H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική»

H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική» Facebook Twitter
Για όλα φταίει το Ρίο: Οι αρχιτέκτονες της bossa nova Ζοάο Ζιλμπέρτο και Τομ Ζομπίμ πλαισωμένοι από δύο Ευρωπαίες σταρ(λετ) της επχοής, την Γαλλίδα Μιλέν Ντεμονζό και την Ιταλίδα Σίλβα Κοσίνα
0

Πριν από έξι χρόνια σε ένα αφιέρωμα - ρεπορτάζ στον Guardian για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Βινίσιους ντε Μοράες, του μεγάλου στιχουργού, ποιητή, διπλωμάτη (κάτι σαν Γκάτσος και Σεφέρης της Βραζιλίας θα μπορούσαμε να πούμε, τηρουμένων των αναλογιών), δημιουργού του περίφημου μιούζικαλ «Ορφέο Νέγκρο» (Μαύρος Ορφέας) αλλά και ενός εκ των αρχιτεκτόνων της bossa nova μαζί μες τον Ζοάο Ζιλμπέρτο και τον Αντόνιο Κάρλος (Τομ) Ζομπίμ, είχε κληθεί να μιλήσει κι ο Καετάνο Βελόζο.

Θυμήθηκε λοιπόν τότε ο Βελόζο - που με τη σειρά του ανήκει μαζί με άλλους επιφανείς Βραζιλιάνους συνθέτες και ερμηνευτές όπως ο Ζιλμπέρτο Ζιλ, η Γκαλ Κόστα και ο Τομ Ζε, στην επόμενη γενιά από τους πατριάρχες της bossa που στα τέλη της δεκαετίας του '60 πήραν το είδος και προσθέτοντας στοιχεία ψυχεδέλειας και αντικουλτούρας δημιούργησαν το κίνημα της tropicalia – μια συναυλία στο Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης το 1989.

H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική» Facebook Twitter
Αντόνιο Κάρλος (Τομ) Ζομπίμ και Βινίσιους ντε Μοράες - ο Χατζιδάκις και ο Γκάτσος της bossa nova, τηρουμένων των αναλογιών

Επρόκειτο για εκδήλωση που στόχο είχε την ευαισθητοποίηση για τα δάση του Αμαζονίου και συμμετείχαν εκτός από τον Βελόζο και τον Τομ Ζομπίμ, καλλιτέχνες όπως ο Στινγκ και ο Έλτον Τζον, ο οποίος σχεδίαζε αρχικά να εμφανιστεί στη σκηνή ντυμένος Κάρμεν Μιράντα με πλήρη drag αμφίεση και φρουτιέρα στο κεφάλι, την ώρα που θα έπαιζε ο Ζομπίμ το πιο διάσημο τραγούδι του, το The Girl from Ipanema...

«Τελικά τον πείσαμε να μην το κάνει» έλεγε γελώντας ο Βελόζο. «H bossa nova είναι ιερή μουσική για πολλούς Βραζιλιάνους. Είναι πολιτική, εθνική και ποιητική μουσική. Είναι μια μορφή τέχνης υψηλού μοντερνισμού που με κάποιο τρόπο έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή είδη μουσικής στον κόσμο. Αποτελεί ένα από τα σπανιότατα παραδείγματα μουσικής που όσο πιο εκλεπτυσμένη εξελισσόταν τόσο πιο δημοφιλής γινόταν. Πήρε την σάμπα και της πρόσθεσε σοφιστικέ αρμονίες μαζί με ένα υψηλό επίπεδο στιχουργικής ».

H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική» Facebook Twitter

Σύμφωνα με τον διακεκριμένο Βραζιλιάνο μουσικό και μουσικολόγο Αρτούρ Νεστρόβσκι η bossa nova [σημαίνει «νέα τάση» ή «νέο κύμα»] «είναι μια μουσική η οποία προέρχεται από μια συγκεκριμένη και κρίσιμη καμπή στην ιστορία της Βραζιλίας αποτελώντας προϊόν μιας σύντομης δημοκρατικής περιόδου ανάμεσα στα μέσα της δεκαετίας του '50 και τα μέσα της δεκαετίας του '60. Ο πρωθυπουργός Ζουσελίνο Κουμπίτσεκ ήταν σοσιαλδημοκράτης που έκανε σημαντικές τομές στην εκπαίδευση, στην υγεία και στα εργασιακά ζητήματα. Είχαμε μια νέα πρωτεύουσα, την Μπραζίλια, σχεδιασμένη από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα Όσκαρ Νιεμάγιερ, είχαμε πάρει δύο φορές διαδοχικά το Παγκόσμιο Κύπελλο και τέλος, είχαμε την bossa nova, το κορυφαίο απάνθισμα της βραζιλιάνικης κουλτούρας... Αν επιχειρήσεις να τραγουδήσεις αυτό το είδος με ένταση μπορεί να ακουστεί κιτς. Είναι τελείως διαφορετικό από την samba. Το κόλπο είναι να τραγουδάς την bossa nova σα να μιλάς, όπως ιδανικά έκανε ο Ζοάο Ζιλμπέρτο. Μ' αυτόν τον τρόπο ακούγεται πάντα οικεία και ανεπίσημη, σαν κουβέντα ή σαν εξομολόγηση».

«Ο Ζοάο Ζιλμπέρτο είχε πει ότι η bossa nova δεν έχει να κάνει με τη θλίψη αλλά με το 'άγγιγμα της θλίψης'», σύμφωνα με την τραγουδίστρια Μόνικα Βασκονσέλος. «Μπορεί να το δει κανείς ακόμα και στην πρώιμη ποίηση του Βινίσιους ντε Μοράες. Λέει ένα από τα σονέτα που είχε γράψει παλιά αλλά ακούγεται μέχρι σήμερα συχνά σε γάμους: 'Φλόγα καθώς είναι, η αγάπη μας δεν θα είναι αιώνια / θα είναι αιώνια όμως όσο καίει'. Ή ας πάρουμε ως παράδειγμα το τραγούδι 'Insensatez' (How Insensitive) το οποίο συλλαμβάνει μοναδικά μια απαλή, διακριτική θλίψη...».

H bossa nova είναι «το απαλό άγγιγμα της θλίψης» αλλά και η «πρώτη παγκοσμίως δημοφιλής υπαρξιακή μουσική» Facebook Twitter
Ο Ζοάο Ζιλμπέρτο (αριστερά) με δύο επιφανείς εκπρόσωπους της επόμενης γενιάς στα τέλη της δεκαετίας του '60 πήραν την bossa nova και προσθέτοντας στοιχεία ψυχεδέλειας και αντικουλτούρας δημιούργησαν το κίνημα της tropicalia - τον Καετάνο Βελόζο και την Γκαλ Κόστα

Ο Καετάνο Βελόζο πιστεύει ότι η bossa nova σηματοδότησε μια σημαντικότατη αλλαγή στους στίχους της βραζιλιάνικης μουσικής – εκεί που η samba αναφερόταν κυρίως στη δημόσια σφαίρα, είτε επρόκειτο για την ατμόσφαιρα του καρναβαλιού είτε για τους κοινωνικούς αγώνες, η bossa nova εστιάζει αντίθετα στο ατομικό και στο προσωπικό: «Θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκειται για την πρώτη δημοφιλή μουσική όπου τα θέματα ήταν καθαρά υπαρξιακά. Είναι αυτό το στοιχείο εν μέρει που την καθιστά υψηλή τέχνη. Το επαναστατικό με την bossa nova ήταν ότι μια χώρα του αποκαλούμενου τρίτου κόσμου δημιουργούσε υψηλή τέχνη με τους δικούς της όρους και ακολούθως την διοχέτευε σε ολόκληρο τον πλανήτη. Η bossa nova ήταν και παραμένει ένα όνειρο του τι μπορεί να δημιουργήσει ένας ιδανικός πολιτισμός».

 

Με στοιχεία από τον Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM