Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter
1

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη - Σοφία Βέμπο στη ''Στέλλα'' (1955) του Μιχάλη Κακογιάννη

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη έφυγε χθες το απόγευμα από τη ζωή σε ηλικία 86 ετών. Η αντίστροφη μέτρηση είχε αρχίσει γι' αυτήν ένα χρόνο πριν, όταν χτυπήθηκε από οξύ εγκεφαλικό επεισόδιο. Η τελευταία της δημόσια εμφάνιση είχε γίνει τον Δεκέμβρη του 2013 στην παρουσίαση του βιβλίου ''Έλληνες σκηνοθέτες του 20ου αι.'' του Θανάση Νιάρχου στο Εθνικό Θέατρο.

 

Η ίδια εκνευριζόταν όταν της μιλούσαν όλοι για το ρόλο της Αννέτας που είχε λυκοφιλία με τη Στέλλα στην ομότιτλη θρυλική ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη. Η τόσο καθολική αποδοχή του ρόλου μιας λαϊκής γκόμενας την εξόργιζε, εκείνη που έμελλε να αφήσει τη σφραγίδα της στο θέατρο, σε έργα του Πιραντέλο, του Τένεσι Ουίλλιαμς ή του Lorca.

 

Στο συγκεκριμένο αφιέρωμα θυμόμαστε τη Βούλα Ζουμπουλάκη ως ερμηνεύτρια του Μάνου Χατζιδάκι στον κινηματογράφο και στο θέατρο, αρχής γινομένης φυσικά από τη ''Στέλλα'' του 1955.

 

 

Το "Εφτά τραγούδια θα σου πω" σε στίχους του σκηνοθέτη Κακογιάννη ήταν το λαϊκό τραγούδι που η Ζουμπουλάκη ερμήνευε στην αρχή της ταινίας. Το ίδιο τραγούδι το έλεγε και η Μελίνα Μερκούρη παρακάτω, κάνοντας το, μαζί με το "Αγάπη πού'γινες δίκοπο μαχαίρι", δύο από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές της ως τραγουδίστρια.

 

Η Μερκούρη ήταν ξανθιά, η Ζουμπουλάκη μελαχρινή. Η πρώτη ήταν εξωστρεφής και καλόκαρδη, η δεύτερη εσωστρεφής και πανούργα. Στη δική της ερμηνεία στο "Εφτά τραγούδια θα σου πω", η Ζουμπουλάκη προσπαθεί να αποσπάσει τον ερωτισμό των μουσικών που τη συνοδεύουν, εν προκειμένω της ορχήστρας του Βασίλη Τσιτσάνη. Η Μελίνα, αντίθετα, τραγουδάει σα να έχει όλους τους άντρες στα πόδια της. Η εγγραφή του τραγουδιού με τη Βούλα Ζουμπουλάκη διασώθηκε αποκλειστικά στην ηχητική μπάντα και στη μεγάλη οθόνη, ενώ αυτή με τη Μελίνα Μερκούρη πέρασε κανονικά στη δισκογραφία.

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

 

Η τραγουδίστρια Ζουμπουλάκη άρεσε πολύ στον Χατζιδάκι. Εκτιμούσε την αριστοκρατική φινέτσα της και τις σπουδές μονωδίας που είχε κάνει στο Εθνικό Ωδείο. Δεν είναι τυχαίο ό,τι λίγο πριν την κερδίσει το σανίδι και η μεγάλη οθόνη, η Ζουμπουλάκη πρωτοεμφανίστηκε το 1952 στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε ηλικία 23 ετών.

 

Το 1961 μία από τις θεατρικές παραστάσεις που έσκισαν στην Αθήνα ήταν του έργου ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε'' του Πιραντέλο από τον θίασο Δημήτρη Μυράτ - Βούλας Ζουμπουλάκη στο Θέατρο Αθηνών. Πρωταγωνιστές φυσικά οι ίδιοι, ζευγάρι στη ζωή και στην τέχνη. Δίπλα τους, επίσης, μια πλειάδα ηθοποιών, από τη Ζωή Φυτούση και τον Βύρωνα Πάλλη μέχρι την Αλίκη Ζωγράφου, τον Γιάννη Αργύρη, τη Μαρία Κωνσταντάρου και τον Βάσο Ανδρονίδη. Η μετάφραση και η σκηνοθεσία ήταν του Μυράτ και τα σκηνικά - κοστούμια του Δημήτρη Μυταρά.

 

 

Στην ταινία ''Η Αθήνα τη νύχτα'', ένα ντοκιμαντέρ - θησαυρός του 1962, καταγράφηκε σε φιλμ η μορφή και η ερμηνεία της Βούλας Ζουμπουλάκη στην ''Πέτρα'', το υπέροχο τραγούδι σε μουσική και στίχους του Μάνου Χατζιδάκι από την παράσταση ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε''. Να τι είχε γράψει ο ίδιος ο Χατζιδάκις σχετικά στο πρόγραμμα της παράστασης: Όσο για το ''Ο ταχυδρόμος πέθανε'', την ''Πέτρα'' και το ''Μαντολίνο'', τα τρία καινούργια τραγούδια μου για την αποψινή παράσταση, δεν λύνουν τα προβλήματα μας, όμως ταιριάζουν στον Αυτοσχεδιασμό του Πιραντέλο. Είναι τραγικά και ελαφριά μαζί, και δημιουργούν ''ειδικό'' κλίμα Μεσογειακής αγωνίας - θά'λεγα. Κι είτε είναι λαϊκά, είτε όχι, επειδή τά'φτιαξα εγώ, με πολύ μεράκι μάλιστα, κι επειδή πιστεύω πως λένε κάτι παραπάνω, σας τα παραδίνω με ήσυχη τη συνείδηση ότι πράττω καλώς...

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

 

Το υπ' αριθμ. 18 έργο του Μάνου Χατζιδάκι από το ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε'' για μικρή ορχήστρα, χορωδία και δύο γυναικείες φωνές (της Ζωής Φυτούση και της Βούλας Ζουμπουλάκη) κυκλοφόρησε σε δίσκο extended play το 1961 με σχέδιο του Δημήτρη Μυταρά στο εξώφυλλο. Η ''Πέτρα'', έτσι όπως γράφτηκε με τη φωνή της Ζουμπουλάκη, παραμένει αξεπέραστη ηχογράφηση, παρ' ότι τα επόμενα χρόνια δισκογραφήθηκε ακόμη με τις ερμηνείες της Φλέρυς Νταντωνάκη και της Μαρίας Φαραντούρη.

 

* Η κηδεία της Βούλας Ζουμπουλάκη θα γίνει την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου στις 16.00 από το Α΄Νεκροταφείο

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα του UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια
Ας αναπαυθεί εν ειρήνη,ήταν σπουδαία ηθοποιός η κα Ζουμπουλάκη.Με αφορμή το βίντεο από τη Στέλλα τώρα.Αγαπημένη ταινία ειδωμένη πάμπολλες φορές.Στη νιότη μου είχα φυσικά γοητευθεί από την Στέλλα (Mελίνα).Νέα,ωραία,ψηλή,ξανθιά,δυναμική,γοητευτική,ανεξάρτητη,με όλους τους αρσενικούς στα πόδια της.Χρόνια μετά,παρατήρησα πως ασκούσε πλέον επάνω μου μία έλξη πιό δυνατή η φιγούρα που ερμήνευε η Βέμπο.Βαρύ περπάτημα,παρουσία με ειδικό βάρος και εκτόπισμα,και μία ώριμη γυναικεία σεξουαλικότητα,του θυληκού που δεν είναι ακριβώς ωραίο,ούτε τόσο νέο πιά,αλλά σου δίνει την αίσθηση πως μπορεί να σ αγαπήσει περισσότερο από ό,τι αγαπά τον εαυτό του και την εικόνα του.Η Στέλλα είναι η πριγκίπησα στην οποία πρέπει να υποκλιθείς.Η Μαρία είναι το θυληκό που στην αγκαλιά του θα αισθανθείς εσύ θεός.Αυτά...και sorry για την πολυλογία,και το πιθανά εκτός θέματος μπλα μπλα.