Η μουσική της Sem δεν θυμίζει τίποτε άλλο στην Ελλάδα

Η μουσική της Sem δεν θυμίζει τίποτε άλλο στην Ελλάδα Facebook Twitter
Είσαι επαναστατικός αν είσαι διαφορετικός κι έχεις φωνή για να μιλήσεις. Η επανάσταση δεν μπορεί να γίνει μέσα από τον υπολογιστή. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
1

Tη δεκαετία που διανύουμε έχει εξαπλωθεί εκ νέου στο διεθνές τοπίο της εναλλακτικής μουσικής ένα ηχητικό ρεύμα που ονομάζεται σύγχρονη κλασική μουσική. Καλλιτέχνες όπως ο Γερμανός Nils Frahm, ο Ισλανδός Ólafur Arnalds και ο Ουκρανός Lubomyr Melnyk επαναδιατυπώνουν με φρέσκια ματιά, μίνιμαλ φιλοσοφία και ηλεκτρονικά στοιχεία τις θεμελιώδεις αρχές των μεγάλων ρομαντικών της κλασικής μουσικής, όπως ο Σοπέν, αλλά και μεταγενέστερων, όπως ο Henryk Gorecki, δημιουργώντας κάτι που τις περισσότερες περιπτώσεις ακούγεται πολύ σύγχρονο.


Αυτό το κενό στην εγχώρια μουσική πραγματικότητα επιδιώκει να καλύψει η μόλις 23χρονη πιανίστρια Πόπη Σεμερλίογλου, η οποία υπογράφει τις μινόρε μελαγχολικές συνθέσεις της με το ταιριαστά μινιμαλιστικό ψευδώνυμο SEM. «Θεωρώ πως παίζω κάτι που δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου στην Ελλάδα αυτήν τη στιγμή. Πολλοί μου λένε πως δεν έχουν ξανακούσει αυτού του είδους τη μουσική από σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες, πως δεν είμαι ακόμη μία μπάντα που γρατζουνάει κιθάρες. Ωστόσο, η κλασική μουσική παιδεία δεν είναι απαραίτητη για να φτιάξει κανείς ποιοτική μουσική σήμερα. Μπορεί ένα άνθρωπος να ξέρει να παίζει δύο νότες, αλλά το αποτέλεσμα να είναι το ίδιο εκπληκτικό και δυνατό με κάποιου άλλου μουσικού που παλεύει να γράψει μουσική με 15 νότες».

  

Αυτήν τη στιγμή εγώ ζω για τον έρωτα, αλλά δεν θέλω να τον επιδιώξω. Θέλω να έρθει ξαφνικά και να είναι δύσκολος. Τελικά, όμως, πιστεύω πιο πολύ στη φιλία, παρόλο που σε μια δυνατή φιλία υπάρχει τόση αγάπη, που ενέχει πάντα και το ερωτικό στοιχείο

Η Πόπη μου περιγράφει με πάθος και πολλές διαφορετικές φωνές, ανάλογα με τη χρονική περίοδο που επισκέπτεται, τη γεμάτη αναμνήσεις πορεία της μέσα στον κόσμο της μουσικής: από τους Led Zeppelin που τραγουδούσε, χωρίς να ξέρει τα λόγια, στο αμάξι του πατέρα της, μέχρι το πρώτο πιανάκι της από τα Jumbo που έλαβε ως δώρο από τους γονείς της στα πέντε και από την πρώτη της μέρα σε ένα ωδείο στην Πεντέλη, όπου ξεπρόβαλε ο γίγαντας καθηγητής της, μέχρι τις ατελείωτες ώρες πιεστικής εξάσκησης πάνω στην τεχνική, έτσι ώστε να πάρει θριαμβευτικά το πτυχίο κλασικού πιάνου στα 21 της.

«Έχω περάσει ταραχώδεις εμπειρίες όλα αυτά τα χρόνια. Υπήρχαν στιγμές τέτοιας πίεσης πριν από συναυλίες, που απλώς ήθελα να βάλω τα κλάματα και να τα παρατήσω όλα. Όμως η τελειομανία του καθηγητή μου μού έμαθε να καταπολεμώ το άγχος και να πετυχαίνω τους στόχους μου. Μετά απ' όλα αυτά συνειδητοποίησα πως δεν θέλω να σπουδάσω σύνθεση, να γίνω σολίστ και να κυνηγήσω το ανώτατο δίπλωμα. Το μόνο που ήθελα ήταν να γράψω τη δική μου μουσική» μου εκμυστηρεύεται.

Έτσι κι έγινε λοιπόν. Ήδη από τα εφηβικά της χρόνια είχε αρχίσει να δουλεύει τις ιδέες που τελικά θα συνέθεταν την πρώτη της προσωπική συλλογή από πιανιστικά κομμάτια σύγχρονης κλασικής μουσικής, την οποία μπορείτε να ακούσετε ελεύθερα στο SoundCloud και στο YouTube. Το «Natural» EP αποτελείται από έξι τρυφερές συνθέσεις βασισμένες στο πιάνο που αναδίδουν τη δύναμη της απλότητας και διαθέτουν νατουραλιστικούς τίτλους όπως «Rain», «Sunshine» και «Waves».

 

SEM. // live at six d.o.g.s // Breeze

«Δεν με εμπνέει και τόσο το αστικό τοπίο της Αθήνας για να γράψω μουσική. Το EP μου ονομάζεται "Natural" γιατί ζω στην Πεντέλη κι έχω περισσότερα ερεθίσματα από το φυσικό περιβάλλον. Εκεί θα περπατήσω, θα αδειάσει το μυαλό μου, θα δω τη θέα από τον Προφήτη Ηλία και θα πάω αμέσως να γράψω μουσική. Ας πούμε, πρόσφατα πήγα μια εκδρομή στα Καλάβρυτα και, όταν γύρισα, έγραψα, νομίζω, το καλύτερό μου κομμάτι μόνο και μόνο γιατί με ενέπνευσε το χιόνι. Μπορεί του χρόνου να περπατάω στο κέντρο μεθυσμένη, να κλαίω για κάποιον και να έρθουν μελωδίες στο κεφάλι μου, είναι όλα βιωματικά».

Πίσω στην πραγματικότητα, η αντίφαση μεταξύ του χώρου όπου γίνεται η συζήτηση και των τελευταίων περιγραφών είναι μεγάλη. Είναι ένα ηλιόλουστο, ήρεμο μεσημέρι καθημερινής στη γειτονιά του Ψυρρή και στο καφέ όπου καθόμαστε περιβαλλόμαστε από φοιτητές προσηλωμένους στις αργοπορημένες εργασίες τους, μποέμ παρέες που φιλοσοφούν πάνω από ψαγμένους καφέδες και ζευγάρια που ακόμη δεν έχουν συνειδητοποιήσει πως ο έρωτάς τους έχει πεθάνει. Ποια είναι, αλήθεια, η άποψη της Πόπης για τη γενιά των millennials, στην οποία ανήκει;

«Το μεγαλύτερο πρόβλημα της γενιάς μου είναι πως νιώθουμε καταδικασμένοι. Μας έχουν περάσει μια κοσμοθεωρία ότι όλα είναι άσχημα, μας διακατέχει μια απαισιοδοξία και μια μοιρολατρία του τύπου "τα κατάφερα και σήμερα" και "εδώ στον αγώνα", ενώ, αντίθετα, η διεκδίκηση καλύτερης ποιότητας ζωής, η εξερεύνηση της ταυτότητάς μας και η εκτίμηση της θέσης μας αυτούς τους περίεργους καιρούς είναι τα πραγματικά σημαντικά ζητήματα. Στενοχωριέμαι που στην κοινωνία μας συμβαίνουν τα τέρατα και δεν κάνουμε τίποτα γι' αυτό. Δεν επαναστατούμε σε κανένα επίπεδο ενάντια σε όλα αυτά που μας συμβαίνουν, τα δεχόμαστε αμάσητα».

Η μουσική της Sem δεν θυμίζει τίποτε άλλο στην Ελλάδα Facebook Twitter
«Σιχαίνομαι τις λέξεις σε -ισμός. Eίναι τόσο απόλυτες, που δεν μπορώ να τις υιοθετήσω». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τι σημαίνει, δηλαδή, «επαναστατική πράξη» την εποχή που ζούμε; «Οτιδήποτε διαφορετικό, το να μην κάνεις ό,τι κάνει η μάζα. Είσαι επαναστατικός αν είσαι διαφορετικός κι έχεις φωνή για να μιλήσεις. Η επανάσταση δεν μπορεί να γίνει μέσα από τον υπολογιστή. Μπορεί εγώ μέσα από τη μουσική μου να κάνω δύο ανθρώπους να νιώσουν κάτι πολύ έντονο και αυτό να είναι επαναστατικό και μπορεί κάποιος να ανεβάσει ένα θεατρικό έργο με κοινωνικοπολιτικό μήνυμα και να κάνει μία διαφορετικού είδους επανάσταση. Θεωρώ ουτοπικό το ότι μέσα από την τέχνη σήμερα, μέσα από ένα συγκεκριμένο έργο, μπορεί να ξεκινήσει μια επανάσταση και να αλλάξει ο ρους της Ιστορίας. Πρέπει πρώτα να καλλιεργηθεί ο σπόρος μέσα μας».

Εκείνη τη στιγμή η Πόπη πετάγεται και με ρωτάει έντρομη αν ένιωσα τον σεισμό. Όχι, δεν τον ένιωσα. «Σιχαίνομαι τις λέξεις σε -ισμός», φωνάζει ανακουφισμένη και συνεχίζει, «είναι τόσο απόλυτες, που δεν μπορώ να τις υιοθετήσω». Της επισημαίνω, ωστόσο, πως οι συνθέσεις όσο και οι σκέψεις της φανερώνουν μια ψυχή μπολιασμένη με αθεράπευτο ρομαντ-ισμό.


«Είμαι πάρα πολύ ρομαντική. Δεν ψάχνω απεγνωσμένα τον έρωτα αλλά τον φαντάζομαι εξαντλητικά. Δυστυχώς ή ευτυχώς, όμως, η ζωή δεν είναι σαν τις ταινίες. Αυτήν τη στιγμή εγώ ζω για τον έρωτα, αλλά δεν θέλω να τον επιδιώξω. Θέλω να έρθει ξαφνικά και να είναι δύσκολος. Τελικά, όμως, πιστεύω πιο πολύ στη φιλία, παρόλο που σε μια δυνατή φιλία υπάρχει τόση αγάπη, που ενέχει πάντα και το ερωτικό στοιχείο».

Η μουσική της Sem δεν θυμίζει τίποτε άλλο στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Προς το τέλος, ενώ η Πόπη μου μιλάει για τις υπερβολές του φεμινισμού, την αποτοξίνωση από τα social media, τις δύο επιτυχημένες συναυλίες που έχει δώσει και τα σχέδιά της για το 2018, τα οποία περιλαμβάνουν μια φιλόδοξη περφόρμανς στο six d.o.g.s τον Απρίλιο και πιθανώς το εμπλουτισμένο ενορχηστρικά και φωνητικά δισκογραφικό της ντεμπούτο, η προσοχή μου έχει επικεντρωθεί σε μια ψυχεδελική μελωδία που φτάνει από τα ηχεία και το βλέμμα μου έχει καρφωθεί στο άπειρο. Η Πόπη το παρατηρεί και με ρωτάει τι σκέφτομαι. Της λέω την αλήθεια και μέσα από τη δική μου αναλαμπή εκείνης της στιγμής τής ζητάω να μου απαντήσει όσο πιο ειλικρινά μπορεί τι σημαίνει πραγματικά η μουσική γι' αυτήν και ποια είναι η καλύτερη απάντηση που έχει λάβει από αυτή.

«Μου έχει μάθει πως είναι παραπάνω από ok να θυμάμαι. Το να ξεχνάω είναι στενόχωρο. Είναι οι εμπειρίες και τα βιώματα που με έχουν κάνει να είμαι το άτομο που σου μιλάει αυτήν τη στιγμή. Αν ξέχναγα, δεν θα μπορούσα να γράψω μουσική. Γράφω για να θυμάμαι και θυμάμαι για να γράφω».

Η μουσική της Sem δεν θυμίζει τίποτε άλλο στην Ελλάδα Facebook Twitter
«Στενοχωριέμαι που στην κοινωνία μας συμβαίνουν τα τέρατα και δεν κάνουμε τίποτα γι' αυτό. Δεν επαναστατούμε σε κανένα επίπεδο ενάντια σε όλα αυτά που μας συμβαίνουν, τα δεχόμαστε αμάσητα». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

Δείτε τη σελίδα της SEM στο Facebook είναι και μπορείτε να ακούσετε δωρεάν το EP της εδώ. Τον Απρίλιο θα κάνει ένα live στο six d.o.g.s και ετοιμάζει το δισκογραφικό της ντεμπούτο.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια