Ένας Αθηναίος μπλούζμαν που τον λένε Χρατς 

Ένας Αθηναίος μπλούζμαν που τον λένε Χρατς  Facebook Twitter
Το Χρατς είναι Hrach, με αρμένικη προφορά, με παχύ χ και τς. Στα αρμένικα σημαίνει «πύρινα μάτια». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
0

Ο Hrach Altunyan υπάρχει εδώ και χρόνια στη μουσική σκηνή της Αθήνας. Μπλούζμαν, κιθαρίστας και τραγουδοποιός με έναν ήχο που ξεκινάει από το rhythm'n'blues και τη σόουλ, με έντονα μπλουζ στοιχεία, μόνος του ή με την μπάντα του, τη Hrach Altunyan Band, έχει κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ και δύο EP, και έχει γράψει μουσική για το σινεμά. Πρόσφατα αποφάσισε να κάνει στροφή στην καριέρα του, κάνοντας ένα restart, αναζητώντας τα ίχνη της μουσικής που τον μεγάλωσε, του χιπ-χοπ, με τη βοήθεια του Thanasimos. Το «If I was a God» είναι το πρώτο κομμάτι της συνεργασίας τους και ένα νέο ξεκίνημα. 

— Σε λένε όντως Χρατς; 
Το Χρατς είναι Hrach, με αρμένικη προφορά, με παχύ χ και τς. Στα αρμένικα σημαίνει «πύρινα μάτια». Eπειδή εδώ δεν υπάρχει αυτή η προφορά με φωνάζουν «χρατς». 

— Έχεις γεννηθεί στην Ελλάδα;
Γεννήθηκα το 1989 στο Γιερεβάν της Αρμενίας και τον Οκτώβριο του 1995 ήρθαμε στην Ελλάδα οικογενειακώς, οι γονείς μου, η μεγαλύτερη αδελφή μου και εγώ. Δεν ξέραμε τη γλώσσα, το μόνο που ήξερε ο πατέρας μου ήταν ότι υπήρχε κάποια θεία από την πλευρά της γιαγιάς που είχε έρθει στην Αθήνα μετά τη γενοκτονία στην Αρμενία. Ήρθαμε στην Ελλάδα με ένα χαρτί που έγραφε ‒για τον πατέρα μου‒ «είμαι γλύπτης», μόνο αυτό. Το πρώτο πράγμα που κάναμε όταν φτάσαμε στην Αθήνα ήταν να πάμε στην αρμένικη εκκλησία στην Κουμουνδούρου. Περπατάγαμε οικογενειακώς στον δρόμο και μια κυρία που μας είδε από το παράθυρο βγήκε και μας ρώτησε στα αρμένικα: «Είστε Αρμένηδες;». Είχε δει το κολιέ που φορούσε η μάνα μου, το οποίο υπήρχε μόνο στην Αρμενία. Έτσι γίναμε φίλοι με αυτή την οικογένεια και μας βοήθησαν πάρα πολύ. Μετά πήγαμε να βρούμε τη θεία, που ήταν πολύ ηλικιωμένη. Χτυπήσαμε την πόρτα της, άνοιξε και είδε ένα ζευγάρι με δυο παιδιά. Ο πατέρας μου της είπε «είμαι γλύπτης», αλλά επειδή οι Αρμένηδες της Ελλάδας μιλούσαν διαφορετικά τα αρμένικα, κατάλαβε ότι είναι φωτογράφος. Τέλος πάντων, μας βοήθησαν κι αυτοί και κάπως έτσι ξεκίνησε το ταξίδι μας στην Ελλάδα.  

Δεν μου βγήκε ποτέ να γράψω στα ελληνικά. Και οι σπουδές μου ήταν στα αγγλικά ‒σπούδασα επικοινωνία‒, οπότε, επειδή το λεξιλόγιό μου στα ελληνικά δεν είναι και το πιο πλούσιο, σε αντίθεση με τα αγγλικά, αισθανόμουν πιο άνετα να γράφω αγγλικό στίχο.

Μία από τις πιο ωραίες αναμνήσεις που έχω είναι όταν νοικιάσαμε το πρώτο μας σπίτι. Δεν είχαμε τίποτα, μόνο ένα χαλί και δύο ράντζα που μας είχαν δώσει. Μόλις ο πατέρας μου βρήκε την πρώτη του δουλειά, έφερε μια τούρτα και κάτσαμε στο χαλί οι τέσσερίς μας και τη φάγαμε. Δεν θα την ξεχάσω ποτέ αυτή την εικόνα. 

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά πράγματα που έχω να πω για τον πατέρα μου, τον Γκάγκικ Αλτουνιάν, τον οποίο έχασα πέρσι τον Φλεβάρη, είναι ότι, παρότι πέρασε δυσκολίες, αυτό που έκανε, και νομίζω είναι υποχρέωση κάθε καλλιτέχνη να κάνει, είναι ότι μας έμαθε όλα να τα βλέπουμε σαν να είναι παιχνίδι, ένα παραμύθι. Τα έργα του είναι αναμνήσεις του οι οποίες δεν είναι και πάρα πολύ ευχάριστες, αλλά είναι σαν παιδικά παραμύθια. Ο μπαμπάς δούλεψε στην Ελλάδα μόνο ως γλύπτης, δεν δέχτηκε να κάνει τίποτε άλλο στη ζωή του εκτός από αυτό που είχε σπουδάσει, με όλες τις δυσκολίες που μπορεί να έχει αυτό. Ήταν, όμως, γλύπτης-ζωγράφος. Η μαμά ήταν ιστορικός τέχνης, σπούδασε στην Αρμενία, αλλά όταν ήρθαμε εδώ είχε δυο παιδιά να μεγαλώσει και κανέναν να τη βοηθήσει. Με τον μπαμπά γνωρίστηκαν στο πανεπιστήμιο. 

Ξεκίνησα να ασχολούμαι με τη μουσική μάλλον περίεργα. Στο γυμνάσιο γνώρισα τον φίλο μου τον Δημήτρη τον Σκορδίλη, γιο του Άγγελου Σκορδίλη, ενός από τους πιο σημαντικούς κιθαρίστες που είχαμε στην Ελλάδα. Είχε ένα στούντιο στη Χαλκοκονδύλη, στην Ομόνοια. Όταν πήγα εκεί ήξερα ήδη κλασική κιθάρα, αλλά όταν είδα τον Άγγελο να πιάνει την κιθάρα, να τη βάζει στον ενισχυτή και να παίζει, μου έπεσε το σαγόνι. Δεν είχα ακούσει ξανά τέτοια ηλεκτρική κιθάρα! Έτσι αρχίσαμε να παίζουμε μαζί με τον Δημήτρη και κάπως έτσι ξεκίνησα τη μουσική.  

Ένας Αθηναίος μπλούζμαν που τον λένε Χρατς  Facebook Twitter
Θεωρώ πως ένας μουσικός μπορεί να ζήσει από τη μουσική μόνο εάν είναι επαγγελματίας και δουλεύει νύχτα ως session μουσικός. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Δικά μου κομμάτια γράφω από το 2008, αμέσως μετά το λύκειο. Έγραψα δύο τραγούδια και πήγα να τα ηχογραφήσω σε ένα στούντιο στη Νίκαια, πολύ ερασιτεχνικά. Το 2012 άρχισα να γράφω με τον φίλο μου τον Μπάμπη τον Τζανιδάκη στην Ελευσίνα και τότε έκανα τον πρώτο μου δίσκο, μόνος μου, χωρίς μπάντα. Στην πορεία όμως δημιουργήθηκε και η μπάντα μου, με την οποία πορευόμαστε ακόμα, και μετά ξεκινήσαμε τα live. Το 2014 έκανα πάρα πολλά live ‒τότε υπήρχε μεγάλη βοήθεια και από την αρμένικη κοινότητα‒ και έτσι συνέχισα να γράφω. Το ’15 παίξαμε στο TEDx στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης∙ εκεί η μπάντα είχε αρχίσει να μεγαλώνει κι έτσι το 2021 ήρθε το EP που είχε έντεκα μουσικούς. Το ’19 γεννήθηκε ο γιος μου και άλλαξε όλη μου η ζωή ‒ τα τρία τραγούδια του EP τα αφιέρωσα στη γυναίκα μου, στον γιο και στον πατέρα μου. Ο ήχος σε όλα τα κομμάτια μου είναι μπλουζ σόουλ με λίγα τζαζ στοιχεία, το εντυπωσιακό όμως σε αυτή την ιστορία είναι ότι τα ακούσματά μου είναι πολύ χιπ-χοπ. Με αυτό έχω μεγαλώσει, από μικρός άκουγα πάρα πολύ χιπ-χοπ.  

Το πρώτο CD που αγόρασα ήταν το «R U still down? (Remember Me)» του 2Pac. Πήγαινα στα Metropolis στη Γλυφάδα και με τα λεφτά που μου έδιναν αγόραζα CD με βάση το εξώφυλλο. Έτσι ανακάλυψα τον Makaveli. Εν τω μεταξύ, έγραφα τους στίχους, τους τύπωνα και τους είχα σε ντοσιέ για να τους μαθαίνω απ’ έξω. Ο 2Pac με οδήγησε στο West Coast.

Hrach Altunyan - If I Was A God (prod. by Thanasimos)

— Γι’ αυτό έγραφες στα αγγλικά;
Δεν μου βγήκε ποτέ να γράψω στα ελληνικά. Και οι σπουδές μου ήταν στα αγγλικά ‒σπούδασα επικοινωνία‒, οπότε, επειδή το λεξιλόγιό μου στα ελληνικά δεν είναι και το πιο πλούσιο, σε αντίθεση με τα αγγλικά, αισθανόμουν πιο άνετα να γράφω αγγλικό στίχο. Από τον 2Pac αγάπησα το West Coast, μου άρεσε πάντα πιο πολύ για τις μελωδίες που έχει, τα rhythm‘n’blues, τα σόουλ στοιχεία ή τα samples που έπαιρναν, όλο αυτό το πράγμα μού ακουγόταν πιο οικείο, γι’ αυτό και μου αρέσουν οι NWA, ο Snoop Dogg.

Άκουγα πάρα πολύ χιπ-χοπ και στην πορεία ακόμα και η μπλουζ που μου άρεσε ήταν η πρωτόγονη. Από τους πιο φρέσκους καλλιτέχνες, θεωρώ ότι o Gary Clark Jr. είναι από τους πιο μοντέρνους, γιατί παίζει μπλουζ αλλά με ενδιαφέροντα τρόπο, συνδυάζοντας και το background του. Aυτός ήταν ο στόχος μου, ήξερα τι ήθελα να κάνω, αλλά δεν μπορούσα να τα βάλω όλα σε μια σειρά. Κι εκεί ήρθε ο Νικόλας (σ.σ. ο Thanasimos). 

Πήγα στο στούντιό του κι αυτό που έκανε ο Νίκος εμένα με γείωσε τελείως. Ενώ μέχρι τότε ηχογραφούσα σε ένα take, χωρίς autotune, είδε τη φωνή μου σαν όργανο και αυτό άλλαξε και τον τρόπο που γράφω. Δηλαδή, μέχρι τώρα έγραφα βιωματικά, ό,τι έχω γράψει είναι ιστορίες που έχω ζήσει, εδώ όμως μπήκα στη διαδικασία και έγραφα συνεχώς, ώσπου στο τέλος ένωσα τα κομμάτια του παζλ και βγήκε στιχουργικά αυτό που ακούς στο κομμάτι «If I was a God». Ήταν μια άλλη προσέγγιση που πέτυχε. 

Έπρεπε να ρίξω και τον εγωισμό μου γιατί καταλάβαινα ότι είχα να κάνω με έναν άνθρωπο απ’ τον οποίο είχα μόνο να πάρω, και προσπάθησα να κάνω όσο καλύτερα μπορούσα αυτό που μου ζητούσε. 

Ένας Αθηναίος μπλούζμαν που τον λένε Χρατς  Facebook Twitter
Ο ήχος σε όλα τα κομμάτια μου είναι μπλουζ σόουλ με λίγα τζαζ στοιχεία, το εντυπωσιακό όμως σε αυτή την ιστορία είναι ότι τα ακούσματά μου είναι πολύ χιπ-χοπ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

— Βιοπορίζεσαι από τη μουσική; 
Δεν ζεις από τη μουσική. Όταν τέλειωσα τις σπουδές μου, ξεκίνησα να δουλεύω σε μια διαφημιστική εταιρεία. Έμεινα τρία χρόνια, αλλά κατάλαβα ότι δεν ήταν για μένα. Πλέον η δουλειά μου είναι κολορίστας σε σειρές και ταινίες. Ξεκίνησα ως μοντέρ και πλέον κάνω και μοντάζ, αλλά έχω ειδικευτεί στο χρώμα. Στο βιντεοκλίπ του κομματιού το χρώμα και το μοντάζ έχουν γίνει από μένα. Ο άνθρωπος που το έχει σκηνοθετήσει, ο Άκης ο Νοδάρας, είναι ένα πολύ ταλαντούχο παιδί. Θεωρώ πως ένας μουσικός μπορεί να ζήσει από τη μουσική μόνο εάν είναι επαγγελματίας και δουλεύει νύχτα ως session μουσικός. 

Η πιο μεγάλη δυσκολία που έχω αντιμετωπίσει σε σχέση με τη μουσική είναι τα οικονομικά. Καταλάβαινα ότι αν δεν αρχίσεις να παίρνεις λεφτά, θα υπάρχει ένα ταβάνι. Επίσης, ότι έπρεπε να βγω από το comfort zone μου και εκεί που ήμουν άνετος να ζορίσω τον εαυτό μου για να κάνω αυτό που είχα στο μυαλό μου ‒ αυτό ήταν αρκετά δύσκολο. Έκανα ένα restart στην ουσία. Ξέρεις, κάτι που με εκνευρίζει πολύ είναι που όταν κάποιος δυσκολεύεται, αντί να ψάξει να βρει τη λύση στον εαυτό του, την αναζητά σε άλλα πράγματα. Πρέπει να κοιταχτεί πρώτα στον καθρέφτη και μετά να κοιτάξει όλα τα άλλα.    

Στο βίντεο βάλαμε όλα αυτά που μας ενοχλούν, εικόνες που είναι λίγο αποκρουστικές ‒ αν και αυτές που χρησιμοποιήσαμε δεν είναι ακραίες. Δεν έχουν κάποια συνοχή, αλλά δένουν με έναν ωραίο καλλιτεχνικό τρόπο. 

Το επόμενο βιντεοκλίπ θα είναι για το κομμάτι «Things are never said», το οποίο είναι αφιερωμένο στον πατέρα μου. Οι άνθρωποι που θα συμμετάσχουν είναι οι συνεργάτες του, ο κυρ-Βασίλης, που είναι στο χυτήριο, ο Νίκος ο Βαλάτος, που είναι κεραμιστής, ο κύριος Αλέκος, μαρμαράς, άνθρωποι που κάνουν σκληρές δουλειές. Στο τέλος του Φεβρουαρίου θα κυκλοφορήσει το κομμάτι μου «Deeper». 

— Η μπλουζ φωνή, έτσι σου βγήκε από την αρχή ή την έχεις δουλέψει;
Είναι η φωνή που μου βγήκε όταν στάθηκα μπροστά στο μικρόφωνο την πρώτη φορά. Κατάλαβα ότι αυτή είναι η φωνή μου, δεν είχα κάνει μαθήματα φωνητικής, απλώς φωνάζω και ό,τι βγει.  

@hrachaltunyan

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Toquel: «Νιώθω ότι τα οφείλω όλα στη μάνα μου»

Μουσική / Toquel: «Νιώθω ότι τα οφείλω όλα στη μάνα μου»

Από το «Karolina» μέχρι τη σαρωτική επιτυχία του «1111» ο Toquel έχει αλλάξει πολύ ως καλλιτέχνης, ως άνθρωπος, όμως, είναι πάντα ίδιος, το παιδί που είχε φιλοδοξία να κάνει καλά τη μάνα του και να κατακτήσει την κορυφή. Στο ΟΑΚΑ γιορτάζει την επιτυχία του με ένα σόου που δεν έχει ξαναδεί το ελληνικό ραπ.
M. HULOT
H ραπ και ο Παζολίνι

Αφιέρωμα Σαλό / «Να λες πως πέθαινα 120 ημέρες μια Τρίτη»: H ραπ και ο Παζολίνι

Mε αφορμή την ταινία του Παζολίνι, εννέα καλλιτέχνες της ελληνικής ραπ σκηνής συνθέτουν πρωτότυπα τραγούδια με στίχους που αντλούν την έμπνευσή τους από το περιεχόμενο της ταινίας αλλά και από το ευρύτερο ποιητικό σύμπαν του Ιταλού σκηνοθέτη.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM