Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter
1

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη - Σοφία Βέμπο στη ''Στέλλα'' (1955) του Μιχάλη Κακογιάννη

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη έφυγε χθες το απόγευμα από τη ζωή σε ηλικία 86 ετών. Η αντίστροφη μέτρηση είχε αρχίσει γι' αυτήν ένα χρόνο πριν, όταν χτυπήθηκε από οξύ εγκεφαλικό επεισόδιο. Η τελευταία της δημόσια εμφάνιση είχε γίνει τον Δεκέμβρη του 2013 στην παρουσίαση του βιβλίου ''Έλληνες σκηνοθέτες του 20ου αι.'' του Θανάση Νιάρχου στο Εθνικό Θέατρο.

 

Η ίδια εκνευριζόταν όταν της μιλούσαν όλοι για το ρόλο της Αννέτας που είχε λυκοφιλία με τη Στέλλα στην ομότιτλη θρυλική ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη. Η τόσο καθολική αποδοχή του ρόλου μιας λαϊκής γκόμενας την εξόργιζε, εκείνη που έμελλε να αφήσει τη σφραγίδα της στο θέατρο, σε έργα του Πιραντέλο, του Τένεσι Ουίλλιαμς ή του Lorca.

 

Στο συγκεκριμένο αφιέρωμα θυμόμαστε τη Βούλα Ζουμπουλάκη ως ερμηνεύτρια του Μάνου Χατζιδάκι στον κινηματογράφο και στο θέατρο, αρχής γινομένης φυσικά από τη ''Στέλλα'' του 1955.

 

 

Το "Εφτά τραγούδια θα σου πω" σε στίχους του σκηνοθέτη Κακογιάννη ήταν το λαϊκό τραγούδι που η Ζουμπουλάκη ερμήνευε στην αρχή της ταινίας. Το ίδιο τραγούδι το έλεγε και η Μελίνα Μερκούρη παρακάτω, κάνοντας το, μαζί με το "Αγάπη πού'γινες δίκοπο μαχαίρι", δύο από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές της ως τραγουδίστρια.

 

Η Μερκούρη ήταν ξανθιά, η Ζουμπουλάκη μελαχρινή. Η πρώτη ήταν εξωστρεφής και καλόκαρδη, η δεύτερη εσωστρεφής και πανούργα. Στη δική της ερμηνεία στο "Εφτά τραγούδια θα σου πω", η Ζουμπουλάκη προσπαθεί να αποσπάσει τον ερωτισμό των μουσικών που τη συνοδεύουν, εν προκειμένω της ορχήστρας του Βασίλη Τσιτσάνη. Η Μελίνα, αντίθετα, τραγουδάει σα να έχει όλους τους άντρες στα πόδια της. Η εγγραφή του τραγουδιού με τη Βούλα Ζουμπουλάκη διασώθηκε αποκλειστικά στην ηχητική μπάντα και στη μεγάλη οθόνη, ενώ αυτή με τη Μελίνα Μερκούρη πέρασε κανονικά στη δισκογραφία.

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

 

Η τραγουδίστρια Ζουμπουλάκη άρεσε πολύ στον Χατζιδάκι. Εκτιμούσε την αριστοκρατική φινέτσα της και τις σπουδές μονωδίας που είχε κάνει στο Εθνικό Ωδείο. Δεν είναι τυχαίο ό,τι λίγο πριν την κερδίσει το σανίδι και η μεγάλη οθόνη, η Ζουμπουλάκη πρωτοεμφανίστηκε το 1952 στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε ηλικία 23 ετών.

 

Το 1961 μία από τις θεατρικές παραστάσεις που έσκισαν στην Αθήνα ήταν του έργου ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε'' του Πιραντέλο από τον θίασο Δημήτρη Μυράτ - Βούλας Ζουμπουλάκη στο Θέατρο Αθηνών. Πρωταγωνιστές φυσικά οι ίδιοι, ζευγάρι στη ζωή και στην τέχνη. Δίπλα τους, επίσης, μια πλειάδα ηθοποιών, από τη Ζωή Φυτούση και τον Βύρωνα Πάλλη μέχρι την Αλίκη Ζωγράφου, τον Γιάννη Αργύρη, τη Μαρία Κωνσταντάρου και τον Βάσο Ανδρονίδη. Η μετάφραση και η σκηνοθεσία ήταν του Μυράτ και τα σκηνικά - κοστούμια του Δημήτρη Μυταρά.

 

 

Στην ταινία ''Η Αθήνα τη νύχτα'', ένα ντοκιμαντέρ - θησαυρός του 1962, καταγράφηκε σε φιλμ η μορφή και η ερμηνεία της Βούλας Ζουμπουλάκη στην ''Πέτρα'', το υπέροχο τραγούδι σε μουσική και στίχους του Μάνου Χατζιδάκι από την παράσταση ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε''. Να τι είχε γράψει ο ίδιος ο Χατζιδάκις σχετικά στο πρόγραμμα της παράστασης: Όσο για το ''Ο ταχυδρόμος πέθανε'', την ''Πέτρα'' και το ''Μαντολίνο'', τα τρία καινούργια τραγούδια μου για την αποψινή παράσταση, δεν λύνουν τα προβλήματα μας, όμως ταιριάζουν στον Αυτοσχεδιασμό του Πιραντέλο. Είναι τραγικά και ελαφριά μαζί, και δημιουργούν ''ειδικό'' κλίμα Μεσογειακής αγωνίας - θά'λεγα. Κι είτε είναι λαϊκά, είτε όχι, επειδή τά'φτιαξα εγώ, με πολύ μεράκι μάλιστα, κι επειδή πιστεύω πως λένε κάτι παραπάνω, σας τα παραδίνω με ήσυχη τη συνείδηση ότι πράττω καλώς...

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

 

Το υπ' αριθμ. 18 έργο του Μάνου Χατζιδάκι από το ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε'' για μικρή ορχήστρα, χορωδία και δύο γυναικείες φωνές (της Ζωής Φυτούση και της Βούλας Ζουμπουλάκη) κυκλοφόρησε σε δίσκο extended play το 1961 με σχέδιο του Δημήτρη Μυταρά στο εξώφυλλο. Η ''Πέτρα'', έτσι όπως γράφτηκε με τη φωνή της Ζουμπουλάκη, παραμένει αξεπέραστη ηχογράφηση, παρ' ότι τα επόμενα χρόνια δισκογραφήθηκε ακόμη με τις ερμηνείες της Φλέρυς Νταντωνάκη και της Μαρίας Φαραντούρη.

 

* Η κηδεία της Βούλας Ζουμπουλάκη θα γίνει την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου στις 16.00 από το Α΄Νεκροταφείο

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Winter Preview 2025 / 10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Εκεί που η Αθήνα θα χορεύει μέχρι το πρωί, με μεγάλα ονόματα στα decks τους επόμενους μήνες – ή και μέχρι τα μεσάνυχτα, έχουμε και ένα απογευματινό κυριακάτικο πάρτι για εκείνους που πρέπει να ξυπνήσουν τη Δευτέρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα

Μουσική / Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα

Από το 2003 που πρωτοκυκλόφορησε μέχρι σήμερα, το κομμάτι των White Stripes με την εθιστική του μελωδία έχει εξαπλωθεί παντού στον πλανήτη, από τα ποδοσφαιρικά γήπεδα μέχρι τις μεγάλες πολιτικές συγκεντρώσεις
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Ας αναπαυθεί εν ειρήνη,ήταν σπουδαία ηθοποιός η κα Ζουμπουλάκη.Με αφορμή το βίντεο από τη Στέλλα τώρα.Αγαπημένη ταινία ειδωμένη πάμπολλες φορές.Στη νιότη μου είχα φυσικά γοητευθεί από την Στέλλα (Mελίνα).Νέα,ωραία,ψηλή,ξανθιά,δυναμική,γοητευτική,ανεξάρτητη,με όλους τους αρσενικούς στα πόδια της.Χρόνια μετά,παρατήρησα πως ασκούσε πλέον επάνω μου μία έλξη πιό δυνατή η φιγούρα που ερμήνευε η Βέμπο.Βαρύ περπάτημα,παρουσία με ειδικό βάρος και εκτόπισμα,και μία ώριμη γυναικεία σεξουαλικότητα,του θυληκού που δεν είναι ακριβώς ωραίο,ούτε τόσο νέο πιά,αλλά σου δίνει την αίσθηση πως μπορεί να σ αγαπήσει περισσότερο από ό,τι αγαπά τον εαυτό του και την εικόνα του.Η Στέλλα είναι η πριγκίπησα στην οποία πρέπει να υποκλιθείς.Η Μαρία είναι το θυληκό που στην αγκαλιά του θα αισθανθείς εσύ θεός.Αυτά...και sorry για την πολυλογία,και το πιθανά εκτός θέματος μπλα μπλα.