Μέσα στη δύσκολη περίοδο του lockdown που ήρθε στη ζωή μας βίαια και καθοριστικά για να μας αποδείξει πως τίποτα δεν είναι δεδομένο, υπήρξαν στιγμές θλίψης και στενοχώριας, αλλά υπήρξαν και ευκαιρίες για να ανακαλύψουμε τη χαρά και την αισιοδοξία μέσα από πρωτοβουλίες και δράσεις πολιτισμού που τόσο πολύ είχαμε (και έχουμε) ανάγκη. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ) από την πρώτη στιγμή βρέθηκε δίπλα στο κοινό, εκπληρώνοντας στο έπακρο τον ρόλο του, που δεν είναι άλλος από την προαγωγή της τέχνης ως κορυφαίας συντροφιάς και, γιατί όχι, παρηγοριάς σε στιγμές δύσκολες για ολόκληρο τον πλανήτη.
Οι ψηφιακές αναμεταδόσεις «Megaron Online» αγκαλιάστηκαν, αγαπήθηκαν και βρήκαν μοναδική ανταπόκριση, δίνοντας το έναυσμα για τη δημιουργία ενός δεύτερου κύκλου μεταδόσεων που θα παρουσιαστεί τον Μάιο και τον Ιούνιο.
Η LiFO παρουσιάζει το πρόγραμμα με συναυλίες και παραστάσεις από το αρχείο του ΜΜΑ και σε καλεί να νιώσεις τη συγκίνηση που προσφέρουν κορυφαίοι καλλιτέχνες, μουσικοί και διευθυντές ορχήστρας μέσα από την ψηφιακή σκηνή του Μεγάρου. Εξάλλου, όταν μιλάμε για ιστορικά έργα, άψογες εκτελέσεις και συγκλονιστικές ερμηνείες, η απόσταση ανάμεσα στο κοινό και τη σκηνή εξανεμίζεται και τα συναισθήματα δημιουργούν τη γέφυρα που έχουμε ανάγκη.
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ) από την πρώτη στιγμή βρέθηκε δίπλα στο κοινό, εκπληρώνοντας στο έπακρο τον ρόλο του, που δεν είναι άλλος από την προαγωγή της τέχνης ως κορυφαίας συντροφιάς και, γιατί όχι, παρηγοριάς σε στιγμές δύσκολες για ολόκληρο τον πλανήτη.
Ο δεύτερος κύκλος του Megaron Online ξεκινά την Τετάρτη 13/5 με την Τουραντότ, το κύκνειο άσμα του Τζάκομο Πουτσίνι, τη δημοφιλέστερη ίσως όπερά του, την οποία όμως δεν κατόρθωσε να τελειώσει, καθώς τον πρόλαβε ο θάνατος. Την ολοκλήρωσή της ανέλαβε ο συνθέτης Φράνκο Αλφάνο, βασιζόμενος σε σημειώσεις και μουσικά προσχέδια του Πουτσίνι. Την εκδοχή αυτή επεξεργάστηκε ο θρυλικός μαέστρος Αρτούρο Τοσκανίνι, κάνοντας τις απαραίτητες περικοπές, κι έτσι διηύθυνε την όπερα στην πρεμιέρα και στις υπόλοιπες παραστάσεις της το 1926. Χρειάστηκαν σχεδόν 60 χρόνια για να ανέβει το έργο στην ολοκληρωμένη του μορφή, δηλαδή στην εκδοχή του Αλφάνο, και από αυτήν ακριβώς την παρτιτούρα (με το τελικό ντουέτο και το φινάλε) ακούστηκε η Τουραντότ για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τον Απρίλιο του 2003, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του ΜΜΑ. Τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά και τα κοστούμια της παράστασης υπογράφει ο Νίκος Πετρόπουλος. Πρωταγωνιστούν δύο διάσημοι Ιταλοί τραγουδιστές, η Τζοβάννα Καζόλα και ο Λάντο Μπαρτολίνι, τους οποίους πλαισιώνει η ΚΟΑ, με τον φημισμένο Ιταλό αρχιμουσικό Ντονάτο Ρεντσέτι στο πόντιουμ. Τους υπόλοιπους ρόλους ερμηνεύει πλειάδα εκλεκτών Ελλήνων και ξένων μονωδών. Συμπράττουν η Παιδική Χορωδία του Ωδείου Κόνταλυ (διεύθυνση: Μιχάλης Πατσέας) και η Χορωδία της Εθνικής Όπερας της Σόφιας (διεύθυνση: Κρίστο Καζαντζίεφ). Η παράσταση μαγνητοσκοπήθηκε στις 10 Απριλίου 2003.
Την Κυριακή 17/5 η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου έρχεται στην ψηφιακή σκήνη του ΜΜΑ με το εορταστικό «Κοντσέρτο της Ευρώπης» που ταξιδεύει κάθε χρόνο και σε μια διαφορετική ευρωπαϊκή πόλη. Την Πρωτομαγιά του 2015 το περίφημο σύνολο και ο κορυφαίος Βρετανός μαέστρος σερ Σάιμον Ρατλ επέλεξαν, για το καθιερωμένο ραντεβού τους με το κοινό, την Αθήνα και το Μέγαρο, όπου ερμήνευσαν υποδειγματικά ένα λαμπερό πρόγραμμα με έργα Ροσίνι, Σούμαν και Σιμπέλιους και με προσκεκλημένο σολίστ τον μοναδικό Λεωνίδα Καβάκο.
Η Αΐντα του Τζουζέπε Βέρντι παρουσιάστηκε στο Μέγαρο τον Μάιο του 2001 με την ευκαιρία του διπλού εορτασμού για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου συνθέτη και για τα 130 χρόνια από την πρεμιέρα του έργου στην Όπερα του Καΐρου. Το τολμηρό εγχείρημα να ανέβει σε κλειστό χώρο μια τόσο μεγάλων διαστάσεων παραγωγή έφερε εις πέρας ένας από τους πλέον προβεβλημένους σκηνοθέτες του καιρού μας, ο Πιερ-Λουίτζι Πίτσι. Τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν η Όλγα Ρομάνκο, ο Χοσέ Κούρα, η Τιτσιάνα Καράρο και ο Παάτα Μπουρτσουλάτζε, πλαισιωμένοι από χορωδιακά σύνολα και την ΚΟΑ υπό τη διεύθυνση και πάλι του Ντονάτο Ρεντσέτι. Το εμβληματικό αυτό αριστούργημα μπορούμε να απολαύσουμε την Τετάρτη 20/5 σε μια αναμετάδοση που πραγματοποιείται με την ευγενική παραχώρηση του Ιδρύματος της Αρένας της Βερόνας και είναι αφιερωμένη στους Ιταλούς φίλους μας.
Την Κυριακή 24/5 ακολουθεί η Μαρία Φαραντούρη με τη σκηνική καντάτα «Ημερολόγιο για περαστικούς στα τέλη του αιώνα» του Περικλή Κούκου σε λιμπρέτο Χριστόφορου Χριστοφή, η οποία γράφτηκε ειδικά για τη μεγάλη ερμηνεύτρια (παραγγελία ΟΜΜΑ) και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό τον Νοέμβριο του 1996 από τους Σολίστ της Πάτρας και το σύνολο του Γιώργου Φακανά υπό τον Νίκο Τσούχλο.
Η συνέχεια ανήκει σε έναν από τους σπουδαιότερους αρχιμουσικούς της εποχής μας, τον Ζούμπιν Μέτα, ο οποίος διευθύνει τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ σε μια μαγευτική συναυλία στην οποία έλαβε μέρος και η διεθνώς αναγνωρισμένη σοπράνο κολορατούρα Χριστίνα Πουλίτση, ερμηνεύοντας αψεγάδιαστα δεξιοτεχνικές άριες των Μότσαρτ, Ροσίνι και Βέρντι. Θα την απολαύσουμε στο Megaron Online την Τετάρτη 27/5.
Το πασίγνωστο και αγαπημένο West Side Story του Λέοναρντ Μπερνστάιν έρχεται στην οθόνη μας την Κυριακή 31/5. Πρόκειται για μία από τις πιο άρτιες και καλοδουλεμένες συμπαραγωγές της Καμεράτας με τον ΟΜΜΑ και το Ελληνικό Φεστιβάλ, που εντυπωσίασε το κοινό. Συμμετέχει πολυμελής θίασος νεαρών τραγουδιστών, χορευτών και ηθοποιών, με πρωταγωνιστές τη Μαρίνα Σάττι, τον Γιάννη Καλύβα, τον Ιάσονα Μανδηλά και την Ελένη Σταμίδου. Στη διεύθυνση ορχήστρας ο Γιώργος Πέτρου, ο οποίος σκηνοθέτησε την παράσταση από κοινού με τον Αμερικανό Τζον Τοντ, σπεσιαλίστα του είδους.
Την Τετάρτη 3/6 μια διαφορετική αναμετάδοση μας περιμένει, με τη διαδικτυακή προβολή της συναυλίας του Γιώργου Νταλάρα στον Ιερό Ναό Αγίου Παντελεήμονος Αχαρνών που διοργανώθηκε το 2010 από το ΜΜΑ σε συνεργασία με την Αρχιεπισκοπή Αθηνών. Συμμετέχει η Καμεράτα με μαέστρο τον Αλέξανδρο Μυράτ, καθώς και χορωδίες βυζαντινής και δυτικής μουσικής.
Ακολουθεί ο κύκλος αναμεταδόσεων του Ιουνίου που ξεκινά την Κυριακή 7/6 με τη συναυλία του Γιάννη Βακαρέλη, πιανίστα με λαμπρή διεθνή πορεία και καλλιτεχνικού διευθυντή του ΜΜΑ, σε συνεργασία με το διάσημο Philharmonia Quartett Berlin. Οι πέντε σολίστ θα παρουσιάσουν το «Κουιντέτο με πιάνο έργο 34 σε φα ελάσσονα» του Γιοχάνες Μπραμς, ένα από τα πιο λαμπερά διαμάντια της ρομαντικής μουσικής δωματίου.
Την Τετάρτη 10/6 θα αναμεταδοθεί η απολαυστική μουσική κωμωδία Kiss me, Kate του Κόουλ Πόρτερ, στην οποία λαμβάνουν μέρος καταξιωμένοι τραγουδιστές και ηθοποιοί, με τον αξέχαστο Κώστα Βουτσά σε έναν από τους κεντρικούς ρόλους. Την Καμεράτα διευθύνουν ο Γιώργος Πέτρου, που συνυπογράφει επίσης τη σκηνοθεσία με τον Πάρη Μέξη, και ο Νίκος Λαάρης.
Ο δεύτερος κύκλος Megaron Online θα φέρει στις οθόνες μας την Κυριακή 14/6 την εμβληματική μπαρόκ όπερα Ορφέας του Κλαούντιο Μοντεβέρντι με το σύνολο παλαιάς μουσικής Latinitas Nostra, που εξειδικεύεται στην ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία. Τον Ορφέα ενσαρκώνει ο διάσημος Ισπανός τενόρος Χουάν Σάντσο. Στον ρόλο της πρωθιέρειας του Διονύσου η Σαβίνα Γιαννάτου. Τη διανομή συμπληρώνουν καταξιωμένοι Έλληνες μονωδοί. Στη μουσική διεύθυνση ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος και στη σκηνοθεσία ο Θάνος Παπακωνσταντίνου.
Την Τετάρτη 17/6 θα μας συναρπάσει η συναυλία της πολυβραβευμένης Χορωδίας και του Συνόλου Μπαλτάζαρ Νώυμαν, υπό τον εξαίρετο μαέστρο Τόμας Χένγκελμπροκ. Το Megaron Online θα μας θυμίσει μια ξεχωριστή βραδιά στην κατάμεστη Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, όπου χορωδοί, σολίστ και ορχήστρα έδωσαν, πριν από περίπου ενάμιση χρόνο, μια βαθιά συγκινητική ερμηνεία του συγκλονιστικού «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ, εντυπωσιάζοντας κοινό και κριτικούς.
Η δεύτερη σειρά ψηφιακών προβολών «Μegaron Online» ολοκληρώνεται την Κυριακή 21/6 με την όπερα Λουτσία ντι Λαμερμούρ του Γκαετάνο Ντονιτσέτι, ένα από τα αριστουργήματα του ιταλικού μπελκάντο, με τη διάσημη Αμερικανίδα σοπράνο Τζουν Άντερσον στον ομώνυμο ρόλο. Μαζί της, επί σκηνής, μερικοί από τους πιο σημαντικούς αστέρες της παγκόσμιας λυρικής σκηνής, όπως ο Ραμόν Βάργκας, ο Ρομπέρτο Φροντάλι και ο Σαβέριο Φιόρε. Λαμβάνει μέρος η Χορωδία της ΕΛΣ. Την ΚΟΑ διευθύνει ο Άντζελο Καβαλάρο.
Πέρα από τις αναμεταδόσεις που έρχονται στην οθόνη μας κάθε Τετάρτη και Κυριακή στις 9 το βράδυ, μπορούμε να απολαύσουμε μέσα από την υπηρεσία on demand που προσφέρει η ιστοσελίδα του Μεγάρου τη μονόπρακτη όπερα Η ανθρώπινη φωνή του Φρανσίς Πουλένκ με τη σπουδαία Ελληνίδα υψίφωνο Ζανέτ Πηλού, το βίντεο making-of με πλάνα από την προετοιμασία της παράστασης Ο Νάνος του Αλεξάντερ φον Τσεμλίνσκι, καθώς και την ταινία Νίκος Σκαλκώτας: Οι μουσικές αναπνοές μιας ιδιοφυΐας, σε σενάριο-σκηνοθεσία Θωμά Κιάου.
Εξάλλου, στο Facebook του Μεγάρου κάθε Δευτέρα, Τρίτη και Πέμπτη στις 9:00 μ.μ. μπορούμε να δούμε ζωντανά τις συναυλίες του ECHO (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Κέντρων Συμφωνικής Μουσικής), οι περισσότερες από τις οποίες είναι διαθέσιμες στο FB και μετά την προβολή τους.
Μέχρι σήμερα πάνω από 276.000 άτομα έχουν παρακολουθήσει τις live συναυλίες του ECHO στο Facebook του Μεγάρου και πάνω από ένα εκατομμύριο σε όλη την Ευρώπη, αλλά και ιστορικές παραστάσεις και συναυλίες, καθώς και σημαντικές διαλέξεις του Megaron Plus, στο site του Μεγάρου. Η σελίδα του Megaron Plus, στην οποία είναι διαθέσιμες on demand ομιλίες διακεκριμένων Ελλήνων και ξένων επιστημόνων, διανοητών και καλλιτεχνών (σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μποδοσάκη), συγκέντρωσε 75.500 επισκέπτες.
Οι αριθμοί είναι απλώς ενδεικτικοί για μια πρωτοβουλία που απέδειξε πως ο πολιτισμός και η τέχνη είναι η πιο σημαντική παραμυθία σε δύσκολες καταστάσεις, όπως αυτή που βιώσαμε (και βιώνουμε), και γίνεται γέφυρα επικοινωνίας, ανάτασης και τελικά αισιοδοξίας για την ίδια τη ζωή. Το Megaron Online δημιουργήθηκε γι' αυτόν τον σκοπό και θα μας παρασύρει στον μαγικό κόσμο της μουσικής μέχρι το τέλος Ιουνίου, χαρίζοντας μοναδικές συγκινήσεις που κάνουν λίγο πιο ευχάριστη τη δύσκολη καθημερινότητα.
Όλες οι αναμεταδόσεις πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της συνεργασίας του ΟΜΜΑ με την υπηρεσία ΔΙΑΥΛΟΣ (diavlos.grnet.gr) του ΕΔΥΤΕ. Η βιντεοσκόπηση των εκδηλώσεων του Μegaron Plus έγινε από τον ιστότοπο του Ιδρύματος Mποδοσάκη (www.blod.gr).
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO
σχόλια