσωποποίηση της βαρεμάρας και ανήκει σε μια νέα σχολή, αυτή των άχρωμων τροβαδούρων, που ήρθε στη μόδα με τον Ed Sheeran το 2011 και τρώμε στη μάπα έκτοτε με διάφορους εκπροσώπους της. Καλλιτέχνες σαν τον Sheeran, τον Capaldi αλλά και τον George Ezra θεωρούνται αξιοπερίεργοι επειδή ακριβώς είναι τόσο συνηθισμένοι και αδιάφοροι εμφανισιακά, που θα μπορούσες άνετα να τους πετύχεις στον δρόμο ή στο σούπερ-μάρκετ. Η μουσική τους αλλά και οι ίδιοι συντηρούν μια πεζή εικόνα που «πουλάει» ασφάλεια και νορμαλιτέ, και προκαλεί συχνά περιγραφές όπως «το νέο βαρετό», «τα συνηθισμένα αγόρια», «η μπεζ ποπ χωματερή». Τα κοινά στοιχεία που έχουν τέτοιοι σταρ είναι η δυνατή σόουλ φωνή, το ότι είναι λευκοί και τραγουδάνε για γλυκανάλατα ρομάντζα, ανεκπλήρωτους έρωτες, προσωπικούς αγώνες και «κοσμική λύτρωση». Αν και γυναίκα, η Adele δεν εξαιρείται από αυτό το μοντέλο.

Είναι ο Lewis Capaldi η νέα Adele; Facebook Twitter
O 23χρονος Σκωτσέζος, αν και μοσχοπουλάει, για μια μερίδα κριτικών είναι η προσωποποίηση της βαρεμάρας και ανήκει σε μια νέα σχολή, αυτή των άχρωμων τροβαδούρων που ήρθε στη μόδα με τον Ed Sheeran το 2011.

Επομένως, πώς έφτασε η σημερινή ποπ να χάσει τη λάμψη της και να καταντήσει άχρωμη και ανέραστη;


Οι λόγοι είναι διάφοροι, ξεκινούν από το Brexit και φτάνουν μέχρι τα talent shows τύπου «X-Factor» και «Pop Idol», που μεσουράνησαν στις αρχές των '00s. Τα τηλεπαιχνίδια, με τη φιλοσοφία ότι κάθε κοινός θνητός κρύβει ένα ταλέντο που μπορεί να τον μετατρέψει στον μεγαλύτερο σταρ του πλανήτη, μεγάλωσαν μια γενιά που σήμερα αποθεώνει καλλιτέχνες οι οποίοι δεν προσφέρουν καμία απολύτως καινοτομία στη μουσική – βλέπε το Susan Boyle effect, όπως το αποκαλούν. Ο Alexis Petridis, βέβαια, στην «Guardian» υποστηρίζει ότι αυτοί οι μουσικοί δεν έπεσαν ξαφνικά από τον Άρη. Μια ματιά στο Top of Pops των '80s αρκεί για να καταλάβεις ότι στο ενδιάμεσο των εξωφρενικών εμφανίσεων του David Bowie, των Culture Club κ.ά. υπήρχε μια σειρά καλλιτεχνών που έπαιζαν MOR μουσική χωρίς φτερά και πούπουλα και η πρόκληση δεν ήταν στο ρεπερτόριό τους. Η εκδίκηση είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο και σήμερα αυτοί οι «άνοστοι» τύποι, που τους έβλεπες άλλοτε κι έριχνες 15 χασμουρητά, είναι το νέο mainstream.

Πρωτεργάτες αυτού του κινήματος δεν ήταν άλλοι από τους Coldplay. Παρά την αυθεντικότητα που διακήρυτταν, στην ουσία η απλή, ατημέλητη εικόνα που πλάσαραν στο κοινό δεν διέφερε καθόλου από αυτήν των αγοριών της διπλανής πόρτας και των τηλεοπτικών σόου. Υπολείπονταν εξίσου σε φαντασία και ευρηματικότητα στη σκηνική παρουσία. Ούτε η Αdele γλίτωσε τη συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση όταν ερμήνευσε το «Someone like you» μόνο με τη συνοδεία ενός πιάνου στα Brit Awards το 2011. Ένας κριτικός βαρέθηκε τη ζωή του κατά τη διάρκεια της εμφάνισής της και έτσι ο χαρακτηρισμός «το νέο βαρετό».


Γράφει ο Petridis ότι «η προβλεψιμότητα τελικά έγινε ένα από σημαντικότερα προσόντα της», αφού τη συγκρίνει με τη συχωρεμένη Amy Winehouse, με την οποία είχαν περισσότερα κοινά απ' όσα θα ήθελε να παραδεχτεί κανείς. Εν προκειμένω, η καημένη η Amy ήταν πολύ άγρια και ατίθαση για να την αντέξει η μουσική βιομηχανία, σε σχέση με τη στωική και παθητική Adele – το συγκεκριμένο σχόλιο δεν έχει στόχο να προσβάλει καμία από τις δύο καλλιτέχνιδες.

 

Lewis Capaldi - Someone You Loved

Και ενώ μέχρι πρότινος κάτι Capaldi, Εzra, Hozier και Rag'n'Bone Man αναλύονταν σαν ένα καθαρά βρετανικό φαινόμενο των τσαρτ, η απρόσμενη άνοδος του πρώτου στην κορυφή και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού ήταν ένα γερό σοκ για τους πάντες. Μόλις τον Μάρτιο είχε βγει ένα καυστικό άρθρο, πάλι στην «Guardian», που έγραφε ότι σίγουρα θα πατώσει στις Ηνωμένες Πολιτείες επειδή δεν φαίνεται αρκετά φιλόδοξος. Για να μη μακρηγορούμε, οι συναυλίες που έχει ανακοινώσει για το 2020 είναι ήδη sold-out.


Ο Lewis Capaldi γεννήθηκε στη Γλασκώβη και από την ηλικία των 9 τραγουδούσε σε παμπ και μπαρ μπροστά σε λίγα άτομα. Το μουσικό του πρότυπο ήταν ο Joe Cocker και όταν ήταν μικρός προσπαθούσε να μιμηθεί τη φωνή του. Ο γνωστός ηθοποιός Peter Capaldi, ο 12ος Doctor Who, είναι θείος του, μάλιστα πρωταγωνιστεί σε ένα από τα βίντεο του «Someone you loved». Εμφανισιακά δεν μοιάζουν καθόλου. Ο Lewis στην όψη είναι το ακριβώς αντίθετο αυτού που λέμε λαμπερός σταρ, ένα στρουμπουλό κοκκινομάλικο αγόρι, από αυτά που πίνουν τ' άντερά τους και γίνονται τύφλα στις αγγλικές παμπ. Παράλληλα, όσοι του παίρνουν συνέντευξη αναφέρουν ότι βρίζει σαν φορτηγατζής. Πώς έγινε σταρ, λοιπόν, αυτός ο πιτσιρικάς; Αυτή ήταν η μεγαλύτερη απορία μου, μέχρι που είδα τα social media του. Ο απίθανος αυτός τύπος έχει τόση πλάκα στα posts του, που είναι αδύνατο να τον αντιπαθήσεις. Είναι το ιδανικό αντίδοτο για μια κακή μέρα.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

SOMEONE YOU LOVED IS NUMBER 3 IN THE AMERICAN SINGLES CHART. THE AMERICA’S NEXT SWEETHEART CAMPAIGN TRAIN ROLLS ON ❤??@billboard @aysiamarotta

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Lewis Calamari (@lewiscapaldi) στις

Όσο κι αν θέλουν να τον παρουσιάσουν ως σύμβολο του σεξ στις πρόμο φωτογραφίες, είναι τόσο ατσούμπαλος στα stories του –το παραδέχεται και ο ίδιος–, που δεν γίνεται να μην αναρωτηθείς σε ποιον πλανήτη ζουν οι υπεύθυνοι της μουσικής βιομηχανίας. Η άνεσή του να αυτοσαρκάζεται και ο ανεπιτήδευτος τρόπος που δείχνει την έκπληξή του με όσα του συμβαίνουν τον φέρνουν στην ίδια κλάση με σταρ όπως η Cardi B, κάτι που δεν μπορείς να πεις εύκολα π.χ. για τον Sheeran. Ένα άλλο σημείο που προκαλεί εντύπωση είναι ότι απαντάει στους φαν του ακομπλεξάριστα, χωρίς κολλήματα. Με το που ανέβηκε στο Billboard, άρχισε να αυτοαποκαλείται «η επόμενη αγαπημένη της Αμερικής», παίρνοντας μια χαζή έκφραση, καμιά φορά ντυμένος ή βαμμένος με τα χρώματα της αμερικανικής σημαίας (ό,τι να 'ναι δηλαδή). Το διασκεδάζει συνειδητά, λες και τίποτα δεν μπορεί να χαλάσει τη μεγαλύτερη ευκαιρία της ζωής του, σίγουρα όχι διάφορα ιντερνετικά τρολ που κοροϊδεύουν την εμφάνισή του. Πραγματικά, είναι τόσο ξεκαρδιστικός, που σε κάνει να ξεχνάς τη μουσική του, ακόμα και την πραγματικά χαρισματική φωνή του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 25.11.2019

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ