Για τον παπά τον Ραγκαβέλα που γύριζε τα χωριά και πωλούσε πού...

 Για τον παπά τον Ραγκαβέλα που γύριζε τα χωριά και πωλούσε πού... Facebook Twitter
0

 Για τον παπά τον Ραγκαβέλα που γύριζε τα χωριά και πωλούσε πού... Facebook Twitter

 

Τον Ιούλιο του 2002 βρέθηκα στην οικία της Δόμνας Σαμίου για μία συνέντευξη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ''ΗΧΟΣ+HI-FI''. Αμέσως μετά, η Σαμίου, προφανώς ενθουσιασμένη με τον δικό μου ενθουσιασμό ενόσω μου μιλούσε, πετάχτηκε μέχρι το διπλανό διαμέρισμα, όπου διατηρούσε την πλούσια δισκοθήκη της. Γύρισε με μιαν αγκαλιά δίσκους, βινύλια. Τους κοίταξα, αλλά δεν υπήρχε ανάμεσα τους ο δίσκος που ήθελα από καιρό. Παρακάμπτοντας, λοιπόν, τη...γαϊδουριά μου, τη ρώτησα με λαχτάρα: Μήπως σας περισσεύει καμιά κόπια από ''Τα Αποκριάτικα''; Φυσικά! Απάντησε η καλή μου και χωρίς να χρειαστεί να με ξαναφήσει μόνο μου στο διαμέρισμα της, φώναξε τη βοηθό της να πάει δίπλα και να μου φέρει το πολυπόθητο διπλό βινύλιο! Σ' αρέσουν ''Τα Αποκριάτικα'', έτσι; με ρώτησε όλο νόημα και κούνησα απλά το κεφάλι.

Που να της εξηγούσα δηλαδή της γυναίκας ότι ''Τα Αποκριάτικα'' της τα έψαχνα για έναν κυρίως λόγο: Μέσα κει περιεχόταν το κοζανίτικο άσμα ''Ου παππούς ου Ραγκαβέλας'', το οποίο ακούγαμε μια Μεγάλη Παρασκευή στις αρχές του 1990 σε σπίτι των Εξαρχείων, παρέα μ' έναν Κοζανίτη καθηγητή απ' τη σχολή κινηματογράφου, εκσφενδονίζοντας μάλιστα ποτήρια κατά του παρακείμενου κτιρίου της αστυνομίας! Μην έχοντας καμία σχέση με τη δισκογραφία του δημοτικού τραγουδιού επί μία δεκαετία αναζητούσα αυτόν τον αναρχικό παππού, που τον έλεγαν Ραγκαβέλα και ήταν και παπάς μάλιστα!

Το εύρημα με το ανδρικό μόριο να είναι το εμπόρευμα του πλανόδιου παπά εκφράζει μια πρωτοφανή σεξουαλική ελευθεριότητα, παραμένοντας πάνω απ' όλα ένα άκρως τολμηρό αστείο. Θα μπορούσε να μην είναι τίποτα περισσότερο από ένα κόλπο που χρησιμοποιεί ο παμπόνηρος παπάς προκειμένου να έρθει σε συνουσία, κατά το κοινώς λεγόμενο Κοίτα τι σκέφτηκε ο άνθρωπος για να γαμήσει!

Στη συγκεκριμένη ηχογράφηση δεν τραγουδούσε η Δόμνα Σαμίου. Εκείνη, ως ερευνήτρια, έκανε ότι συνήθιζε να κάνει από τα τέλη της δεκαετίας του 1950, τότε που φορτωνόταν στον ώμο ένα μαγνητόφωνο UHER και γύριζε τα χωριά και τα νησιά, ηχογραφώντας τα απομεινάρια μιας προφορικής μουσικής και στιχουργικής παράδοσης.

Από τη Σαμίου έμαθα, επίσης, πως ο παππούς που πουλούσε...πούτσες αρχικά δεν ήταν παπάς. Στη συνέχεια απέκτησε το σχήμα, εφόσον η γελοιοποίηση όλων των κοινωνικών ρόλων θα έδινε μοιραία την εντύπωση μιας σεξουαλικότητας ανεξέλεγκτης.

Το στόρι του τραγουδιού είναι το εξής: Ο παπάς ο Ραγκαβέλας γυρίζει τα χωριά Σπούρτα, Βάντσες και Κερασιά της Κοζάνης με μια γομάρα κουτσή και γκαστρωμένη. Την έχει φορτώσει πούτσες και διαλαλεί την πραμάτεια του. Φωνάζει χαρακτηριστικά: Πάρτι πούτσις, φέρτι μ'νιά...Στο κάλεσμα του ανταποκρίνονται νέες, παντρεμένες, χήρες και αρραβωνιασμένες. Ο παπάς ο Ραγκαβέλας ξεπουλάει με τη μία, ''το αφεντικό τρελάθηκε''! Μια χήρα, όμως, δεν προλαβαίνει να ψωνίσει και απ' την κάψα της χυμάει στα τσουβάλια με το ανορθόδοξο εμπόρευμα. Μια πούτσα με δύο κεφάλια πέφτει, πάνω στην οποία χυμάνε και οι άλλες γυναίκες. Και το τραγούδι τελειώνει με τη φοβερή σκηνή: Τράβα η μια κι τράβα η άλλη και της κόψαν το κεφάλι!

 

Το κεφάλι της πούτσας ή της χήρας; είχα ρωτήσει τότε τη Σαμίου, καθώς δεν ήταν εύληπτο αν τη γλίτωσε τελικά η φουριόζα χήρα απ' την οργή των γυναικών, σαν είδαν ότι εκείνη θα έπαιρνε πιο καλό stuff! Το πρώτο, ήταν η απάντηση της Σαμίου και δεν είχα κανένα λόγο να την αντικρούσω.

Έπειτα, κάναμε μια συζήτηση εν είδει ανάλυσης του τραγουδιού για τουλάχιστον μισή ώρα, την οποία ηχογράφησα και μέχρι σήμερα φυλάω στο αρχείο μου:

Ο παππούς/ παπάς και όλες οι γυναίκες που παρελαύνουν είναι γκροτέσκα πρόσωπα από την πινακοθήκη των ανθρώπινων αδυναμιών και ελαττωμάτων της αποκριάτικης δημοτικής παράδοσης. Η απόλυτη διακωμώδηση των κοινωνικών ρόλων και σχέσεων, χωρίς όμως να λείπει η αποδοχή και μια βαθύτερη συμπάθεια. Ένας παππούς - γέρος, που είναι και παπάς - καλόγερος διακατέχεται από δυνατή ερωτική επιθυμία. Μαζί με γυναίκες - αντροφάγες, νέες παρθένες, χήρες και παπαδιές - καλόγριες, δηλαδή σεξουαλικά στερημένες γυναίκες, αποτελούν συνηθισμένα ''μοντέλα'' των σατιρικών αποκριάτικων τραγουδιών.

Το εύρημα με το ανδρικό μόριο να είναι το εμπόρευμα του πλανόδιου παπά εκφράζει μια πρωτοφανή σεξουαλική ελευθεριότητα, παραμένοντας πάνω απ' όλα ένα άκρως τολμηρό αστείο. Θα μπορούσε να μην είναι τίποτα περισσότερο από ένα κόλπο που χρησιμοποιεί ο παμπόνηρος παπάς προκειμένου να έρθει σε συνουσία, κατά το κοινώς λεγόμενο Κοίτα τι σκέφτηκε ο άνθρωπος για να γαμήσει! Το ανδρικό μόριο, επίσης, το φαλλικό σύμβολο από αρχαιοτάτων χρόνων ήταν η έννοια της Γονιμότητας.

Παρ' όλα αυτά, ο απώτερος σκοπός σάτιρας των ταμπού, αποδεικνύει πόσο απαγορευμένη και μεμπτή ήταν η σεξουαλικότητα για παππούδες, παπάδες και γυναίκες δίχως άντρα.

Ειδικά οι γυναίκες βρίσκονται στο επίκεντρο του τραγουδιού και δέχονται τα βέλη μιας πιο αυστηρής κοινωνικής κριτικής. Συγκεκριμένα, δεν σατιρίζονται αυτές καθ'αυτές, αλλά η ερωτική τους καταβροχθιστική μανία. Και οι άντρες επιβεβαιώνουν για μιαν ακόμη φορά την εξουσία τους πάνω στη γυναικεία σεξουαλικότητα σε ένα καθαρά κοινωνικό και ηθικό πεδίο.

 

Μην ξεχνάς, είπε η Δόμνα Σαμίου κλείνοντας εκείνη τη σύντομη κουβέντα μας για τον ''Παπά τον Ραγκαβέλα'', πως τα αποκριάτικα τραγούδια έρχονται από την αρχαία Ελλάδα, όπου οι άντρες συνήθιζαν να μεταμφιέζονται σε γυναίκες, κάτι που ως συμβολική κίνηση σήμαινε την προσπάθεια τους να αποκτήσουν την αναπαραγωγική δύναμη των γυναικών!

 


 

* Ακούστε το παραδοσιακό κοζανίτικο άσμα Ο Παππούς ο Ραγκαβέλας από τη συλλογή τραγουδιών της Δόμνας Σαμίου, ''Τα Αποκριάτικα''. Το άλμπουμ κυκλοφόρησε το 2000 από τον Καλλιτεχνικό Σύλλογο Δημοτικής Μουσικής Δόμνας Σαμίου. Η ηχογράφηση του τραγουδιού πραγματοποιήθηκε το 1990 στην Κοζάνη. Τραγουδούν ο Βαγγέλης Δούρβας και ομάδα από τον Φανό ''Αριστοτέλης''.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ