Για τη rock ''Απόπειρα'' του Νίκου Καλλίτση

Για τη rock ''Απόπειρα'' του Νίκου Καλλίτση Facebook Twitter
0

Για τη rock ''Απόπειρα'' του Νίκου Καλλίτση Facebook Twitter

 

Το άλμπουμ ''Απόπειρα'' κυκλοφόρησε το 1981 και μαζί με το άλμπουμ ''Ο Επιβάτης'' του Μίκη Θεοδωράκη της ίδιας χρονιάς ήταν κατά τη γνώμη μου δύο σοβαρές απόπειρες μεταφοράς ενός rock κλίματος στο πλαίσιο του ελληνικού έντεχνου τραγουδιού. Στον ''Επιβάτη'' υπήρχαν οι στίχοι του Κώστα Τριπολίτη, στην ''Απόπειρα'' αυτοί του ποιητή Γιάννη Κοντού, που χάσαμε σήμερα το πρωί σε ηλικία 71 ετών.

Την έξοδο του όμως στη δισκογραφία ο Κοντός οφείλει στον Καλλίτση, ο οποίος ιστορικά επίσης είναι ο πρώτος συνθέτης που μελοποίησε την Κατερίνα Γώγου.

Η ''Απόπειρα'' ακόμη είναι ο μοναδικός μέχρι σήμερα ελληνικός δίσκος που περιέχει τον Κοντό μελοποιημένο από τον στενό του φίλο και ιδεολογικό συνοδοιπόρο του, συνθέτη Νίκο Καλλίτση. Για την ιστορία να πούμε ότι τον Κοντό είχε μελοποιήσει και ο Θεσσαλονικιός συνθέτης, πιανίστας και ενορχηστρωτής Σαράντης Κασσάρας σε μια σειρά τραγουδιών που παρουσιάστηκαν από το Τρίτο Πρόγραμμα με ερμηνεύτρια την Ισιδώρα Σιδέρη.

Την έξοδο του όμως στη δισκογραφία ο Κοντός οφείλει στον Καλλίτση, ο οποίος ιστορικά επίσης είναι ο πρώτος συνθέτης που μελοποίησε την Κατερίνα Γώγου.

Τηλεφώνησα του Νίκου Καλλίτση κι αφού δήλωσε σοκαρισμένος με την είδηση του θανάτου του Γιάννη Κοντού, με προθυμία ξετύλιξε μνήμες για το LIFO.gr:

Το 1980 γνώρισα την Αφροδίτη Μάνου. Είχα μελοποιήσει τότε τα ''Θολά ποτάμια'' και τις ''33 ημέρες'' του Νικηφόρου Βρεττάκου που τα παρουσιάσαμε με ερμηνευτές τη Μάνου και τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου στο θέατρο του δήμου Υμηττού με δήμαρχο τον Ανδρέα Λεντάκη. Αμέσως μετά βάλαμε μπροστά με την Αφροδίτη ένα δίσκο σε ποιήματα της Γώγου, ο οποίος, ως γνωστόν, ποτέ δεν κυκλοφόρησε. Έχοντας πια μπει στο ΄81, όμως, παρουσιάσαμε αυτά τα τραγούδια στις νεολαίες του ΠΑΣΟΚ και του Ρήγα, του ΚΚΕ Εσωτερικού. Λίγο μετά τα ίδια τραγούδια παίξαμε και στο ''Σούσουρο'' στην Πλάκα. Όταν συνειδητοποιήσαμε πως δεν θα έβγαινε ο δίσκος από τη Lyra του Πατσιφά, καθώς είχε προηγηθεί στη ΜΙΝΟΣ το άλμπουμ του Κυριάκου Σφέτσα ''Στον Δρόμο'' με τις απαγγελίες της Γώγου, αποφάσισα να μελοποιήσω τον Γιάννη Κοντό με σκοπό να γίνει μία ολοκληρωμένη δουλειά που θα δισκογραφηθεί.

 

Μεγαλώσαμε μαζί με τον Γιάννη Κοντό στο ίδιο προάστιο, είχαμε τα ίδια βιώματα, τις ίδιες ανησυχίες και τον ίδιο καιρό που εκείνος έγραφε ποίηση, εγώ έγραφα μουσικές. Τι πιο λογικό απ' το να κάναμε έναν κοινό δίσκο κάποια στιγμή, πέραν των νυχτερινών συναντήσεων και της παρέας στα σπίτια μας όλα αυτά τα χρόνια;

Το rock ύφος προέκυψε από τους στίχους του. Ο Γιάννης ήταν ο πρώτος που μίλησε για τις ''πολιτικές εξουσίες'', καταθέτοντας μια ποίηση πιο ενδοσκοπική συγκριτικά με τη μεταπολιτευτική συνθηματολογία στους κόλπους του τραγουδιού. Θεωρώ τον στίχο του, ''Εδώ θα φτύσεις τα σπασμένα σου λόγια, ρουφιάνε εαυτέ μου'' από τους σημαντικότερους που γράφτηκαν όχι μόνο για εκείνη την περίοδο, αλλά ίσαμε σήμερα.

Τελικά η ''Απόπειρα'' κυκλοφόρησε το 1981, αλλά για κακή μας τύχη συνέπεσε με την ανάληψη της διεύθυνσης της ΕΡΤ από τον συχωρεμένο τον Ιάκωβο Καμπανέλλη, όπου οι διαφημίσεις δισκογραφικών εταιρειών από το ραδιόφωνο περιορίστηκαν στο ελάχιστο. Έτσι, όλα έγιναν ''από στόμα σε στόμα''. Η Αφροδίτη παρουσίαζε τα τραγούδια αυτά σε μπουάτ στην Πλάκα στο πλαίσιο της δικής της καριέρας κι έτσι, λίγο μετά, άρχισαν να ακούγονται από το Δεύτερο και από το Τρίτο Πρόγραμμα της εποχής.

 

Για τη rock ''Απόπειρα'' του Νίκου Καλλίτση Facebook Twitter
Ο συνθέτης Νίκος Καλλίτσης και ο ποιητής Γιάννης Κοντός το 1981 δοκιμάζοντας στο στούντιο τα τραγούδια της ''Απόπειρας''.

Η ''Απόπειρα'' ανακαλύφθηκε εκ νέου τη δεκαετία του 1990 λόγω της πίστης και της αγάπης του παραγωγού και στιχουργού Οδυσσέα Ιωάννου, ο οποίος έπαιζε συχνά τα κομμάτια από τον ''Μελωδία''. Να σημειωθεί ότι ο Ιωάννου γνωριζόταν με τον Κοντό και τους συνέδεε αλληλοεκτίμηση.

 

Με τον Γιάννη κρατήσαμε επαφή μέσα στα χρόνια. Τελευταία χαθήκαμε λίγο, όπως συμβαίνει με όλους τους ανθρώπους. Κι αν δε γνώριζα για το τελευταίο διάστημα της νοσηλείας του στο νοσοκομείο, η άσχημη όψη του σε μία τηλεοπτική εμφάνιση του με είχε κάπως προϊδεάσει για την υγεία του.

Ευχαριστώ την Αφροδίτη Μάνου για τις ερμηνείες που χάρισε στην ''Απόπειρα'', όπως ευχαριστώ και τον Γιάννη Κοντό για τους βαθιά αυτοκριτικούς στίχους του στην περίοδο της γηπεδικής εκτόνωσης.

Τιμή μου που τον μελοποίησα και θα τον θυμάμαι πάντα με αγάπη.

* Κι εγώ ευχαριστώ τον συνθέτη Νίκο Καλλίτση γι'αυτή την τηλεφωνική συνομιλία μας, μεσημέρι Τετάρτης 21 Ιανουαρίου του 2015.

** Από το κανάλι του συνθέτη στο youtube, μπορείτε να ακούσετε ολόκληρη την ''Απόπειρα'' του 1981 σε ποίηση Γιάννη Κοντού (7 τραγούδια) και Αντώνη Κολυβά (2 τραγούδια) με ερμηνεύτρια την Αφροδίτη Μάνου.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά την δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ