Η Lila κάνει μουσική ενάντια στον ρατσισμό, τον σεξισμό, τα καλούπια Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η Lila κάνει μουσική ενάντια στον ρατσισμό, τον σεξισμό, τα καλούπια

0

Μπορεί να φάνηκε ότι η Lila έσκασε ξαφνικά ένα πρωί στο Spotify με το «Xitana» (προφέρεται «χιτάνα»), ένα από τα πιο όμορφα «θηλυκά» μίνι άλμπουμ που εμφανίστηκαν φέτος, αλλά η Lila δεν είναι πρωτοεμφανιζόμενη στην ελληνική μουσική. Ασχολείται με το τραγούδι χρόνια, έχει σπουδάσει μουσική, έχει περιοδεύσει με τον Δάντη (τον «μουσικό πατέρα της», όπως τον αποκαλεί), έχει τραγουδήσει με τις Μέλισσες, έχει οργώσει την Ελλάδα τραγουδώντας έντεχνα και λαϊκά σε μικρά μαγαζιά, έχει περάσει και από το «X Factor», όπου ξεχώρισε για τη φωνή της και τη σκηνική παρουσία της.

Η Lila έκανε μόλις τη μεγάλη έκπληξη, γιατί κυκλοφόρησε την πρώτη της δουλειά από την ομάδα των BCC (Barcode Crew) – είναι η πρώτη γυναίκα που κυκλοφορεί από τη ραπ Barcode Entertainment, και μάλιστα ένα άλμπουμ που δεν είναι ραπ αλλά ποπ, με τους λατινορυθμούς της Rosalia, αλλά και ρεγκετόν με πολλά «δραματικά» στοιχεία. Σε αυτό έχει γράψει τις μελωδίες και τους στίχους μόνη της.    

«Ποτέ δεν είδα το κομμάτι της ραπ ως ευκαιρία, επειδή αυτήν τη στιγμή είναι mainstream, δεν σκέφτηκα ότι μπαίνω στην ομάδα των ράπερ», λέει. «Ήθελα να μπω με τη δική μου ταυτότητα και ως τραγουδίστρια, γιατί αυτό είμαι τελικά, ο σκοπός μου είναι να ερμηνεύω. Γιατί πλέον έχει χαθεί λίγο αυτό, ανεβαίνεις σε μια σκηνή και πρέπει να κάνεις πενήντα άλλα πράγματα, εκτός από ερμηνεία, και για μένα το βασικό στη μουσική είναι αυτό. Μπορεί να μην είσαι ο καλύτερος τραγουδιστής, αλλά η μουσική είναι συναισθήματα και αν ερμηνεύεις με την ψυχή σου, μπορείς να τα περάσεις σε όποιον σε ακούει.

Ο σεξισμός στους στίχους υπάρχει και πολλές φορές με ενοχλεί, αν και τα νέα παιδιά έχουν απενοχοποιήσει κάποιες λέξεις, δεν τους δίνουν τόσο μεγάλο βάρος, αυτά εμείς τα κοιτάμε εμείς πιο πολύ. Είναι και ρόλος όλο αυτό, σε μεγάλο βαθμό.

Είμαι παιδί των ’90s, άκουγα Βανδή, Βίσση, Ρουβά, Britney Spears, αλλά μεγάλωσα σε ένα σπίτι όπου ακουγόταν πολύ καλή μουσική, το κλασικό ροκ της μάνας μου αλλά και το έντεχνο και παλιό λαϊκό του πατέρα μου: Νταλάρας, Παπάζογλου, Αλεξίου. Σε όλες τις μουσικές κάτι έβρισκα και με όλες ταυτιζόμουν με κάποιον τρόπο. Ο Νταλάρας είναι ο Νο1 ένα αγαπημένος μου καλλιτέχνης ever, αλλά, από την άλλη, η Beyonce ήταν μεγάλη έμπνευση. Όλα κάτι με έκαναν να νιώσω.

Ήμουν από μικρή ψώνιο. Τραγουδούσα από τριών χρονών, ήμουν η βασική φωνή στη χορωδία του σχολείου. Είχα γενικότερα μια κλίση καλλιτεχνική, ζωγράφιζα, έγραφα ποιήματα, χόρευα ‒έκανα κλασικό μπαλέτο από τεσσάρων, ρυθμική, αργότερα μοντέρνο χορό‒, τραγουδούσα. Ερχόμενη στην Αθήνα από τα Φάρσαλα για να σπουδάσω, στα δεκαοκτώ, είχα βάλει στο μυαλό μου ότι παράλληλα με τις σπουδές μου θα πήγαινα σε μια πολύ καλή σχολή χορού και σε οντισιόν για τραγούδι και μιούζικαλ.

Ήμουν πολύ καλή μαθήτρια, πέρασα Παιδαγωγικό, το οποίο το τελείωσα, και μπήκα και στη σχολή χορού, απ’ όπου με πήρε αμέσως ένας δάσκαλος και με έβαλε σε επαγγελματικούς αγώνες χιπ-χοπ. Πηγαίναμε σε διαγωνισμούς, και παράλληλα έκανα οντισιόν για μιούζικαλ. Ασχολήθηκα χρόνια με το τραγούδι και εξοικειώθηκα με μικρές και μεγάλες σκηνές, αλλά δεν το είχα επαγγελματικά στο μυαλό μου, το έκανα ως χόμπι. Κι επειδή το ζούσα ως έναν βαθμό, δεν σκόπευα να κάνω κάτι μεγαλύτερο.

Όταν πήγα στο “X Factor”, συνειδητοποίησα ότι όσο καλή περφόρμερ κι αν έλεγαν ότι είμαι, ερμήνευα μόνο κομμάτια άλλων, δεν είχα την ταυτότητά μου. Τότε σκάει η καραντίνα και κλεινόμαστε μέσα, παθαίνουμε τα ψυχολογικά μας και κάνουμε μια βουτιά μέσα μας. Βούτηξα κι εγώ πολύ βαθιά και έψαξα να βρω γιατί το κάνω όλο αυτό. Έτσι αποφάσισα να βγάλω αυτό το άλμπουμ.

Όσο δούλευα στο στούντιο με τον Barrice από τους Beyond και έγραφα κομμάτια, έγραψα και μια μελωδία και στίχους για κάποια άλλη καλλιτέχνιδα, στα οποία έβαλε beat ο Barrice. Τότε έγραφε και ο Rack το άλμπουμ του, άκουσε το κομμάτι, το “Prestige”, του άρεσε και το πήρε να το δουλέψει. Μετά ζήτησε να μπω κι εγώ σε αυτό.

Έτσι έγινε η γνωριμία μου με τον Rack, εξίσου αβίαστα συνεχίστηκε. Τον ενδιέφερε να μπει μια γυναίκα σε όλο αυτό που κάνουν και του δίνω φουλ respect γι’ αυτό, επειδή αυτά που λέω αφορούν το θέμα της γυναικείας ενδυνάμωσης σε μεγάλο ποσοστό. Έτσι μπήκα στο BCC. Και αυτό αποδεικνύει ότι δεν είναι δεν είναι όλοι σεξιστές, όπως ακούγεται. Γενικότερα, ο σεξισμός υπάρχει παντού, σε όλα τα επίπεδα, σε όλες τις δουλειές, και στη μουσική, σε όλες τις σκηνές.

Υπάρχει όμως και μια μερίδα των ράπερ που είναι πραγματικά σεξιστές κι αυτό δεν μπορείς να το αμφισβητήσεις. Το κακό είναι ότι δυστυχώς τους βάζουμε όλους στο ίδιο τσουβάλι. Υπάρχουν οι σεξιστές, όμως υπάρχουν και αυτοί που βλέπουν τα πράγματα με πολύ διαφορετικό μάτι. Ο σεξισμός στους στίχους υπάρχει και πολλές φορές με ενοχλεί, αν και τα νέα παιδιά έχουν απενοχοποιήσει κάποιες λέξεις, δεν τους δίνουν τόσο μεγάλο βάρος, αυτά εμείς τα κοιτάμε εμείς πιο πολύ.

Είναι και ρόλος όλο αυτό, σε μεγάλο βαθμό. Δεν υπάρχουν μόνο τα δύο άκρα όμως, υπάρχει και το μέσον, υπάρχει κι αυτός που το κάνει επειδή το αγαπάει. Μην ξεχνάμε ότι στην ουσία πρόκειται για μουσική. Αυτό που με ενοχλεί περισσότερο είναι η τοξική αρρενωπότητα, ότι αυτό πρέπει να είναι ο άντρας, να κάνει κάποια συγκεκριμένα πράγματα. Αυτή είναι η πηγή όλων των κακών».

xitanaΤα κομμάτια του «Xitana» είναι εξαιρετικές παραγωγές, ρυθμικά και προορισμένα να χιτάρουν, όμως δεν είναι καθόλου τα ανώδυνα τραγουδάκια που φαίνονται στην αρχή, γιατί οι στίχοι έχουν κρυμμένα στοιχεία που δίνουν στο άλμπουμ άλλη διάσταση.  

«Το “Κατηφόρα”, το δεύτερο κομμάτι, είναι η συνειδητοποίηση μιας τοξικής, κακοποιητικής σχέσης. Συνειδητοποιείς πόσο έχει παρακμάσει αυτή η σχέση, ότι δεν τη σώζει τίποτα, οπότε πρέπει να σταματήσεις να φοβάσαι και απλώς να φύγεις», λέει η Lila.

«Το έγραψα την εποχή που οι γυναικοκτονίες ήταν ξανά πρώτη είδηση κι αυτό με είχε επηρεάσει πολύ, έτσι μου βγήκε αβίαστα αυτό το κομμάτι στο στούντιο. Όταν το ολοκλήρωσα, συνειδητοποίησα ότι έχει μέσα του φόβο και δεν ήθελα να μείνω σε αυτό το συναίσθημα. Ήθελα να δείξω ότι όταν τον αντιμετωπίζεις, φεύγεις απ’ αυτόν και πας παρακάτω.

Γι’ αυτό έγραψα το “Άμε!”, όπου η γυναίκα καταλαβαίνει ότι με τον φόβο δεν θα πάει πουθενά, ότι πρέπει να πάρει τη ζωή στα χέρια της. Η σχέση που είχε δεν ήταν προϊόν αγάπης, ήταν τέρμα τοξική, γι’ αυτό πρέπει να ζήσει τη ζωή της με τα άτομα που την αγαπούν, απεγκλωβισμένη από οποιοδήποτε καλούπι, από οποιοδήποτε σχήμα πατριαρχίας κουβαλάει από παιδί και πια τη σκοτώσει. Αυτό είναι η συνέχεια του δεύτερου κομματιού, κι ας είναι πρώτο στο άλμπουμ.

ΤΡΙΤΗ Lila: Μια γυναικεία φωνή σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο Facebook Twitter
Στο “Άμε!” η γυναίκα καταλαβαίνει ότι με τον φόβο δεν θα πάει πουθενά, ότι πρέπει να πάρει τη ζωή στα χέρια της. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το “Όχι» είναι μια αντίδραση, μια λέξη που είναι βαθιά ριζωμένη μέσα μας και ιστορικά, και μας προκαλεί έντονο συναίσθημα. Προσωπικά, έχω πετύχει πάρα πολλά πράγματα στη ζωή μου λέγοντας “όχι”, γιατί τότε έχεις επιλογές. Είσαι κυρίαρχος του εαυτού σου, μπορείς να διαλέξεις τι θες να κάνεις. Και δεν αφορά μόνο το ερωτικό κομμάτι, λέω “όχι” στον ρατσισμό, στον σεξισμό, στα καλούπια γενικά.  

Το “Dame”, που έγραψα με τον Sigma, αφορά την τελευταία ερωτική συνεύρεση ενός ζευγαριού, αυτό που κρατάς από μια σχέση αφού έχει χαθεί. Το “Χάσε” είναι ένα κομμάτι πολύ εσωτερικό, που έχει συναισθηματική αξία για μένα, στο οποίο ακούγομαι βραχνιασμένη γιατί έκλαιγα όταν το ηχογραφούσα ‒ κρατήσαμε αυτό το demo κι ας μην ήταν τεχνικά τόσο άρτιο. Ήταν μια μέρα κατά τη διάρκεια της καραντίνας που όλα μού φαίνονταν μάταια. Το έβαλα κάποια στιγμή στη μαμά μου, που δεν την βλέπω και πολύ συχνά, και δάκρυσε. Συγκινήθηκα που κατάφερα από το πουθενά να γράψω μουσική που άγγιξε έναν άνθρωπο. Μακάρι να καταφέρω να αγγίξω όλους όσοι με ακούνε. Το έβαλα στο τέλος, ως ατόφια ενέργεια δική μου...».

@lilatrianti

Ακούστε ολόκληρο το άλμπουμ εδώ. 

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ