Είναι οι Shame οι νέοι Oasis;

Είναι οι Shame οι νέοι Oasis; Facebook Twitter
Ακόμη κι αν θεωρείς αυτήν τη μουσική μπαγιάτικη, ο τρόπος που αντιμετωπίζουν κάποιες καταστάσεις που συμβαίνουν γύρω τους είναι φρέσκος για τέσσερα λευκά αγόρια που αποφάσισαν να πιάσουν τις κιθάρες.
0

Υπήρχε ένα μικρό σχετικά άρθρο στην «Guardian» τις προάλλες που έλεγε ότι οι συλλογές «best of» οδεύουν προς αργό θάνατο εξαιτίας του streaming. Οι μόνες συλλογές με τα καλύτερα που κυριάρχησαν στις πωλήσεις πέρσι ήταν το «100» της Vera Lynn και το «50 Greatest Hits» του Elvis Presley.

To 2012 οι τελικές λίστες της χρονιάς με τις πωλήσεις περιλάμβαναν μόνο έξι συλλογές και το 2008, δεκατρείς. Η πτώση είναι εμφανέστατη και απολύτως αναμενόμενη. Για παράδειγμα, γιατί να αγοράσεις μια συλλογή όταν μπορείς να φτιάξεις τη δική σου στο Spotify, ειδικά όταν μπορείς να αφήσεις απέξω τα κομμάτια που βαριέσαι;

Η πιο αξιοπερίεργη είδηση όμως που μπορεί να πετύχει κάποιος τελευταία σχετικά με τη μουσική είναι ότι υπάρχει μια τάση των καλλιτεχνών να ηχογραφούν από την αρχή παλιότερα άλμπουμ τους, να τους κάνουν κάτι σαν remake, όπως οι ταινίες. Για τα τραγούδια, μια τέτοια πρακτική δεν θεωρείται κάτι ασυνήθιστο. Στο παρελθόν, αρκετοί μουσικοί γυρνούσαν συχνά στο παλιότερο υλικό τους.

Στην ουσία δεν κάνουν κάτι καινούργιο, αλλά είναι πιο ιδιαίτεροι και φιλόδοξοι μουσικά από αρκετά ανάλογα βρετανικά συγκροτήματα που βγήκαν στις αρχές των '00s και υποτίθεται ότι θα αναβίωναν ένα παλιό ήχο, στην πραγματικότητα όμως έπαιζαν καμουφλαρισμένη britpop.

Σε περιπτώσεις όπως αυτή του Φρανκ Σινάτρα, που είναι ο ορισμός του κρούνερ, του αισθαντικού ερμηνευτή δηλαδή, επιβάλλοταν η δισκογραφία του να περιέχει επανεκτελέσεις λόγω της φύσης των τραγουδιών που ερμήνευε και της ηλικίας του κάθε φορά – θα ακουγόταν γελοίο να τραγουδάει ερωτοτράγουδα ο Φράνκι με την ίδια καψούρα στα 80 του.

Ένας λόγος που εξηγεί το πρόσφατο φαινόμενο είναι ότι οι καλλιτέχνες θεωρούν πως κάποια άλμπουμ τους δεν είναι ολοκληρωμένα επειδή οι συνθήκες της αρχικής τους ηχογράφησης δεν ήταν οι καλύτερες. Ας μη γελιόμαστε, όμως, οι κυριότεροι λόγοι που κάποιος επιχειρεί κάτι ανάλογο σήμερα φαίνεται να είναι καθαρά οικονομικοί.

Είναι οι Shame οι νέοι Oasis; Facebook Twitter
Επιτέλους, βρέθηκε ένα συγκρότημα που ξεφεύγει από την απόλυτη βαρεμάρα που μάστιζε την κιθαριστική σκηνή της Γηραιάς Αλβιώνας εδώ και καιρό.

Οι μουσικοί ηχογραφούν από το μηδέν παλιότερο υλικό τους όσο πιο πιστά γίνεται επειδή δεν είναι πια δέσμιοι ενός συμβολαίου με μια μεγάλη δισκογραφική εταιρεία και προσπαθούν να μαζέψουν όσα μπορούν, βασιζόμενοι στην επιτυχία της δουλειά τους κατά το παρελθόν και στα χαμένα δικαιώματα που θέλουν να επανακτήσουν.

Υπάρχουν, βέβαια, πάντα και αυτοί που θέλουν να δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία στο πιο παραγνωρισμένο έργο της δισκογραφίας τους.

Τέλος πάντων, σε αυτό το «δυστοπικό» για τη μουσική βιομηχανία τοπίο δεν προκαλεί έκπληξη η δήλωση των Shame, του πιο φρέσκου ροκ συγκρότηματος που έχει ξεπηδήσει από τη Βρετανία την τελευταία πενταετία, ότι το να είσαι ροκ-σταρ σήμερα είναι κάτι προσβλητικό. Τι να πουν, δηλαδή, κι αυτοί στη Βρετανία του Brexit; Αν είχαν βγει άλλες εποχές, θα τους υποδέχονταν με δάφνες από το πρώτο τραγούδι που θα έπεφτε στο Διαδίκτυο. Τώρα μετράς τα views που έχουν κάνει στο YouTube (δεν είναι πολλά) και δεν ξέρεις αν γίνεται τόσος χαμός για την πάρτη τους όπως το παρουσιάζουν τα βρετανικά μέσα.

Είναι οι Shame οι νέοι Oasis; Facebook Twitter
Κατάφεραν να υπογράψουν στην αμερικανική ανεξάρτητη Dead Oceans και τo πρώτο τους άλμπουμ με τίτλο «Songs of Praise» κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες.


Η αλήθεια είναι ότι είχε καιρό να εμφανιστεί μια ροκ μπάντα με τόση δυναμική στο νησί. Βασικά, αν το καλοσκεφτείς, δεν υπήρχε τίποτα. Μπορεί ο μουσικός Τύπος να τους αντιμετωπίζει σαν τους νέους Oasis, αυτή η αλλεργία τους για το σταριλίκι όμως τους διαφοροποιεί από κάτι καμένους τύπους όπως οι Fat White Family που νομίζεις ότι έχουν δαιμονιστεί από το πνεύμα του Liam Gallagher κάθε φορά που γράφουν κάτι στο Τwitter. Οι Shame μπορεί να καλύπτουν ένα τεράστιο κενό χωρίς να το καταλαβαίνουν, δεν δείχνουν όμως να ενδιαφέρονται ιδιαίτερα να γίνουν άξιοι συνεχιστές της britpop παράδοσης όπως την έχουμε γνωρίσει.

Επιτέλους, βρέθηκε ένα συγκρότημα που ξεφεύγει από την απόλυτη βαρεμάρα που μάστιζε την κιθαριστική σκηνή της Γηραιάς Αλβιώνας εδώ και καιρό. Τελικά, δεν είναι οι μόνοι, όπως φαίνεται. Είναι μέρος μιας μικρής, αλλά ανερχόμενης σκηνής που μπορεί να συναντήσει κάποιος στο νότιο Λονδίνο αυτήν τη στιγμή και αποτελείται από σχήματα όπως οι Sorry, οι Goat Girl, οι Dead Pretties και οι πιστοί στο glam HMLTD(ομολογώ ότι αυτοί οι τελευταίοι με σόκαραν λίγο). Πρόκειται για μια σκηνή που γεννήθηκε από την ανάγκη επικοινωνίας, σύμφωνα με τους Shame.

«Ήταν περίεργο να συναντάς συνομηλίκους σου που τους άρεσε η ίδια μουσική» λέει o Charlie Steen, ο χαρισματικός τραγουδιστής του πενταμελούς γκρουπ. «Αρκετά άτομα που γνωρίζαμε στο σχολείο έπαιρναν χάπια και πήγαιναν μόνο σε βραδιές techno. Τότε αρχίσαμε να συναντάμε κόσμο που ασχολιόταν με κάτι που δεν πιστεύαμε ότι υπήρχε πια». Και εννοεί, φυσικά, την ανεξάρτητη κιθαριστική μουσική.

Είναι οι Shame οι νέοι Oasis; Facebook Twitter
Η φωτογραφία στο εξώφυλλο του δίσκου τους «Songs of Praise».

Για 20άρηδες, πάντως, είναι πολύ μετρημένοι και αρκετά κωλόφαρδοι, επειδή δεν χρειάστηκε να πληρώσουν ούτε μία πένα για να συντηρήσουν το χόμπι τους − κάτι που απλώς δεν γίνεται στο πανάκριβο Λονδίνο όπου ζουν και το αναγνωρίζουν. Ο πατέρας του κιθαρίστα τους Charlie Forbes ήταν ο καλύτερος φίλος του ιδιοκτήτη μιας παλιάς παμπ κι έτσι, για 15 μήνες, περνούσαν το μεγαλύτερο μέρος του ελεύθερου χρόνου τους εκεί ως μαθητές, κάνοντας πρόβες τσάμπα και συνομιλώντας με τους εκκεντρικούς θαμώνες της παμπ, που ναι μεν τους συμβούλευαν να μείνουν μακριά από την ηρωίνη, αλλά όταν τελείωναν το κήρυγμα πήγαιναν στις τουαλέτες και κάπνιζαν ό,τι παράνομο έβρισκαν. Ήταν τόσο άβγαλτοι, που δεν κατάλαβαν, παρά μόνο αργότερα, ότι έκαναν παρέα με άτομα εξαρτημένα από τα ναρκωτικά.

Η τύχη τους πάντως δεν στέρεψε όταν έκλεισε η παμπ για να γίνει gastropub. Είχαν γνωρίσει ήδη τους κατάλληλους ανθρώπους ώστε να μπορέσουν να κλείσουν ένα στούντιο αλλά και μουσικούς που τους καθοδήγησαν στα πρώτα τους βήματα. Το βίντεο για το «Gold Hole» το έχει σκηνοθετήσει, μεταξύ άλλων, η Mica Levi, που τους τραβάει συχνά βίντεο live.

Κατάφεραν να υπογράψουν στην αμερικανική ανεξάρτητη Dead Oceans και τo πρώτο τους άλμπουμ με τίτλο «Songs of Praise» κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες. Έχει κι ένα χαριτωμένο εξώφυλλο, την μπάντα να κρατάει τρία γουρουνάκια. Τραγουδάει ο Steen στο post-punk χιτάκι τους «One Rizla»: «My nails ain't manicured, My voice ain't the best you 've heard/ And you can choose to hate my words, but do I give a fuck?».

 

Shame - One Rizla

Στην ουσία δεν κάνουν κάτι καινούργιο, αλλά είναι πιο ιδιαίτεροι και φιλόδοξοι μουσικά από αρκετά ανάλογα βρετανικά συγκροτήματα που βγήκαν στις αρχές των '00s και υποτίθεται ότι θα αναβίωναν ένα παλιό ήχο, στην πραγματικότητα όμως έπαιζαν καμουφλαρισμένη britpop. Ακόμη κι αν θεωρείς αυτήν τη μουσική μπαγιάτικη, ο τρόπος που αντιμετωπίζουν κάποιες καταστάσεις που συμβαίνουν γύρω τους είναι φρέσκος για τέσσερα λευκά αγόρια που αποφάσισαν να πιάσουν τις κιθάρες. Έχουν ένα υποδειγματικό ήθος, όπως διαβάζεις παντού.

Γενικά, πάντως, το post-punk ίσως είναι ιδανικός ήχος για τις μηδενιστικές μέρες τους Brexit. Ένα άλλο πράγμα που προσωπικά μού έχει κάνει εντύπωση είναι ότι οι συνεντεύξεις που δίνουν μου δημιουργούν ένα αίσθημα déjà vu από συνεντεύξεις που διάβαζα και παίρναμε από τους μουσικούς τα πρώτα χρόνια της κρίσης. Σχεδόν πέφτω πάνω σε παρόμοιες ερωτήσεις που έκανα πριν από μερικά χρόνια σε συγκροτήματα για το αν ασχολούνται με την πολιτική, πώς βλέπουν το Brexit, ακόμα κι αν είναι βιώσιμο αυτό που κάνουν.


Για να επανέλθω στο συγκρότημα, αρχικά απέφευγαν να απαντούν σε πολιτικές ερωτήσεις, τελικά όμως «υπέκυψαν». Προδόθηκαν από το εξώφυλλο που χρησιμοποίησαν για το κομμάτι «Visa Vulture» που δείχνει την Τερίσα Μέι ως βαμπίρ. «Δεν μπορείς να αποφύγεις την πολιτική» λέει ο Steen. «Ως άνθρωπος έχεις τις δικές σου πολιτικές απόψεις. Το θέμα είναι αν θέλεις να τις μοιραστείς ή όχι». Τέλος, όσον αφορά τα views στο YouTube, υποθέτω ότι είναι πολύ νωρίς ακόμη.

 

Shame - Visa Vulture

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM