Γκάιντες, λύρες και θρακιώτικα νταούλια στο Tesla - ο παραδοσιακός διονυσιασμός του Έβρου μιξάρεται με την ένταση της πρωτοπορίας

Γκάιντες, λύρες και θρακιώτικα νταούλια στο Tesla - ο παραδοσιακός διονυσιασμός του Έβρου μιξάρεται με την ένταση της πρωτοπορίας Facebook Twitter
0

 

Γκάιντες, λύρες και θρακιώτικα νταούλια στο Tesla - ο παραδοσιακός διονυσιασμός του Έβρου μιξάρεται με την ένταση της πρωτοπορίας Facebook Twitter

 

Η Εβρίτικη Ζυγιά είναι ένα παραδοσιακό μουσικό συγκρότημα από τον Έβρο που παίζει θρακιώτικους σκοπούς και που σχηματίστηκε το 2007 από τέσσερις νεαρούς φίλους. Ζυγιά σημαίνει ζευγάρι και έχει να κάνει με την αντιπροσωπευτική παραδοσιακή ορχήστρα του κάθε τόπου και Εβρίτικη επειδή το συγκρότημα παίζει κυρίως την μουσική του Έβρου και της Θράκης. Η Θράκη έχει μεγάλη ιστορία στην μουσική παράδοση, σύμφωνα με τους αρχαίους μύθους ήταν ο τόπος καταγωγής του Ορφέα και εκπροσωπούσε την λύρα και το τραγούδι στην Αρχαία Ελλάδα. Ο Σπύρος, ο Άγγελος, ο Στρατής και ο Αλέξης προσπαθούν όχι μόνο να μαζέψουν όσα τραγούδια είναι ξεχασμένα αλλά να τα φέρουν μπροστά σε ένα νεότερο κοινό που δεν έχει να κάνει απαραίτητα με τα γλέντια ή τα πανηγύρια. Με αυτό τον σκοπό θα εμφανιστούν στο πλαίσιο του Davadur, μιας εναλλακτικής βραδιάς στο Bios Tesla, το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου.

—Μιλήστε μου λίγο για εσάς και για αυτά που κάνετε. Ποιοι είστε; Πώς αποφασίσατε να κάνετε συγκρότημα;

Είμαστε τέσσερις νέοι με καταγωγή τον Έβρο και κοινή αγάπη την τοπική παραδοσιακή μουσική συνέστησαν το ομώνυμο μουσικό σχήμα «Εβρίτικη Ζυγιά». Ο  Σπύρος στην γκάιντα, ο Άγγελος στα κρουστά, ο Στρατής στο καβάλι και τη φωνή και ο Αλέξης στη λύρα είναι τα άτομα που απαρτίζουν το σχήμα.  Το σχήμα έχει σχεδόν μια δεκαετή συνεχώς ανοδική πορεία στα μουσικά δρώμενα της Θράκης και εξυπηρετεί τις μουσικοχορευτικές ανάγκες των συλλόγων καθώς και τις κοινωνικές εκδηλώσεις της τοπικής κοινωνίας. Τα  τελευταία χρόνια γίνεται μια προσπάθεια εξωτερίκευσης της μουσικής έξω από τα στενά όρια της Θράκης, δίνοντας την ευκαιρία στο ευρύτερο μουσικόφιλο κοινό να απολαύσει και να διασκεδάσει με την θρακιώτικη μουσική.

—Τι παίζετε ακριβώς; Είναι ξεχασμένη μουσική; Πώς έχετε ανακαλύψει τα κομμάτια που παίζετε; Ήταν δύσκολο να βρεθούν;

Το ρεπερτόριο που πραγματευόμαστε  είναι η θρακιώτικη μουσική. Μια ιδιαίτερη μουσική παράδοση, μέσα στην οποία γαλουχηθήκαμε  και υπηρετούμε με σεβασμό και αγάπη. Δεν θα λέγαμε πως είναι ξεχασμένη μουσική, αλλά περιορισμένη ως προς την διάδοση. Είναι ζώσα μουσική, η οποία όμως αυτό-συντηρείται και διασώζεται όπως είναι λογικό, στο φυσικό της περιβάλλον, διασκεδάζοντας τον κόσμο της Θράκης. Αυτό είναι κύριο χαρακτηριστικό  κάθε τοπικής μουσικής παράδοσης. Το επόμενο στοίχημά μας είναι μπορέσουμε να κάνουμε την θρακιώτικη μουσική πιο global και world music, καθώς πιστεύουμε πως έχει αξία και την βαρύτητα να το επιτύχει αυτό.

—Μια αστεία ιστορία που έχει συμβεί κατά τη διάρκεια ενός γλεντιού;

Σε πανηγύρι στον Έβρο, πάνω στο ξέφρενο γλέντι, πλησιάζουν διάφοροι για να ρίξουν «σάμπα», όπως λέμε, ρίξιμο χαρτούρας για παραγγελία ή ευχαρίστηση. Οπότε πλησιάζει ένας μερακλωμένος μεσήλικας και ενώ έχει ρίξει όλα του τα λεφτά κατά την διάρκεια του γλεντιού, μην έχοντας να ρίξει τίποτα άλλο και εκστασιασμένος από το επόμενο τραγούδι, πλησιάζει, ψάχνεται στις άδειες τσέπες απογοητεύεται και στη συνέχεια φωτίζει το πρόσωπό του, καθώς βρίσκει τη λύση: βγάζει το ρολόι χειρός από τον καρπό του και το δένει σε έναν ορθοστάτη μικροφώνου μας, «Βαράτε ρε!!!», φωνάζει και συνεχίζει τον χορό!

 

—Μπορεί αυτή η μουσική να λειτουργήσει πέρα από τα γλέντια και τις γιορτές;

Η θρακιώτικη μουσική δεν είναι μόνο γλέντι και χορός. Γενικώς η παραδοσιακή μουσική έχει παρεξηγηθεί στο σύνολο της σε αυτό. Η παραδοσιακή μουσική είναι μουσική, η έκφραση συναισθηματικού κόσμου διαμέσου φωνών και οργάνων. Είναι ένα αποτέλεσμα υπαρξιακής έκφρασης που συντροφεύει την ανθρωπότητα κάθε της στιγμή. Στη χαρά, στη λύπη και σε όλη την καθημερινότητα μας. Ήδη πολλοί καλλιτέχνες πειραματίζονται ταυτόχρονα και με άλλα είδη μουσικής, δίνοντας στην παραδοσιακή μας μουσική  άλλη πνοή και  πεδίο δράσης – μακριά  από τις «παραδοσιακές» χρήσεις της. Από την άλλη βέβαια, στην Θράκη η τοπική της μουσική δεν αναφέρεται μόνο στα γλέντια και τις γιορτές. Χρησιμοποιείται σε όλες καθημερινές εκφάνσεις της. Στις πολύωρες ομαδικές αγροτικές  και κτηνοτροφικές εργασίες, στα βαφτίσια, στις κηδείες, αρραβώνες κτλ.

  

—Τι θα δούμε στην Αθήνα;

Φυσικά είμαστε πολύ χαρούμενοι που θα είμαστε στο Davadur στην Αθήνα. Σε αυτό το σημείο θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε και τους ανθρώπους του BIOS για την πρόσκληση. Η αλήθεια είναι πως δεν έχουμε την ευκαιρία να ερχόμαστε συχνά στην πρωτεύουσα για να δείξουμε την δουλεία μας.  Όσοι προσέλθουν στο live Σαββάτου θα χουν την τύχει να πάρουν μια γερή γεύση από Θράκη. Θα αφουγκραστείτε «αυτόχθονα» όργανα όπως η γκάιντα, το καβάλ(ι) ,τη λύρα και το νταούλι, τα οποία είναι συνυφασμένα από εκατοντάδες , ίσως και χιλιάδες  χρόνια με την Θράκη.  Θα ταξιδέψουν μαζί μας με τους  ήχους του Ορφέα και τους ρυθμούς του Διόνυσου. Στο εγχείρημά μας , συνταξιδιώτης μαζί μας θα είναι ο φίλος Γιώργου Μάρκου στο ακορντεόν και  στον ήχο ο Σωκράτης Γουγουλίδης. Δώστε μας την ευκαιρία να μοιραστούμε την μαγεία της Θράκης και εκτός φυσικών συνόρων της Θράκης. Το αξίζει και σίγουρα θα το απολαύσετε!

 

Θα εμφανιστούν το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου στο πλαίσιο του Davadur που γίνεται στο Bios Tesla [Πειραιώς 84, Γκάζι] με ελεύθερη είσοδο

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT